handdator

Visa fullständig version : Åsikter om Multigym


Crastmano
2004-11-28, 19:31
Har tittat runt på diverse mulitgym som inte kostar för mycket, är det värt att satsa på de? Har sökt runt lite och de flesta rekomenderar skivstång, hantlar osv istället. Varför är det så mycket bättre om man vill bygga lite hemma?

Vad ger skivstång och hantlar som inte maskinen nedan ger?

Sportsmaster 1038 MultiGym är alternativet för dig som önskar ett platsbesparande multigym som har de flesta övningarna du får på 2 stations multigym. Du kan fortfarande utföra ett 20-tal olika övningar. Modellen har i tillägg till extrautrustningen du ser på bilden, vristrem till träning av insidan och baksidan av benen.
Sportsmaster 1038 ger dig:

* Möjligheten till att träna hela kroppen
* Kraftig och stabil konstruktion
* 70 kg viktmagasin
* Extraskydd på trissorna
* Solid triss och wiresystem som ger jämnt och mjukt motstånd

Pris:
SEK 2990

http://www.sportsmaster.se/images/produkter/38HGM1038_231x350_300dpi.jpg

Allan
2004-11-28, 19:41
Har du procent på det där? Det låter nästan så....Hehe..

allan

Menigar
2004-11-28, 19:43
Är du seriös med din träning tror jag att 70kgs viktmagasin kommer vara för lite ganska snabbt. Men jag kan ha fel.

Crastmano
2004-11-28, 19:43
Haha nej fan är bara en fattig student som behöver hjälp med att komma igång med träningen.

Grahn
2004-11-28, 19:43
Heh...1:a posten..... :laugh:

För att svara på frågan vad fria vikter ger som inte multigymmet ger, bra träning.

Jorgen
2004-11-28, 19:45
Har du råd att lägga 3000:- på ett hemmagym så tycker jag att du kan spendera dom pengarna på ett gymkort istället. Där kommer du att få så mycket bättre utrustning och hjälp.

//Jörgen

Crastmano
2004-11-28, 19:47
Är du seriös med din träning tror jag att 70kgs viktmagasin kommer vara för lite ganska snabbt. Men jag kan ha fel.

Om vi bortser från vikterna ( tycker också de verkar lite klent) är en sådan maskin i sej ett vettigt alternativ. Eller ger det så mycket mer med det andra alternativet

Vir
2004-11-28, 19:50
Håller fullständing med Jörgen. 3000kr borde räcka till ett årskort på ett hyffsat gym. Jag har inte mycke erfarenheter av multigym men de lilla jag har säger att det är bortkastade pengar.

Crastmano
2004-11-28, 19:53
Har du råd att lägga 3000:- på ett hemmagym så tycker jag att du kan spendera dom pengarna på ett gymkort istället. Där kommer du att få så mycket bättre utrustning och hjälp.

//Jörgen

Eftersom jag är uppbokad med mycket annat under vettiga gymtider plus att jag inte har tillgång till bil så blir det väldigt omständigt och långt mellan passen på gymmet (har provat under en kortare tid). Därför vill jag skaffa hyfsad utrustning för att kunna bygga hemma.

Jorgen
2004-11-28, 19:58
Då skulle jag satsa på att köpa en skivstång, byggbara hantlar, en bänk och en massa vikter istället för det där multigymmet.

//Jörgen

Officer
2004-11-28, 19:59
Bla bla bla crast... Det verkar som du ändå gjort ditt val, och kommer inte ändra dig. Du vill bara höra här goda saker om multigymet för att dämpa ditt samvete.

Hör här då!

Det kommer inte ge dig mycket på lång sikt. Visst kommer du kunna köra lite rehab-typ av träning och bygga ett visst grundlager av styrka vilket innebär kanske 4 plattor i viktmagasinet till 6 plattor efter nån månad men några stora muskler kommer du inte bygga. Fundera själv lite.


Så mitt råd är att pallra dig till gym oavsett din upptagna vardag, om du nu vill bygga muskler seriöst. Annars så läggerr du ner pengar på multigymet och är glad.

Crastmano
2004-11-28, 20:03
Då skulle jag satsa på att köpa en skivstång, byggbara hantlar, en bänk och en massa vikter istället för det där multigymmet.

//Jörgen


Okej, jag litar på er.

Är det några speciella företag, internetshoppar ni har att rekomendera, vilket bör man lägga mest pengar på. Säg en budget på 3 till fyra tusen.
Väger 65 kg och är en 170, normaltränad om nu kan kalla de så. Ungefärliga vikter för skivstången, hantlara?

tejpis
2004-11-28, 20:05
*endast ett fåtal övningar är möjliga med en "multimaskin" i jämförelse med fria vikter.
*övningarna som går att utföra med en sån maskin är nästan alltid i en låst rörelsebana som inte går att anpassa (kan leda till skador, kändes som jag skulle spränga knäna när jag testade benextension med en sån maskin).

Det enda som ser användbart ut är dragtrissorna, men med 70kg viktmagasin kommer man inte långt (i övningar som latsdrag och rodd). Om maskinen på bilden dessutom är någorlunda lik med den jag testat så är det för kort mellanrum mellan sätet och övre trissan vilket gör att man inte kan sträcka ut sig i latsdragen.

Håll dig till fria vikter, där finns ändlösa kombinationer om man har rätt utrustning (nån form av rack, bänk, stång, hantlar och vikter).


edit: verkar som jag är lite sent ute, håller med Anabolic i övrigt.

aliquis
2004-11-28, 20:24
Vad ger skivstång och hantlar som inte maskinen nedan ger?

Större möjligheter att variera träningen och effektivare träningspass? Effektivare då du kan köra tyngre övningar för hela kroppen istället för en mängd övningar i en maskin. Sedan verkar 70kgs viktmagasin rätt mesigt, räcker väl inte alls till benträning, antagligen inte rygg, inte heller bröst... räcker säkert till axlar och armar men sen då?

aliquis
2004-11-28, 20:30
Okej, jag litar på er.
Är det några speciella företag, internetshoppar ni har att rekomendera, vilket bör man lägga mest pengar på. Säg en budget på 3 till fyra tusen.
Väger 65 kg och är en 170, normaltränad om nu kan kalla de så. Ungefärliga vikter för skivstången, hantlara?
Vet inte var man kan köpa grejerna, satsa på begagnat så får du väl mer för pengarna, vikter slits nog inte nämnvärt ;D
Köp en rejäl skivstång (antar att det är bäst att köpa en sådan som har samma storlek som hålen på vikterna på ett gym brukar ha? de flesta på typ coop forum o rusta brukar vara mycket smalare men då är det kanske knepigare att få tag på vikter och de lär ju inte hålla för samma belastning) och någon typ av hantlar med reglerbara vikter. Vet inte hur mycket vikter du kan behöva, själv väger jag inte mycket mer och övningen jag använder mest vikt i är väl marklyft och där har jag nyss börjat med övningen igen o vill inte förstöra ryggen (har lyft fel förr) så jag kör med 120kg, dvs 100kg utöver stången, så minst 100kg vore kanske något att satsa på? Antar att du behöver ha en bänk, gärna en som man kan luta, och kanske någon form av ställning för skivstången både till exempelvis bänkpress och knäböj. Var ju en kille här som sålde en massa grejer tidigare för runt 3000kr men hade svårt att få dem sålda, men nu är de väl det så där är det väl tyvärr för sent. Sedan kan det säkert vara kul att komplementera med säg någon form av draghiss/kabelmaskin senare, kanske något räcke att köra chins i, smith eller sittande vadpress m.m... Men du kan ju utöka efterhand, behöver ju inte ha ett komplett gym från början.

slobban
2004-11-29, 00:19
Lite offtopic, men hur kan man ha tid att sitta hemma och slita i vikter men inte ha tid med det på ett gym. Det måste ju va fruktat långt till närmaste gym isåf..
Tack för mig.

High1ander
2004-11-29, 01:51
Multigym är sällan bra... alla (väldigt få) jag testat är liksom bra för en sak, dåliga för resten, svåra eller omöjliga att ställa in hur man sitter, etc...

Enda maskinövningarna jag kör när jag gymmar är t.ex. flyes, för med fria vikter så gör det för jävla ont i axlarna...

...och några för ryggen, latsdrag... annars är det så mycket fritt som möjligt, vilket är så mycket bättre.