handdator

Visa fullständig version : Vila mellan seten?


wintersnowdrift
2004-11-28, 19:13
Hrm, en verklig newbie-fråga:

Hur länge vilar ni mellan seten? Jag brukar köra 3 set med 8-12 reps, och inte med några extremt tunga vikter. (Tränar inte för att bli "stor" utan för att om möjligt bli något lite starkare, är mest inriktad på konditionssporter och behöver därför inte ha en "extrem" muskelmassa).

Jag brukar vila 1-3 minuter mellan varje set, är det för kort? Dvs, har jag för lätta vikter eftersom jag inte behöver längre vila? Jag vill som sagt inte köra för tungt men för att styrketräningen ska ha någon effekt vill jag ju inte köra för lätt heller...

Tack på förhand!

//Kristin

Fatalist
2004-11-28, 19:14
1-3 minuter låter alldeles lagom.

mini_Arnold
2004-11-28, 19:16
wintersnowdrift: vad tycker du själv? När känns det bäst tycker du? Efter 1 eller 3 minuters vila?

Peace

abjorn
2004-11-28, 19:27
1-3 minuter. 5+ om jag kör knäböj, marklyft, benpress eller någon annan övning som kräver mycket syre och maximal koncentration.

aliquis
2004-11-28, 19:57
Vilan bestämmer inte tyngden, kör så tungt du kan, dvs med en vikt där du inte kän göra fler repetitioner än du hade tänkt. (om du nu inte självmant bestämmer dig för att du vill köra lättare för att kunna köra samma muskelgrupp oftare eller något sådant).
Vad gäller vilan är nog kortare bättre, men själv vill jag inte köra så kort att jag blir märkbart svagare. Kör du inte ens till failure tycker jag absolut inte att du skall sitta o vänta i 3min.

z_bumbi
2004-11-28, 20:47
wintersnowdrift: Väldigt, väldigt förenklat. Kort vila ger mer uthållighet (Lokalt i musklerna som tränas.) men även större volymökningar på kort sikt. Lång vila är mer för styrkan.
2-3 minuter låter lagom för vad du håller på med och det är inte så många som behöver vila längre än 3 minuter mellan seten.

När du har tränat lite längre kanske du ska köra lite lägre antal reptioner för att snabbare bli stark.

swarre
2004-11-28, 21:24
Tycker att du har fått matnyttiga faktasvar redan, så jag nöjer mig med att redovisa hur jag själv brukar agera.

I vanliga fall försöker jag hålla vilan runt 2-3 minuter. Kör jag tyngre/större muskelgrupper/muskler t.ex lår, så kan vilan bli lite längre, upp mot 5 minuter i vissa fall, men försöker att hålla ner tiden även här. Det viktiga är att du kan köra dig riktigt slut varje set. Är det mycket folk, eller om jag tränar tillsammans med fler än en träningspartner så kan väntan ibland bli lite längre än normalt.

Fråga om det är något mer du vill veta, eller vill ha förklarat, hoppas att jag utryckt mig någotsånär klart och vettigt :)

wintersnowdrift
2004-11-28, 22:20
Tack för alla svar! Verkar som jag är på rätt väg iaf... :)

swarre: Det här med att köra sig riktigt slut, innebär det att man nästan inte orkar sista repetitionen i varje set? När jag kör t.ex. axlar brukar jag orka 10-12 reps i första setet, vila 2 minuter och sedan orka cirka 8 i andra och tredje (ibland bara 7 :em: i tredje, men i dessa 7 reps känner man å andra sidan att man lever ;)).

//Kristin

timpaw
2004-11-28, 22:30
hmm, 3 minuter är ganska lång vila för mig?
om jag är inne på en tung period med några reps brukar jag vila kanske 1.5-2 minuter, men som om jag kör som nu, med många reps, kan vilan vara upp till 1 minut ungefär :confused:

tycker att man får bättre pump med mindre vila, så länge musklerna hinner återhämta sig tillräckligt för att lyfta vikterna man kör med så funkar de :cool:

swarre
2004-11-28, 22:42
Tack för alla svar! Verkar som jag är på rätt väg iaf... :)

swarre: Det här med att köra sig riktigt slut, innebär det att man nästan inte orkar sista repetitionen i varje set? När jag kör t.ex. axlar brukar jag orka 10-12 reps i första setet, vila 2 minuter och sedan orka cirka 8 i andra och tredje (ibland bara 7 :em: i tredje, men i dessa 7 reps känner man å andra sidan att man lever ;)).

//Kristin


Tänk på att det är du som tränar, det är din kropp och du som känner efter vad som känns bra och inte. Personligen kör jag i stort sett alltid till failure i alla sett, varierar lite, vissa perioder kör jag på det viset, vissa kör jag ett antal bestämda set, inna jag kör till failure. Det varierar som sagt var lite, men när du kör till failure så ska du ta slut, helt klart. Kör tills du inte orkar rubba vikterna, och ta i lite till ;) Det är helt naturligt att du inte orkar lika många reps på varje set, meningen är ju att du ska bli trött av träningen, eller hur :) Börjar bli lite trött, men jag hoppas att du hänger med i tankegångarna...