handdator

Visa fullständig version : bästa cardiomaskinen?


påven
2004-11-28, 12:13
Ska införskaffa mig en cardiomaskin men vet inte riktigt vad som är bäst. Vad tycker ni är det bästa att ha hemma?

Zozza
2004-11-28, 12:18
Min favvocardio maskin är trappmaskinen:

http://www.skip-sport.se/produkt/mredskap/tm100.jpg

kharon
2004-11-28, 12:30
Rodd skulle jag säga är bäst, men jag skulle nog ha köpt en cykel eller något tyst som man kan ha framför TV:n...

Arnesson
2004-11-28, 12:32
Jag har ingen större koll på vilken som är "bäst". Men jag skulle valt den jag tycker är roligast (eller minst tråkiga :D ).

I mitt fall skulle det blivit en motionscykel.

TCOG
2004-11-28, 13:31
det som är roligast är en treadmill. (om du har stor plats hemma & mycket cash)

cykla är tråkigt och jag får ont i röven.

Fatalist
2004-11-28, 13:33
det som är roligast är en treadmill. (om du har stor plats hemma & mycket cash)

cykla är tråkigt och jag får ont i röven.

En vadåförnåt? :D


Jag föredrar cyklarna eller trappmaskinerna

TCOG
2004-11-28, 13:38
treadmill = löpband

perarvid
2004-11-28, 14:05
påven: Vilket redskap använder du själv helst? Vad har du för budget?

Personligen tycker jag bäst om Crosstrainers (aka Ellipticals), men de som finns för hemmabruk är rätt så dåliga, så en sån skulle jag inte skaffa hem. De som jag har tillgång till på gymmet kostar runt 60 000 sek. Sen tar de rätt mycket plats oxå. Det bästa med Crosstrainers är dock den allsidiga träningen, finns mycket variation inbyggt. Knappt nån skaderisk heller skulle jag tro.

Trappmaskiner ger jag inte mycket för, har aldrig gillat dem, men de ger nog bra benträning. Tar nog inte speciellt mycket plats. Så mycket mer har jag inte att säga.

Löpband är ju ganska bra när vädret är en begränsande faktor. Dock låter de mycket och är ofta av tveksam kvalitet när det gäller hemma-modeller.

Cykel är nog det bästa alternativet att ha hemma om man vill kunna motionera när som helst, det är relativt tyst, går att köra både hårt o lätt, och dessutom kan man ju kolla på tv eller läsa en bok medan man cyklar. Det är svårare med de andra redskapen.

Rodd tycker jag är bästa valet. Ger bra träning för hela kroppen både styrke och konditionsmässigt, lätt att se sina framsteg (jämför med andra på http://www.concept2.com/sranking03/rankings.asp). Nackdelen är väl att man inte kan kolla på tv eller läsa samtidigt, och att en Concept2 är hyfsat dyr (17000 ungefär, fast det går hyra eller köpa begagnade iofs).

Sen får du ju fundera ut lite mer hur du ska använda redskapet.

påven
2004-11-28, 14:13
budgeten ligger väl på 2-3000:- ungefär. Är mest inne på ett löpband men dom jag sett för det priset är ju inte sjjälvgående, eller vad man nu ska säga. Dom snurrar ju bara när man går på dom alltså. Är det nåt att satsa på?

edit: och jag ska använda den när jag börjar deffen nästa månad, Promenader ute i snöstorm är inget jag vill syssla med ;)

Raisedead
2004-11-28, 14:15
Jag har precis köpt och monterat ihop denna motionscykel..

Casall Benefit Sports 260 (http://www.stadium.se/default.asp?card=&friskLang=&emailsender=&email=&mode=newProd&ClientID=0&CategoryID=0&ArticleID=0&ValidDate=11%2F28%2F2004+2%3A00%3A03+PM&ProductGroupID=6431&ProductID=89287&OID=0)

kostade bara 1799 kr.. köpte den just för att den är tystgående... skön att ha framför tv'n.. det går liksom av sig själv då :D .. annars tycker jag en rodd- eller crosstraining-maskin är ett bra cardioredskap eftersom man kopplar med hela kroppen.. men jag föredrar motionscykeln för den är tystgående och bekväm framför tv'n ;)

perarvid
2004-11-28, 14:15
Jag skulle absolut inte köpa ett löpband utan motor.

Raisedead
2004-11-28, 14:23
Är mest inne på ett löpband men dom jag sett för det priset är ju inte sjjälvgående, eller vad man nu ska säga. Dom snurrar ju bara när man går på dom alltså. Är det nåt att satsa på?

Har testat en sån, och den lutar liksom lite uppåt (för att kunna vara självgående), blir som att konstant gå uppför en uppförsbacke.. och jag för otroligt ont i vaderna/smalbenet.. testa den innan du köper den (kanske är en given sak, men testa den en längre tid, så du garanterar dig att du kan använda den).

Frazze
2004-11-29, 12:47
recumbentbike i vardagsrummet. :hbang:

tinus
2004-11-29, 12:58
Bästa cardiomaskinen tycker jag är min älskade "smygaren" :D Kommer aldrig ihåg vad den heter egentligen.Men den är lite väl stor, så den används bara flitigt på gymet under diet.. Hemma i vardagsrummet har jag en gammal fiin Monark :hbang:

abjorn
2004-11-29, 13:08
enda motion jag bedriver hemma är mellan soffan och skithuset. Annars är cykeln det bästa tycker jag.

Karl_alfred
2004-11-29, 13:12
Cykel skulle jag tro är absolut effektivast, sen är trappmaskin och ett väl fungerande löpband inte alls dumt de heller. Roddmaskinen är väll hyfsat okej den med. Vad jag däremot tror är kasst är de maskiner som man nästan kör skidåkning på, tror de fanns nått som hette orbitrack eller likande förr. Denna maskin blir det ju bara att man förflyttar sin vikt efter ett tag, hur ansträngande är det lixom?

Diggler
2004-11-29, 13:15
Motionscykel, givet. Rodd blir man trött i överkroppen av och då kanske gympassen blir sämre.

z_bumbi
2004-11-29, 14:54
För de pengar som det handlar om så får man bara en bra cykel, man får ingen roddmaskin, trappmaskin etc som håller någon längre tid och det kan ju vara ganska surt att slänga grejorna efter ett tag.
Ett hopprep kostar å andra sidan 100 kr och det är kul det också.

Vilken som är "effektivast" när man väl kan välja fritt bör vara en skidsimulator, ett löpband eller en roddmaskin om man med effektivast menar att man bränner mest kalorier på kortast tid.
Ju större del av kroppen man använder ju mer energi gör man av med.

pellepedal
2004-11-29, 15:37
En uppblåsbar Barbara kanske går bra med. :notme: :smash:

Karl_alfred
2004-11-29, 15:52
Vilken som är "effektivast" när man väl kan välja fritt bör vara en skidsimulator,
Dessa är väll total förkastliga eftersom man oftast bara såt och förflyttar kroppsvikten.

Zakath
2004-11-29, 15:58
Dessa är väll total förkastliga eftersom man oftast bara såt och förflyttar kroppsvikten.



såt?

Att förflytta kroppsvikten är väl bra, man kan ju ställa in motståndet på maskinen............ Jag tycker dem är bra, väldigt skonsamma för knäna! :thumbup:

Karl_alfred
2004-11-29, 16:00
såt?

Att förflytta kroppsvikten är väl bra, man kan ju ställa in motståndet på maskinen............ Jag tycker dem är bra, väldigt skonsamma för knäna! :thumbup:
Står!

Nej de är inte så bra, du ska väll kunna arbeta och ta i ordentligt med. Kroppen lär sig att förflytta vikten sen kan man stå hur länge som helst fast man har ett högt motstånd.

Tabac
2004-11-29, 16:16
Trappmaskinen Ronnie Coleman hade i sitt gym i senaste rullen verkar grym.

Zakath
2004-11-29, 16:17
Står!

Nej de är inte så bra, du ska väll kunna arbeta och ta i ordentligt med. Kroppen lär sig att förflytta vikten sen kan man stå hur länge som helst fast man har ett högt motstånd.


Jag håller inte med. Jag blir svettig och tycker det är jobbigt.
På högsta motståndet klarar jag MAX några minuter med hyfsad fart. Det är tyngre än de flesta cardiomaskiner.

Karl_alfred
2004-11-29, 16:53
Jag håller inte med. Jag blir svettig och tycker det är jobbigt.
På högsta motståndet klarar jag MAX några minuter med hyfsad fart. Det är tyngre än de flesta cardiomaskiner.
Blir svettig blir jag också på den, men sen testar man allt annat och märker verkligen hur kass den är.

pTr
2004-11-29, 16:57
Varför helt enkelt inte skaffa sig ett par skidor och ge sig ut i snön? :confused: eller ev. bege sig ut i skogen och springa (intervaller)

Zakath
2004-11-29, 16:59
Blir svettig blir jag också på den, men sen testar man allt annat och märker verkligen hur kass den är.



Den är inte kass, kan du förklara VARFÖR den skulle vara SÅ kass?

Karl_alfred
2004-11-29, 17:03
Den är inte kass, kan du förklara VARFÖR den skulle vara SÅ kass?
Har redan förklarat det genom att man förflyttar vikten fram och tillbaka efter nån minut, sen blir det rena vilan. Är instruktörer som sagt detta till och med, samt att jag känner det själv. Testa t ex. cykel och kör på samma intensitet så får du se vad som är överlägset bäst, även trappmaskin, rodd, löpband. Men vill man köra lite mindre jobbig konditonsträning så visst kör den du.

Zakath
2004-11-29, 17:07
Har redan förklarat det genom att man förflyttar vikten fram och tillbaka efter nån minut, sen blir det rena vilan. Är instruktörer som sagt detta till och med, samt att jag känner det själv. Testa t ex. cykel och kör på samma intensitet så får du se vad som är överlägset bäst, även trappmaskin, rodd, löpband. Men vill man köra lite mindre jobbig konditonsträning så visst kör den du.



Så kan det nog kännas ibland ja...
Inte för att jag brukar lyssna allt för mycket på instruktörer.
Men prova du att ställa in högsta motståndet, 1 minut klarar du ju, sen går det ju utan motstånd :thumbup:

Jag har inte sagt att det är den bästa maskinen, men den är bra! Blir man svettig så ger den effekt, och jag blir svettig lika snabbt av den som alla andra maskiner. Skitbra att värma upp i! Kondis ger den också, men då får man allt pressa sig lite eftersom det är svårt att fatta att man måste köra på ganska högt motstånd i den.

Karl_alfred
2004-11-29, 17:11
Så kan det nog kännas ibland ja...
Inte för att jag brukar lyssna allt för mycket på instruktörer.
Men prova du att ställa in högsta motståndet, 1 minut klarar du ju, sen går det ju utan motstånd :thumbup:

Jag har inte sagt att det är den bästa maskinen, men den är bra! Blir man svettig så ger den effekt, och jag blir svettig lika snabbt av den som alla andra maskiner. Skitbra att värma upp i! Kondis ger den också, men då får man allt pressa sig lite eftersom det är svårt att fatta att man måste köra på ganska högt motstånd i den.

Har kört på tyngsta då kan de bli jobbigt håller med men även den går de att gunga på typ. Man känner väll själv. Men därför jag inte gillar den är också för man verkligen inte vill köra de andra grejerna egentligen för de är assjobbigt de verkligen plågar en, den är nästan skön att köra alltså bör den ge mindre effekt.

Zakath
2004-11-29, 17:14
Har kört på tyngsta då kan de bli jobbigt håller med men även den går de att gunga på typ. Man känner väll själv. Men därför jag inte gillar den är också för man verkligen inte vill köra de andra grejerna egentligen för de är assjobbigt de verkligen plågar en, den är nästan skön att köra alltså bör den ge mindre effekt.



Jag känner skillnad på motstånden.
Även om alla de lägre o medel nivåerna är för lätta..

Att den är skön är väl bara bra, den är skön för mina leder o min kropp :) Men jag blir ändå andfådd o svettig, det nöjer jag mig med!
Därför tycker jag det är en bra maskin.

Men visst finns det bättre om man nu vill satsa 100% på kondis.

Karl_alfred
2004-11-29, 17:19
Men visst finns det bättre om man nu vill satsa 100% på kondis.
Ja det var väll främst det jag tänkte på.

Zakath
2004-11-29, 17:21
Ja det var väll främst det jag tänkte på.



Då är vi väl hyfsat överens :cheers:

Gilalr förresten din signatur, nästan så att man ska ha den som sitt nya mantra till träningen :D

z_bumbi
2004-11-29, 17:46
Dessa är väll total förkastliga eftersom man oftast bara såt och förflyttar kroppsvikten.

En bra maskin påminner mer om skidåkning än man kan tro, sen finns det dåliga maskiner som inte alls påminner om skidåkning men det finns ju dåliga konditionsmaskiner av alla typer så det är ju inget unikt.