handdator

Visa fullständig version : Inositol,värt att prova kanske?


Knäböj
2004-11-28, 11:56
Kör nu med ALA och Kreatin med g o t t resultat men funderar lite på Fairings Inositol. Nån som provat eller har nån vetskap om det "funkar" ? Läste att det ökade vattentrycket i muskeln,och i mina öron låter det intressant tillsammans med ALA och Kreatin. Vad tror ni?

CHEF
2004-11-28, 12:21
Jag tycker det funkar finfint. Får mycket bättre kontakt med inositol.
Mvh

aliquis
2004-11-28, 12:46
Inositol finns väl i en massa mat också? Har ingen koll på vilken mat dock, men frågan är ju om det behövs som tillskott. Finns ju i red bull med, har även för mig det kunde användas vid behandling av depression eller något sådant.

Sverker
2004-11-28, 14:56
Man hittar främst inositol i äggula. Sojalecithin ( tjock trögflytande " sirap " smakar .......sådär..)är en annan bra källa.



Jag använder ett kryddmått per dag men det då för att skydda mot långsiktiga nervskador som diabetiker får med tiden.

Har hört från många att "trycket"/pumpen i träningen blir bra mycket bättre ifall man tar en matsked innan träningen, men det har jag faktiskt inte provat själv.

Capone
2004-11-28, 15:26
En matsked Sojalecithin då eller?

Santiago
2004-11-28, 15:34
Ett kryddmått Sojalecithin som skydd för nervskador? Har själv diabetes, så det lät intressant... Var får man tag i denna "medicin"? Är det inositolet som är den verksamma substansen?

tejpis
2004-11-28, 15:57
Det är tillsatt inositol i thai-redbull, varför?

Sverker
2004-11-28, 17:31
Ett kryddmått Sojalecithin som skydd för nervskador? Har själv diabetes, så det lät intressant... Var får man tag i denna "medicin"? Är det inositolet som är den verksamma substansen?

Njaa... jag åsyftade fel. Jag använder Fairings Inositol. Det är ren inositol.

I sojalecithin finns fosfatidylinositol som bryts ned till inositol i magen. Det krävs ganska mycket soja för att ge de 0.5 g jag får av rent inositol.

ölobrännvin
2004-11-28, 17:58
Det kan ju vara intressant att prova !

aliquis
2004-11-28, 20:00
Det är tillsatt inositol i thai-redbull, varför?
Fråga google, tillhör inte inositol b-vitaminerna på något sätt? Ett vitamin är det väl hur som helst?

Sverker
2004-11-28, 20:53
Ett vitamin är något organiskt som vi inte själva kan bilda och som är nödvändigt för att vi skall kunna leva.

C-vitamin är uppenbart. Får vi det inte i oss så får vi blödande tandkött och tappar tänderna.

Tiamin ( B1 ) är nödvändigt för energiomsättningen och det kan vi heller inte bilda själv.


Inositol och kolin kan vi bilda själva men också ta upp från maten så per definition är det inte ett vitamin.



Undantaget är vitamin D, som vi kan bilda själva men fortfarande klassas som ett vitamin ( egentligen är det mer ett hormon i omsättningen av kalcium men ändå :rolleyes: ).

Hobbes
2004-11-29, 08:14
Jag använder ett kryddmått per dag men det då för att skydda mot långsiktiga nervskador som diabetiker får med tiden.



Later mycket intressant, som vanligt inget man fatt "tips" pa genom sina aterbesok hos lakare/diabeters sjukskoterska.

Tack for tipset, nagot att ta vid nar man kommer tillbaka!

Fairing
2004-11-29, 08:39
Inositol är helt klart värt att prova tycker jag men dra upp doseringen till 1/2-1 tsk.Kombinera med kreatin och/eller ALC.

"Inositol är ett vitamin som förstärker kontakten mellan nerv och muskel vilket hjälper dig att träna tyngre och hårdare. Dessutom ökas vätsketrycket i cellen vilket ger musklerna en anabol signal. Inositol ökar effekten av kreatin och kan därför med fördel användas i kombination med våra kreatinprodukter.

Inositol är mest känt som ett B-vitamin med fettförbrännande egenskaper.
Inositol finns naturligt i den mat vi äter. De rikaste källorna till inositol är feta livsmedel som äggula och sojabönor. Dock är tillskottet från maten mycket lågt.

Fairings Inositol kan med de rekommenderade doserna göra så mycket mer. Inositol kan förstärka kontakten mellan nerver och muskler, förbättra nybildningen och reparationer av nerver samt öka muskelvolymen.

Inositol är ett sockerliknande ämne som sitter på ytan av muskelcellerna. Inositolens uppgift är att ta emot signaler från nerver och hormon och föra in dem i muskelcellen. Inuti cellen startar den en kaskad av reaktioner med en kraftig frisättning av kalcium. Den höga halten av kalcium frisätter mer energi och mobiliserar fler muskelfibrer. Slutresultatet blir att man kan träna tyngre och hårdare.

Musklerna tar upp inositol som i sin tur tar med sig vatten in i musklerna. Inositol verkar precis som kreatin, taurin och glutamin som osmosregulator och ökar vattentrycket inuti muskeln. Det ökade trycket är känt för att ge anabola signaler och öka muskeltillväxten.
Inositol kan här förstärka effekten av många andra tillskott som kreatin och glutamin.

Det är nerverna som är i störst behov av inositol. Denna viktiga budbärare deltar aktivt när nerverna skickar iväg och tar emot signaler. Det pågår omfattande kliniska program där inositol används för att reparera skador på och stimulera nybildandet av nervceller.
Bra effekt av inositol kan man få tillsammans med ALC som stimulerar bildandet av nervtransmittorn acetyl-kolin."

Nöjd kund

"Hej Lasse

Hoppas att du hade en trevlig semester. Angående
ALC och Inositol de funkade riktigt bra. Jag kände
att det började verka redan inom några dagar.

Jag blev väldigt pigg och fick bra kontakt i musklerna.
Efter att jag har använt dessa två produkter tillsammans
med Kreatin, så har jag förlorat en del fett på kroppen utan
andra kosttillskott?????
Jag använder det fortfarande och doseringen som du rekommenderade
var ok men jag har ökat lite endast för att testa vad som händer. Jag
märkte med en gång skillnaden.

Jag tog 4 kryddmått av ALC och 4 kryddmått av Inositol.
Den här doseringen verkar fungera för mej.

Tack för att jag fick testa dina produkter och jag har rekommenderat
de för några på gymmet. Och anything I say they trust.
Hoppas att höra ifrån dej snart, denna veckan jobbar jag kväll.
Jag har testat att gå in på eran hemsida gästboken, men det
står att det är nått slags problem så jag kan inte gå in.
Take care

Gabriel Oyemade