handdator

Visa fullständig version : Du blir starkare om du värmer upp och stretchar!


JAM
2004-11-27, 14:06
Hade just en intressant diskussion med min korridorsgranne som pluggar till naprapat. Enligt honom ligger det till såhär:

1) Det räcker absolut inte att värma upp genom att endast köra några lätta set på den övning man ska köra. "Ordentlig genomströmning" ska till, t ex genom att man ror tills man blir riktigt svettig. 20 min snarare än 5. Tränar man utan att enligt hans definition vara tillräckligt uppvärmd, drabbas man av mängder av ytterst små muskelfiberbristningar. Dessa lagas av kroppen på ett sätt som gör fibern svagare än vad den var innan. Han jämförde med två kardborreband som innan låg helt om lott, för att efter "lagningen" endast ligga delvis om lott.
Slutsats: Du blir på sikt starkare och grövre om du värmer upp innan passet, än om du inte värmer.

2) Även om man värmer upp på ett optimalt sätt, kan bristningar uppkomma. Att stretcha gör att kroppens lagningar "dras ut" och blir bättre. "Kardborrebanden" ligger efter stretching mer om lott än innan.
Slutsats: Du blir på sikt starkare och grövre om du stretchar, än om du inte stretchar.

Då jag vet att många värmer med lätta inledande set, inte stretchar nämnvärt och trots det når grymma resultat, blev jag lite fundersam. Vad tror ni?

Allan
2004-11-27, 14:32
Jag håller med din kompis. Ska jag köra rejält tungt, och kanske OL-övningar, värmer jag upp så länge att folk undrar om jag inte ska börja träna nån gång. Dessutom kör jag gärna snabba intervaller om möjlighet finns, för att höja tempen ytterligare.

allan

Allan
2004-11-27, 14:33
Däremot är inte stretchingen allena saliggörande!

allan

Vir
2004-11-27, 14:53
Jag känner min egna kropp så pass att jag vet hur mycket uppvärming som är optimalt för mig. Jag vill inte värma upp för "hårt" så att jag blir svettig, då tar jag bort udden av styrkan sen under settet.

Att stretcha innan en övning vet jag också att det påverkar min styka negativt.

Optimalt för mig är att tex gå på rullband i någon minut i ett raskare tempo för, endast för att få upp pulsen en aning. Sen börjar jag värma upp för övningen. Ska jag bänka på 100kg så börjar jag med att göra en kanske 10rep på 20kg. Sen vidare till 40kg 8reps, vidare till 60kg reps och till sist 80kg 2-4reps.

En allt för ansträngade uppvärmning tar som sagt udden av stykan för min del.

Mccartney
2004-11-27, 15:07
Som friidrottare kör jag oftast en uppvärming på 30min innan man kan springa max....skall sägas att värms musklerna upp ordentligt...så får man mjölksyra senare......

JAM
2004-11-27, 15:17
Men om vi bortser från att ordentlig uppvärmning minskar risken för skador. Stämmer den här muskelfiberbristningsteorin?

ugly_kid
2004-11-27, 15:20
jag håller också med din granne, dom flesta värmer upp aldeles för dåligt innan träning, helst ska man höja temperaturen i musklerna 2 grader för att få bäst effekt och det gör man inte genom att köra ett lättare sett på bänkpressen inann man börjar träna.
och säger man att man inte orkar träna ordentligt om man värmer upp mer än 5 minuter så har man extremt dålig kondition enligt mig,
Själv har jag tex ökat mest i styrka dom perioderna när jag kör ett helt spinningpass innan styreträningen.

Allan
2004-11-27, 15:20
Men om vi bortser från att ordentlig uppvärmning minskar risken för skador. Stämmer den här muskelfiberbristningsteorin?

Nej. Det är skillnad på stretching och tänjning. Helt uppenbart är det så att stretching före maxlyft tar bort tonusen/spänningen i muskeln, vilket försvårar maximal kontraktion, vilket är villkoret.
Det finns närmare beskrivet i kompendie från Sv Friidrottsförbundet, och jag har läst nåt likande i ett stegtvå material fr Tyngdlyftningsförbundet. Alf Torstensson har också skrivit om det.


allan

Bjorne
2004-11-27, 15:31
Cyklar alltid 8km innan träningen :)

JAM
2004-11-27, 15:48
Nej. Det är skillnad på stretching och tänjning. Helt uppenbart är det så att stretching före maxlyft tar bort tonusen/spänningen i muskeln, vilket försvårar maximal kontraktion, vilket är villkoret.
Det finns närmare beskrivet i kompendie från Sv Friidrottsförbundet, och jag har läst nåt likande i ett stegtvå material fr Tyngdlyftningsförbundet. Alf Torstensson har också skrivit om det.


allan
Ja, det visste jag. Vet att det har diskuterats i en tidigare tråd. Men hur är det med stretching efter träningen? Kör man fulla rörelser får man ju lite stretch då också...(?)

Men stämmer det här med att du om du inte värmer ordentligt får massor av små bristningar i muslerna och att när kroppen lagar dem blir musklerna svagare än vad de hade blivit om du värmt ordenligt innan passet?

Allan
2004-11-27, 15:50
Men stämmer det här med att du om du inte värmer ordentligt får massor av små bristningar i muslerna och att när kroppen lagar dem blir musklerna svagare än vad de hade blivit om du värmt ordenligt innan passet?

Nej. Det är andra faktorer som spelar in. Däremot är uppvärmningen essentiell för att väcka alla muskelfibrer till liv. Och folk som säger att de inte värmer för att de är rädda att tappa styrka - herregud vilka mesar. Hur FAN kör ni?

allan

Allan
2004-11-27, 15:51
Dessutom får du inte kalla dig otränad tjockis med den avataren :(

allan

JAM
2004-11-27, 21:05
Dessutom får du inte kalla dig otränad tjockis med den avataren :(

allan
Kul att du tycker det! :)

Jag hade en gammal text där som jag ville byta. Men sedan forumet uppdaterades kan man inte längre ändra sin egen text. Därför PM:ar jag den allsmäktige Jarod och ber honom ta bort den. Visst, han tog bort den gamla... Men... Ja, ni ser själva hur det gick... :laugh:

Weird
2004-11-27, 21:22
men att värma upp med att cyckla borde väll inte ge så mycke om man ska köra bröst ??

Allan
2004-11-27, 21:24
men att värma upp med att cyckla borde väll inte ge så mycke om man ska köra bröst ??

Helt riktigt. Se till att värma upp hela kroppen, speciellt axelregionen. Man kan bli vansinnig på vissa - bl a moderatorkollegor - som tycker det är perfekt med liten promenad före axelpasset....


allan

ugly_kid
2004-11-27, 22:14
men att värma upp med att cyckla borde väll inte ge så mycke om man ska köra bröst ??


det är viktigt att höja temperaturen i kroppen innan man tränar, och det gör man inte med att rulla på axlarna, men det är viktigt att värma upp axlarna också innan man tränar

Weird
2004-11-27, 22:26
Helt riktigt. Se till att värma upp hela kroppen, speciellt axelregionen. Man kan bli vansinnig på vissa - bl a moderatorkollegor - som tycker det är perfekt med liten promenad före axelpasset....


allan

men då borde det väll vara bra att köra några lätta set på övningan man ska köra ??

tokke
2004-11-28, 11:14
Helt riktigt. Se till att värma upp hela kroppen, speciellt axelregionen. Man kan bli vansinnig på vissa - bl a moderatorkollegor - som tycker det är perfekt med liten promenad före axelpasset....


allan

Sökte lite på uppvärmning, hittade två trådar men inte så många exempel. Ursäkta om jag lånar tråden men hur värmer du/ni upp? Ska man träna benen är väl cykling/trappmaskin bäst, men annars är kanske en roddmaskin att föredra?

Grahn
2004-11-28, 11:19
Själv tycker jag en utdragen uppvärmning bara gör mig svagare.

Jimbo
2004-11-28, 11:25
jag kör alltid i halva pyramider börrjar ganska lågt och arbetar mig uppåt.
nä jag kör ben brukar jag köra 2-3set benspark 25reps sedan springa 5min sedan strecha innan jag börrjar med Böjen

Allan
2004-11-28, 11:37
Ska man träna benen är väl cykling/trappmaskin bäst, men annars är kanske en roddmaskin att föredra?

Löpning är bäst som helkroppsuppvärmning, men det är ju inte alltid man har möjlighet att kuta på gymet - alla har ju inte löpband - annars skulle jag säga trappmaskin. Roddmaskin är säkert jättebra men det kommer du ALDRIG att få se mig i.


Själv tycker jag en utdragen uppvärmning bara gör mig svagare.

I rest my case....
:D


allan

Allan
2004-11-28, 11:38
jag kör alltid i halva pyramider börrjar ganska lågt och arbetar mig uppåt.
nä jag kör ben brukar jag köra 2-3set benspark 25reps sedan springa 5min sedan strecha innan jag börrjar med Böjen

Du tränar inte möjligtvis på en atletklubb eller...? Det låter så
:thumbup:


allan

Grahn
2004-11-28, 11:43
I rest my case....
:D


allan

Heh, tja alla är vi olika.

Btw stretching innan tung träning? Välkommen till skadeland....blanda inte ihop stretching med att sträcka ut lite.

z_bumbi
2004-11-28, 11:47
Uppvärming för min del är att köra lite cykel/rodd och sen köra genom hela kroppen med lätta vikter
Värmer extra för axlar, höfter samt nedre delen av ryggen varje pass då jag har mina "stora" skador där.
Sen börjar jag köra liknande som ovan med lätta set på de övningar jag ska köra, jag kan dock köra lite fler reps än de jag tänker köra på träningen. Är jag stel (Dvs varje gång numera. :( ) så går jag tillbaka till att tänja lite lätt och värma upp de stela områdena lite mer och sen testa igen.
Jag försöker även att se till att jag har varma kläder på mig när jag tar mig till gymet så att jag svettas lite extra redan när jag tar mig till gymet.