handdator

Visa fullständig version : Överansträngd vad


Tombzon
2004-11-27, 11:43
Jag körde stående vadpress i smithmaskinen i torsdags som komplement till sittande vadpress. På senaste tid har jag mest kört sittande och ibland kört den maskinen man står halvlutad framåt när man kör stående.

Men iaf så hade jag en rätt normal träningsvärk igår, men idag har jag en sån överjävlig värk, värst är det när man har suttit en halvtimme med böjda ben o sen ställer sig upp. Det är knappt så man kan gå... men nu till min fråga:

Kan jag strecha vaden lite lätt för att minska värken eller gör det bara saken värre i det långa loppet? Den är inte svullen så jag tror inte det är någon benhinneinflammation eller liknande.

Mvh

Fatalist
2004-11-27, 13:46
Det är nog bara riktigt fetingträningsvärk, lustigt att du får det i vaderna dock, nästan alla jag känner får aldrig det oavsett hur hårt vi kör ;)

nubben81
2004-11-27, 13:49
Att et skulle bli värre av att stretcha har jag svårt att se....iofs ska man väl inte göra det om man är ouppvärmd....men stretcha på du :)

Markus H
2004-11-27, 13:50
Har träningsverk i mina vader (mest den ena dock) Idag Lördag trots att jag körd vader i tisdags. En anledning kan vara att jag har börjat köra med studs (så gott det går) i ståenda vadpress.... det gör stor skillnad än om man bara pressar upp och ner.

Tombzon
2004-11-27, 14:16
Jag har även börjat med HIIT efter styrkepassen, och har kört med det några veckor, så det kan vara det i kombination med en ny övning. Det är bara i den vänstra vaden som det är riktig värk i, men jag får ta en liten lätt promenad senare och strecha lite lätt efteråt. Har även smörjt in med lite Orudis - en gelé man kan använda för att lindra smärta vid muskel - och ledskador, och se om det kanske lindrar lite. Tack för svaren :)

z_bumbi
2004-11-27, 16:19
Tombzon: Det låter helt enkelt som att du för en gångs skull har tränat gastrocnemius (En av vadmusklerna:) rejält, den kommer du inte åt när du kör sittande vadpress så det är inte så konstigt att du fick mycket värk nu. Jag tror inte att stretching är bra för att minska träningsvärken däremot att låta vaden jobba med lätt belastning så att den blir lite mjukare. I fortsättningen kan det ju vara en idé att köra stående vadpress lite oftare också.

Fatalist: Hur undviker man träningsvärk i vaderna? :D

Tigerkotten
2004-11-27, 17:23
Efter varje vadpass så har jag träningsvärk. Stretchar osv efter med, vaderna e såå jobbiga att ha träningsvärk i. Alltid efter man suttit litet tag och ska sedan röra sig så blir det snigelfart ett tag.

Fatalist
2004-11-27, 23:08
Fatalist: Hur undviker man träningsvärk i vaderna? :D

Hur får man träningsvärk i vaderna? Vi kör en egen dag för vader och kör till negativ failure + joggar 3-4km på slutet :confused:

Inget mer OT nu z_bumbi :nono: :thefinger

Vir
2004-11-27, 23:59
Dagen efter varje pass som innehåller stående vadpress för mig ser ut sådär. Sitter jag ner i ett par minuter så tar det någon minut innan jag kan gå normalt igen. Det är säkert inget annat än träningsverk bara. Var glad för det ;)

z_bumbi
2004-11-28, 10:41
Hur får man träningsvärk i vaderna? Vi kör en egen dag för vader och kör till negativ failure + joggar 3-4km på slutet :confused:

Inget mer OT nu z_bumbi :nono: :thefinger

Iofs inte jag som började då.. :D