handdator

Visa fullständig version : Träna hemma


cez
2004-11-27, 03:34
Har några frågor!

Jag har börjat köra lite hemma sent på kvällarna för att jag blir så rastlös.
Vad jag gör är att jag kör armhävningar, olika sorters situps, knäböj osv hemma, "passen" varierar i längd allt från 10min-50min och det blir av varje kväll.
Kan detta rent av bryta ner mina muskler eller kan det vara bra? bryr mig inte så mycket om effektiviteten, eftersom jag deffar så var jag från början intresserad av att bara bränna kalorier istället för att bara sitta på kvällarna.
Sen blev det styrkan, hur många armhävningar klarar jag osv.

Är ju meningen att man ska vila minst 48h med sina muskler men eftersom jag kör så måttligt hemma borde det väl inte vara nån fara att jag bryter ner muskler utan borde bara vara rent av positivt lr?:S

Blir så lätt upphypad när jag lyssnar på cool musik, kollar på filmer osv och kan få dåligt samvete om jag ätit nån skitmat så resultatet blir att jag tränar rätt hårt hemma ibland.

Vad jag tänker på ang. skador är väl att om jag har ont eller känner mig väldigt trött i musklerna så kör jag inte, räcker det eller bryts det gradvis ner tills jag helt plötsligt kommer tappa lusten eller kanske skada mig?

Övrig info: 17 år, skola, 89kg, 181cm, tränat basket 5år, styrketränat 1.5år


FRÅGAN ÄR ALLTSÅ: är det skadligt, negativt, etc om man tränar kompletterande träning hemma varje dag?

Baha
2004-11-27, 08:34
Om själva träningen i sig inte e alltför tung(som träning med egna kroppsvikten ofta inte är) och du inte kör för hårt så kan extra träning på kvällarna vänja din kropp med att tåla mer träning i alla former.


För ngn form av elit bb satsning skulle det säkert spela roll och bryta ned men det antar jag du inte siktar på OM du inte kör för hårt såklart.

cez
2004-11-27, 17:48
Nej inge bb, satsar för nuvarande bara på att bli jävligt hård :)

slobban
2004-11-27, 18:00
Antar att du tränar på gym me?!

Baha
2004-11-27, 20:49
om du kör det lite som en form av cirkelträning så blir det jäkligt bra cardio med, typ 50 knäböj, 20 armhävningar, 20 situps runt utan vile etc.

cez
2004-11-28, 02:26
ja, jag gymmar också regelbundet. Har dock märkt att när man kör mycket armhävningar nästintill varje dag blir man jävligt mycket starkare i hantelpress/bänkpress har ökat mer än vad jag brukar tack vare det, eller så är det bara psykiskt.

aliquis
2004-11-28, 11:06
Som svar på det sistnämnda: Får väl upp uthålligheten iaf.