handdator

Visa fullständig version : atkins dödsvikt


Peter
2004-11-26, 13:13
Någon som har någon fakta kring det faktum att Robert Atkins vägde runt 120 kg på 180 cm när han dog enligt följande dokument? Borde det inte legat i hans intresse att själv hålla vikten eftersom en del av marknadsföringen kring hans böcker var att han själv ätit enligt dieten i en massa år.

Hör rykten om att han band vätska pga av kolhydratinnehållet i droppet han låg med två veckor innan han dog, men man kan väl inte gå upp 30 kg av dropp i två veckor?

Mental
2004-11-26, 13:14
Han var, om jag inte mins fel, överviktig hela tiden, men man behöver ju inte leva som man lär :)

Langster
2004-11-26, 13:26
Han blev väl jävligt grov av allt kött han åt!!! :hbang:

RobbeliRobban
2004-11-26, 13:40
Det är nog ett elakartat falskt rykte för att kasta skit på den ultimata kosthållningen.

Jay-Z
2004-11-26, 13:46
Man lever inte alltid som man lär, men det hindrar ju att det faktiskt kan funka ändå. Paulún är ju inte direkt snordeffad heller.

Tolkia
2004-11-26, 13:52
Hör rykten om att han band vätska pga av kolhydratinnehållet i droppet han låg med två veckor innan han dog ...
Det där lät som en första klassens "klintbergare"; vill man vara lite konspiratorisk som en "klintbergare" som bortförklaring påhittad av någon fanatisk och småkorkad Atkinsdiet-anhängare ...

F.ö. undrar jag om det överhuvudtaget är möjligt att åstadkomma en övervikt med dropp? Jag har sett hur sondmatning med sond direkt till magsäcken (alltså genom hål i buken och inte genom näsan) fungerar, och det är ju inte ett flöde som niagarafallet, direkt; de där flaskorna patienten behöver per dag brukar man behöva hela dagen för att få in ... Någon medicinare kanske kan berätta hur det förhåller sig?

Fatalist
2004-11-26, 14:24
JAg gick ner typ 5kg på sjukan när jag fick dropp över 2 veckor.. Så om läkarna inte var riktigt frikostiga är det väl ganska tveksamt att han gick UPP 30kg? :)


Och på dropp? Hehe..

Peter
2004-11-26, 14:36
Håller med om att det låter helt vansinnigt med 30 kg på 2 veckor, var därför jag ville höra om någon hade koll på vad man kommit fram till angående det här. Men Atikins vägde ju knappast 118 kg på de bilder man sett från Intervjun med Larry King, och den var väl högst ett år innan han dog.


The document, first reported on by The Wall Street Journal, also lists Atkins weight as 258 pounds. However, an Atkins representative, Dr. Stuart Trager, today attacked the Journal for reporting that the physician was obese, contending that after Atkins lapsed into a coma and lay in the hospital for two weeks prior to his death, his 6' frame became severely bloated--by 60 pounds--due to liquid retention.

http://www.thesmokinggun.com/archive/atkinsmed1.html

Pez
2004-11-26, 14:52
Håller med om att det låter helt vansinnigt med 30 kg på 2 veckor, var därför jag ville höra om någon hade koll på vad man kommit fram till angående det här. Men Atikins vägde ju knappast 118 kg på de bilder man sett från Intervjun med Larry King, och den var väl högst ett år innan han dog.


The document, first reported on by The Wall Street Journal, also lists Atkins weight as 258 pounds. However, an Atkins representative, Dr. Stuart Trager, today attacked the Journal for reporting that the physician was obese, contending that after Atkins lapsed into a coma and lay in the hospital for two weeks prior to his death, his 6' frame became severely bloated--by 60 pounds--due to liquid retention.

http://www.thesmokinggun.com/archive/atkinsmed1.html

Det är ju big bucks i att se till att folk inte förlorar tron på Atkins-metoden, för de som säljer produkter och material om det...så den där "representanten" får man nog ta med en nypa salt. Likaså är det ju fördelaktigt för andra att misskreditera Atkins/Atkins-metoden.

Blir nog svårt att få fram ett "säkert" svar i frågan, den har väl varit på tapeten i medierna förut..

Tolkia
2004-11-27, 12:20
Notera att Atkins säkert kan ha haft problem med vätskeretention; det är en inte helt ovanlig komplikation till diverse sjukdomstillstånd, t.ex. hjärtinkompensation (vad dog karl'n av?). Om han sedan kan ha dragit på sig så mycket som 30 kg på 2 veckor är väl mer tveksamt - och det berodde definitivt inte på kolhydraterna i droppet. Som sagt är jag ytterst tveksam till att någon annan än den som är svårtartat undernärd skulle kunna gå upp i vikt på dropp; det är ju inte direkt socker löst i rapsolja man ger ...