handdator

Visa fullständig version : Ser det här bra ut?


pariah
2004-11-25, 17:26
Tänkte mest på sammansättningen; mängden är noga uträknad. Vad tycks? För övrigt vet jag att lunchen är proteinfattig (jobbigt att inte kunna äta kött...) men tycker jag tar igen det bra annars.


Frukost:
1 portion havregrynsgröt, 2 msk sojamjöl, 2 msk sylt
Te med sojamjölk

Fm:
30 g valnötter, banan

Lunch:
Fettfri fil, potatis, grönsakssås, sallad

Em:
50 g müsli, 2 dl sojayoghurt, apelsin
Te med sojamjölk

Efter träning:
Protein + torkad frukt (vill inte äta rent socker)

Middag:
Pasta, kikärtor, tomatsås
Sallad, morot, äpple

Kvällsmat:
50 g cashewnötter, kasein

aliquis
2004-11-25, 18:15
deff/tjej?

Sverker
2004-11-25, 18:37
Du använder ju mjölkprodukter ! ?

Ditt upplägg är i övrigt vegetariskt. Den är i grunden relativt proteinfattig så utnyttja möjlighetyen att komplettera upp det vegetabiliska proteinet.

Komplettera frukosten med mjölk/fil.

Keso/ost/ sojabönor till lunchen som är proteinfattig.

Middagen blir bättre med ett glas mjölk till.


Du äter så pass vitamin-mineralrikt att du mycket väl kan använda maltodextrin i träningsdrinken. Du får det du behöver ändå.

Möjligen ligger du dåligt till med järnkällor !

pariah
2004-11-25, 21:19
deff/tjej?

Typ/japp

pariah
2004-11-25, 21:24
Du använder ju mjölkprodukter ! ?

Ditt upplägg är i övrigt vegetariskt. Den är i grunden relativt proteinfattig så utnyttja möjlighetyen att komplettera upp det vegetabiliska proteinet.

Komplettera frukosten med mjölk/fil.

Keso/ost/ sojabönor till lunchen som är proteinfattig.

Middagen blir bättre med ett glas mjölk till.


Du äter så pass vitamin-mineralrikt att du mycket väl kan använda maltodextrin i träningsdrinken. Du får det du behöver ändå.

Möjligen ligger du dåligt till med järnkällor !

Bara fil till lunch och proteinet (är laktosintolerant). Får jag inte tillräckligt med protein? Jag räknade och jag var väl över 2 g per kg kroppsvikt. Borde jag isf äta mer spannmål?

Ska försöka äta sojabönor till lunch, jobbigt när man oftast inte äter hemma dock. Äter fisk ibland, kanske 3 ggr i veckan.

Bönor och sojaprodukter innehåller väl ganska mkt järn? Har iofs aldrig haft lågt hemoglobinvärde så att...

aliquis
2004-11-26, 04:59
Kidneybönor innehåller iaf 7mg järn/100g, svarta bönor 8, vita bönor och blackeyebönor 6, sojabönor 8.5, osv. Så tillsammans med havregryn, nötter, m.m. lär det ju inte vara några som helst problem?

Vad är det för protein efter träning? har fått uppfattningen av grub att det ändå inte är särskilt nödvändigt med toksnabba kolhydrater om man inte har vassleprotein. (sojaprotein skulle ju ändå inte hinna ut innan insulinspiken från druvsockret/maltodextrinet kommer, så det enda som händer är väl att man får något bättre glukogeninlagring kanske men tränar man inte igen samma dag eller så lär man ju hinna fylla på rätt bra med mat ändå?)

Sverker
2004-11-26, 06:50
Det är i och för sig inget fel på järnkällorna i din mat men du bör rimligen ligga relativt högt i kalorier, 2200 - 2500 kcal per dag för att vara säker på att du får allt järn du behöver.

Ditt proteinintag med 2 g / kg kroppsvikt är helt okay. Problemet är att med en blandad " optimal " kost så utnyttjar du kanske 90 % av proteinet ( BV = 90 ). Med en vegetarisk kost ligger kanske utnyttjandet på kanske 60 - 70 % ( BV=70 ) vilket måste kompenseras. Antingen genom MER protein eller genom att kombinerar proteinkällor.

Snabba kolhydrater är viktigare än protein efter träningen !
Det gäller ju att få en insulinutsöndring och stoppa det katabola efter träningen och snabbt starta glykogeninlagreingen.

Med protein till kolhydraterna blir effekten mycket större ( 1 + 1 = 4 ! ) när det gäller att få igång den anabola fasen efter träningen.

pariah
2004-11-26, 12:19
Ligger väl runt 2300-2400 kcal när jag äter sådär.

Hmm, borde jag höja proteinintaget till 3 g/kroppsvikt då?

aliquis: Kan inte äta vassle då jag får ont i magen av det.

Sverker
2004-11-27, 08:22
Hmm, borde jag höja proteinintaget till 3 g/kroppsvikt då?



Det är inte alls säkert. Kombinerar du hela tiden olika proteinkällor och äter dem, kanske inte samtidigt men inom 2 timmar, så räcker 2 g / kg kroppsvikt.

Det är såklart säkrare att äta 2. 5 g eller t o m 3 g per kg kroppsvikt men då rusar kalorierna också iväg eftersom det knappt finns något rent vegetabiliskt protein ( undantag av sojakoncentrat och sojaisolat ).

Paulun skriver lite om kombinationer här:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=333

aliquis
2004-11-27, 09:34
Kan inte förstå hur en animalisk kost skulle ha bv=90 o en vegetarisk 70, på genomsnittslivsmedlet kanske men inte på genomsnittsmålet väl?

Sverker
2004-11-27, 11:11
Det är bara siffror tagna ur luften i ett försök att visa skillnader.

Bite
2004-11-27, 11:17
Ligger väl runt 2300-2400 kcal när jag äter sådär.

Hmm, borde jag höja proteinintaget till 3 g/kroppsvikt då?

aliquis: Kan inte äta vassle då jag får ont i magen av det.
Såg att du var laktosintolerant, det finns ju laktosfritt vassle. Men det är klart, smakar det så kostar det.

pariah
2004-11-27, 12:29
Såg att du var laktosintolerant, det finns ju laktosfritt vassle. Men det är klart, smakar det så kostar det.

Hur mkt skulle ett sådant i så fall kosta?

Sverker
2004-11-27, 14:33
Hur mkt skulle ett sådant i så fall kosta?

269 :- för ett kilo:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=131

På Fairings hemsida så deklareras halten laktos till < 1 %.

Tomten
2004-11-27, 15:54
Hur mkt skulle ett sådant i så fall kosta?

Första frågan, vilka produkter har du testat?

Jag är också ganska laktosintolerant, kan äta ost och lite fil, men inte vanlig mjölk så det blir låglaktos. När det kommer till protein så finns det vissa produkter jag kan äta. Här är de senaste jag testat.

Progen (omninutrition)
Protec (eiselt)
Complete Protein III (fairing)

Klarar du nu äta fil, så ska ovanstående produkter inte vara något problem, och om det endå är det så är det inte laktosen som är problemet. Progen t.ex innehåller mindre än <1g laktos per 100g

edit: Progen kostar ungefär 700-740 kronor för 4 kilo. Protec ligger på ungefär samma prisnivå, möjligen lite dyrare. Complete Protein III kostar säkert över 1000:- lappen.