handdator

Visa fullständig version : En anställds rättigheter och bemanningsföretag


Zlin
2004-11-25, 16:44
Jag är sedan en tid tillbaka anställd på manpower. Jag har haft enorm "otur" och blivit runtflyttad hela tiden, oftast med kort varsel. Att bli runtflyttad har jag inget emot, så länge jag får reda på det i god tid, som det är nu har jag ingen möjlighet att planera min fritid överhuvudtaget. Den lilla jag nu har, då jag ofta mitt i veckorna byter skift, från morgon till kväll, och tvärtom. Det andra negativa är att jag till följd av detta förlorar en hel del pengar, då jag oftast flyttas från morgonskiftet på torsdagen, sedan får jobba kväll på fredag och på måndag jobba morgon igen. På detta sättet kan de smidigt hålla ner min lön, eftersom jag i princip blir blåst på två veckors OB per månad.

Jag vet att man antagligen inte har några som helst rättigheter i sådana här fall, eftersom jag blivit informerad om att jag kan få byta uppdrag då och då (Inte tre olika skift på en vecka dock), men jag greppar efter halmstrån här. Finns det något att göra förutom att söka sig efter ett nytt jobb?

z_bumbi
2004-11-25, 17:50
Beror på vilket avtal du har skrivit med företaget men jag tvivlar på att företaget inte har löst det juridiskt då de har hållit på ett tag med precis samma metod.
Smöra för kontoret så att du får ett längre uppdrag eller byt jobb.

Frazze
2004-11-25, 18:07
Ja, alltså första steget är givetvis att prata med arbetsgivaren.