handdator

Visa fullständig version : Hormoner


johnnytex
2004-11-25, 15:39
När man tränar intensivt utsändras ngt hormon right? Men vad är det för hormon? Det påverkar bara muskeltillväxt lr påverkas hela kroppen, alltså man skulle kunna säga man blir manligare av att träna? Eller? Man blir mer gruffsig? Hårigare? Kvinnligare? Ja, haha, jag undrar alltså vad styr de hormoner som utsöndras då man stryketränar?

Knäböj
2004-11-25, 17:13
När man tränar intensivt utsändras ngt hormon right? Men vad är det för hormon? Det påverkar bara muskeltillväxt lr påverkas hela kroppen, alltså man skulle kunna säga man blir manligare av att träna? Eller? Man blir mer gruffsig? Hårigare? Kvinnligare? Ja, haha, jag undrar alltså vad styr de hormoner som utsöndras då man stryketränar?
Någon bättre vetande får gärna svara. Själv kan jag svära på att min kropp "omsätter" mer testosteron sen jag började träna för snart ett år sen. Bla fått hårväxt på trapezius,ökad sexdrift mm. Inte säkert att det beror på ökad hormonproduktion men nåt är det iaf. ;)

Dav0d
2004-11-26, 09:14
Hehe jag har upptäckt samma sak. Ökad hårväxt på axlarna typ, inte mycket men ändå. Sen sexlusten har en stor ökning, framför allt 6 timmar efter passen.

Kan någon kunnig svara på frågan ?

Tricklev
2004-11-26, 21:08
Leder inte mycket testosteron till minskad hårväxt? som exempel skallighet och dylikt?

Dav0d
2004-11-26, 23:03
Jo minskad på huvudet, men mer på kroppen om jag inte har fel.

abjorn
2004-11-26, 23:30
Hormoner är ämnen som ger signaler att sätta igång en viss process i kroppen. Blah, glöm det... missuppfattade frågan ;)

H Söderlund
2004-11-27, 01:27
Dihydro-testosteron är den som ökar hårväxten o gör en skallig. Testosteron och växthormon är väl dom såm stimuleras efter träningen. Insulin har också en stor inverkan på saker men det är ingen hormon. Om testosteronhalten ökar väldigt mycket så börjar kroppen tillverka estrogen vilket är inte så bra :D , men det behöver man inte vara rädd för så länge man inte använder doping.

Jag läste nånstans på nätet om testosteron o hur länge det tar för den o höjas efter träningen o hur länge det varar osv, men har glömt det. Den kan t.o.m bli lägre för korta stunder, men det är inget att oroa sig för. Å andra sidan; skit i detta, träna o ät bara utav fan, det är huvudsaken. :D

Hades
2004-11-27, 02:00
Insulin har också en stor inverkan på saker men det är ingen hormon.
Insulin är inte ett hormon? Det var en nyhet för mig i alla fall! :rolleyes:

H Söderlund
2004-11-27, 02:24
Insulin är inte ett hormon? Det var en nyhet för mig i alla fall! :rolleyes:

Äh, du har rätt jag borde tänka före jag skriver, men det är inte så lätt alltid :D

Beast
2004-11-27, 02:49
Söderlund: Sen har man östrogen i kroppen hela tiden. Men om man får en väligt mycket större dos av testosteron (ja mer än vad man skulle kunnat producera själv) så producerar kroppen mer östrogen för den strävar efter att allt ska vara lika liksom.
Men nu ska vi inte gå in på det spåret förmycke för då får man en smisk på fingrarna ;)

LunaSpice
2004-11-27, 09:33
Det är inte mängden testosteron som gör oss skalliga utan hur känslig man är för testosteron, dvs. uttrycket av testosteronreceptorer. Det är känsligheten som är ärftlig och därför går skallighet många ggr igen i generationer.

Läs här om vilka hormoner som påverkas vid träning:

http://www.jorbins.com/fitness-sports-magazine/articles/hormones-exercise.php