handdator

Visa fullständig version : kokosmjölk


Metal_boy_
2004-11-25, 14:05
hade det till woken...det är väl bra fett i den???..fan jag blev ju proppmätt..kanske blev lite för mycke då den innehåller 30g fett

tobbeg
2004-11-25, 14:11
Hej!

Nu är det här min första post men jag hoppas du litar på mig ändå. Det är ingen bra fettsammansättning i kokosfett. Tokigt mycket mättat fett. Kokosfett och palmolja är nog de enda vegetabiliska oljorna som har mycket mättat fett.

MVH G

Metal_boy_
2004-11-25, 14:14
Hej!

Nu är det här min första post men jag hoppas du litar på mig ändå. Det är ingen bra fettsammansättning i kokosfett. Tokigt mycket mättat fett. Kokosfett och palmolja är nog de enda vegetabiliska oljorna som har mycket mättat fett.

MVH G


åfan det är så alltså!? tyckte det va lite väl gott :D

Metal_boy_
2004-11-25, 14:20
jag tänkte så när jag köpte kokosmjölken att jaha det är ju bra fett i nötter och kokosnöt är ju en nöt så haha fan vad fel man kunde ha då...iofs så skulle man väl sett fler här inne använda kokosmjölk då och speciellt om dom vill ha lite kokossmak i drinkar och lite gräddigare konsistens...för det hade jag tänkt att göra :(

pariah
2004-11-25, 15:57
Sen finns det ju bättre och sämre mättat fett också. Kokosfett hör till den bättre sorten. Kroppen behöver även mättat fett. Kanske inte 30 g dock ;)

kampsporttjej
2004-11-27, 10:08
såg att det finns en ny kokosmjölk -ifrån arla- som innehåller 5% fett.
så ni vet :)

pariah
2004-11-27, 12:30
såg att det finns en ny kokosmjölk -ifrån arla- som innehåller 5% fett.
så ni vet :)

Men den är jätteäcklig. :)

King Grub
2004-11-27, 12:32
Men den är jätteäcklig. :)

Ha. Jo, det är den verkligen.Smakar det så kostar det... i nyttighet.

pariah
2004-11-27, 13:41
Ha. Jo, det är den verkligen.Smakar det så kostar det... i nyttighet.

Man kan spä ut den riktiga med vatten så behöver man inte använda så mycket.

Metal_boy_
2004-11-27, 13:46
fan kan de inte komma nån som upptäcker att fettet är bra helt plötsligt! som i äggulan hehe som alla trodde va skit att äta av förut..kokosmjölk va ju svingott :(

kampsporttjej
2004-11-27, 14:45
ok, vad synd! har inte testat den själv..

egentligen, finns det studier som visar att kokosfett=dåligt fett?
visst, det är mättat, men samtidigt finns det ju stammar som äter mycket
kokos, right?

det finns ju även en 15%variant och den är god. annars är det ju inget att
bry sig om i allafall sålänge man inte dricker kokosmjölk dagligen.

stefannn
2004-11-27, 14:54
ok, vad synd! har inte testat den själv..

egentligen, finns det studier som visar att kokosfett=dåligt fett?
visst, det är mättat, men samtidigt finns det ju stammar som äter mycket
kokos, right?

det finns ju även en 15%variant och den är god. annars är det ju inget att
bry sig om i allafall sålänge man inte dricker kokosmjölk dagligen.

det finns det nog...
och stammar? (naturfolk??) äter nog inte MYCKET kokos. eftersom det har laxerande effekt

Einar
2004-11-28, 02:42
Jag använder lättvarianten (inte den från arla) och tycker den smakar bra.

Kokosmjölk + röd curry + ingefära + vitlök + kyckling. mmmm... :eating:

aliquis
2004-11-28, 11:17
http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html

Mättade fettsyror upp till 94 %
Laurinsyra 45-60 %
myristinsyra 17-20 %
kaprylsyra 8 %
palmitinsyra 7-8 %
kaprinsyra 6 %
stearinsyra 2-5 %

Enkelomättade fettsyror 3-10 %
• Omega 9: Oljesyra 2-7 %

Fleromättade fettsyror 3 %
• Omega 6: Linolsyra 1-2 %

Och som sagt, det finns ju mejerivarianten som jag iofs tror hade 7% fett men ändå. Men särskilt nyttigt kan ju inte kokosfett vara. Å andra sidan läste jag något om MCT-fettar i någon b&k för länge sedan, och där var ju kokosfett bra för att det väl innehöll mycket mct, men jag kan ha fel.

Tolkia
2004-11-28, 13:09
egentligen, finns det studier som visar att kokosfett=dåligt fett?
visst, det är mättat, men samtidigt finns det ju stammar som äter mycket
kokos, right?
När man pratar om "stammar" som kan äta det ena och det andra "farliga" födoämnet till synes utan att drabbas av de negativa effekter som vi förknippar med det kan det varr värt att ta med i beräkningen att den förmodligen absolut största skillnaden mellan "stamfolken" (oftast menar man någon odefinierad jägar/samlarkultur eller liknande) och oss "civiliserade" tillika förvekligade västerlänningar är att de rör på sig betydligt mer i sin vardag än vi gör. Så länge man förbrukar energin kan man äta så mycket kokos man orkar (misstänker i och för sig att smaken tillhör de som s.a.s. är självreglerande, d.v.s. som bara är goda ett tag ...), mättat fett eller ej, för det fett som förbränns kan så vitt jag vet inte sätta sig på insidan av ådrorna - om inte just mättade fetter lyder andra fysikaliska lagar än övriga ämnen ... Ett mer närliggande exempel är bondebefolkningen i norrlands inland förr, vilkas kost innehöll en mängd mer eller mindre (mest mer) feta mjölkprodukter, gärna kombinerade med bröd och/eller potatis (insulinspik varje mål!), som skulle få vilken GI-expert som helst att sätta i halsen, utan att de därför var mer drabbade av hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ II etc., helt enkelt därför att varje dag var fylld av hårt kroppsarbete. Befokningen i norrlands inland idag däremot ...
Summa summarum: Vårt "fettproblem" idag har nog bra mycket mer att göra med att vi äter för mycket av det totalt än hur mycket vi äter av varje fettslag.

Sverker
2004-11-28, 14:47
aliquis !

Du hittar MCT-fettet under kaprylsyra 8 % och kaprinsyra 6 %, summa 14 % MCT-fett.

Du kan inte utnyttja MCT-fettets snabbhet eftersom det är helt inblandat i annat mättat fett :(


Har uppriktigt svårt att tro något om kokosfettet kommande hälsoeffekter.

Men man skall aldrig säga aldrig. Rätt som det är upptäcker man någon ny aktiv antioxidant i fettet eller någon sterol som konkurerar ut kolesterolet och helt plötsligt kommer kokosfettet att bli rena hälsomaten som skyddar hjärtat.
Man kan aldrig veta.

aliquis
2004-12-07, 13:53
Fann artikeln i b&k, upp till 85-90% av fettet var MCT-fett, så stämmer verkligen det du säger sverker eller finns det fler aminosyror som är mct?

MCT är visserligen ett mättat fett (som väl egentligen inte betyder "onyttigt" utan helt enkelt att det inte har några dubbelbindningar eller liknande i molekylen?) och är en kort/liten molekyl tillskillnad från de längre som kan vara både mättade, enkelomättade och fleromättade.

Om nu 85-90% stämmer så skulle det betyda att kokosfett visst är mättat fett, men inte det minsta onyttigt, då det förbättrar kolesterolvärdena och höjer fettförbränningen, det tas dessutom upp av kroppen ca 250 ggr snabbare än det vanliga fettet (vilket väl iofs borde ge samma problem som snabba kolhydrater vid fel tillfälle?) och sparar på glukogenet/ökar inlagringen/något sådant. Det kan inte heller lagras som kroppsfett. Om man räknade in ökningen på förbränningen skulle det väl ge ca 5kcal/gram. (8.3 enligt denna, http://www.susanne-reidelbach.de/mct-fett_1.htm)

aliquis
2004-12-07, 13:59
http://www.sportmedinfo.de/mct.htm
Capronsäure,
Caprylsäure, kaprylsyra 8 %
Caprinsäure, kaprinsyra 6 %
Laurinsäure, Laurinsyra 45-60 %

inget värde för capron, 8+6+52.5=66.5%..

Sverker
2004-12-07, 18:33
Det finns en springande punkt här aliquise !


Fettsyran Laurinsyra, C12:0 är inte fullt löslig i vatten vid 37 grader och har alltså inte riktigt samma egenskaper som de kortare C6, C8 och C10 fettsyrorna.

Ibland räknas den in i MCT-gruppen, ibland inte.

aliquis
2004-12-07, 18:56
k.