handdator

Visa fullständig version : Mina orto-inlägg gör skitont!


Cupofcoffee
2004-11-25, 01:30
Ska det vara så?

Under mina nitton år som fetknopp har jag lyckats trampa ned fotvalvet och dra på mig en ordentligt pronering. Jag hämtade ut mina ortopediska inlägg igår (gjorda efter gipsavgjutningar med foten i avslappnat tillstånd) och tryckte in dem i jobbarskorna.

I början kändes det ju klart lite konstigt, de är ju ändå rätt hårda och så. Idag blev det bättre på vänsterfoten, märkte knappt att inlägget var där, men högern... aj aj aj. Som att trampa på en sten hela dagen, känns ju som att jag knäckt ett ben i foten eller något. Ömmar som fasiken.

Är det normalt att det gör ont? Det är ju ändå en del som ska stödjas upp, och om foten är ovan vid den ställningen så kanske det blir bättre efter ett tag?

emmzan
2004-11-25, 07:27
Ring dom som gjort inläggen och prata med dem då?

Jag har haft inlägg flera år nu och har aldrig tyckt att de varit speciellt obekväma, har jag dock gått utan inlägg och gått massor när jag jobbat t.ex kan de kännas obekvämt att dra på sig skor med inlägg efteråt.

Hobbes
2004-11-25, 07:33
Har sjalv inlagg, tank pa att som du skriver sa har du trampat ner fotvalvet. Det ska upp nu i korrekt lage med hjalp av ett inlagg. Det ar alltfran ben till nerver som skall komma ratt.

Sa, det ar ratt vanligt att det kanns obekvamt i borjan. Men det ar som Emmzan aldrig fel att ringa och kolla med dem.

Cupofcoffee
2004-11-25, 14:16
Ring dom som gjort inläggen och prata med dem då?


Jag skulle gjort det, men när jag hämtade inläggen så gav han massa råd och information och så, men jag hade lite annat och tänka på. Jag vet dock att han sade "men ring inte imorgon, utan vänta så där två, tre veckor och om det inte fungerar så kollar vi på det då" - eller något i den stilen.

Så jag skulle känna mig som en idiot om jag ringde nu. Å andra sidan skulle jag känna mig som en idiot om jag har sönder foten och inte kan jobba. :smash:

Slutsats: jag försöker igen idag och blir det inte bättre så tar jag det lugnt med inläggen och ringer honom i slutet av nästa vecka. Så har jag kompromissat på idiotalternativen.

moue
2004-11-25, 15:56
om man nu har lite slitna fötter men inte kör med inlägg, är livsfarligt eller varför har man helt enkelt såna inlägg?

Olsson
2004-11-25, 16:01
För mig tog det ett tag innan jag vande mig. Jag hade oxå ont som tusan i början.

Ett råd är att ta ett par jympaskor med bra dämpning. Ha gärna kvar den gamla innersulan i skon (under inläggen) om det får plats. Snöra skorna väldigt
löst.

Annars om det känns för jävligt så kan du väl bara ta ut dem och sätta i dem igen när du går hem från jobb. Givetvis bara nu i början för att härda ut övergången.

Nu har jag haft mina inlägg i drygt 2 år och det känns hur skönt som helst. Fast 2 år ska du inte behöva vänta ;)

Olsson
2004-11-25, 16:08
om man nu har lite slitna fötter men inte kör med inlägg, är livsfarligt eller varför har man helt enkelt såna inlägg?

Dö lär du inte göra, men om du har stark pronation eller andra problem med fötterna så bör man göra något åt det så fort som möjligt, för det blir bara värre ju längre man väntar. Jag vänta för länge och till sist fick jag kramp i foten och det kändes som någon slog mig med en hammare på smalbenet varje gång jag satte i foten när jag gick eller sprang. Jag var nog ett specialfall så symptomen kan säkert vara helt andra.

Droog
2004-11-25, 16:23
Jag hade ont av mina inlägg i två dagar precis där kudden som hjälper mot pronation ligger an. Ta det lugnt, det kommer bli mycket bättre.

Cupofcoffee
2004-11-26, 01:34
Jag hade ont av mina inlägg i två dagar precis där kudden som hjälper mot pronation ligger an. Ta det lugnt, det kommer bli mycket bättre.

Jopp, det var inte lika smärtsamt idag, ömmade bara lite. Jag vågar inte springa med iläggen ännu iaf.

Nu måste jag bara övertyga företaget om att de borde betala mina inlägg. Killen som gjorde inläggen sade att företaget jag jobbar på är det enda han stött på hittils som inte betalt sina anställdas inlägg (han har haft en del folk ifrån vår fabrik).

Jag frågade personalchefen innan jag åkte in och gjorde undersökningen, och hon var helt av den åsikten att personalen självklart borde få inläggen betalda - man ska inte behöva betala för att kunna jobba utan att ha ont. Till saken hör att hon är ny på företaget och när hon kollade upp om det gick så blev det tvärnej ifrån kontoret. Frågan hade varit uppe tidigare.

Nu tänkte jag ringa och snacka med folket däruppe, och försöka "överklaga". Jag behöver ju två dynor till (en extra till jobbet (så jag slipper flytta inläggen mellan skor och stövlar hela tiden) och en hem), och de kostar tusen spänn stycket...

Vad tycker ni att jag borde säga? Hur lägger jag fram det på bästa sätt?

Hades
2004-11-26, 01:54
Vad tycker ni att jag borde säga? Hur lägger jag fram det på bästa sätt?
Kör grab, twist and pull på deras pungkulor så ska de nog ge med sig.

Skämt åsido, det är ju en ganska liten kostnad för företaget att betala för att deras anställa ska kunna arbeta ordentligt. De tjänar ju på det i längden då det leder till färre sjukskrivningar osv. Nästan samma princip som när företag väljer att köpa gymkort åt sina anställda för att de ska hålla sig friska. En utgift som lönar sig i längden.