handdator

Visa fullständig version : "experter"


Gud_nu
2004-11-24, 22:23
Jag såg för ett tag sen på tv hur en sk. "expert" talade om kosttillskott.
han sa att det va rent skit, "ungdomar köper självförtroende på burk" osv...
Förstår inte hur han kan gå ut och säga sånt i media? får han det?
för det är väll klart att det ger en posetiv effekt av tex. kreatin, protein glutamin?

ni har väll själv känt/sett resultat snabbare än någonsin efter käkat kostillskott?

(var även en elit idrottsman som va väldigt i mot kostillskott)


va har ni att säga om detta?

Tjuckot
2004-11-24, 22:29
vart, vem, när?

Gud_nu
2004-11-24, 22:31
Tv.
någon månad sen.
vet ej vad de hette :/

abjorn
2004-11-24, 23:01
Kosttillskott är ju precis vad det låter som, tillskott till kosten. Köper man kosttilskott och slarvar med maten kan jag hålla med att det är självförtroende på burk. Sköter man maten behöver man inte kosttilskott, men det kan vara svårt att hinna äta och laga all mat som behövs (dessutom är det jobbigt) därför är protein pulver bra då det går snabbt att slänga ihop en shake. En gainer efter passet är inte bortkastat heller.

Munter
2004-11-25, 00:22
Jag tycker det inte är ett helt förkastligt uttalande han gjorde. Folk sätter i regel alldeles för stor tilltro till kosttillskott, främst i början av karriären. Om handen är på hjärtat så tror jag inte det finns många här som inte testat Testomaxxx 3000 en gång i tiden i hopp om bättre och snabbare resultat. Och vem kommer inte ihåg känslan man hade första månaderna man åt protein eller gainers? Givetvis kan det heta "självförtroende på burk"!

Grahn
2004-11-25, 06:56
Nåja men det var ju en kraftig överdrift samt att kosttillskotten inte kan belastas för att vissa har en övertro på dem. Det finns ju bevisligen seriösa kosttilskotts företag som inte ljuger folk rakt i ansiktet.

Hade de inte med någon "försvarare" så ser man ju direkt vilken kvalitet det var på det programmet.

Micke84
2004-11-25, 07:38
Nåja men det var ju en kraftig överdrift samt att kosttillskotten inte kan belastas för att vissa har en övertro på dem. Det finns ju bevisligen seriösa kosttilskotts företag som inte ljuger folk rakt i ansiktet.

Hade de inte med någon "försvarare" så ser man ju direkt vilken kvalitet det var på det programmet.

Har för mig att det Sverker och hans lilla PLUS som gjorde denna "undersökning". Det var ingen försvarare vad jag kan komma ihåg men PLUS är väl inte direkt kännt för att vara objektivt?

// Micke

Grahn
2004-11-25, 07:41
Sen att bunta ihop alla tillskott tex testomin med vassleprotein i samma grupp och uttala sig om allt är minst sagt korkat.

skaparn
2004-11-25, 08:06
Sen att bunta ihop alla tillskott tex testomin med vassleprotein i samma grupp och uttala sig om allt är minst sagt korkat.

Verkligen! Det är ju faktiskt att urskiljningslöst döma ut en hel marknad. Men han har ju en poäng om han menar att övertro på dem inte är något att ha.

Jag pratade dock med en herre på idrottsmedicin som tjänstgjorde som dopingläkare bl.a. under OS i Athen, och han nämnde Kreatin som ett av tillskotten som ligger i gränslandet för vad som räknas som doping och att han inte skulle bli förvånad ifall det i framtiden kommer att klassas som otillåtet tillskott, iallafall under tävling. En parantes bara.

skaparn
2004-11-25, 08:07
Har för mig att det Sverker och hans lilla PLUS som gjorde denna "undersökning". Det var ingen försvarare vad jag kan komma ihåg men PLUS är väl inte direkt kännt för att vara objektivt?

// Micke

Det sätter ju det hela i ett annat perspektiv... Samme Sverker hade en gång ett inslag om jackor där han buntade ihop både skalplagg och dunjackor, skalplaggen hamnade i soptunnan eftersom de inte var tillräckligt varma... vad säger man?

Edit: Stavfel

Sverker
2004-11-25, 08:34
( annan Sverker :D )

När det står ungdomar så tänker jag på killar i åttan eller nian som precis börjat träna på gymmet.
Det viktigaste i början är ju trots allt att lära sig träna och få till tekniken på ett säkert sätt.
Dessa ungdomar växer ju i styrka bara av att titta på skivstången så för deras del gäller ju att få intresset att fortsätta träna. Det är ju trots allt mamma som får ta hand om ett vrålhungrig barn när den kommer hem efter träningen.

Nästa naturliga steg blir ju att tanka på med snabbt protein efter träningen med snabba kolhydrat.

Allt annat med kreatin, ALA, MuscleTurbo etc kan de i alla fall inte utnyttja så det är bättre att detta kommer in stegvis i träningen allt eftersom de läser om träning och kost.

Egentligen borde ingen stoppa något i munnen utan ha läst på ( på Kolozzeum :D ) vad det kan ge i träningen.

skaparn
2004-11-25, 09:17
( annan Sverker :D )

Aj! Tänkte inte på att det finns en Sverker här som för Kolozzeumanvändare är minst lika känd som Olofsson från Umeå. Sorry, men du verkade ha fattat vem sågningen var avsedd för....

aliquis
2004-11-25, 11:45
Eventuellt något bättre återhämtning, men annars vet jag inte, kreatinet gör väl att man orkar köra lite snabbare mellan seten kanske.

Knäböj
2004-11-25, 14:36
kreatinet gör väl att man orkar köra lite snabbare mellan seten kanske.
Ett understatement... :rolleyes:

Börje H
2004-11-29, 12:53
Jag tycker det inte är ett helt förkastligt uttalande han gjorde. Folk sätter i regel alldeles för stor tilltro till kosttillskott, främst i början av karriären. Om handen är på hjärtat så tror jag inte det finns många här som inte testat Testomaxxx 3000 en gång i tiden i hopp om bättre och snabbare resultat. Och vem kommer inte ihåg känslan man hade första månaderna man åt protein eller gainers? Givetvis kan det heta "självförtroende på burk"!

Håller med till 100%

Baha
2004-11-29, 18:11
sen finns det ju s.k. "experter" även hos kosttillskottsförsäljare

EiseltUK
2004-11-29, 19:09
Jag pratade dock med en herre på idrottsmedicin som tjänstgjorde som dopingläkare bl.a. under OS i Athen, och han nämnde Kreatin som ett av tillskotten som ligger i gränslandet för vad som räknas som doping och att han inte skulle bli förvånad ifall det i framtiden kommer att klassas som otillåtet tillskott, iallafall under tävling. En parantes bara.

Det är ganska osannolikt. Vi har talat med Prof Wilhelm Schänzer i Köln (som är en av de riktiga dopingexperterna) flera gånger och det verkar bara vara en massa önskningar från vissa i IOK som anser att allt kosttillskot ska stoppas. På dopinglabben har de fullt upp med alla vanliga ämnen och så utveckling av nya metoder.

/ Henrik

skaparn
2004-11-29, 20:16
Det är ganska osannolikt. Vi har talat med Prof Wilhelm Schänzer i Köln (som är en av de riktiga dopingexperterna) flera gånger och det verkar bara vara en massa önskningar från vissa i IOK som anser att allt kosttillskot ska stoppas. På dopinglabben har de fullt upp med alla vanliga ämnen och så utveckling av nya metoder.

/ Henrik

Ait. Han kanske tillhörde anhängarna av dessa "vissa". Han sa ju även att det fanns en hel del praktiska svårigheter med att dopingklassa Kreatin, eftersom det går att äta sig till ganska stora mängder, med en strömmingbaserad diet eller liknande.