handdator

Visa fullständig version : Tappar i vikt!


muddler
2004-11-24, 16:45
Är i desperat behov av hjälp angående min kost, tappar ca 0.5 kilo i veckan numera dvs. precis som om jag skulle deffa vilket absolut inte är min ambition! Tvärtom! Ligger på mellan 3700-4100 kalorier om dagen och väger nu knappt 84 kilo, har precis börjat jobba vilket jag inte har gjort på ett tag och det gör att man inte hinner äta så mkt, har även drabbats av nån grej som gör att jag mår illa på morgnarna och inte får i mig så mkt frukost som jag behöver, behöver tips på lättäten och kalorität mat, har enormt svårt att lägga på mig, såhär kan en vanlig dag se ut:

Frukost:

70 g havregryn, 200 g standardmjölk, 50 g jordgubbssylt, 30 gram grovt börd, samt 10 g jordnötssmör


Mellan mål (på jobbet när jag hinner)

35 gram exell vassle

Lunch

Brukar bli pasta 150g 20g olivolja och 100 gram tonfisk, mjölk till ibland


Mellanmål

300g standardmjölk 35 gram vassle + 1 banan


Innan träning:

1 Cheeseburgare på mcdonalds

Efter träning

150g star nutrition gainer pro

kvällsmål

100g parboiled ris
125g makrillfilé
20g olivolja
300 g standardmjölk

Blir knappt 4000 kalorier tror ja, hur ser upplägget ut??? fattar inte att jag kan gå ner så mkt på det här, får inte i mig mer på en dag äter enormt långsamt och har bara 1h 15 minuters rast på en 9.5h arbetsdag.

Nadja
2004-11-24, 16:53
Om Du precis har börjat jobba igen, kan det ju vara en bidragande orsak: dvs du rör dig mer. Men! Om du mår illa på morgonen samt att du ofrivilligt tappar i vikt, tycker jag att du ska gå till vårdcentralen och ta prover. Så du vet om du är helt frisk! Hälsn Nadja Ps: jag förstår inte hur ditt upplägg kan ge 4000 kcal? jag tycker det blir mkt mindre. men då vet ja gi ofs inte hur mkt kcal din gainer ger...

z_bumbi
2004-11-24, 16:55
Jag skulle överväga att äta en annan typ av frukost än gröt (om det nu är det.) om du har svårt att äta på morgonen.

Fett och kolhydrater till protiendrinken på förmiddagen, kanske en mrp om du har så ont om tid men annars en smörgås eller två.

Ostburgare innan träningen? Där har du möjlighet att stoppa i dig mer mat och då är jobbet slut så då kan du inte skylla på tidsbrist.

Beroende på vilka tider det handlar om så kan du kanske dela upp kvällsmålet på två mål och därmed höja kalorimängden ganska rejält.

davidh
2004-11-24, 17:47
Ursäkta mitt OT inlägg, och min fråga i din tråd.

Är det bra att ta vassle proteintillskott lite då och då under dagen så som du gör (mellanmål)? Som jag förstod det så var vassle väldigt snabbt protein och bör tas i samband med träning, och/eller till frukost då kroppen snabbt behöver proteiner efter nattens svält.

är det inte då bättre att ta kasein, eller vad det hette, till mellanmål?

Proteus
2004-11-24, 19:04
Ursäkta mitt OT inlägg, och min fråga i din tråd.

Är det bra att ta vassle proteintillskott lite då och då under dagen så som du gör (mellanmål)? Som jag förstod det så var vassle väldigt snabbt protein och bör tas i samband med träning, och/eller till frukost då kroppen snabbt behöver proteiner efter nattens svält.

är det inte då bättre att ta kasein, eller vad det hette, till mellanmål?

Jo, det är bättre att ta kaseinprotein i form av pulver, eller allra helst nån
proteinrik mat så man får i sig lite mer näring på kuppen. Dock så verkar det
som han saknar möjligheter att äta på jobbet, därför kan det vara enkelt att
snabbt hälla i sig en proteindrink. Kasein är bättre än vassle, men vassle är bättre än ingenting.

muddler
2004-11-24, 19:27
Om Du precis har börjat jobba igen, kan det ju vara en bidragande orsak: dvs du rör dig mer. Men! Om du mår illa på morgonen samt att du ofrivilligt tappar i vikt, tycker jag att du ska gå till vårdcentralen och ta prover. Så du vet om du är helt frisk! Hälsn Nadja Ps: jag förstår inte hur ditt upplägg kan ge 4000 kcal? jag tycker det blir mkt mindre. men då vet ja gi ofs inte hur mkt kcal din gainer ger...

min gainer innehåller ca. 580 kalorier, sen så brukar det vara pasta istället för ris där på slutet mkt möjligt att just detta upplägg blev lite mindre, var lite stressad när jag skrev sorry! :D mm kan nog vara bra med ett besök på centralen har länge funderat på d då detta morgon illamående har pågått en tid nu... har annars alltid haft bra aptit på morgonen.

muddler
2004-11-24, 19:29
Jag skulle överväga att äta en annan typ av frukost än gröt (om det nu är det.) om du har svårt att äta på morgonen.

Fett och kolhydrater till protiendrinken på förmiddagen, kanske en mrp om du har så ont om tid men annars en smörgås eller två.

Ostburgare innan träningen? Där har du möjlighet att stoppa i dig mer mat och då är jobbet slut så då kan du inte skylla på tidsbrist.

Beroende på vilka tider det handlar om så kan du kanske dela upp kvällsmålet på två mål och därmed höja kalorimängden ganska rejält.

Tackar och bockar för tipsen! Har lite svårt att äta mkt mat men dela upp det på två verkar vettigt! Är det att jag har tidspress på mig när jag slutar jobbet att hinna till gymmet, måste i princip åka direkt så gymmet stänger rätt tidigt.

Cilia
2004-11-25, 11:22
har även drabbats av nån grej som gör att jag mår illa på morgnarna och inte får i mig så mkt frukost som jag behöver

gravid kanske??




nej, ursäkta den var dålig men kunde inte hejda mig......

Nadja
2004-11-25, 12:06
min gainer innehåller ca. 580 kalorier, sen så brukar det vara pasta istället för ris där på slutet mkt möjligt att just detta upplägg blev lite mindre, var lite stressad när jag skrev sorry! :D mm kan nog vara bra med ett besök på centralen har länge funderat på d då detta morgon illamående har pågått en tid nu... har annars alltid haft bra aptit på morgonen.
Det tycker jag att du ska göra! En annan sak: jag vet inte hur noga du näringsberäknar dina dagar men om man bara "höftar"(uppskattar mängder/energiinnnehåll) är det rätt lätt att det blir fel både åt det ena och det andra hållet...Hur som helst: då du tappar i vikt måste du ligga på energiunderskott- alltså måste du äta mer (om det nu visar sig att du är helt frisk när du varit till vårdcentralen). Hoppas det löser sig iaf! Hälsn Nadja

z_bumbi
2004-11-25, 12:16
Kom på några saker till.
Att dela frukosten funkar också, en frukost innan man åker till jobbet och en när man kommer fram. Det kräver kanske att man går upp några minuter tidigare men det är det kanske värt?
Det första man äter brukar vara värst så där skulle jag ha något mixat/drinkaktigt och sen äta något mer rejält på jobbet, det går självklart att ha två flytande mål också.

Vad gäller burgaren efter jobbet så går det väl snabbare att äta ett bra mellanmål innan man åker från jobbet än att slänga sig in på ett hamburgerställe? Kanske inte funkar på alla arbetsplatser iofs.

muddler
2004-11-25, 12:44
gravid kanske??




nej, ursäkta den var dålig men kunde inte hejda mig......

hehe ja inte helt omöjligt, har tänkt tanken, magen har sett lite svullen ut på sistone :D

muddler
2004-11-25, 12:50
Vad gäller burgaren efter jobbet så går det väl snabbare att äta ett bra mellanmål innan man åker från jobbet än att slänga sig in på ett hamburgerställe? Kanske inte funkar på alla arbetsplatser iofs.


Är ju det att jag inte kan sitta kvar på jobbet och käka efter stängning, butiken måste låsas då och folk vill ju såklart hem, därför brukar d bli mcdonalds, tror inte att det är allför dåligt för mig då jag äter relativt bra för övrigt. Brukar blanda ihop en proteinare innan jag sticker från jobbet och inta den med burgaren på donken. Har ju som bekant 1h 15m rast på hela dan och lunchen brukar ta uppåt en timme då jag äter otroligt långsamt, så det blir en kvart på eftermiddan och den brukar jag ta så det inte blir alltför långt mellan målen.