handdator

Visa fullständig version : Beslutsångest - lumpen


Everest
2004-11-24, 15:10
Från början var det tänkt att jag skulle rycka in som pjäsplutonsbefäl den 24 januari i Kristinehamn men efter planerade nedläggningar lite här och var fick jag idag beskedet att jag blivit omplacerad till Eksjö som Ammunitionsröjningsplutonbefäl (puuh.. långt ord).

Har sådan grym beslutsångest hur jag ska göra iom att jag frivilligt kan ge någon annan platsen :( Ni som gjort 15 månaderstjänster, hur mycket tycker ni att det gett er som ni ev. haft nytta av senare i livet?

Alternativet till att rycka in är istället att resa och jobba. Känns lite jobbigt att vara så bunden i 15 månader :confused:

isakssonmartin
2004-11-24, 15:14
gjorde bara 11själv men jag ångrar inget det ger så mkt i personlig utveckling och mognad (typ) så gör det jobba kan du göra resten av livet,

Mago
2004-11-24, 15:23
Vet du säkert att du har jobb om du inte gör lumpen?
Tänkte själv lite som du, men jag fick inget jobb på 8 månader..

hobbitar
2004-11-24, 15:26
Gör lumpen.

En kille som jag gjorde lumpen med skar sig djupt i handen medvetet så att han skulle få åka hem. Han fick ju åka hem men det var korkat gjort! :smash:

Everest
2004-11-24, 15:32
Vet du säkert att du har jobb om du inte gör lumpen?
Tänkte själv lite som du, men jag fick inget jobb på 8 månader..

Har 2 jobb med timanställningen men tyvärr har det blivit väldigt lite jobb där senaste tiden. Har haft lite tankar på att åka till thailand och bli divemaster så alternativ finns de gott om, just det som gör de så svårt :(

Karl_alfred
2004-11-24, 15:32
Lumpen är ganska kasst det enda som var bra var alla kompisar, men dem har man knppt kontakt med såhär efter!

JustinCredible
2004-11-24, 15:57
hoho 15 månader??! Stanna hemma istället.

Yankeee
2004-11-24, 15:59
Vad är bäst: Göra lumpen och lära dig något, ha kul, få kompisar osv eller att slita på ett pissjobb med dålig lön (om du ens får något jobb)? Dessutom får du ju 40.000 till din resa när du muckar ;)

Vir
2004-11-24, 16:40
Skulle också ryckt in den 24 jan. som Stridsfordonds Plutonbefäl på P18. Men om regeringens förslag går igenom så hamnar jag som Skytte Plutonbefäl istället på P4 istället, samma inryckningsdatum. För min del är det KB utbildningen jag vill ha. Resten kvittar sålänge det inte låter jättetråkigt.

Jag tycker att du ska göra lumpen, det är erfarenheter som ingen annan i det civila livet får uppleva och det kommer vara ett år som sticker ut från alla andra när du ser tillbaka på ditt liv och har några år på nacken. Att ha jobbat i 41 eller 42 år kvittar nog då alla de minnen bara flyter ihop men att ha gjort lumpen gör en helt klart rikare på erfarenheter.

Hoppas du förstår hur jag menar, det finns mängder med argument för att göra lumpen.

Mago
2004-11-24, 16:49
Vad är bäst: Göra lumpen och lära dig något, ha kul, få kompisar osv eller att slita på ett pissjobb med dålig lön (om du ens får något jobb)? Dessutom får du ju 40.000 till din resa när du muckar ;)

Hoppas du skojjar. :D

cVi
2004-11-24, 16:53
Vad är bäst: Göra lumpen och lära dig något, ha kul, få kompisar osv eller att slita på ett pissjobb med dålig lön (om du ens får något jobb)? Dessutom får du ju 40.000 till din resa när du muckar ;)

40.000? :confused:

Vir
2004-11-24, 16:56
40.000? :confused:

Egentligen mera. Runt 45.000. Men det är inget argument för att göra lumpen.

Yankeee
2004-11-24, 16:58
Hoppas du skojjar. :D

Varför skulle jag skoja?

Vir
2004-11-24, 17:11
Varför skulle jag skoja?

För att man antagligen sliter mera i lumpen och för att man tjänar bättre på ett riktigt jobb. Sparar man pengar så får man ihop mycket mer än 40.000 på 15 månader. I alla fall om man lever så billigt som man gör i lumpen.

King Grub
2004-11-24, 17:18
Enda gången jag haft nytta av mina allergier var när de åstadkom så jag inte fick göra lumpen.

z_bumbi
2004-11-24, 17:21
Amröj plus dykintresse får mig att tänka på yrken där det smäller under vattnet.

Amröj med svensk utbildning är inte heller direkt ointressanta på den internationella marknaden om jag förstår saken rätt, det finns massor av minor och skräp att få bort i världen och den svenska utbildningen är tydligen ganska bra.

Sen beror det väl på om man är motiverad för att göra 15 månader.

Yankeee
2004-11-24, 17:23
För att man antagligen sliter mera i lumpen och för att man tjänar bättre på ett riktigt jobb. Sparar man pengar så får man ihop mycket mer än 40.000 på 15 månader. I alla fall om man lever så billigt som man gör i lumpen.

För det första så måste du ha ett jobb. Och på det jobbet du eventuellt får direkt efter gymnasiet kommer du inte att utvecklas någonting. Man lär ha betydligt mycket roligare i lumpen än på det jobbet man kanske får. I lumpen får man göra saker man aldrig kommer att få göra igen, visst du kanske får vika papper på ett spännande sätt, eller sortera kartonger på ett band. Dessutom kan man inte leva lika billigt i det civila som i lumpen.

Förstår inte att folk är så oroliga för just åren mellan 19 och 20. Ni ska jobba i 50 år till, ni har 50 år till på er att resa, vad gör det om ni skjuter upp era studier ett år? Lumpen har man bara en chans till, tycker det är dumt att kasta bort den pga att man är lat och inte kan ta order.

Vir
2004-11-24, 17:29
För det första så måste du ha ett jobb. Och på det jobbet du eventuellt får direkt efter gymnasiet kommer du inte att utvecklas någonting. Man lär ha betydligt mycket roligare i lumpen än på det jobbet man kanske får. I lumpen får man göra saker man aldrig kommer att få göra igen, visst du kanske får vika papper på ett spännande sätt, eller sortera kartonger på ett band. Dessutom kan man inte leva lika billigt i det civila som i lumpen.

Förstår inte att folk är så oroliga för just åren mellan 19 och 20. Ni ska jobba i 50 år till, ni har 50 år till på er att resa, vad gör det om ni skjuter upp era studier ett år? Lumpen har man bara en chans till, tycker det är dumt att kasta bort den pga att man är lat och inte kan ta order.

Missuppfatta mig inte nu. Jag ska göra lumpen och jag ser fram emot det, mycket. Jag har själv sagt i den här tråden att han borde göra lumpen och lagt fram mina egna argument. Men argumentent om muckar-pengarna håller tyvärr inte ;)

Man måste förstå att det finns nackdelar precis som fördelar med att göra lumpen, hur som hellst så bör man väl ändå lyssna på dem som gjort lumpen och inte dem som inte ville. Nu säger jag inte det här till dig utan till alla, de flesta som gjort lumpen ångrar det INTE.

Yankeee
2004-11-24, 17:31
Missuppfatta mig inte nu. Jag ska göra lumpen och jag ser fram emot det, mycket. Jag har själv sagt i den här tråden att han borde göra lumpen och lagt fram mina egna argument. Men argumentent om muckar-pengarna håller tyvärr inte ;)

Man måste förstå att det finns nackdelar precis som fördelar med att göra lumpen, hur som hellst så bör man väl ändå lyssna på dem som gjort lumpen och inte dem som inte ville. Nu säger jag inte det här till dig utan till alla, de flesta som gjort lumpen ångrar det INTE.

Det var inget allmänt argument, i denna situationen är det ett ganska bra argument. Har man inget jobb, eller inget i sikte så är det bara dumt att gå hemma istället för att göra lumpen.

Vir
2004-11-24, 17:34
Det var inget allmänt argument, i denna situationen är det ett ganska bra argument. Har man inget jobb, eller inget i sikte så är det bara dumt att gå hemma istället för att göra lumpen.

Det håller jag fullkomligt med om, men jag citerar Everest "Alternativet till att rycka in är istället att resa och jobba."

Han pratar inte om att gå hemma.

hampaN
2004-11-24, 17:35
et händer alltid något roligt i lumpen, alla man snackar med som har gjort lumpen kan allti berätta något roligt :)
Jag ska göra lumpen om jag får :D

Yankeee
2004-11-24, 17:37
Det håller jag fullkomligt med om, men jag citerar Everest "Alternativet till att rycka in är istället att resa och jobba."

Han pratar inte om att gå hemma.

Han skrev också "Har 2 jobb med timanställningen men tyvärr har det blivit väldigt lite jobb där senaste tiden" ;)

Vir
2004-11-24, 17:43
Är man ute efter pengar så är lumpen inget bra alternativ, så är det bara :MrT:

Som jag sa tidigare så borde Everest göra lumpen. Det gäller alla, speciellt dem som "slapp". Mina egna erfarenheter av människor som gjort lumpen ser ut så att de som har gjort värnplikten har mognat otroligt mycket mer än de som inte gjort lumpen, de har fått bättre social kompetens, de kan ta ansvar etc etc.

Yankeee
2004-11-24, 17:49
Är man ute efter pengar så är lumpen inget bra alternativ, så är det bara :MrT:

Som jag sa tidigare så borde Everest göra lumpen. Det gäller alla, speciellt dem som "slapp". Mina egna erfarenheter av människor som gjort lumpen ser ut så att de som har gjort värnplikten har mognat otroligt mycket mer än de som inte gjort lumpen, de har fått bättre social kompetens, de kan ta ansvar etc etc.

... Det är ett bättre alternativ än att inte ha något jobb alls och inte få några pengar alls, vilket jag har försökt få fram ett par gånger nu.

Vir
2004-11-24, 18:07
... Det är ett bättre alternativ än att inte ha något jobb alls och inte få några pengar alls, vilket jag har försökt få fram ett par gånger nu.

Om du läser min mening en gång till så förstår du säkert att gå hemma och inte jobba alls inte ens är ett altnerativ om man vill ha pengar. Så det är klart att lumpen är bättre.

stybb
2004-11-24, 18:13
Skulle också ryckt in den 24 jan. som Stridsfordonds Plutonbefäl på P18. Men om regeringens förslag går igenom så hamnar jag som Skytte Plutonbefäl istället på P4 istället, samma inryckningsdatum. För min del är det KB utbildningen jag vill ha. Resten kvittar sålänge det inte låter jättetråkigt.

Jag tycker att du ska göra lumpen, det är erfarenheter som ingen annan i det civila livet får uppleva och det kommer vara ett år som sticker ut från alla andra när du ser tillbaka på ditt liv och har några år på nacken. Att ha jobbat i 41 eller 42 år kvittar nog då alla de minnen bara flyter ihop men att ha gjort lumpen gör en helt klart rikare på erfarenheter.

Hoppas du förstår hur jag menar, det finns mängder med argument för att göra lumpen.

hamnar du på p4 skövde eller p4 kvarn ?.. vilket e två skilda saker.. Hamnar du på Kvarn så rycker jag in den 24 januari som skytteplutonbefäl också.. vilket vore ett roligt sammanträffande

DarthHolm
2004-11-24, 18:14
hamnar du på p4 skövde eller p4 kvarn ?.. vilket e två skilda saker.. Hamnar du på Kvarn så rycker jag in den 24 januari som skytteplutonbefäl också.. vilket vore ett roligt sammanträffande

Jag kommer antagligen rycka in som skyttegruppbefäl stridsfordon 90 på Kvarn i Juni. :)

Yankeee
2004-11-24, 18:15
Om du läser min mening en gång till så förstår du säkert att gå hemma och inte jobba alls inte ens är ett altnerativ om man vill ha pengar. Så det är klart att lumpen är bättre.

:confused:

Jorgen
2004-11-24, 18:19
Jag tycker att du skall rycka in. Håller helt med isakssonmartin.

//Jörgen

stefannn
2004-11-24, 18:27
Missuppfatta mig inte nu. Jag ska göra lumpen och jag ser fram emot det, mycket. Jag har själv sagt i den här tråden att han borde göra lumpen och lagt fram mina egna argument. Men argumentent om muckar-pengarna håller tyvärr inte ;)

Man måste förstå att det finns nackdelar precis som fördelar med att göra lumpen, hur som hellst så bör man väl ändå lyssna på dem som gjort lumpen och inte dem som inte ville. Nu säger jag inte det här till dig utan till alla, de flesta som gjort lumpen ångrar det INTE.

nej precis och många som inte gjort det ångrar det... men att lyssna på nån som inte har gjort det och sitter och skriver vilken skit det är och att man inte ska göra lumpen är jju helt idiotiskt...
tycker du ska göra lumpen det har du nytta av och du kommer inte ångra dig efteråt...

Frantic
2004-11-24, 18:34
Det är ju bara du som vet vad du egentligen vill men jah kan dela med av mina erfarenheter!

Jag hade samma problem som dig. Till slut valde jag bort lumpen och igår bokade jag en flygbiljett till Bangkok i februari med hemresa tre månader senare.
Jag satt hemma och sölade och i tre månader innan jag fick jobbet som jag har nu (chefen säger att jag måste jobba ändå till slutet av Mars och vet inget om mina resplaner:D Jag säger bara hej då och sticker) så se till att du har/kan få jobb för det är inte kul att sitta hemma! Jag vill resa nu innan jag skaffar fast jobb, tjej, barn, volvo och villa.

Lumpen kan säkert vara intressant på sitt sätt men ingen av mina vänner har haft positiva erfarenheter av det. De, av mina vänner, som både har rest och gjort lumpen har alla sagt att resandet att resandet har varit många gånger roligare, de har lärt sig mer saker och träffat mer människor.

Hade jag vart du så hade jag rest men det här handlar som sagt om ditt liv, dina mål och drömmar!

Glöm inte att berätta vad du väljer sen!

Froddan
2004-11-24, 18:35
Det är korkat att prata om lumpen. Ungefär som att prata om att arbeta inom den offentliga sektorn. Att jobba på dagis är kanske skitkul, att jobba som städare på ett sjukhus suger getballe. Precis som med lumpen, fast tjänsterna där skiljer sig ännu mer än de offentliga knegen.

Jag kan bara säga att mitt förband och min tjänst var grym. Vad andra tjänster innebär har jag en väldigt vag aning om. Försök hitta några som tjänstgjort på Eksjö som amröjpb och hör med dom. Bara dom.

Body Guard
2004-11-24, 21:09
Det är korkat att prata om lumpen. Ungefär som att prata om att arbeta inom den offentliga sektorn. Att jobba på dagis är kanske skitkul, att jobba som städare på ett sjukhus suger getballe. Precis som med lumpen, fast tjänsterna där skiljer sig ännu mer än de offentliga knegen.

Jag kan bara säga att mitt förband och min tjänst var grym. Vad andra tjänster innebär har jag en väldigt vag aning om. Försök hitta några som tjänstgjort på Eksjö som amröjpb och hör med dom. Bara dom.


helt rätt sagt, dock vill jag tillägga att om du nu väljer lumpen ( vilket jag tycker du ska) så det värsta som kan hända är att det suger hårt, då kan du avrusta och jobba eller resa... att resa det kan man faan göra efter lumpen .. man ångrar oftast det man inte gör, så gör lumpen och res, då får du allt, istället för att bara resa... lumpen för mig var nog bland det bästa jag gjort, hade en grymt bra tjänst som jag trivdes med, många polare, riktiga sådana som jag fortfarande har kontakt med..

argument som att resa och jobba istället tycker jag e dumt, du ska änså jobba sidådär 40-45 år och då kan du resa oxå.. men lumpen kan du inte göra om senare...

skitt vad långt det blev... ha det gott...

klart slut
"Lumpen gör pojkar till män " :hbang:

Vir
2004-11-24, 23:06
hamnar du på p4 skövde eller p4 kvarn ?.. vilket e två skilda saker.. Hamnar du på Kvarn så rycker jag in den 24 januari som skytteplutonbefäl också.. vilket vore ett roligt sammanträffande

Visste inte att det fanns P4 i Kvarn. Det ligger ju långt ifrån Skövde :)

Jag rycker in till Skövde, om de lägger ner P18. Kvarn är ju litet. 230 värnpliktiga
;)

Förresten läste jag i "Insats och Försvar" att P4 skulle heta P1 om regeringens förslag går igenom. Varför vet jag tyvärr inte.

stybb
2004-11-25, 00:24
Visste inte att det fanns P4 i Kvarn. Det ligger ju långt ifrån Skövde :)

Jag rycker in till Skövde, om de lägger ner P18. Kvarn är ju litet. 230 värnpliktiga
;)

Förresten läste jag i "Insats och Försvar" att P4 skulle heta P1 om regeringens förslag går igenom. Varför vet jag tyvärr inte.

Kvarn är så litet som du säger att det inte skulle vara försvartbart ekonomisk att ha det som ett eget regemente.. Därför sköter p4 allt det åt dem och Kvarn blir plötsligt P4/kvarn även om det är mil och åter mil ifrån skövde..

Vir
2004-11-25, 00:35
Kvarn är så litet som du säger att det inte skulle vara försvartbart ekonomisk att ha det som ett eget regemente.. Därför sköter p4 allt det åt dem och Kvarn blir plötsligt P4/kvarn även om det är mil och åter mil ifrån skövde..

Ville du komma dit och/eller vill du hellre dit än till Skövde? Hur som hellst kommer vi säkerligen ha övningar tillsammans. Skulle egentligen få befattningen Stridsfodonsplutonbefäl men enligt nya regler är jag för lång. Killen som fixade platsen på P4 åt mig tyckte att Skytte Plutonbefäl är en bättre tjänst då man får ansvara för flera människor.

sp33dy
2004-11-25, 08:09
Förstår inte varför alla har så bråttom, resa.. jobba.. plugga :confused:
Förmodligen kommer ni alla att bli en bra bit över 19-20 och kan pyssla med detta resten av sina liv om så vore. Dock har du bara en (1) chans att göra lumpen, tror dessutom att många skulle må bra och gynnas av värnplikt även om det kan kännas tungt ibland. :thumbup:

Mönstrar för FJS på Tisdag. Klarar jag så blir det inryck i Juni, annars i Januari 2005 som Jägarplutonchef.

Hobbes
2004-11-25, 08:34
Förstår inte varför alla har så bråttom, resa.. jobba.. plugga :confused:
Förmodligen kommer ni alla att bli en bra bit över 19-20 och kan pyssla med detta resten av sina liv om så vore. Dock har du bara en (1) chans att göra lumpen, tror dessutom att många skulle må bra och gynnas av värnplikt även om det kan kännas tungt ibland. :thumbup:

Mönstrar för FJS på Tisdag. Klarar jag så blir det inryck i Juni, annars i Januari 2005 som Jägarplutonchef.

Haller fullstandigt med dig, kanns lite lojligt att se 19-20 aringar prata om att skippa lumpen for att resa osv. Livet har lite mer mojligheter an sa :)

Har en bror som bade hunnit med att gora lumpen, resa, bott ett ar i Australien, rest jorden runt, bor och ar gift i Kanada nu. Han ar yngre an mig :D

Faan, far val ta mig sjalv som exempel, flyttade till Kanada nu nar jag fyllt trettio, livet ar inte slut for att man tagit studenten :booty:

Edit: Lycka till sp33dy, avundas dig!!

stybb
2004-11-25, 19:31
Ville du komma dit och/eller vill du hellre dit än till Skövde? Hur som hellst kommer vi säkerligen ha övningar tillsammans. Skulle egentligen få befattningen Stridsfodonsplutonbefäl men enligt nya regler är jag för lång. Killen som fixade platsen på P4 åt mig tyckte att Skytte Plutonbefäl är en bättre tjänst då man får ansvara för flera människor.

Jo vi kommer troligtvis få göra ett gäng övningar ihop..

jag ville egentligen ingen speciell stans.. p4 hade plats och jag tackade ja..

kanske inte långt upp te norrland ;P

puppas
2004-11-25, 22:33
Värnplikt äger.

Hittade verkligen mitt intresse efter lumpen, är med i Hv nu och krigar på mest varje helg i Östersunds Insatspluton. I helgen t.ex. så blir det mörkerstrid, hur kul som helst.
Står även som reserv till K4's mission till Afghanistan nästa sommar.
Trodde aldrig innan att jag ens skulle bry mig, men det är helt klart ett av mina större intressen nu. Tycker det bara är bra för "dagens ungdom" att lumpa av sig lite, istället för att skjuta med nån töntig Colt i CounterStrike så kan man få skjuta ett riktigt vapen för omväxlings skull.

Det där med personlig mognad beror helt på vilken tjänst man har, ligger man på ett regemente som är slappt och knappt får en att ta i och lära känna sina begränsingar så känner man sig inte själv heller efteråt då det bara är en förlängning av skolan, fast man kanske skjuter ett par skott i månaden.

Lumpen är värt besväret !


Stf Grpc. / Sign 22:2 K4 03/04.

Everest
2004-11-25, 22:51
Har läst på lite om tjänsten ja ska ha; såhär står det på lumpen.nu

"JA603 - Ammunitionsröjningsplutonbefäl
Antal dagar: 450
Du utbildas för att i krig tjänstgöra som ställföreträdande chef för en ammunitionsröjningstropp eller som chef för en ammunitionsröjningsgrupp. Förbandets huvuduppgift är att i krig hjälpa såväl det civila samhället som militära förband med röjning av oexploderad ammunition - så kallade blindgångare - och minor.

Utbildningens omfattning och innehåll
Utbildningen delas in i olika skeden. Det första skedet, den grundläggande soldatutbildningen, varar i cirka 2 månader. Denna syftar till att du ska lära dig att använda din personliga soldatutrustning. Du får bland annat lära dig skjuta med ditt personliga vapen, ta hand om skadade, skydda dig och andra mot nukleära, biologiska och kemiska stridsmedel, uppträda på stridsfältet, hantera olika typer av minor och känna till dess verkan, samt hantera sprängämnen och tändmedel. Dessutom får du konditions- och styrketräna.

Det andra skedet är befattningsutbildningen, som pågår i cirka 3 månader. Nu får du de grundläggande kunskaper som behövs för att vara ställföreträdande chef för en ammunitionsröjningstropp eller chef för en ammunitionsröjningsgrupp. Befattningsutbildningen omfattar bland annat ledarskap, fordonsutbildning, användning av ditt förbands gemensamma materiel, ledning av förbandet i olika stridssituationer, byggande av broar och färjor med totalförsvarets materiel, minering, sprängning och förstöring, samt fysisk träning och orientering.

Efter den grundläggande befattningsutbildningen placeras du vid din blivande tropp/grupp. Där fortsätter du din utbildning till utbildare, ledare och föregångsman. Tillsammans med yrkesofficerarna genomför du grundläggande soldat- och befattningsutbildning av din tropp/grupp.

Utbildningen avslutas med ett antal tillämpade övningar under krigsliknande former, där du får agera chef och visa vad du lärt dig.

Robotplutonbefäl
Tas du ut till robotplutonbefäl utbildas du att ingå i och leda en robotpluton. Plutonen har till uppgift att bekämpa fientliga fartyg i skärgården genom att skjuta på dem med sjömålsrobotar. Sjömålsrobotar är mycket avancerade och ställer stora krav på noggrannhet även under de mest svåra förhållanden. Det är därför en fördel om du har stort intresse för teknik. Utbildningen vid robotplutonen är fysiskt mycket krävande, eftersom plutonens materiel är tung. Som robotplutonbefäl kan du antingen vara belysargruppchef eller robotgruppchef.
Belysargruppchefen leder en grupp som har till uppgift att leda robotelden. Robotgruppchefen leder en grupp som laddar robotpjäsen och avfyrar robotar.

Minplutonbefäl
Tas du ut till minplutonbefäl utbildas du till att ingå i och leda en minpluton. Minplutonen sköter preparering av minorna, fäller dem i vatten som ska mineras och sköter även hämtningen av minor som inte behövs längre. En minör får en gedigen sjömanskänsla eftersom arbetet med minorna ställer höga krav på gott sjömanskap. Minplutonens utrustning är både modern och avancerad, så det är en fördel om du är intresserad av teknik.
Utbildningen vid minplutonen är fysiskt mycket krävande, eftersom plutonens materiel är tung.
Ur denna värnpliktskategori rekryteras huvuddelen av dem som önskar bli yrkes- eller reservofficerare.

Du får räkna med att tjänstgöra vissa helger, bland annat under övningar och beredskapstjänst. Åtta veckor av utbildningen genomförs vid Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum i Eksjö. Beroende på när du rycker in, kan du komma att vara ledig några veckor under sommaren samt i anslutning till jul- och nyårshelgerna."



Så som ja fattar det så finns det alltså två möjliga vägar, robotplutonbefäl och minplutonbefäl. Dessa finns även om man läser beskrivningen av amfibieplutonsbefäl :confused: Och eftersom båda tjänsterna är på vatten borde det ju innebära att man inte är kvar i Eksjö så länge :rolleyes:

ErikWrestlingFreaket
2004-11-25, 23:00
Jag känner en polare som hade en brorsa som gjorde lumpan.Han sade att det var det mest meningslösta han har gjort.

puppas
2004-11-25, 23:59
Och min pappa är starkare än din... :cool:

Megatuttarna
2004-11-26, 00:02
Och min pappa är starkare än din... :cool:

Min pappas förfäder härledde Pytagoras sats innan ens Pytagoras fanns.

Medusa
2004-11-26, 00:07
Vir: Jag är skyttegruppsbefäl, kommer vara underordnad dig, vi ses på P4...

Brezjnev
2004-11-26, 00:12
Förstår inte varför alla har så bråttom, resa.. jobba.. plugga :confused:
Förmodligen kommer ni alla att bli en bra bit över 19-20 och kan pyssla med detta resten av sina liv om så vore. Dock har du bara en (1) chans att göra lumpen, tror dessutom att många skulle må bra och gynnas av värnplikt även om det kan kännas tungt ibland. :thumbup:

Mönstrar för FJS på Tisdag. Klarar jag så blir det inryck i Juni, annars i Januari 2005 som Jägarplutonchef.

:thumbup:

Rycker själv in som kvartermästare på Lv6 i jan 2005.

Vir
2004-11-26, 11:23
Vir: Jag är skyttegruppsbefäl, kommer vara underordnad dig, vi ses på P4...

Haha. Inte säkert att vi hamnar i samma pluton ens. Men om, så jävlar! ;)

Va kul. Då ses vi i juni 2005 då?

Everest
2004-12-02, 22:27
Tänkte bara meddela att jag tackat ja till platsen :thumbup:

Megatuttarna
2004-12-02, 22:37
:thumbup:

Rycker själv in som kvartermästare på Lv6 i jan 2005.

Hehe vad gör en sån?

Tänker på "Boyz n Da Hood" och gängbråk mest :laugh:

Everest
2005-01-23, 12:20
Imorrn rycker jag in, lite nervös såhär dagen innan :D

jakke
2005-01-23, 12:54
Imorrn rycker jag in, lite nervös såhär dagen innan :D
Lyckatill.
Den första tiden är en av dom bästa för en KB, framförallt den grymma sammanhållningen kommer du nog aldrig få uppleva igen

stybb
2005-01-23, 13:15
rycker också in imorgon.. har lyckats fått kontakt med Vir på forumet som också rycker in i skövde.. kanske man har nån o gymma med när det lugnar ner sig :naughty:

jakke
2005-01-23, 13:16
rycker också in imorgon.. har lyckats fått kontakt med Vir på forumet som också rycker in i skövde.. kanske man har nån o gymma med när det lugnar ner sig :naughty:
Jag var på gymmet redan efter 2v. körde ca 3pass i veckan. Fast man är förkyld ganska ofta+det dyker upp fält ibland!!

Markus H
2005-01-23, 13:30
Jag känner en polare som hade en brorsa som gjorde lumpan.Han sade att det var det mest meningslösta han har gjort.

Vad bra att du känner din polare! *screwy*

stybb
2005-01-23, 13:30
känns bra och höra!

dock är min kondition så katastrofal.. det enda jag är orolig för i princip :sleep:

Stumpis
2005-01-23, 13:56
Imorrn rycker jag in, lite nervös såhär dagen innan :D

Jag vill bara säga lycka till, till dig! Jag gjorde själv lumpen för 10 år sen, och låg då som plutonchef på en pionjärpluton i 15 månader. Det var tufft, ibland meningslöst med en massa väntande, ibland skitkul, ibland långtråkigt, men det är något jag ALDRIG kommer att ångra att jag gjorde. Så mycket roliga erfarenheter och minnen jag fått med mig därifrån...
Och vad är 15 månader av hela ditt liv, när du bara har en chans att göra detta, precis som ett antal föregående talare sagt! :D

Bolio
2005-01-23, 15:03
Förstår inte att folk är så oroliga för just åren mellan 19 och 20. Ni ska jobba i 50 år till, ni har 50 år till på er att resa, vad gör det om ni skjuter upp era studier ett år? Lumpen har man bara en chans till, tycker det är dumt att kasta bort den pga att man är lat och inte kan ta order.

Nu gör du mig besviken. Är man nödvändigtvis lat för att man inte vill syssla med saker man inte är intresserad av? Och varför skulle man vilja ta order?

Yankeee
2005-01-23, 15:11
Nu gör du mig besviken. Är man nödvändigtvis lat för att man inte vill syssla med saker man inte är intresserad av? Och varför skulle man vilja ta order?

Nej. För att lumpen är oftast en så bra erfarenhet att det är värt det.

hasse36
2005-01-23, 15:30
omplacerad till Eksjö som AmmunitionsröjningsplutonbefälLåt dig inte smickras av de vill ha dig som plutonbefäl. Det du lär dig på 15 månader i lumpen motsvarar 2 månader i det civila. Det tar tid om 45 personer skall göra samma sak. Stå i kö eller vänta i största allmänhet, det är vad du har framför dig.

Stick tiil Tyskland och jobba! Det lär vara som att göra lumpen :D . Med den skillnaden att du lär dig något i Tyskland. Du lär dig tyska.

Baan
2005-01-23, 18:41
Nu gör du mig besviken. Är man nödvändigtvis lat för att man inte vill syssla med saker man inte är intresserad av? Och varför skulle man vilja ta order?

helt enkelt så man lär sig att hålla käft och lyssna på andra. Lyssna innebär inte enbart hålla käft utan verkligen LYSSNA och ta åt sig även om den andre har fel. Nu menar jag inget mot dig personligen men så är det. Sen visst kan det vara kärvt att ta order från en idiot men tough shit, sånt måste man lära sig också.

--------------

angående lumpen, kortfattat, gör det. Överlag har jag positiva erfarenheter av min lumpartid, visst mycket var skit men det härdade. Jag lärde mig leva med många människor på ganska litet utrymme speciellt ute i fält, sen är det intressant att se hur människor verkligen är när dom är trötta och djävliga.

sen motargument som man förlorar massa tid och sånt skitsnack, det kommer man göra på något sätt ändå, antigen tar man något skitjobb och wastar allt man tjänar i pricip på skit, typ sprit elelr teknik man klarar sig utan eller gör något annat man kan klara sig utan. Visst livet är till för att levas men även 15 månader är inte mycket att förlora. Själv hann jag med att resa också efter lumpen, åkte till USa, så man hinner ju även göra något sånt, dom flesta muckar månader innan högskolan börjar (om man pluggar vidare vilket visst många gör..). Rent ekonomist så är det ju kalrt bättre jobba men jag palalr själv inte skitjobb väldigt länge även om jag hade tjänat långt bättre än jag gjorde i lumpen (timlönnen beräknades vara ca 3 kronor i lumpen hehehe).

sen är det djävligt kul skjuta :D :cool: ksp 58 kärlek... jaaa finns inget härligare än bränna av en 50 skotts salva.. mycket kärlek i luften :d mwhaha

sen angående olika befattningar, ni som har pansarskytte eller liknande så kommer ni nog trivas, det är en del strid, visst en del skit med men det är en hyfsad tjänst.. åka runt i en 90 vagn och strida är rätt så mäktigt. dom som hamnar på kvarn kommer nog få en något tuffare och kanske roligare tjänst. Kvarn har en del demoutrustning och har man tur så kanske dom testar ny materiel på en, snackade väl en del om nya ak5or på kvarn sen kommunikationssystem mellan soldaterna och gruppchefen (i någon form) och lite andra såna grejer. Nackdelen med kvarn är att det är litet som fan och finns inget att göra, iofs är soldathemmet mycket bättre än t ex åp skövde (där har du ju en stad så dom har inte satsat för mycket på att utrusta soldathemmet även om det var ok) sen så om man tycker det är en nackdel så ska visst befälen vara seriösare, dom flesta bor ju itne i närheten så försöker inte ta sig hem tidigt, personligen fick jag inte alltför ofta kvällstjänst då befälen ville hem :D på kvarn ryktades det iaf när jag gjorde lumpen att befälen inte bodde i närheten så hade inte direkt någon större anlending att sltua tidigt så det blev många tråkgia/långa kvällstjänster.. tyvärr uppenbarligen inget roligt heller utan mest vapenvård i princip en hel dag och sånt skit.

fan va långt det blev, slutsats gör lumpen :P

stybb
2005-01-23, 23:57
nu blir de sängen.. imorgon när man vaknar e det civila livet slut

blir väl lite inaktiv här i några månader.. but..

I´LL BE BACK :hbang:

Baan
2005-01-24, 18:24
var inte orolig, dom kommer skicka hem dig över en hel del helger, kanske inte vissa perioder men överlag så kommer du spendera många helgar hemma :P

Jax
2005-01-24, 18:32
Tänkte bara meddela att jag tackat ja till platsen :thumbup:
Grattis beväring, tror inte att du kommer att ångra dig. Avundar dig som kommer ifrån det civila mörkret. :D

Jense
2005-01-24, 18:35
kör igång full metal jacket, lumpnördar

Bolio
2005-01-24, 18:53
Nej. För att lumpen är oftast en så bra erfarenhet att det är värt det.

Det beror nog mer på vem man är som person. En del kanske behöver lumpen, medans andra är tillräckligt starka och kloka för att klara sig bra utan det... :cool:

Bolio
2005-01-24, 18:55
helt enkelt så man lär sig att hålla käft och lyssna på andra. Lyssna innebär inte enbart hålla käft utan verkligen LYSSNA och ta åt sig även om den andre har fel. Nu menar jag inget mot dig personligen men så är det. Sen visst kan det vara kärvt att ta order från en idiot men tough shit, sånt måste man lära sig också.

Varför måste man det? Jag ser ingen jävla mening alls i att ta order av någon idiot. För mig låter det som det närmaste man kommer till slaveri...

Yankeee
2005-01-24, 19:00
Det beror nog mer på vem man är som person. En del kanske behöver lumpen, medans andra är tillräckligt starka och kloka för att klara sig bra utan det... :cool:

Jo, självklart finns det sådana också. Orkar inte tjafsa om det. Jag säger som så här, man är dum om man tackar nej till gratis (betald) utbildning, även om det inte är något man är speciellt intresserad av.

Jorgen
2005-01-24, 19:02
Varför måste man det? Jag ser ingen jävla mening alls i att ta order av någon idiot. För mig låter det som det närmaste man kommer till slaveri...
Nu är ju inte alla officerare idioter. Att sen dessutom dra paralleller med slaveri tyder på att du inte har en aning om vad du pratar om.
Av dom jag känner som har gjort militärtjänstgöring så har ingen haft något negativt att säga om det. Man lär sig mer än att ta order (något som många verkar ha problem med i dag, undras tro om dom kommer att ha problem med det i arbetslivet också) och att skjuta.

//Jörgen

mmartin
2005-01-24, 19:02
Varför måste man det? Jag ser ingen jävla mening alls i att ta order av någon idiot. För mig låter det som det närmaste man kommer till slaveri...


Beredd att hålla med bolio i detta.. Lumpen är något av det meningslösaste skit man kan göra.

Var på mitt regemente i 2 veckor innan jag "fixade" så jag slapp skiten. Nu ska ni inte tro att jag inte orkade, på den avdelningen jag var på med ca 40-50 pers kom jag 2:a i konditions test-löpning vi hade bland första dagarna och antagligen låg jag väl ok till styrkemässigt.

Däremot tycker jag att det är som rent slaveri och förtryck som inte behövs i sverige överhuvudtaget.

Exempel: fältövning. Vi hade slagit upp tältet för första gången och det var senare än planerna var bestämnda, nåväl vårt befäl och hans kollega skulle kontrollera att allt var rätt, detta var en mycket kall höstkväll där det började ösregna, då ville de att vi i gruppen skulle stå på led i ösregnet och vänta.. ok..

Vi väntade i kallt mörker där det ösregnade i 40 minuter eftersom cheferna satt och gjorde värme vid kaminen, precis som om vi inte kunde sätta oss i tältet i hörnorna :devil: *grr27* *grr27*

Nä fysiskt och psykist är det inte svårt men MENINGSLÖST. Jag frågade mig själv vad jag fick ut av livet att vara springpojke och slav i 10 månader.. nix det kunde jag inte acceptera, that`s it.

Baan
2005-01-24, 19:03
Varför måste man det? Jag ser ingen jävla mening alls i att ta order av någon idiot. För mig låter det som det närmaste man kommer till slaveri...

min poäng var, att man lär sig lyssna. sen om den som talar är klok eller inte är en annan sak, det handlar om respekt. dom som inte kan hålla käft och ta åt sig andras åsikter är ju i princip idioter så det kan ju inte gå fel :)

Jax
2005-01-24, 19:04
Varför måste man det? Jag ser ingen jävla mening alls i att ta order av någon idiot. För mig låter det som det närmaste man kommer till slaveri...
Därför att ett militärsystem inte fungerar om varje enskild soldat ska bestämma hurvida han/hon bör lyssna på sitt befäl.

Jorgen
2005-01-24, 19:06
Exempel: fältövning. Vi hade slagit upp tältet för första gången och det var senare än planerna var bestämnda, nåväl vårt befäl och hans kollega skulle kontrollera att allt var rätt, detta var en mycket kall höstkväll där det började ösregna, då ville de att vi i gruppen skulle stå på led i ösregnet och vänta.. ok..

Vi väntade i kallt mörker där det ösregnade i 40 minuter eftersom cheferna satt och gjorde värme vid kaminen, precis som om vi inte kunde sätta oss i tältet i hörnorna :devil: *grr27* *grr27*

Nej, din stackare. Blev du blöt?
Tur att du inte jobbar på bygge, du hade inte klarat dig länge. ;)

//Jörgen

Jax
2005-01-24, 19:08
Beredd att hålla med bolio i detta.. Lumpen är något av det meningslösaste skit man kan göra.

Var på mitt regemente i 2 veckor innan jag "fixade" så jag slapp skiten. Nu ska ni inte tro att jag inte orkade, på den avdelningen jag var på med ca 40-50 pers kom jag 2:a i konditions test-löpning vi hade bland första dagarna och antagligen låg jag väl ok till styrkemässigt.

Däremot tycker jag att det är som rent slaveri och förtryck som inte behövs i sverige överhuvudtaget.

Exempel: fältövning. Vi hade slagit upp tältet för första gången och det var senare än planerna var bestämnda, nåväl vårt befäl och hans kollega skulle kontrollera att allt var rätt, detta var en mycket kall höstkväll där det började ösregna, då ville de att vi i gruppen skulle stå på led i ösregnet och vänta.. ok..

Vi väntade i kallt mörker där det ösregnade i 40 minuter eftersom cheferna satt och gjorde värme vid kaminen, precis som om vi inte kunde sätta oss i tältet i hörnorna :devil: *grr27* *grr27*

Nä fysiskt och psykist är det inte svårt men MENINGSLÖST. Jag frågade mig själv vad jag fick ut av livet att vara springpojke och slav i 10 månader.. nix det kunde jag inte acceptera, that`s it.
Att orka har inte alltid med kondition och styrka att göra.

Förövrigt så tyckte även jag att de första veckorna i lumpen sög nått så in i helvete, men det glömdes ganska snart bort. Dessutom uppskattade åtminstonde jag även de första veckorna, om än några månader efteråt.

Yankeee
2005-01-24, 19:08
Därför att ett militärsystem inte fungerar om varje enskild soldat ska bestämma hurvida han/hon bör lyssna på sitt befäl.

Ingen grupp överhuvudtaget kommer att fungera bra om alla ska göra som de själva vill. Det är en bra erfarenhet, helt enkelt.

Bolio
2005-01-24, 19:08
Jo, självklart finns det sådana också. Orkar inte tjafsa om det. Jag säger som så här, man är dum om man tackar nej till gratis (betald) utbildning, även om det inte är något man är speciellt intresserad av.

Äh, man kan göra mycket bättre saker under den tiden.

Yankeee
2005-01-24, 19:09
Äh, man kan göra mycket bättre saker under den tiden.

Jaså, som?

Jense
2005-01-24, 19:10
Jaså, som?


ja vad sägs om att plugga till något man vill bli?

Jorgen
2005-01-24, 19:10
Äh, man kan göra mycket bättre saker under den tiden.
Som du inte kan göra sen?

Varför skall man jobba? Det finns ju bidrag, då kan man ju göra vettigare saker under den tiden istället. Eller gå i skolan, finns ju vettigare saker att göra. *whatever*

//Jörgen

Bolio
2005-01-24, 19:11
min poäng var, att man lär sig lyssna. sen om den som talar är klok eller inte är en annan sak, det handlar om respekt. dom som inte kan hålla käft och ta åt sig andras åsikter är ju i princip idioter så det kan ju inte gå fel :)

Varför ska jag respektera folk som jag tycker är idioter? Jag lyssnar hellre på folk jag gillar och respekterar. Livet är kort, man ska inte slösa bort det på att ta order av idioter.

Yankeee
2005-01-24, 19:12
ja vad sägs om att plugga till något man vill bli?

Det kan man göra när som helst, lumpen har man bara en chans till.

Bolio
2005-01-24, 19:12
Jaså, som?

Jenses förslag lät jävligt bra, men jadu Yankee.. saker man är intresserad av? Har du inga intressen pojk? :)

Bolio
2005-01-24, 19:12
Det kan man göra när som helst, lumpen har man bara en chans till.

Varför skulle det vara ett argument? Om du bara har en chans att suga av någon, tar du då den?

Jorgen
2005-01-24, 19:13
Varför ska jag respektera folk som jag tycker är idioter? Jag lyssnar hellre på folk jag gillar och respekterar. Livet är kort, man ska inte slösa bort det på att ta order av idioter.
Hur vet du att dom är idioter innan du har träffat dom??

//Jörgen

Yankeee
2005-01-24, 19:13
Jenses förslag lät jävligt bra, men jadu Yankee.. saker man är intresserad av? Har du inga intressen pojk? :)

Jo, men jag har inte hittat någon gigolo-utbildning.

Jax
2005-01-24, 19:15
Varför skulle det vara ett argument? Om du bara har en chans att suga av någon, tar du då den?
Den jämförelsen var något i hästväg.
Lumpen erbjuder upplevelse som du antagligen inte kommer att kunna få någon annan gång i livet. Om du vill ta chansen att uppleva detta bestämmer du själv (nästan). Allt är inte positivt, men enligt min mening så överväger det positivt helt klart det negativa.

Yankeee
2005-01-24, 19:15
Varför skulle det vara ett argument? Om du bara har en chans att suga av någon, tar du då den?

Att bara ha en chans till en utbildning, som man dessutom får betalt för att gå, så är det självklart för mig att ta den. Plugga / jobba har man 50 år till på sig att göra.

Bolio
2005-01-24, 19:15
Jo, men jag har inte hittat någon gigolo-utbildning.

... :)

Bolio
2005-01-24, 19:17
Den jämförelsen var något i hästväg.
Lumpen erbjuder upplevelse som du antagligen inte kommer att kunna få någon annan gång i livet. Om du vill ta chansen att uppleva detta bestämmer du själv (nästan). Allt är inte positivt, men enligt min mening så överväger det positivt helt klart det negativa.

Det gör jag med. Du kommer aldrig mer att få chansen att suga av mig. Du bestämmer själv ifall du vill ta chansen (nästan). Allt är inte heller positivt med att suga av mig, men enligt min mening så överväger det positiva helt klart det negativa.

.........

Jag vill inte ta order av någon, jag vill inte lära mig hur man använder vapen, jag vill inte bli disciplinerad. Finns det någon anledning varför jag borde göra lumpen?

Jax
2005-01-24, 19:19
Jag vill inte ta order av någon, jag vill inte lära mig hur man använder vapen, jag vill inte bli disciplinerad. Finns det någon anledning varför jag borde göra lumpen?
Ja det gör det, men jag tror inte att du skulle tycka att det positiva överväger det negativa så att säga.

mmartin
2005-01-24, 19:20
Nej, din stackare. Blev du blöt?
Tur att du inte jobbar på bygge, du hade inte klarat dig länge. ;)

//Jörgen


Du, det var den kallaste hemskaste stunden i mitt liv, fanns inga gränser över hur jag retade upp mig över det, hade antagligen mord i blick ;)

lugnt, jag har tummen mitt i handen så bygge lär jag inte få chansen till heller :thumbup:

Bolio
2005-01-24, 19:21
Ja det gör det, men jag tror inte att du skulle tycka att det positiva överväger det negativa så att säga.

Exakt. Det finns säkert skitbra saker med lumpen. Gemenskapen, vännerna, den friska luften, att man faktiskt lär sig använda vapen, osv. Det är skitbra. Men jag tror lixom att det finns bättre saker man kan göra med sin tid...

Trance
2005-01-24, 19:24
Jag har helt klart positiva erfarenheter av att göra lumpen. Det var väldigt skönt att komma undan från det vanliga livet en stund. Man träffade personer man aldrig träffat innan och lärde sig umgås med dem. Man fick vara ute i skog och natur som faktiskt är rätt roligt, men det krävs att man blir påtvingad det för att man skall gå ut.

Jag fick göra en överlevnadsutbildning som jag lärde mig rätt mycket av, inte minst om mig själv.

Jag fick skjuta med olika vapen, så nu vet jag hur det är att skjuta med en kulspruta i mörkret.

Jag fick lära mig lite sjukvårdsutbildning.

Jag fick som GB framför allt lära mig att planera och leda. Dels fick man teori i skolbänken men framför allt alla hundratals timmar med sin grupp var hur bra som helst. Jag personligen växte nog ganska rejält och lärde mig att ta ansvar mer.

Jag fick en sak att prata om med alla äldre manliga släktingar.

Man fick lära sig att man orkar lite till trots att man inte tror det.

Jag hade nog bara bra befäl så jag antar jag var rätt lyckligt lottad.

Men det är klart att det inte är för alla, en del orkar inte med det psykiskt eller fysiskt. En del tycker helt enkelt att det är meningslöst. Men jag anser att det är dumt att säga att lumpen är meningslös för alla, speciellt när man inte har gjort den själv(Dessutom när den varierar så mycket från plats till plats också).

Allt handlar om ens egen inställning. För mig handlade det om 10 månader, som är ingenting. Lumpen behöver aldrig vara istället för att resa eller plugga.

mmartin
2005-01-24, 19:24
Att orka har inte alltid med kondition och styrka att göra.

Förövrigt så tyckte även jag att de första veckorna i lumpen sög nått så in i helvete, men det glömdes ganska snart bort. Dessutom uppskattade åtminstonde jag även de första veckorna, om än några månader efteråt.

jo absolut så stämmer det, och ja de först veckorna SÖG verkligen ;)

Alltså visst, jag kanske uppskattat det också i efterhand fast det får jag ju aldrig veta.
Dock hör det till att jag bodde med 5 idioter(töntar,mesar,nördar kalla det vad ni vill) och jag var förtvivlad över att på 5 st hade det blivit människor jag inte hade nånting gemensamt med, och jag lovar att jag är en människa som är för lätt att umgås med- enligt mig själv :D

nån man blivit lite polare med så kanske man haft lite motivation eller sett nån glädje med det men som sagt, tycker jag gjorde rätt- just då iaf.

Allan
2005-01-24, 19:27
j....nån man blivit lite polare med så kanske man haft lite motivation eller sett nån glädje med det men som sagt, tycker jag gjorde rätt- just då iaf.

...för du kommer ju alltid att kunna välja vilka du är tvungen att arbeta med...NOT!

allan

mmartin
2005-01-24, 19:30
...för du kommer ju alltid att kunna välja vilka du är tvungen att arbeta med...NOT!

allan


nä men alltså det var en DEL av hela kakan..

Angående jobb så hade jag jobbat med personer jag definitivt ej kommer överens med så hade andra alternativ verkligen varit på plats..
Men ändå en annan sak eftersom man då får kosing och förhoppningsvis är samtliga människor mer mogna vid jobb dvs oftast efter man fyllt 20 medans lumpen är precis efter skolan och 18 år...

Jorgen
2005-01-24, 19:31
Du, det var den kallaste hemskaste stunden i mitt liv, fanns inga gränser över hur jag retade upp mig över det, hade antagligen mord i blick ;)

lugnt, jag har tummen mitt i handen så bygge lär jag inte få chansen till heller :thumbup:
Den upplevde jag också i lumpen. Snöblandat regn en hel dag på ett övningsfält knäståendes på taket till en radar. Utan regnkläder såklart, för dom fanns det inte tid att ta på sig.
Men sen är jag sådan som person att jag gillar att testa mina gränser. Det som inte dödar, det härdar typ. Alla är ju olika. :)
Trivs man inte så skall man inte göra det heller. Men att dömma ut något som man aldrig har testat är helt befängt.

Hehe, det finns en del som har tummen mitt i på bygge också. :D

//Jörgen

spacedog
2005-01-24, 22:01
Intressant att det är de som inte gjort lumpen som bestämt sig för att det är meningslöst. *rolleyes*

När man som en annan kommit upp i den aktningsvärda åldern...eh, över 30, så får man lite perspektiv på saker och ting. T ex är 7, 12 eller 15 månader inte speciellt lång tid - det må kännas så när man är 17, men tro mig, man hinner göra annat också. En annan sak man upptäcker är att erfarenheter man gjort långt tidigare helt plötsligt inte verkar så meningslösa längre, människor som man tyckte var idioter då (föräldrar, lärare, officerare...) kanske inte var så dumma i alla fall. Och även om de var det så kan man ha lärt sig något av det också.

Tyvärr verkar den där tonårsattityden att man redan kan allt och redan vet allt sträcka sig allt högre upp i åldrarna. Jag antar att 70-talets låtgå-uppfostran helt enkelt löpte amok under följande decennier och nu verkar alltså den sista motvikten - lumpen - försvinna också. Hur skall detta gå?

Ah...jag borde börja skriva insändare. Undertecknade "vän av ordning" eller något. :D

Baan
2005-01-25, 00:06
ne håller med, 7.5 månad känner man knappt, 15 är lite mer men ingen har dött på den period av tråkighet heller. Sen får man ju inte 15 om man inte verkar RIKTIGT intresserad och kapabel så att säga.

tycker ändå man ska vara ganksa nöjd att vi får en kompakt utbilding istället som för i Ryssland, tre år i armén (sen var det väl fyra i flygvapnet och fem i flottan om jag inte blandat ihop dom nu), det lär knappast vara kul. Farsan tjänstgjore någonstanns runt två år som någon artilleri snubbe i fd Jugoslavien, ändå tyckte han jag skulle göra lumpen eftersom man mognade som individ vilket är det man precis gör. Sen att vissa har så taskig inställning så att dom inte får ut något av det är ju en annan sak.

jakke
2005-01-25, 00:12
Den upplevde jag också i lumpen. Snöblandat regn en hel dag på ett övningsfält knäståendes på taket till en radar. Utan regnkläder såklart, för dom fanns det inte tid att ta på sig.
Men sen är jag sådan som person att jag gillar att testa mina gränser. Det som inte dödar, det härdar typ. Alla är ju olika. :)
Trivs man inte så skall man inte göra det heller. Men att dömma ut något som man aldrig har testat är helt befängt.

Hehe, det finns en del som har tummen mitt i på bygge också. :D

//Jörgen
Ju hårdare dag desto bättre smakar en konserv bullenspillsnerkorv i tältet på natten

Metal_boy_
2005-01-25, 00:14
...för du kommer ju alltid att kunna välja vilka du är tvungen att arbeta med...NOT!

allan


Nej så är det ju, det kommer alltid finnas folk man inte gillar hur mycket man än byter jobb, och bryr man sig och gnäller för mycke så är man en idiot själv och en gnällspik enligt de andra, så det är inte bättre det. Man kan inte tycka om allt och alla men man måsste lära sig att aceptera.

spacedog
2005-01-25, 00:25
Ju hårdare dag desto bättre smakar en konserv bullenspillsnerkorv i tältet på natten

Hehe...minns när jag hade med mig några guldburkar hem av någon anledning och skulle steka upp lite lappskojs eller vad det var. Den hade ju smakat så kanongott när man suttit där i sin blöta m/59:a och skrapat i sig ur snuskburken. Sagt och gjort - torr och varm satt man så där vid köksbordet och jäääädrar i mig vad det smakade vedervärdigt helt plötsligt! :laugh:

Krokodil
2005-01-25, 10:46
Jag låg i lumpen i Kvarn men då hette stället InfSS. Kalasfint ställe på den tiden iaf med goda träningsmöjligheter och lagom stort.

Ni som har tusen argument till att inte göra lumpen är inte riktiga män..

Underligt att det ofta är samma typ av människa som alltid vill slippa det som är jobbigt. Lumpen, betala skatt.. etc.

daja
2005-01-25, 11:35
Jag låg i lumpen i Kvarn men då hette stället InfSS. Kalasfint ställe på den tiden iaf med goda träningsmöjligheter och lagom stort.

Ni som har tusen argument till att inte göra lumpen är inte riktiga män..

Underligt att det ofta är samma typ av människa som alltid vill slippa det som är jobbigt. Lumpen, betala skatt.. etc.

Goda träningsmöjligheter?
Om man har tid och ork att träna på sin oerhört korta fritid har man det nog inte så tungt i lumpen. Jag lovar att ett pass på gymmet va de sista vi hade i tankarna när vi somnade in i ensamma vargen på ett skjutfält i norrland.

Krokodil
2005-01-25, 11:38
Goda träningsmöjligheter?
Om man har tid och ork att träna på sin oerhört korta fritid har man det nog inte så tungt i lumpen. Jag lovar att ett pass på gymmet va de sista vi hade i tankarna när vi somnade in i ensamma vargen på ett skjutfält i norrland.

Det beror väl på vilken typ av tjänsgöring man har. Vi hade ofta vakttjänst på helger och då fanns det gott om tid att träna.

Bolio
2005-01-25, 12:05
Jag låg i lumpen i Kvarn men då hette stället InfSS. Kalasfint ställe på den tiden iaf med goda träningsmöjligheter och lagom stort.

Ni som har tusen argument till att inte göra lumpen är inte riktiga män..

Underligt att det ofta är samma typ av människa som alltid vill slippa det som är jobbigt. Lumpen, betala skatt.. etc.

Och samtidigt är det vi som tjänar mer än vad ni gör, mår bättre, ser bättre ut, är starkare och smartare. Tji får vi som inte är riktiga män!

Grahn
2005-01-25, 12:06
Ni som har tusen argument till att inte göra lumpen är inte riktiga män..

Skojjar du? Hoppas det iaf.

Varför skulle någon vilja göra lumpen nu? Det var säkert givande för 20 år sedan men nu har de inga pengar och när jag gjorde det var det iaf en helt menlös upplevelse.

Slöseri med tid.

spacedog
2005-01-25, 12:18
Och samtidigt är det vi som tjänar mer än vad ni gör, mår bättre, ser bättre ut, är starkare och smartare. Tji får vi som inte är riktiga män!

*whatever*

spacedog
2005-01-25, 12:34
Varför skulle någon vilja göra lumpen nu? Det var säkert givande för 20 år sedan men nu har de inga pengar och när jag gjorde det var det iaf en helt menlös upplevelse.

Slöseri med tid.

Varför måste allt vara roligt, spännande, givande, självförverkligande, yadayada? Varifrån kommer den där "jag skall bara göra det JAG vill"-attityden? Nu verkar det i och för sig vara så att lumpen blivit i stort sett valfri och då kan jag förstå att den som redan jobbar eller pluggar väljer bort det (även om jag tycker det är synd), men att kategoriskt döma ut lumpen som meningslöst är en märklig inställning.

Bolio
2005-01-25, 12:41
Varför måste allt vara roligt, spännande, givande, självförverkligande, yadayada? Varifrån kommer den där "jag skall bara göra det JAG vill"-attityden?

Varför skulle man annars syssla med saker? Vem ska bestämma vad vi gör då?

Jax
2005-01-25, 12:44
Varför skulle någon vilja göra lumpen nu? Det var säkert givande för 20 år sedan men nu har de inga pengar och när jag gjorde det var det iaf en helt menlös upplevelse.

Slöseri med tid.
Jag skulle gissa på att det är mer givande att göra lumpen nu än vad det var för 20 år sedan. Dels så är det en minoritet som får göra lumpen och det ses faktiskt ofta som ett plus även civilt att man har gjort det. Och dels så ger den militära utbildningen mer civilt meritvärde nu än vad den gjorde förr i tiden. Jag är i alla fall glad för mitt lastbilskörtkort. Nog för att jag inte har använt det efter lumpen, men jag har det i alla fall.

spacedog
2005-01-25, 12:48
Varför skulle man annars syssla med saker? Vem ska bestämma vad vi gör då?

Vissa saker kan vara nyttiga och viktiga även om man just då inte ser dess omedelbara nytta. Jag tyckte t ex matte kändes jäkligt meningslöst när jag gick på gymnasiet, men nu fattar jag ju att det var tur att någon "tvingade" mig att syssla med det.

Bolio
2005-01-25, 12:54
Vissa saker kan vara nyttiga och viktiga även om man just då inte ser dess omedelbara nytta. Jag tyckte t ex matte kändes jäkligt meningslöst när jag gick på gymnasiet, men nu fattar jag ju att det var tur att någon "tvingade" mig att syssla med det.

Men var går gränsen då? När är det fördelaktigt att lyssna på andra, och när blir det ren och skär idioti att lyssna på andra? Och hur vet man det? Jag ser väl också en del positiva saker i att göra lumpen, men jag tycker att det negativa överväger det positiva. Dessutom är det väl olika från person till person vilka egenskaper man behöver förbättra. Jag har lixom NOLL behov av att bli disciplinerad, jag är tillräckligt disciplinerad själv. Jag kan skjuta med vapen (och lär verkligen aldrig behöva göra det). Vad är det jag ska lära mig i lumpen som jag inte kan lära mig själv och samtidigt slippa ta order av någon som jag med största sannolikhet tycker är en idiot? Och lägg därtill att jag förlorar en massa muskler på det.

spacedog
2005-01-25, 13:08
Men var går gränsen då? När är det fördelaktigt att lyssna på andra, och när blir det ren och skär idioti att lyssna på andra? Och hur vet man det?

Det lär man sig genom erfarenhet. Och lumpen är en synnerligen bra erfarenhet för att lära sig det.

Jag har lixom NOLL behov av att bli disciplinerad, jag är tillräckligt disciplinerad själv.

Hur kan du veta att du vet det?

Vad är det jag ska lära mig i lumpen som jag inte kan lära mig själv och samtidigt slippa ta order av någon som jag med största sannolikhet tycker är en idiot?

Ta order av idioter kommer du aldrig slippa, såvida du inte tänkt dig att tillbringa resten av livet på en öde ö. Jag tror inte man lär sig mycket i lumpen som man inte kan lära sig någon annanstans (förutom rent praktiska kunskaper förstås - det kan kanske vara svårt att lära sig hantera en fälthaubits i det civila), men frågan är om man gör det om man hela tiden försöker välja bort det jobbiga och det tråkiga.

Bolio
2005-01-25, 13:22
Det lär man sig genom erfarenhet. Och lumpen är en synnerligen bra erfarenhet för att lära sig det.

Kan man inte säga detsamma om testandet av droger?

Hur kan du veta att du vet det?

Det handlar väl inte om att "veta" något. Det handlar om hur man känner sig.

Ta order av idioter kommer du aldrig slippa, såvida du inte tänkt dig att tillbringa resten av livet på en öde ö. Jag tror inte man lär sig mycket i lumpen som man inte kan lära sig någon annanstans (förutom rent praktiska kunskaper förstås - det kan kanske vara svårt att lära sig hantera en fälthaubits i det civila), men frågan är om man gör det om man hela tiden försöker välja bort det jobbiga och det tråkiga.

Kanske inte, men jag behöver inte vända mig till det frivilligt.

Tricklev
2005-01-25, 13:31
Personlig växt hit och dit, allt lumpen går ut på är sex/penisskämt i några månader.

"Mamma, jag kan nitton nya penis skämt"
-Nu har du verkligen utvecklats som person, sonen min.

spacedog
2005-01-25, 13:38
Kan man inte säga detsamma om testandet av droger?

Känner du någon som dött av att göra lumpen? Vi snackar ju inte Ryssland här. Min poäng är att lumpen är en (men långt ifrån den enda) miljö där man lär sig mycket om sig själv och om andra. Och genom sådana erfarenheter lär man sig när det är bra att lyssna på andra och när det är ren och skär idioti, vilket ju var vad din fråga handlade om. Återigen, lumpen är mirakelupplevelse där man helt plötsligt ser ljuset, men det är en intensiv upplevelse eftersom miljön är så annorlunda från vad man är van vid och man lever med det 24 timmar om dygnet. En intensivkurs i att fungera med andra människor och i ovana situationer, skulle man kanske kunna säga.

Det handlar väl inte om att "veta" något. Det handlar om hur man känner sig.

Det är förstås sant, men även känslor kan man ta fel på.

Kanske inte, men jag behöver inte vända mig till det frivilligt.

Nej, och om det nu är frivilligt så förstår jag i viss mån också de som väljer bort det, men jag tycker alltså det är synd att så många går miste om en god erfarenhet.

spacedog
2005-01-25, 13:39
Personlig växt hit och dit, allt lumpen går ut på är sex/penisskämt i några månader.

Nej, vissa är förstås hopplösa fall. :D

Bolio
2005-01-25, 13:51
Känner du någon som dött av att göra lumpen? Vi snackar ju inte Ryssland här. Min poäng är att lumpen är en (men långt ifrån den enda) miljö där man lär sig mycket om sig själv och om andra. Och genom sådana erfarenheter lär man sig när det är bra att lyssna på andra och när det är ren och skär idioti, vilket ju var vad din fråga handlade om. Återigen, lumpen är mirakelupplevelse där man helt plötsligt ser ljuset, men det är en intensiv upplevelse eftersom miljön är så annorlunda från vad man är van vid och man lever med det 24 timmar om dygnet. En intensivkurs i att fungera med andra människor och i ovana situationer, skulle man kanske kunna säga.

Nej, och inte heller någon som dött av att ta droger. Tvärtom känner jag bara till människor som dragit nytta av sina drogupplevelser och blivit starkare individer på grund av dem. Jag förstår din poäng, och jag kan faktiskt hålla med. Det är en bra erfarenhet... För vissa. För mig är det inget.

Det är förstås sant, men även känslor kan man ta fel på.

På vilket sätt bidrar lumpen till att man tar mindre fel då?

Nej, och om det nu är frivilligt så förstår jag i viss mån också de som väljer bort det, men jag tycker alltså det är synd att så många går miste om en god erfarenhet.

Det gör jag med. För en del människor är det nog nyttigt att göra lumpen, dock inte alla. Och då är det inget som säger att det är en bra sak för var man, eller ens en bra sak i sig.

Grahn
2005-01-25, 13:57
Jag skulle gissa på att det är mer givande att göra lumpen nu än vad det var för 20 år sedan. Dels så är det en minoritet som får göra lumpen och det ses faktiskt ofta som ett plus även civilt att man har gjort det. Och dels så ger den militära utbildningen mer civilt meritvärde nu än vad den gjorde förr i tiden. Jag är i alla fall glad för mitt lastbilskörtkort. Nog för att jag inte har använt det efter lumpen, men jag har det i alla fall.

Beror nog på var man hamnar iofs. Jag låg på I21 strax innan det lades ner och det var då totalt poänglöst.

spacedog
2005-01-25, 14:03
På vilket sätt bidrar lumpen till att man tar mindre fel då?

Genom att man hamnar i en okänd miljö med okända människor så kan man få upp ögonen för att vissa saker man tagit för självklara plötsligt inte är så självklara längre. Det kan gälla disciplin, men det kan också vara mer vardagliga saker.

För en del människor är det nog nyttigt att göra lumpen, dock inte alla. Och då är det inget som säger att det är en bra sak för var man, eller ens en bra sak i sig.

Jag skulle hellre säga att det är mer nyttigt för en del, mindre nyttigt för andra. Det beror på vilken tjänst man har, hur man är som person, hur gammal man är när man rycker in, etc. Grejen är att det kan man inte veta i förväg, man kan anta och gissa och tycka både det ena och det andra. Men veta kan man aldrig.

spacedog
2005-01-25, 14:05
Beror nog på var man hamnar iofs. Jag låg på I21 strax innan det lades ner och det var då totalt poänglöst.

Varför var det poänglöst för att regementet lades ned?

Bolio
2005-01-25, 14:11
Genom att man hamnar i en okänd miljö med okända människor så kan man få upp ögonen för att vissa saker man tagit för självklara plötsligt inte är så självklara längre. Det kan gälla disciplin, men det kan också vara mer vardagliga saker.

Ja, och detsamma gäller i ännu högre utsträckning vid akademiska studier. Det gäller egentligen för allt. Men innebär det riktigt att man faktiskt blir klokare? Är fler erfarenheter och klokhet synonymer? Det tror inte jag. Jag ser ingen större överlägsenhet hos lumpare än icke-lumpare på den fronten.

Jag skulle hellre säga att det är mer nyttigt för en del, mindre nyttigt för andra. Det beror på vilken tjänst man har, hur man är som person, hur gammal man är när man rycker in, etc. Grejen är att det kan man inte veta i förväg, man kan anta och gissa och tycka både det ena och det andra. Men veta kan man aldrig.

Det gäller för precis allting. Att få en psykos kan också vara extremt nyttigt för en del, samtidigt som det är mindre nyttigt för en del. En del som gjort lumpen har ju begått självmord på grund av trycket, och det är väl inte särskilt lyckat...

Nä, veta kan man aldrig. Och inte heller i efterhand kan man "veta". Man tolkar ju saker och ting olika, det betyder inte att varken det ena eller det andra är någon slags sanning.

Grahn
2005-01-25, 14:30
Varför var det poänglöst för att regementet lades ned?

Därför att 1)ingen blev krigsplacerad och 2) utbildningen var så fattig att det bara var tråkigt.

spacedog
2005-01-25, 14:30
Är fler erfarenheter och klokhet synonymer? Det tror inte jag. Jag ser ingen större överlägsenhet hos lumpare än icke-lumpare på den fronten.

Då måste du först definiera klokhet, men jag tror inte vi behöver gå in på det. Lumpen, precis som många andra saker i livet, är nyttig som erfarenhet sett, oavsett om man skaffar sig några direkt använbara kunskaper eller inte. Fler erfarenheter är inte nödvändigtvis bättre, men ett bredare spektrum av erfarenheter tycker åtminstone jag är viktigt. Återigen, det kan man skaffa sig på annat sätt, men om nu möjligheten till att göra militärtjänst finns där, varför då inte ta den?

Det gäller för precis allting.

Må så vara. Men nu är det lumpen vi pratar om.

Nä, veta kan man aldrig. Och inte heller i efterhand kan man "veta". Man tolkar ju saker och ting olika, det betyder inte att varken det ena eller det andra är någon slags sanning.

Epistemologi kan vi diskutera i en annan tråd. Min huvudsakliga poäng - och det kanske är dags att komma till den nu - är att det inte är speciellt fruktbart att kategoriskt döma ut lumpen som onödigt och meningslöst utan att ha gjort den och helst fått lite perspektiv. Visst kan man ha åsikter om försvarets vara eller icke vara och man kan med full rätt hävda att man inte har någon direkt nytta av att kunna plocka isär en AK5:a. Men att med en 15-årings tvärsäkerhet hävda att man aldrig kommer ha nytta av en erfarenhet som man ännu inte gjort - det är omoget och tyder på att man kanske trots allt ännu inte är redo att fatta alla sina beslut själv.

Slut, frågor?

Baan
2005-01-25, 14:34
intressant dock att folk är så rädda för att göra lumpen och förlora 7.5-10 månader (15 om man är riktigt intresserad) när man i princip varje dag istället för att utnyttja den till 100% säkert latar sig lite då o då vilket knappast gör ens liv optimalt, därmed är det ingen större förlust att "förlora" <1 år av sitt liv. Vem vet det kanske lär en att utnyttja ens lediga tid bättre :D

spacedog
2005-01-25, 14:35
Därför att 1)ingen blev krigsplacerad och 2) utbildningen var så fattig att det bara var tråkigt.

Ok, att ingen blev krigsplacerad är kanske onödigt ur försvarsmaktens perpektiv, men det påverkar ju knappast dig. Se det från den ljusa sidan, du slipper repmånad. Om nu repmånad fortfarande existerat i praktiken. Eller känns det jobbigt att inte veta vart du skall ta vägen när den allmänna mobiliseringen dras igång? ;)

Tråkigt att du hade tråkigt. Vi andra hade ju toklajbans hela tiden i lumpen. Jajjemen. Bara kul hela tiden. *rolleyes*

Baan
2005-01-25, 14:37
repmånad existerar vad jag vet iten ens på pappret längre, men i praktiken kan jag garantera att ingen kommer råka ut för repmånad.. möjligtvis om du har någon sjuk specialkompetens som ingen annan har :D men det har knapapst jag

Grahn
2005-01-25, 14:38
Ok, att ingen blev krigsplacerad är kanske onödigt ur försvarsmaktens perpektiv, men det påverkar ju knappast dig. Se det från den ljusa sidan, du slipper repmånad. Om nu repmånad fortfarande existerat i praktiken. Eller känns det jobbigt att inte veta vart du skall ta vägen när den allmänna mobiliseringen dras igång? ;)

Tråkigt att du hade tråkigt. Vi andra hade ju toklajbans hela tiden i lumpen. Jajjemen. Bara kul hela tiden. *rolleyes*

Påverkar det inte mig? Neh....tja antar att du har många år att slösa bort som odödlig komiker jag personligen tror väl jag har endast 80st eller så.

Hade du inte roligt? Jasså trodde du tyckte att det var meningsfullt på något sätt att göra lumpen och det var därför du argumenterade för det.

Visstfan e jag glad att jag slipper repmånad men ska de ha en värnplikt så har de en skyldighet att ta tillvara tiden de tar från oss med.

spacedog
2005-01-25, 14:50
Påverkar det inte mig? Neh....tja antar att du har många år att slösa bort som odödlig komiker jag personligen tror väl jag har endast 80st eller så.

Jag skrev att knappast påverkar dig att du inte blev krigsplacerad. Lumpen var du ju tvungen att göra i alla fall. Att försvarsmakten inte har någon bestämd uppgift åt dig just nu beror på försvarspolitiken och den får du ta upp med din riksdagsman.

Hade du inte roligt? Jasså trodde du tyckte att det var meningsfullt på något sätt att göra lumpen och det var därför du argumenterade för det.

Den röda tråden i mina inlägg är ju just att roligt och meningsfullt inte alltid går hand i hand.

Grahn
2005-01-25, 14:53
Jag skrev att knappast påverkar dig att du inte blev krigsplacerad. Lumpen var du ju tvungen att göra i alla fall. Att försvarsmakten inte har någon bestämd uppgift åt dig just nu beror på försvarspolitiken och den får du ta upp med din riksdagsman.



Den röda tråden i mina inlägg är ju just att roligt och meningsfullt inte alltid går hand i hand.

Det påverkar väl rätt ordenligt meningsfullheten med den.

Jaha men vill du bara bo enmassa i tält så gå med i scouterna. Det är varken meningsfullt eller roligt, end of debate.

Sluta tracka folk som inte vill delta i skiten.

spacedog
2005-01-25, 15:03
Jaha men vill du bara bo enmassa i tält så gå med i scouterna. Det är varken meningsfullt eller roligt, end of debate.

Sluta tracka folk som inte vill delta i skiten.

Jag trackar inte "folk som inte vill delta i skiten", jag ifrågasätter dem som kategoriskt avför nyttan av erfarenheter de själva inte har. Jag har skrivit flera gånger att jag förstår dem som väljer bort lumpen när den möjligheten finns. Vi kan fortsätta diskutera det här, men då får du läsa mina inlägg först.

Baan
2005-01-25, 15:10
sen så är ju trackandet ganska ömsesidigt, så skulle knappast kalla det orättvist på något sätt. I min mening är det iofs värre när det kommer någon som inte har erfarenhet av något och klagar, jag förstår att Grahn med fullt rätt kan uttala sig om sin tid då han har faktiskt been there done that, men någon som bara har en djävla massa fördommar.. slösa inte alltför mycket tid på teorier och fördommar från filmer du har sett eller dylikt

Jense
2005-01-25, 15:46
så vi tas in på för stort allvar för att vi inte har varit med om det? man kan inte diskutera ngt man inte varit med om?

spacedog
2005-01-25, 16:45
så vi tas in på för stort allvar för att vi inte har varit med om det? man kan inte diskutera ngt man inte varit med om?

Diskutera, kritisera, tycka...det går alldeles utmärkt alltihop. Jag skrev "kategorisk avföra nyttan med". Avfärda hade förstås varit ett bättre ord.

Jämför med trådar där det diskuteras styrketräning. Då ber man om råd från och lyssnar på dem som hållit på längre och skaffat sig erfarenheter. Det betyder inte att man okritiskt sväljer allt de säger, men det finns oftast ändå ett visst mått självkritik som säger att man inte vet allt bara för att man varit nere i gymmet några månader och läst ett par nummer av B&K. Men när det gäller livserfarenhet, då vet plötsligt alla bäst själva. Är inte det konstigt tycker ni?