handdator

Visa fullständig version : överskott av järn


davidh
2004-11-24, 14:43
man har ju hört att bland annat överskott av c-vitaminer kan vara skadligt. Hur är det med järn?
anledningen att jag fråga är att jag åt blodpudding till lunch idag. *gott*

100 gram blodpudding motsvarar 110% av dagliga järnbehovet. Jag åt 475gram....
Är det skadligt att trycka i sig 500% av det dagliga järnbehovet på en måltid?

m1cke
2004-11-24, 14:48
Jag TROR inte att det är någon större fara, kroppen tar nog inte upp allt.

Ett högt järnvärde i blodet är inte alltid bra, men ligger det jämt så är det ingen större fara, jag har haft värde mellan 160-176 och det är ganska högt, tror normalvärde är 120.
De har tagit tester (är blodgivare) och sa att det inte var någon fara så länge det inte gick upp så mycket mer, eller pendlar mycket.

Nadja
2004-11-24, 16:18
Men stopp här: överskott av C-vitamin är väl inte skadligt, då man kissar ut ev överskott? Så har jag fått lära mig iaf... :confused:

davidh
2004-11-24, 16:27
ja du har rätt, jag som blandar ihop det. Kommer inte ihåg vilket ämne jag tänkte på.

tack för svar micke!

Johnny
2004-11-24, 16:48
Det är nog ingen fara att äta så mycket åt gången. Såtillvida du inte gör det alldeles för ofta. Men som det redan sagts så kan itne kroppen ta upp hur mycket järn som helst. Så för att hålla järnhalten i kroppen på bra nivåer krävs det att man äter järnrik mat regelbundet.

//Johnny

z_bumbi
2004-11-24, 16:49
Järnöverskott från vanlig mat är ovanligt då kroppen reglerar upptaget ganska bra.

Överskott av c-vitamin är inte bra, det kan verka som en oxidant istället för en antioxidant.
Frågan är hur dåligt det är och hur höga halten man måste stoppa i sig, det har jag ingen aning om.

Nadja
2004-11-24, 16:51
Överskott av c-vitamin är inte bra, det kan verka som en oxidant istället för en antioxidant.
Frågan är hur dåligt det är och hur höga halten man måste stoppa i sig, det har jag ingen aning om.
Opps..det kände inte jag till! Låter inget vidare..

Vir
2004-11-24, 16:55
Järnöverskott från vanlig mat är ovanligt då kroppen reglerar upptaget ganska bra.

Överskott av c-vitamin är inte bra, det kan verka som en oxidant istället för en antioxidant.
Frågan är hur dåligt det är och hur höga halten man måste stoppa i sig, det har jag ingen aning om.

Paulún förespråkar att äta upp till 2g C-vitamin om dagen om man är fökyld. RDI ligger på 60mg. Det är ganska stor skillnad. Att överdosera A-vitamin och D-vitamin är väl det enda man egentligen behöver "passa" sig för.

davidh
2004-11-24, 16:57
tack för ytterligare info + rättelse :thumbup:

ett par skivor blodpudding var eller varannan dag hade inte varit fel för att hålla järnnivån i kroppen på en bra nivå då, och gott är det också :D
sen hur nyttigt det är rent allmänt vet jag inte, men i så små mängder borde det inte göra någon skillnad.

Vir
2004-11-24, 17:04
Ha i åtanke också att alla vitaminer och mineraler inte behövs varje dag. Nu vet jag inte hur det ligger till med järn men om vi tar A-vitamin tex så stannar det i kroppen i upp till en veckas tid. Så om du äter mycket lever ena dagen så borde du dra ner på A-vitaminet ett par dagar, och tvärtom, om du äter lite ena dagen så gör det inget om du har ätit mera dagarna innan. Man ska väl försöka sträva efter en så allsidig kost som möjligt. Att äta blodpudding 3 dagar i veckan skulle jag inte rekommendera just för att något annat kanske uteblir.

Sverker
2004-11-24, 18:51
Lite mer här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33055&highlight=vattenledningar