handdator

Visa fullständig version : Från 4 dagar i v till 3


Zulan
2004-11-24, 09:36
Hej!

Jag har inte lika mycket tid att träna på. Jag tränar 4 dagar i veckan så här ser programet ut:

I stort sett uteslutande basövningar

mån: Bröst, triceps
tis: Ben, mage
ons: vila
tor: rygg, biceps
fre: axlar, mage

Jag har kört det här programet i flera månader nu och det har gett resultat men nu har jag inte tid att köra så mycket längre. Skulle vilja korta ner och träna på mån, ons och fre. Eller kanske ännu bättre, mån, ons, tor... Men hur skulle ett sådant program se ut? Eller ska jag bara ta det programet jag har och lägga in fler vilodagar, eller blir det för lång tid mellan träningarna då? Kommer min utveckling hämmas väldigt mycket av att gå ner till att träna bara 3 dagar i veckan? Det har i och för sig redan blivit så att ganska ofta hinner jag inte att träna mer än 3 dagar i veckan.

Officer
2004-11-24, 09:39
Din utveckling kommer inte att hämmas ett skit. :)

Se till o äta tillräckligt och träna hårt när du väl är på passen så ska du se att det löser sig. Du får sämre resultat om du går till gymet fyra gånger i veckan i "stressat tempo" och oroar dig, istället för att gå dit tre gånger i veckan med gott samvete angående dina andra sysslor.

Skivstång
2004-11-24, 11:24
Det här borde funka

Mån: Bröst,axlar,trickar

Ons: Ben, mage

Fre: Rygg, bickar

TheSQUAT
2004-11-24, 11:53
Utvecklingen lär inte hämmas!
Har själv haft perioder med mycket bra styrke/massautveckling med endast tre pass i veckan.

Zulan
2004-11-24, 12:43
Tack för era svar! Det låter jätte bra. Jag ska genast börja med 3 dagars pass. Jag ska ta och testa din variant Skivstång.

MVH

-Z

Prowler
2004-11-26, 12:28
Då måste jag fråga...

Jag tränar fyra ggr iveckan nu och funderar också på att gå ner till 3. Men är bekymrad över hur jag skall kunna pressa in bröst, axlar och riceps i samma pass! Jag tränar bröst och axlar i ett pass nu och är helt slut efter, det tar ca 50 min. Om jag nu pressar in triceps också så kommer jag ju långt över en timme och kanske inte är tillräckligt peppad längre heller... Hur håller jag ångan uppe så länge?

Tackar...

Bite
2004-11-26, 15:34
Då måste jag fråga...

Jag tränar fyra ggr iveckan nu och funderar också på att gå ner till 3. Men är bekymrad över hur jag skall kunna pressa in bröst, axlar och riceps i samma pass! Jag tränar bröst och axlar i ett pass nu och är helt slut efter, det tar ca 50 min. Om jag nu pressar in triceps också så kommer jag ju långt över en timme och kanske inte är tillräckligt peppad längre heller... Hur håller jag ångan uppe så länge?

Tackar...
Varför inte köra tex såhär:
Mån: Ben/Axlar
Ons:Rygg/Biceps
Fre:Bröst/triceps/mage
eller nåt liknande........poängen var att axlarna körs med några dagars mellanrum från bröst

jhonny
2004-11-26, 16:07
Varför inte
Bröst/tri/bi
Rygg/axlar
Ben/vad/mage

Sve
2004-11-28, 21:31
hmmm hämmas?
jag ökar på 2ggr per vecka.... :rolleyes:

aliquis
2004-11-28, 22:12
Jag kör på 3 ggr/vecka och försöker få med hela kroppen varje pass, 6 övningar/pass varav minst 4 tunga basövningar, 2-4 set/övning och 5-18 reps/set. Tycker det känns utmärkt och är roligare än det mesta annat jag har provat på. Fördelen med att inte få två pass per dag är att man aldrig känner sig särskilt sliten och ser fram emot nästa pass, säkert enklare att äta tillräckligt också. Programmet jag kör efter finner du här - http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=04-073-training