handdator

Visa fullständig version : Extramönstring FJS


sp33dy
2004-11-23, 23:25
Tjo

Ska nästa Tisdag på extramönstring i Karlsborg för fallskärmsjägarskolan.
Undrar om någon härifrån gjort den och isf. har några råd och tips för förberedelse dagarna innan? Tack på förhand!

Niklas

rossi
2004-11-23, 23:35
Kolhydratsladdning och några konditionspass innan borde väl inte skada! :D :thumbup: Lycka till bro

sp33dy
2004-11-23, 23:39
thx rossi! funderat lite över att skippa styrketräning helt denna vecka och köra sista cardion på fre samt kolhydratladda över helgen... är lite osäker dock, har igentligen ingen aning om vad vi kommer att pyssla med där borta..

slobban
2004-11-23, 23:43
Ni kommer väl att ligga i fält en natt? Eller är jag ute och cyklar nu...
Ladda upp iaf, vila innan du far.
Och lycka till, hoppas du klarar det! FJS är ballt, måste jag säga...
Fastän jag är Panzer warrior.

Mental
2004-11-24, 00:12
Påminner antagligen om kustjägarnas men antagligen fokuserar den mera på höjdrädsla snarare än vattenproven, citerar lite av det jag hittade om kustjägarnas extramönstring, hittade tyvär inget om FSJ, hoppas dock detta kan vara till hjälp

Det är inga övermänskliga prov som görs, säger kompanichef major Carl-Mikael Svensson på KA 1.
– Under en mönstringsvecka har vi hundratals prövande 18-20-åringar här, bland dem plockar vi ut de bästa. Den här gången är det ganska få som försvunnit. Killarna är duktiga, de har tränat bättre, är mer motiverade.
Mönstringen pågår i två dagar. Dag ett startar ett upprop och då påpekas särskilt att de som mönstrar inte ska dölja tidigare skador. Det är vanligt att man glömmer skador på ledband och menisker.
De fysiska testerna inleds med tio kilometer löpning på landsväg. Minimikravet är en tid på 49 minuter för att påbörja utbildning.
Därefter följer tester av arm-, buk- och benmuskelstyrka. I rask takt ska man klara av 40 sit-ups, 40 push-ups och 10 häv i bom samt ett step-up test med ryggsäck på bänk.

Kallsup till kvällen
På kvällen är det dags för vattentesterna. Bland annat 300 meter simning, hopp från femmeterstornet och så ett test för att se om det finns anlag för cellskräck. Då gäller det att på fem meters djup simma genom ett oljefat utan botten och lock. Därtill ingår ett livräddningstest som innebär att en docka ska hämtas upp från bassängbotten.
Efter första dagen får ingen veta om de är godkända eller ej.
Därefter följer en natt på logementet. Först på morgonen berättas vilka som är godkända. Övriga får åka hem.
– Vi har ett samtal med dem, säger Carl-Magnus Svensson. De lämnas inte i sticket, utan får prata ut om de vill.
De kvarvarande genomgår därefter en grundligare läkarundersökning.
– De är erfarna läkare som vet vilka killar som passar och vilka krav som vår tjänst ställer.

Viktigt med laganda
Sedan följer intervjuer med psykolog och befäl. Där ställer man fast om den unge mannen är mogen att rycka in som kustjägare och att han vet vad det innebär.
– Lagandan är viktig. Det krävs att killarna är vana att jobba för laget. Man kan säga att vi hellre tar en fotbollskille än en tennisspelare. Man kan också säga att vi hellre tar en bonddräng än en yuppiekille. Landsortsgrabbarna är ibland bättre än storstadspojkarna, ler major Svensson.
Slutligen ger antagningskommissionen beskedet om man är godkänd eller inte.
De som antas får en t-shirt med texten ”Jag ska bli kustjägare”. De får också kängor och strumpor. Detta för att de under det halvår som är kvar till inryckning kan gå in sina kängor.
– Det är en viktig detalj för att minimera skadorna, påpekar Carl-Mikael Svensson.

Prankie
2004-11-24, 00:17
Doh.. jag lär nog torska direkt i vattentestet. Har bara hoppat från 3 meter och dykt 3meter. Det gör så förbannat ont i öron. :cryout: Nåja, det finns andra roliga platser också. :)

Mental
2004-11-24, 00:21
Doh.. jag lär nog torska direkt i vattentestet. Har bara hoppat från 3 meter och dykt 3meter. Det gör så förbannat ont i öron. :cryout: Nåja, det finns andra roliga platser också. :)

Den texten jag klistrade in är för kustjägarna, eller amfibiejägarna elelr vad de nu kallas.

Vad är det du skall söka till? I det vanliga soldatprovet som även jag som sketen E soldat fick göra ingick 1km löpning, 200m simmning och livräddning på 3m djup.

Everest
2004-11-24, 00:34
Doh.. jag lär nog torska direkt i vattentestet. Har bara hoppat från 3 meter och dykt 3meter. Det gör så förbannat ont i öron. :cryout: Nåja, det finns andra roliga platser också. :)

Tryckutjämna? :)

Prankie
2004-11-24, 00:36
Skulle söka till FJS eller brandman. Maxade alla tester utom kondition som jag fick åtta på då jag var sjuk... Fan va sweet om jag skulle få 9:a i det. :D

Hur som helst sa psykologen att jag måste brinna för FJS om jag vill göra det, då jag inte är värst sugen på ligga ute på fältet och tugga bark en vecka var det tydligen inget för mig. Så jag fick det som kom närmast brandman, skyddman på F21 som röjer ABC vapen.

Yankeee
2004-11-24, 00:41
Tryckutjämna? :)

Han har kanske strul som jag. Djupare en 3 meter så känns det som att mina öron ska sprängas, oavsett om jag tryckutjämnar eller inte.

Prankie
2004-11-24, 00:51
Jag kan tryckutjämna men det ta tid och är lite strulig, har provat använda tub och dyka så var det riktig nice. :) Funderar på ta dykcert, alltid det eller fallskärmcert. :)

Hobbes
2004-11-24, 01:52
Tjo

Ska nästa Tisdag på extramönstring i Karlsborg för fallskärmsjägarskolan.
Undrar om någon härifrån gjort den och isf. har några råd och tips för förberedelse dagarna innan? Tack på förhand!

Niklas

En kompis till mig gjorde detta for snart 10 ar sedan, da iallafall sa:

Fick de springa milen (kommer inte ihag vad tiden var)
chinups
situps
packning pa ryggen och sen kliva upp och ner pa en lada
simma, med klader problemet var som han beskrev det att de lag sa tatt sa iprincip sa hade du brostet pa framforvarande killes rygg
Hoppa fran minst 10 meter hangande i nagon form av sele (Det var tva som vagra den gangen. Kommer ihag min kompis kommentar: Kunde man inte raknat ut det tidgare att om man soker FJS sa blir det fraga om att hoppa fran hojder.)

De fick inte dricka under tiden, det var manga som forsokte fa sig en slurp i duschen efter lopningen. Men de blev snabbt utkastade.

Vilan bestod i att sitta ihop kurade emot vaggen, nar befalen oppnade dricka och drack bakom dem.

Sa jag antar som alla andra beskriver, ladda med kolhydrater, vatska, vila upp dig och forvanta dig vad som helst!

Min goda van klarade sig, skadade sig under de forsta veckorna pa FJS, avslutade, men tog rejal revanch nar han sedemera kom in som Ytbargare. Han lag inne under Estonia, det var hans kamrater som hade skiftet den natten som flogs in vid den olyckan.

Givetvis ar detta manga ar sedan, jag vet inte hur mycket som andrats. Sjalv ar jag diabetiker, fick aldrig gora lumpen :insane: . Men i ditt fall hade jag letat runt lite pa Google, efter sidor om FJS.

LYCKA TILL!!

WHO DARES WINS, tror jag britterna uttrycker det!

LunaSpice
2004-11-24, 11:34
Milen under 50 min för jägarförband.

Snubben
2004-11-24, 12:20
Låter intressant de där med FJS, men om jag vart du och du skall göra lumpen så skulel du nog kolla upp om du får några civila meriter.

Sjukvårdare får t.ex 10 högskolepoäng.
Insats/Bevakningsoldater Militärpoliser får steg 1 i väktarutbildning.
De som kör lastbil etc får körkort för det etc.

Om FJS får något vet jag ej, men vem vet något borde de få.

Lycka till iallafall :thumbup:

Kalleh
2004-11-24, 12:33
Tjo

Ska nästa Tisdag på extramönstring i Karlsborg för fallskärmsjägarskolan.
Undrar om någon härifrån gjort den och isf. har några råd och tips för förberedelse dagarna innan? Tack på förhand!

Niklas


Känner en kille som är officer på FJS. Som jag har fattat det handlar det kort och gott om att köra rejält med de nya förmågorna och se om de är av rätt material. D.v.s. det handlar mer om psyke än fysik, de fastställde redan på första mönstringen att du hade bra fysik antar jag. Och tja, om du är av rätt material så är du, inte mer att säga om det...lycka till!

slobban
2004-11-24, 12:36
De som kör lastbil etc får körkort för det etc.

:thumbup:

Det där stämmer inte riktigt, dom får ta kortet på sin fritid i lumpen. Dvs på en helg eller nått. Det enda dom får är ett militärt förarbevis.
Sen är dom andra civila meriterna inte mycket att hänga i julgranen, plus att om man har en sån befattning får man hänga tandkött i 10 mån.

slobban
2004-11-24, 12:37
Förresten har du kikat nått på lumpen.nu? Där kanske dom har lite fakta om FJS.

bear.flowertwig
2004-11-24, 13:47
...
packning pa ryggen och sen kliva upp och ner pa en lada
...

Grymt hårt! Upp och ner på en hög j*a LADA är ju både farligt och jobbigt som satan.... :eek: :eek:

















:D

wallie
2004-11-24, 14:25
Har för mig att det här är en rätt utförlig beskrivning på hur det går till.
http://popeye.rty.nu/2001/lumpen.htm

:bow: fjs :bow:

acke_t
2004-11-24, 14:59
Fin bild :D

jakke
2004-11-24, 19:32
Låter intressant de där med FJS, men om jag vart du och du skall göra lumpen så skulel du nog kolla upp om du får några civila meriter.

Sjukvårdare får t.ex 10 högskolepoäng.
Insats/Bevakningsoldater Militärpoliser får steg 1 i väktarutbildning.
De som kör lastbil etc får körkort för det etc.

Om FJS får något vet jag ej, men vem vet något borde de få.

Lycka till iallafall :thumbup:
Vad ger det att ha 10p i akut millitärsjukvård då?

Snubben
2004-11-24, 20:02
Det där stämmer inte riktigt, dom får ta kortet på sin fritid i lumpen. Dvs på en helg eller nått. Det enda dom får är ett militärt förarbevis.
Sen är dom andra civila meriterna inte mycket att hänga i julgranen, plus att om man har en sån befattning får man hänga tandkött i 10 mån.

Hos oss fick R3 på F17 lastbilskörkort, de fick köra upp i slutet av lumpen på en helt vanlig dag under lumpen.

Snubben
2004-11-24, 20:03
Vad ger det att ha 10p i akut millitärsjukvård då?

VAkut militärsjukvård? Aldrig hört talas om .. De fick 10p hölgskolepoäng i sjukvård för högskola eller dylikt.

jakke
2004-11-24, 20:16
VAkut militärsjukvård? Aldrig hört talas om .. De fick 10p hölgskolepoäng i sjukvård för högskola eller dylikt.
nja, kursen heter ngt i stil med vad jag skrev

jakke
2004-11-24, 20:16
Hos oss fick R3 på F17 lastbilskörkort, de fick köra upp i slutet av lumpen på en helt vanlig dag under lumpen.
slobban tänker på teorin

Fatalist
2004-11-24, 20:20
Grymt hårt! Upp och ner på en hög j*a LADA är ju både farligt och jobbigt som satan.... :eek: :eek:

















:D

HAHAHAHA
:laugh:


Vad jag skrattade!! :thumbup:

Snubben
2004-11-24, 20:21
slobban tänker på teorin

Teorin får de juh som sagt under sin lumpenutb. :)


Ang sjukvård så har jag ingen direkt större koll (polares polare polare som gjort det) och det är vad de har sagt. Men hur som helst, jag skulel försökt ge mig på något som är civilt meriterande.

Men smaken är som baken, FJS är juh inte direkt omanligt ;)

pTr
2004-11-29, 22:02
jag ska dit på ons!

sp33dy
2004-11-30, 00:36
Jag hade kollat fel :em: , ska tydligen också vara där på Onsdag, men åker dit imorgon Tisdag. Ses där! :thumbup:

Axel
2004-11-30, 13:18
Skulle e gentligen dit på torsdag men ska till kina idag så jag missade det. Blir Plutonbefäl i luftburnajägarförbandet istället. K3 här också med andra ord.

Froddan
2004-11-30, 13:29
Den texten jag klistrade in är för kustjägarna, eller amfibiejägarna eller vad de nu kallas.

Kustjägare för fasen!

Sen var det där en ytterst politiskt korrekt beskrivning av kj-testen. ;)

nordland
2004-11-30, 14:02
Skulle söka till FJS eller brandman. Maxade alla tester utom kondition som jag fick åtta på då jag var sjuk... Fan va sweet om jag skulle få 9:a i det. :D

Hur som helst sa psykologen att jag måste brinna för FJS om jag vill göra det, då jag inte är värst sugen på ligga ute på fältet och tugga bark en vecka var det tydligen inget för mig. Så jag fick det som kom närmast brandman, skyddman på F21 som röjer ABC vapen.

Du kommer inte att ångra dig.... R3:a på F21 :thumbup: Flygbasbrand, NBC, Ammunitionsröjjning... Finns inget tråkigt i den befattningen... Mycket fri fys också :thumbup: Brand utbildningen görs i Halmstad så du får resa gratis också...

Wahlgrenus
2004-11-30, 14:34
resa är inte kul.

Speciellt inte om man åker upp och ner från malmö och sthlm 2 ggr i veckan under 10månader. :furious:

sp33dy
2004-12-02, 20:36
Jupp... tillbaka nu! Jag och pTr delade rum, vilken slump :)

Genomlidit den hårdaste dagen i mitt liv hittils... fyfan vattenfys är nog världens jobbigaste påfund!

pTr
2004-12-02, 21:29
Jupp... tillbaka nu! Jag och pTr delade rum, vilken slump :)

Genomlidit den hårdaste dagen i mitt liv hittils... fyfan vattenfys är nog världens jobbigaste påfund!


ja det var väll timing:P
hur gick det för dig igentligen?! träffade aldrig dig idag=/

marst060
2004-12-03, 07:53
Hur gick det pöjkar? Berätta vad ni fick vara med om och hur det gick!

sp33dy
2004-12-03, 11:53
ja det var väll timing:P
hur gick det för dig igentligen?! träffade aldrig dig idag=/

Jag och 14 andra ur våran grupp blev godkända... :hbang:
Var dock en bra folk som inte blev uttagna, vilket förvånade mig!
17 första dagen, 15 andra dagen, vet inte sista.
Hur gick det för din granne?

microman
2005-04-09, 23:18
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=3918
Info om Kustjägarna som ubildas på KA1 (amf1).

Bor i Vaxholm så har ju sett dom in action ett antal gånger på Regementets dag och det ser extremt skoj ut. Men dom sliter verkligen arslet av sig på väg dit. Distanspaddlingen på 120 sjömil (22 mil) tar nog en hel del.

Sen kan man ju bli uttagen till attackdykare och slita arslet av sig ännu mer.