handdator

Visa fullständig version : Bra mat?!


Tanuki
2004-11-23, 20:24
Tjena!

Är ny här så med risk för att dra upp en gammal tråd.

Jag är 23år och har precis börjat träna igen. Tidigare har min träning mest varit för att bli av med energi och hålla kaggen nere, denna gången är det aningen mer seriöst. Under vår och sommar 2005 skall jag (skratta om ni vill) göra lite modelljobb, både i sverige och australien. Saken är den att jag behöver bygga upp mig lite här och var, inte överdrivet mycke men tillräckligt för att det skall vara snyggt.

Det jag anser jag behöver träna upp är :
* armar - behöver mer "volym" på dem.
* mage - 6-packet måste bli mer fast (gärna ett 8-pack)
* rumpa - några bra tips?

Lite mått: 185 cm
vikt (just nu) : 77 kg

Så ge mig allt..jag behöver så mycke hjälp det bara går. Finns det "fusk"? skall jag käka kosttillskott? hur många gånger i veckan bör jag träna? Förslag på mat? osv. osv.

Tackar redan för all hjälp! Verkar ha hittat det forum jag behövde när jag var mindre!! :kickass:

Grisen
2004-11-23, 20:55
Ot: Byt avatar! Slarti.. här på forumet har samma, kan bli förvirrande.

mini_Arnold
2004-11-23, 20:57
Ot: Byt avatar! Slarti.. här på forumet har samma, kan bli förvirrande.
Kolla på namnet din gris


Kyckling, fisk, nöt
Potatis, ris och fullkornspasta är vad jag äter :)

Tanuki
2004-11-23, 22:21
som sagt.. nybörjartips eller något då dah.. verkar ju inte vara nån som vill svara på något. :smash:

Mac
2004-11-24, 12:44
jag tycker att du ska läsa King Grubs deffguide...!

edgen_ÖSD
2004-11-24, 13:28
Har du några bilder på hur du ser ut nu du kan skicka?

Tanuki
2004-11-24, 14:41
Mac: tackar för tipset! Behöver ju dock gå UPP i vikt och inte ner, men fick en del tips där i.

edgen_ÖSD: Nope. Vill inte lägga ut bilder här. Är ute efter tips inte bedömning :D

Nadja
2004-11-24, 16:16
Mac: tackar för tipset! Behöver ju dock gå UPP i vikt och inte ner, men fick en del tips där i.
Ánvänd samma mat som rekommenderas i deffguiden. Om Du tycker det är jobbigt att äta ex mkt kyckling och pasta: öka andelen fett i maten med ex nötter, oljor, avokado etc.

kelk
2004-11-24, 16:22
Under uppbyggnadsperioder så är det egentligen bara att överäta. Låter väl inte så svårt men det ska vara rätt också! Så se till att måltiden består av en proteinkälla en kolhydratskälla och en hel del bra fett.

Kyckling, fisk, nötkött är gott och bra.
Ät mycket avokado, cashewnötter etc,,,
RIS är bra, POTATIS är bra.

Angående hur du ska träna så tar raka marklyft samt knäböj ganska bra på asset! :thumbup: lycka till.

aliquis
2004-11-24, 16:52
Hum, marklyft bygger inte för mycket traps eller något för modellkropp? Antar att det inte passar in i "pojkidealet"?

Tanuki
2004-11-25, 12:03
käkade min första riktiga "uppbyggnads-måltid" idag.. :eating:
innehöll : kyckling, cashewnötter, paprika, morötter och ris.
Lite soya men men det är väl bara bra. Skall försöka komma upp i 80 kg,
till att börja med ... får se om det räcker.

tack igen för alla tips hittills..

:bow:

Tanuki
2004-11-25, 17:50
vad säger ni om tonfisk då? :confused:

Olsson
2004-11-25, 17:59
vad säger ni om tonfisk då? :confused:

All fisk är bra! Tonfisk är ganska fettfattig och proteinrik så den är kanon.

Tanuki
2004-11-27, 04:24
Hörde från en vän att jag borde lägga till en burk kreatin från Twinlab, som tillskott till träningen? Han ansåg att det går fortare att bygga upp eftersom han tyckte jag käkade rätt och då är det väldigt bra med en prestationshöjare? Jag käkar ju inte så hemskt mycke kött men det är väl bättre med för mycke än för lite kreatin? Nån som invänder ?

:bpump:

Sverker
2004-11-27, 07:49
Det finns många som använder kreatin. Gissar att hälften av Kolozzeums medlemmar användre kreatin just nu eller åtminstånde den senaste månaden.

Kreatin är en utmärkt ide för att bygga muskler. Träningen går lättare och du kommer att bli starkare.




Kolla i Kolozzeums web-shop http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=27

ölobrännvin
2004-11-27, 12:48
Bra mat... Potatis, kött, som kassler ,FLäskottletter (fast inte fettet om det är för mycket) ,tonfisk, makrill ,grovt bröd, pasta (inte snabb modellen) Nötter, keso, kesella, parboiled ris, kyckling, använd matolja istället för smör vid stekning...Undvik halvfabrikat såsom strips chips, snabb makaroner , jasminris vitt bröd kort och gott snabba kolhydrater. Om du vill och har råd så köp lite Vassle protein och ta efter träning och läs allt du hittar det finns mycket om träning på nätet, ta en titt på tränings delen här på forumet t.e.x.
Men jag kan skriva lite om hur jag tränar som exempel. jag delar upp kroppen på 3 dagar med basövningar som bas och sen lite disko efter det. Exempel Måndag.... bänkpress, lutende hantelpress, tricepspress ca en timma Onsdag marklyft, Stående rodd och lite biceps curl efter det.... Fredag Benböj och mage...Detta är bara exempel och inte säkert att det passar dej läs allt du kommer över och prova dej fram lycka till....

Tanuki
2004-11-29, 01:08
ok, så det ökar prestationen, men finns det något "medel" / trick för att påverka
själva muskeln "uppbyggnad" eller är kreatin den bästa vägen? Skall jag fokusera på att bygga upp något i taget eller träna "overall" ?

Viktökningen verkar gå fint.. :D Har gått upp 4 kg och tränat 2 gånger.. skall skärpa mig denna kommande veckan.

Ang. det min tråd heter...mat. Jag käkar tonfisk, kyckling, potatis, ris osv.
Men rent kött? är det något jag bör undvika helt och hållet? Hålla mig till vitt kött rakt av eller? Invändningar ? :booty:

Sverker
2004-11-29, 06:24
Ang. det min tråd heter...mat. Jag käkar tonfisk, kyckling, potatis, ris osv.
Men rent kött? är det något jag bör undvika helt och hållet? Hålla mig till vitt kött rakt av eller? Invändningar ? :booty:

Kött från nöt, gris, häst, kalv är Bra mat.

Rött kött kan visst vara magert och sedan är de överlägsna när det gäller näringsinnehåll m a p vitaminer och mineraler som järn, zink , selen etc.

Tanuki
2004-12-01, 14:14
ok, har satt ihop ett matschema iaf. KOmme rnog bli bra.
Har redan gått upp 4 kg. :eating:

En sak hände när jag var och tränade sist dock. Sprang på löpbandet i 5 min på högsta nivå, när jag var klar så satte jag mig ner och körde lite vikter för armarna. Helt plöstligt mår jag jättedåligt och måste nästan spy. Vet inte om det var att jag nyss käkat (1 timma innan träning) eller om det var kreatinet??! Nån som kan ha ett bra svar?

Johan
2004-12-01, 14:20
ok, har satt ihop ett matschema iaf. KOmme rnog bli bra.
Har redan gått upp 4 kg. :eating:

En sak hände när jag var och tränade sist dock. Sprang på löpbandet i 5 min på högsta nivå, när jag var klar så satte jag mig ner och körde lite vikter för armarna. Helt plöstligt mår jag jättedåligt och måste nästan spy. Vet inte om det var att jag nyss käkat (1 timma innan träning) eller om det var kreatinet??! Nån som kan ha ett bra svar?
Det kan vara ett blodsockerfall, jag brukar få det ibland när jag tränar.
Men det kan också vara att du är ovan med tempot och blev helt enkelt utmattad, drick lite vatten och vila några minuter efter du har sprungit så kanske det känns bättre nästa gång.
Glöm inte bort att äta ordentligt.