handdator

Visa fullständig version : Hjälp med fysik B - igen =(


johnnytex
2004-11-23, 19:10
Tjena boys, har problem med fysiken - igen. Ja, jag vet men ingen annan än jag gör ju läxan så man kan inte fråga nån annan, sedan brukar ni ha stenhård koll här på forumet :D

Frågan:

En av Jupiters månar, Io, har cirkulär omloppsbana med radien 422Mm (= 422*10^6 meter). Beräkna Ios omloppstid. Jupiters massa är 1,91*10^27kg.


Alltså jag fattar nada, varför får man jupiters massa? Hittar ingen formel till detta :confused:

Snälla hjälp :em:

erk
2004-11-23, 19:40
Tjena boys, har problem med fysiken - igen. Ja, jag vet men ingen annan än jag gör ju läxan så man kan inte fråga nån annan, sedan brukar ni ha stenhård koll här på forumet :D

Frågan:

En av Jupiters månar, Io, har cirkulär omloppsbana med radien 422Mm (= 422*10^6 meter). Beräkna Ios omloppstid. Jupiters massa är 1,91*10^27kg.


Alltså jag fattar nada, varför får man jupiters massa? Hittar ingen formel till detta :confused:

Snälla hjälp :em:
Du ska använda centripetalkraft här, finns om jag inte minns helt fel fyra formler för den kraften.

Sedan får du nog sätta centripeltalkraften lika med gravitationskraften, har inte mina böcker här så det här är bara vad jag tänker rent spontant när jag ser vilka uppgifter man får.

johnnytex
2004-11-23, 19:52
Du ska använda centripetalkraft här, finns om jag inte minns helt fel fyra formler för den kraften.

Sedan får du nog sätta centripeltalkraften lika med gravitationskraften, har inte mina böcker här så det här är bara vad jag tänker rent spontant när jag ser vilka uppgifter man får.

Alltså problemet är ju att jag inte har hastigheten. Kan inte anävnda nån formel då? Jag saknar både T, omloppstid, samt hastighet V.

acke_t
2004-11-23, 19:57
Du vill ha hastigheten från ngt samband. Antagligen som tidigare nämnts centripetal, gravitation.
Omloppstiden följer direkt av hastigheten eftersom hastigheten är konstant.

johnnytex
2004-11-23, 19:59
Du vill ha hastigheten från ngt samband. Antagligen som tidigare nämnts centripetal, gravitation.
Omloppstiden följer direkt av hastigheten eftersom hastigheten är konstant.

:(

erk
2004-11-23, 20:01
r^3=(GMT^2)/4pikvadrat skulle jag använda mig av. r=radien, M=massan, G=gravitationskonstanten, T=omloppstid.

acke_t
2004-11-23, 20:05
Om du som erk föreslår sätter gravitationskraften = centripetalkraften
får du uttrycket
Gm_1*m_2/r^2 = m_2v^2/r

Här kan kan du förkorta bort r och m_2
Kvar blir att v = (Gm_1/r)^1/2

Sen kan du väl anta att månen rör sig i en cirkulär bana kring planeten och utnyttja cirkelns omkrets och att hastigheten uttrycks i m/s för att få fram T.

G är allmänna gravitationskonstanten , 6,672E-11

johnnytex
2004-11-23, 20:34
Man tackar :) !

Ni är för sjysta :thumbup:

s_himself
2004-11-23, 20:56
Det ser så simpelt ut, beräkningarna, själva mattematiken och formlerna, men fan va knäck i kolan jag är på sånt här. matte, fysik, kemi.. jag har svårt att komma på vad man ska göra :)

johnnytex
2004-11-23, 21:04
Det ser så simpelt ut, beräkningarna, själva mattematiken och formlerna, men fan va knäck i kolan jag är på sånt här. matte, fysik, kemi.. jag har svårt att komma på vad man ska göra :)

Hehe, same here :D

erk
2004-11-23, 21:09
Det ser så simpelt ut, beräkningarna, själva mattematiken och formlerna, men fan va knäck i kolan jag är på sånt här. matte, fysik, kemi.. jag har svårt att komma på vad man ska göra :)
Matte, fysik, kemi... Livet! :D

s_himself
2004-11-23, 21:11
Matte, fysik, kemi... Livet! :D


Jag önskar jag fatta mer av det än vad jag gör.. Det är säkert kul.. Hm, kemi vet jag väl inte, men fysik och matte är säkert kul om man fattar allt som man borde :D

erk
2004-11-23, 21:14
Jag önskar jag fatta mer av det än vad jag gör.. Det är säkert kul.. Hm, kemi vet jag väl inte, men fysik och matte är säkert kul om man fattar allt som man borde :D
På gymnasiet har man så tillrättalagd kemiundervisning, den är inte alls lika kul som den vi har nu. Jag var också lite tveksam till kemi förut men nu är jag inte det längre. Vi har inte börjat läsa fysik än, hoppas fysiken får samma uppsving som kemin fick, för den var ju väldigt rolig redan på gymnasiet!

n1tro
2004-11-23, 21:39
att läsa kemi B (och att ja valde att gå natur) måste ha varit mitt livs största misstag. alla kategorier. på högstadiet var all NO och matte hur enkel som helst men nu (går i 2an) är allt mkt svårare... tycker jag i alla fall

acke_t
2004-11-23, 21:55
Det ser så simpelt ut, beräkningarna, själva mattematiken och formlerna, men fan va knäck i kolan jag är på sånt här. matte, fysik, kemi.. jag har svårt att komma på vad man ska göra :)


Det det handlar om är att veta eller se är vad som gäller och vilka samband man kan ställa upp. Fysik på gymnasiet är tyvärr nästan bara en massa formelharvande. Så fort man får en uppgift så börjar man slå i sin formelbok och letar lämplig formel och försöker sätta in sina värden för att lösa ut rätt svar, utan att egentligen förstått vad man gjort och varför man kan göra så.

erk
2004-11-24, 13:29
Det det handlar om är att veta eller se är vad som gäller och vilka samband man kan ställa upp. Fysik på gymnasiet är tyvärr nästan bara en massa formelharvande. Så fort man får en uppgift så börjar man slå i sin formelbok och letar lämplig formel och försöker sätta in sina värden för att lösa ut rätt svar, utan att egentligen förstått vad man gjort och varför man kan göra så.
Som du skriver upplevde jag fysik A men fysik B blev roligare och bättre. Mindre formelharvande. Till viss del var det samma sak med kemin, lite bättre i B än i A, men fortfarande inte bra. Man läste inte mycket om VARFÖR det som händer händer.

skaparn
2004-11-24, 13:41
Det det handlar om är att veta eller se är vad som gäller och vilka samband man kan ställa upp. Fysik på gymnasiet är tyvärr nästan bara en massa formelharvande. Så fort man får en uppgift så börjar man slå i sin formelbok och letar lämplig formel och försöker sätta in sina värden för att lösa ut rätt svar, utan att egentligen förstått vad man gjort och varför man kan göra så.

Du har så rätt att det är sorgligt. Det gäller egentligen de flesta ämnen att examinera verkliga kunskaper rationaliseras bort eftersom det kräver betydligt mer insats av de som ska examinera och dom pengarna har man lagt på att sätta fler i utbildning istället för att göra den befintliga mer kvalificerad.

Det blir inte så mycket bättre sen på universitetsnivå, åtminstone inte förrän man passerat A-kursen eftersom man på högre nivåer filtrerar bort de ointresserade.

Minns den gång jag hörde kritik mot en examinator i mikroekonomi eftersom han förutsatte förståelse för ämnet i alldeles för hög grad, folk klarade helt enkelt inte av tentan eftersom man var tvungen att tillämpa inlärda formler på ett sätt som man var van (läs: "verkligheten"). Det gjorde ont att höra och stärkte mig i min övertygelse om att vi har för mycket studenter i detta land.

acke_t
2004-11-24, 15:01
Jag läser en grundläggande fysikkurs på universitetsnivå nu och tycker det har blivit lite bättre men fortfarande är för mycket harvande.

oyeah
2004-11-24, 19:37
Vet inte om någon redan har svarat men du ska nog sätta centripetalkraften (som är en resultant, inte en egen kraft) = gravitationskraften.

r = radien, m1 = massa1, m2 = massa2, T = omloppstiden
v = hastighet = 2pi*r/T
G = gravitationskonstanten = 6,67 * 10^-11
ac = centripetalacceleration = v^2/r

G * m1m2/r^2 = mac