handdator

Visa fullständig version : För långsam GI kan pajja efterträningsmål?


bear.flowertwig
2004-11-23, 18:48
Idag slank det med ett äpple till träningen. Kom att tänka på efteråt då jag svept min efterträningsdrink(vassle + malto) att jag undrar hur mkt det påverkar upptaget och snabbheten(av vassle/malto)?

Det "näringsfönster" som ibland refereras till, är det optimala att fylla på med snabba kol/prot ända upp till 3 tim efter?

Skivstång
2004-11-23, 19:25
Idag slank det med ett äpple till träningen. Kom att tänka på efteråt då jag svept min efterträningsdrink(vassle + malto) att jag undrar hur mkt det påverkar upptaget och snabbheten(av vassle/malto)?

Det "näringsfönster" som ibland refereras till, är det optimala att fylla på med snabba kol/prot ända upp till 3 tim efter?

Kvittar om du tar ett äpple efter träningen kan jag garantera

bear.flowertwig
2004-11-23, 19:32
Kvittar om du tar ett äpple efter träningen kan jag garantera

När övergår det då från hårklyveri till att faktiskt påverka resultatet?

Skivstång
2004-11-23, 19:36
När övergår det då från hårklyveri till att faktiskt påverka resultatet?

Det är väl om du blandar in massa fetter i vassle/malto drycken, för fettet gör att det tas upp långsammare. Men om du blandar in lite långsamma kolhydrater i efterdrinken spelar ingen roll.

LunaSpice
2004-11-24, 11:25
Det är väl om du blandar in massa fetter i vassle/malto drycken, för fettet gör att det tas upp långsammare. Men om du blandar in lite långsamma kolhydrater i efterdrinken spelar ingen roll.

Och när han gör detta regelbundet. Nån enstaka gång spelar ingen som helst roll.

adde
2004-11-24, 11:35
Fruktosen i äpplet fördröjer inte upptaget av glukosen i Maltot.

/adde

King Grub
2004-11-24, 17:03
Det enda som kan hämma glykogeninlagringshastigheten en aning är om du får i dig stora mängder fibrer som saktar ned magsäckstömningen såpass att efterträningsmålet ligger där och skräpar istället för att ge energi till musklerna. ;)