handdator

Visa fullständig version : hiit mjölksyra el. kondition?


mange_
2004-11-23, 15:15
körde mitt första hiit pass idag och fick sån jävla mjölksyra! undrar vad det är som tar stopp för er först? mig var det definitivt benen!

Vir
2004-11-23, 15:29
Beror ju helt på vad och hur du kör. Väljer du att köra hiit på cykeln utan motstånd så tar nog kondisen slut innan du får någon mjölksyra, mycket beroende på hur bra kondis du tar kontra mjölyretröskeln. Jag personligen vill komma åt konditionen när jag kör hiit.

Springer man så kanske man inte direkt kan välja motståndet men det finns ju som sagt andra alternativ.

King Grub
2004-11-23, 16:54
Om det är mjölksyran som begränsar tycker jag det är något fel; jag vill att det skall vara hjärta och lungor som är den begränsande faktorerna.

Shadow Warrior
2004-11-23, 17:27
Och det blir det om man kör på max....

skaparn
2004-11-23, 17:45
körde mitt första hiit pass idag och fick sån jävla mjölksyra! undrar vad det är som tar stopp för er först? mig var det definitivt benen!

Vad körde du och hur långa intervaller körde du?

Xponent
2004-11-23, 17:48
Rent allmänt, vilken intensitet kör ni på ni som kör HIIT?

bear.flowertwig
2004-11-23, 18:28
Rent allmänt, vilken intensitet kör ni på ni som kör HIIT?

Max varje gång, dvs så mkt jag orkar i ruscher upp för en backe, ca 30 sek. 12-15 ggr. Pulsen efter varje ligger mellan 175-180. 29 år.

mange_
2004-11-23, 18:30
Vad körde du och hur långa intervaller körde du?


jag körde på steppmaskinen körde max, sedan lägsta fart. Körde 30/30

Olsson
2004-11-23, 18:50
ganska lågt motstånd och väldigt hög intensitet brukar lösa problemet.

Max
2004-11-23, 20:53
Om du simmar får du definitivt inte mjölksyra.
Ett par längder full rulle, sen vila/sakta simning. Upprepa. Jobbigt om man inte är van simmare i alla fall.

skaparn
2004-11-24, 01:12
jag körde på steppmaskinen körde max, sedan lägsta fart. Körde 30/30

Ok, om steppmaskiner vet jag inget, därför svårt att säga varför mjölksyran tar vid innan pulstoppen är nådd. Blir det samma sak vid cykling/löpning?

z_bumbi
2004-11-24, 15:26
Om du simmar får du definitivt inte mjölksyra.
Ett par längder full rulle, sen vila/sakta simning. Upprepa. Jobbigt om man inte är van simmare i alla fall.


Hur undviker man mjölksyra när man simmar då?

Max
2004-11-24, 22:28
Hur undviker man mjölksyra när man simmar då?Det var min reflektion, alla är ju olika så klart. Vid löpning får jag mjölksyra och benen stoppar innan lungorna hindrar, men i vattnet blir jag rejält flåsig utan att bli trött i kroppen. Det kan vara för att jag spenderar mer tid med huvud i vattnet och inte kan andas :)

Kanske inte är så generellt, men för mig är det så. Kanske för att man är lite "lättare" i vatten?

Shadow Warrior
2004-11-24, 22:33
Det var min reflektion, alla är ju olika så klart. Vid löpning får jag mjölksyra och benen stoppar innan lungorna hindrar, men i vattnet blir jag rejält flåsig utan att bli trött i kroppen. Det kan vara för att jag spenderar mer tid med huvud i vattnet och inte kan andas :)

Kanske inte är så generellt, men för mig är det så. Kanske för att man är lite "lättare" i vatten?

Själv så blir jag övertränad i baksida axel bara jag simmar två längder....

Angående HIIT så är den enda formen av det jag skulel kunna tänka mej köra max anstränignar följt utav vila... tex Hill sprints... klart man får en jävla mjölksyra om man fortsätter springa/cyckla när de e meningen att man ska vila.....

z_bumbi
2004-11-25, 11:14
Själv så blir jag övertränad i baksida axel bara jag simmar två längder....

Angående HIIT så är den enda formen av det jag skulel kunna tänka mej köra max anstränignar följt utav vila... tex Hill sprints... klart man får en jävla mjölksyra om man fortsätter springa/cyckla när de e meningen att man ska vila.....

Du transporterar bort mjölksyran snabbare om du rör dig mellan de snabba intervallen.


Max: Det är inte så att du är vanare att simma än att springa? Att du andas
mindre när du simmar borde ge mer mjölksyra då mjölksyran ju beror på att musklerna inte får tillräckligt med syre för att bryta ner glykogenet utan kör utan syre i större utsträckning.
Sen är det självklart skillnad på muskelbelastningen då man inte belastar samma muskler lika frekvent och tungt när man simmar som när man springer då det är främst benen som tar hela smällen vid löpningen.

Tanman
2004-11-25, 15:11
Kör man HIIT-intervaller 30/30 på löpband så måste man ligga över mjölksyratröskeln annars känns det alldeles för enkelt. Precis under mjölksyratröskeln kan man springa mycket längre än 30 sek, är man bra tränad upp emot en timma.

Zlin
2004-11-25, 17:03
Fliker in med en liten OT-fråga: Antag att jag inte orkar hålla på en längre tid, är det fortfarande verksamt då? Det känns som om sex minuter följt av blodsmak i munnen inte ger så mycket, borde man istället jogga på klassiskt vis för att få upp någon form av grundkondition, eller bara köra på och låta tiden öka efter hand?

Max
2004-11-25, 22:59
Max: Det är inte så att du är vanare att simma än att springa? Att du andas
mindre när du simmar borde ge mer mjölksyra då mjölksyran ju beror på att musklerna inte får tillräckligt med syre för att bryta ner glykogenet utan kör utan syre i större utsträckning.
Sen är det självklart skillnad på muskelbelastningen då man inte belastar samma muskler lika frekvent och tungt när man simmar som när man springer då det är främst benen som tar hela smällen vid löpningen.
Tror att det är muskelbelastningen du nämner som är anledningen, det känns helt enkelt lättare att simma sig till flås, springer jag kommer mjölksyran som ett brev på posten.

Andningen är något man blir van vid efter lite simning så jag tror inte det är det, men sen är det ju också en vanesak, och tränar jag mycket löpning kanske jag blir mer mjölksyretålig.

Xponent
2004-11-25, 23:53
Tror att det är muskelbelastningen du nämner som är anledningen, det känns helt enkelt lättare att simma sig till flås, springer jag kommer mjölksyran som ett brev på posten.

Andningen är något man blir van vid efter lite simning så jag tror inte det är det, men sen är det ju också en vanesak, och tränar jag mycket löpning kanske jag blir mer mjölksyretålig.

Andningen är ingen begränsande faktor (om man nu inte får väldigt lite luft) vid syresättandet av muskeln. Det är främst hjärtats kapacitet och muskelns förmåga att ta upp syret (kapillärtäthet i aktuell muskel) som är begränsande faktorer.
Så tränar du mer löpning så kommer du att klara av att syresätta musklerna i allt högre grad allt eftersom och kan därmed springa med högre tempo utan att stumna. Detta är alltså inte det samma som att din mjölksyratålighet ökar. Det är något som görs med hjälp av mjölksyraträning och den träningsformen är mycket specifik. Endast de muskelfibrer som tränats upp får högre tålighet.
Ökar hjärtats kapacitet gör du med högre intensitet på träningen (utan att dra på dig mycket mjölksyra), tex HIIT eller något annat.
Ökar kapillärtätheten i muskeln måste du göra grenspecifikt. Det kör du i lagom lugnt tempo (prattempo).
Det är som Tanman skriver, tvunget att ligga över mjölksyratröskeln vid HIIT. Men det är viktigt att tempot i förhållande till vilan är lagom för att man inte gradvis skall öka mjölksyrakoncetrationen i muskeln efter varje intervall, för att till slut stumna helt. Det är ju trots allt det centrala systemet som skall utsättas för påfrestning och inte muskeln som skall "försuras".
Detta med mjölksyratröskeltempo är svårt om man inte har hållit på med konditionsidrott.

Max
2004-11-26, 17:47
Mycket bra och uttömmande svar :thumbup: