handdator

Visa fullständig version : Julskinka


JJ
2004-11-23, 13:21
Igår gjorde jag säsongens första julskinka :D Så sjukt gott, 45 kr/kg. Lär nog bli ett antal stycken både innan och efter julafton :eating:

Glen
2004-11-23, 13:46
Det är grymt, brukar äta det på macka med rödbetsallad

Jense
2004-11-23, 14:41
jag brukar ha det på macka också, mörkt grovt bröd. och skånsk senap på. ah det är livet!

kharon
2004-11-23, 14:52
AAAAH Julskinka! Pepparkakor!

hampaN
2004-11-23, 15:24
Der är enormt gott mmmmuuuuuums :eating:

Genesis
2004-11-23, 15:43
Ingen julskinka före den tjugotredje december. :nono:

Glen
2004-11-23, 16:12
Ingen julskinka före den tjugotredje december. :nono:


Om dom får börja sälja julprynader i september så får man äta julskinka i november :eating:

spas
2004-11-23, 16:13
Julskinskan rör man inte förrän lillejulaftonskväll. Då äter man den helt nylagad med potatismos och gröna ärter samt senap såklart.

B-jay
2004-11-23, 16:24
jag brukar ha det på macka också, mörkt grovt bröd. och skånsk senap på. ah det är livet!

You name it!

En riktigt fin skånsk tradition! :thumbup:

Zlin
2004-11-23, 16:38
På vörtbröd skall det vara! Fast utan russin.

King Grub
2004-11-23, 16:51
Julen kom tidigt i år, hör jag. :D

JJ
2004-11-23, 17:02
Julen kom tidigt i år, hör jag. :D

Julskinka och julmust light, vad blir GI? Är det ok att jag lever på det i ett par månader?

:D

kharon
2004-11-23, 17:45
Om dom får börja sälja julprynader i september så får man äta julskinka i november :eating:


Det är en mycket bra motivering! Skall jag börja använda! :thumbup:


För övrigt så behöver jag inte träna ben då inte aliquis behöver det...

Bite
2004-11-23, 18:03
Ah, julskinka på hembakt rågkaka med senap till, och givetvis med julmust! Jag blir också sugen på att tjuvstarta!

Makk
2004-11-23, 18:10
Ja fyfan, julskinka på valfritt bröd med senap på... så jääävla gott! måste fan köpa mig lite skinka!!

cain
2004-11-23, 18:34
jag brukar ha det på macka också, mörkt grovt bröd. och skånsk senap på. ah det är livet!


Skånsk senap, det enda vettiga som kommer ifrån skåne. ;) :D

Callister
2004-11-23, 19:10
Nja det godaste med julen är stekta grönkål och Janssons.. :P

B-jay
2004-11-23, 23:03
Skånsk senap, det enda vettiga som kommer ifrån skåne. ;) :D


Glöm inte "spettekakan" ;)

Metal_boy_
2004-11-23, 23:04
spettekaka har jag ätit en gång..det va jävligt gott faktiskt

Megatuttarna
2004-11-23, 23:10
spettekaka har jag ätit en gång..det va jävligt gott faktiskt

Vad görs den på?

Edit: Varför heter det Janssons frestelse och vadfan är det? Låter ju som en ypperlig titel på en äldre porrfilm á Fäbojäntan.

Trance
2004-11-23, 23:13
Vad görs den på?

Edit: Varför heter det Janssons frestelse och vadfan är det? Låter ju som en ypperlig titel på en äldre porrfilm á Fäbojäntan.

Janssons frestelse till vardag även kallad Janssons är en potatis- och ansjovisgratäng som räknas som en klassiker på våra julbord, smörgåsbord och som vickningsrätt.
Maträtten dök upp i de svenska kokböckerna mellan 1902 och 1937 som ansjovislåda eller ansjovisgratin. Namnet Janssons frestelse dök upp i Stora Kokbokens första upplaga (1940) och sen var det klippt.

Men namnet på rätten har tillskrivits ett flertal personer men i bl.a. i Medéns matlexicon (1950) och biografisk uppslagsbok för gastronomer (1970) har man hänvisat upphovet till operasångaren Pelle Janzon (1844-1889)

Janssons frestelse 4 port.klassiskt recept

6-10 ansjovisar (en burk)
4-5 medelstora, råa potatisar (350-400 g)
1-2 gula lökar eller purjolökar?
2-4 msk smör
2-3 dl tjock eller tunn grädde.
Potatisen skall rivas i tunna strimlor
Löken skall skivas tunnt, och brynas i stekpanna
Allt varvas sedan i en smord gratinform, med potatis underst resp. överst.
Ansjovisspad och grädde hälls över och allt gräddas sedan i ugn



Detta har jag antingen tagit helt från minnet, eller susning.nu. Kommer inte ihåg riktigt :D

Det är mycket godare än det låter.

s_himself
2004-11-23, 23:14
Vad görs den på?

Edit: Varför heter det Janssons frestelse och vadfan är det? Låter ju som en ypperlig titel på en äldre porrfilm á Fäbojäntan.


det är potatisgratäng med anjouvis i.. typ äckligt som fan också :D

sedan är det rätta senapen "Västerviks senapen" supergod!

spettsekäka som sasha säger i sen kväll med look :laugh: :laugh: helt galet avsnitt !

Megatuttarna
2004-11-23, 23:20
det är potatisgratäng med anjouvis i.. typ äckligt som fan också :D

sedan är det rätta senapen "Västerviks senapen" supergod!

spettsekäka som sasha säger i sen kväll med look :laugh: :laugh: helt galet avsnitt !

Hahaha Sasha är så jävla reko!

isato
2004-11-23, 23:42
hur bra är julmust light egentligen?? tänkte på sån med sockerkulör. det står inget energiinnehåll eller så på förpackningen

Metal_boy_
2004-11-23, 23:59
Vad görs den på?

Edit: Varför heter det Janssons frestelse och vadfan är det? Låter ju som en ypperlig titel på en äldre porrfilm á Fäbojäntan.


ingen aning :confused: åt den hos min kusin för as länge sen när hennes föräldrar gifte sig, dom har nån släkt från skåne....

jag som trodde dom levde på gröt? :notme:

OT:hur gör lärarna i skolan i skåne när dom ska lära elever att uttala R?? jag kunde inte det o kan inte fortfarande speciellt bra, men skånskt R är inga problem för mig :D då säger man det ju nere vid början av svaljet typ haha

Einar
2004-11-24, 01:22
Julskinka och julmust light, vad blir GI? Är det ok att jag lever på det i ett par månader?

:D

Jag visste inte att det fanns julmust light. Det låter ju helt otroligt bra :D

aliquis
2004-11-24, 07:56
Julskinka och julmust light, vad blir GI? Är det ok att jag lever på det i ett par månader?

:D
"inget" gi antagligen.

aliquis
2004-11-24, 07:56
hur bra är julmust light egentligen?? tänkte på sån med sockerkulör. det står inget energiinnehåll eller så på förpackningen
lär ju bara vara 1 eller max drygt 1 kcal extra/100g ändå så vad spelar det för roll.

Tolkia
2004-11-24, 08:18
Edit: Varför heter det Janssons frestelse och vadfan är det? Låter ju som en ypperlig titel på en äldre porrfilm á Fäbojäntan.
Från svenska föreningen på Island:
Teorierna om varifrån den klassiska rätten har fått sitt namn är många. Mest känd är den om Pelle Janzon, en operasångare som levde i Stockholm i slutet av 1800-talet. Han brukade bjuda på sexa med öl, snaps och Janssons Frestelse. Men rättens namn dök faktiskt inte upp förrän 40 år efter Pelle Janzons död.

En annan teori handlar om parissvensken Hans Ostelius som någon gång på 1930-talet sägs ha skapat namnet "La tentation de fils de Jean", alltså Janssons Frestelse.

Namnet sägs också komma från en kvinna vid namn Elvira Stigmark. Vid årsskiftet 1928-29 såg hon filmen "Janssons frestelse" med Edvin Adolphson, vilken inspirerade henne till namnet på gratängen med ansjovis.

(Gott om man gillar potatisgratäng; annars kanske inte. Ansjovisen smakar dock inte så extremt "fiskigt" att det ger rätten fiskkaraktär, utan mer salt. Glömmer man ansjovisen utan att ersäta den med något annat salt smakar det typ ingenting ... :( Räknas f.ö. tillsammans med gubbröra etc. som en "herrklassiker" inom svensk husmanskost; av någon anledning verkar herrar antas gilla ansjovis.)

Spettekakstillverkare (ahh, spettekaka, gudarnas föda!) brukar vara rädda om receptet, och den är nog aningen svårbakad på hemmaplan p.g.a. formen, men en inte alltför vågad gissning är nog att det är mest ägg, socker och potatismjöl, efter gräddning dekorerat med kristyr (äggvita + florsocker). Gud vad sugen jag blev nu, förresten ... :eating:

JJ
2004-11-24, 09:25
"inget" gi antagligen.
Duh.

Janssons och spettekaka :MrT:
Förstör inte min hyllning till julskinka med såna skapelser. Skånsk senap däremot är den enda rätta. Försökte göra egen senap förra året, ingen höjdare tyvärr.
Halva skinkan uppäten, undrar om man kan snitta en i veckan??

Jense
2004-11-24, 10:10
man kan nog snitta två om du inkluderar den i vardagliga sysslor.

Torka av disk? - skär en bit skinka

Edit: och vad fan har en jansons frestelse på ett julbord att göra!?

Det ska va köttbullar, prinskorv, skinka, brunkål, rödkål, vörtbröd, senap, sill, must, julöl, risgrynsgröt aka risalamalta då det är grädde i.

vafan är det mer..

hampaN
2004-11-24, 11:13
ingen aning :confused: åt den hos min kusin för as länge sen när hennes föräldrar gifte sig, dom har nån släkt från skåne....

jag som trodde dom levde på gröt? :notme:

OT:hur gör lärarna i skolan i skåne när dom ska lära elever att uttala R?? jag kunde inte det o kan inte fortfarande speciellt bra, men skånskt R är inga problem för mig :D då säger man det ju nere vid början av svaljet typ haha

Lärde du dig prata i skolan?

Jense
2004-11-24, 11:15
Lärde du dig prata i skolan?


Ok, jag kan imitera _alla_ svenska dialekter utan några som hellst problem, och alla låter äkta. hur kan det komma sig att ingen kan härma skånskan bra? är ni lite mindre lyckat funtade lite längre upp i landet eller är det för att skåningar har lättare för att snacka andra dialekter då skånskan är den svåraste i svenska språket?

hur ligger det till där?

kharon
2004-11-24, 14:37
Ok, jag kan imitera _alla_ svenska dialekter utan några som hellst problem, och alla låter äkta. hur kan det komma sig att ingen kan härma skånskan bra? är ni lite mindre lyckat funtade lite längre upp i landet eller är det för att skåningar har lättare för att snacka andra dialekter då skånskan är den svåraste i svenska språket?

hur ligger det till där?

Då får du börja lära dig finlandssvenska dialekter!
:D

B-jay
2004-11-24, 18:24
Duh.

Janssons och spettekaka :MrT:
Förstör inte min hyllning till julskinka med såna skapelser. Skånsk senap däremot är den enda rätta. Försökte göra egen senap förra året, ingen höjdare tyvärr.
Halva skinkan uppäten, undrar om man kan snitta en i veckan??

Egen senap rockar!
Starkt som fan!

Det är bara att skaffa sig en gammal kanonkula, en skål och senapsfrön, sen rullar man tills det är senap! :hbang:

Callister
2004-11-24, 19:43
Ingen jansson = :nono:

Trance
2004-11-24, 20:02
man kan nog snitta två om du inkluderar den i vardagliga sysslor.

Torka av disk? - skär en bit skinka

Edit: och vad fan har en jansons frestelse på ett julbord att göra!?

Det ska va köttbullar, prinskorv, skinka, brunkål, rödkål, vörtbröd, senap, sill, must, julöl, risgrynsgröt aka risalamalta då det är grädde i.

vafan är det mer..

"dopp i grytan", janssons! :D , röbetssallad, rimmat kött

stefannn
2004-11-24, 20:04
Ok, jag kan imitera _alla_ svenska dialekter utan några som hellst problem, och alla låter äkta. hur kan det komma sig att ingen kan härma skånskan bra? är ni lite mindre lyckat funtade lite längre upp i landet eller är det för att skåningar har lättare för att snacka andra dialekter då skånskan är den svåraste i svenska språket?

hur ligger det till där?

kanske är så att du och dina skånska ppolare tycker att du låter bra men alla andra tycker att du låter som en skåning som försöker imitiera nåt...


och i övrigt beror det nog på att du e skåning du inte tycker jansson ska vara på julbordet...

Jense
2004-11-24, 20:54
kanske är så att du och dina skånska ppolare tycker att du låter bra men alla andra tycker att du låter som en skåning som försöker imitiera nåt...


och i övrigt beror det nog på att du e skåning du inte tycker jansson ska vara på julbordet...


näfan, lurade en kompis flickvän att jag va norrlänning när jag ringde honom.. och de bor i boden

Metal_boy_
2004-11-24, 21:39
Lärde du dig prata i skolan?

haha nej men man fick hjälp att uttala bokstäver rätt..som en del som läspar

Metal_boy_
2004-11-24, 21:41
Ok, jag kan imitera _alla_ svenska dialekter utan några som hellst problem, och alla låter äkta. hur kan det komma sig att ingen kan härma skånskan bra? är ni lite mindre lyckat funtade lite längre upp i landet eller är det för att skåningar har lättare för att snacka andra dialekter då skånskan är den svåraste i svenska språket?

hur ligger det till där?


fan jense om du är bra på dialekter hur kommer det då sig att du tyckte jag lät som han i Hajk :laugh: men de eockså nått fel som folk runtom gör är att förknippa östgötska med värmländska..fast det är stoooooor skillnad :)

Zakath
2004-11-24, 21:42
*dregel* *dregeldregeldregel* :love:

Metal_boy_
2004-11-24, 21:45
man kan nog snitta två om du inkluderar den i vardagliga sysslor.

Torka av disk? - skär en bit skinka

Edit: och vad fan har en jansons frestelse på ett julbord att göra!?

Det ska va köttbullar, prinskorv, skinka, brunkål, rödkål, vörtbröd, senap, sill, must, julöl, risgrynsgröt aka risalamalta då det är grädde i.

vafan är det mer..

håller me om janson..den har inget där att göra..den kan jag torka mig i arslet me efter jag skitit ut julmaten..bara hoppas att man inte hittar en gammal sardin i kalsongerna efteråt

isato
2004-11-24, 21:54
lär ju bara vara 1 eller max drygt 1 kcal extra/100g ändå så vad spelar det för roll.


men sockerkulör står ganska tidigt i innehållsförteckningen i alla fall......

Axel
2004-11-24, 22:23
Igår gjorde jag säsongens första julskinka :D Så sjukt gott, 45 kr/kg. Lär nog bli ett antal stycken både innan och efter julafton :eating:
Julskinka for life

Metal_boy_
2004-11-24, 22:43
när det är jul kommer jag att bli ännu fetare än vad jag redan är :eating: :eating:

JJ
2005-11-22, 22:22
Bump! Årets första julskinka är nu gjord! Tycker att jag höll mig rätt länge i år.

Three pigs
2005-11-22, 22:27
haha ;)
fan va gott med julskinka, längtar som fan tills den mumsbiten kommer i mina händer.

elan
2005-11-26, 09:35
Jag kokade och griljerade första skinkan igår. Det blev en underbar frukost idag med polarkraft extrem, massa skinka och så senap! Skulle helst vilja käka skinkmackor resten av dagen tror jag. :D

mini_Arnold
2005-11-26, 09:37
Köpte våran igår
20kr/kg tror det blev 4kg nånting. Så gott det ska bli

elan
2005-11-26, 09:40
20 kr/kg är billigt!

En sak som jag inte förstår är varför färdigkokta skinkor tenderar att vara billigare än de som inte är kokade. Det är ju mer jobb att framställa dem och sedan betalar man ju bara för rena köttet. De okokade minskar ju rätt bra i vikt när man kokat dem och skärt bort svål och så.

Grahn
2005-11-26, 09:46
20 kr/kg är billigt!

En sak som jag inte förstår är varför färdigkokta skinkor tenderar att vara billigare än de som inte är kokade. Det är ju mer jobb att framställa dem och sedan betalar man ju bara för rena köttet. De okokade minskar ju rätt bra i vikt när man kokat dem och skärt bort svål och så.

Min gissning, är att de kan lagras längre och kan vara billigare.

elan
2005-11-26, 09:50
Min gissning, är att de kan lagras längre och kan vara billigare.

Ah, good point! :)

Sedan finns det ju frysta varianter också, men de har jag inte kollat prisläget på. Får nog ge mig ut på en spaningstur i stadens butiker. ;)

carlsm
2005-11-26, 11:57
Bump! Årets första julskinka är nu gjord! Tycker att jag höll mig rätt länge i år.


Hur länge håller en sån dära julskinka då...innan den möglar och grejer?

JJ
2005-11-26, 12:24
Hur länge håller en sån dära julskinka då...innan den möglar och grejer?

Vet inte riktigt, de räcker sällan längre än en vecka för mig. Men de håller rätt länge.

carlsm
2005-11-26, 12:28
Fan det är kanske en grej det där med julskinka...gillar ju kött men inte att laga till skräpet. Köper man då en julskinka kan man väl bara slänga in den i ugnen en stund och så är den klar och man har färdiglagat kött för en vecka.
Det får jag nog kolla upp....

Finns det nån tio-i-topp lista över vilka man ska köpa?

JJ
2005-11-26, 12:30
Fan det är kanske en grej det där med julskinka...gillar ju kött men inte att laga till skräpet. Köper man då en julskinka kan man väl bara slänga in den i ugnen en stund och så är den klar och man har färdiglagat kött för en vecka.
Det får jag nog kolla upp....

Finns det nån tio-i-topp lista över vilka man ska köpa?

Jag har ingen riktig favvo, men den Piggham jag köpte förra året var ju riktigt fin. Jag köper mest färdigkokta och griljerar dem, det tar 20 minuter.

carlsm
2005-11-26, 12:45
Detta måste testas, tack för tipset! :eating:

elan
2005-11-26, 14:50
Jag tycker det blir godast om man kokar själv. Det är ju inte så avancerat, bara det att man måste ha en stooor gryta och så tar det några timmar. Men det sköter sig ju liksom själv.

Annars köper man en färdigkokt och då ska den bara griljeras. Pensla med valfri griljering, brukar oftast vara ägg och senap, sedan strör man på lite ströbröd och så ska den stå en kvart eller så i ugnen. Annars kan man ju köra på glasering och det finns det ju färdig att köpa om man inte vill anstränga sig så mycket.

Skinka är i alla fall bra skit! En stor köttklump att bara hugga in på liksom. ;)

Axel
2005-11-26, 17:38
argh nu frestade ni mig så jag måste kuta iväg och köpa julskinka med detsamma...

JJ
2005-11-26, 17:54
Nu är skinkan slut. :(

Cilia
2005-11-26, 17:59
jag är inte så förtjust i kokt skinka
vi har alltid haft lättrökt skinka hemma som vi gör ordning i ugn.

mmmmmm va sugen jag är men man kan ju inte göra skinka än?
ska vänta en eller två veckor till tills det är dags för sillen.

JJ
2005-12-08, 21:29
Andra skinkan klar :em:

z_bumbi
2005-12-08, 21:43
Fan det är kanske en grej det där med julskinka...gillar ju kött men inte att laga till skräpet. Köper man då en julskinka kan man väl bara slänga in den i ugnen en stund och så är den klar och man har färdiglagat kött för en vecka.

Du behöver ju inte ens slänga in den i ugnen, jag köper ofta färdigkokta skinkor och skär upp, förpackar och sen in med i frysen. Att plocka fram en låda skinktärningar när man inte kommer på någon annan vettig mat är väldigt smidigt. :)

Wennerberg
2005-12-08, 23:14
Alltså julskinka är så sanslöst jävla gott så jag tror jag dör.

Dissector
2005-12-08, 23:34
Det är grymt, brukar äta det på macka med rödbetsallad

Det finns verkligen INGET som slår det =)

Garnax
2005-12-08, 23:58
Ska göra min imorrn...

Ätes på Wasa julknäcke med senap på och julmust till.

Sen varför man inte får äta julskinka innan den 23:e fattar jag inte.
Konstiga regler folk sätter upp för sig själva för att inte få njuta av något.

JJ
2006-12-07, 19:07
Nu står säsongens första och griljeras:hbang:

jakke
2006-12-07, 20:05
Nu står säsongens första och griljeras:hbang:

Du är nästan 2v sen!

jakke
2006-12-07, 22:35
Bump
Hur blev den?

Kwon
2006-12-07, 23:14
Mer skinkor åt folket, önskar den aldrig tog slut.

Pez
2006-12-08, 01:11
Jag köpte färdig julskinka idag. Det är en synd.
Men Fader, jag kunde inte avhålla mig denna synd då tiden och viljan att griljera en egen var alltför knapp och ljumt, men ack mitt begär var dock stort till denna fresterska av rang.. för stort! Jag önskar icke detta dåd ogjort, men med min bekännelse så känns det lättare att gå vidare...

PS. Julskinka!!!!! *drool* My second favourite skinka in all of the world!

MacLeod
2006-12-08, 01:55
Jag köpte färdig julskinka idag. Det är en synd.
Men Fader, jag kunde inte avhålla mig denna synd då tiden och viljan att griljera en egen var alltför knapp och ljumt, men ack mitt begär var dock stort till denna fresterska av rang.. för stort! Jag önskar icke detta dåd ogjort, men med min bekännelse så känns det lättare att gå vidare...

PS. Julskinka!!!!! *drool* My second favourite skinka in all of the world!


NK saluhall har en riktigt fin färdig julskinka i köttdisken, inte så jävla dyrt om du håller dig till några smörgåsskivor. Passar mindre hushåll,gourmeter,och snubbar som har plötsliga cravings.

JJ
2006-12-08, 11:20
Jag köpte färdig julskinka idag. Det är en synd.
Men Fader, jag kunde inte avhålla mig denna synd då tiden och viljan att griljera en egen var alltför knapp och ljumt, men ack mitt begär var dock stort till denna fresterska av rang.. för stort! Jag önskar icke detta dåd ogjort, men med min bekännelse så känns det lättare att gå vidare...

PS. Julskinka!!!!! *drool* My second favourite skinka in all of the world!

Sätter begäret in så är det bara att agera, inget att be om ursäkt för. Min skinka blev bra, den räcker förhoppningsvis en vecka även om det inte känns så troligt.

puccini
2006-12-09, 01:46
Oi! Ser ut som jeg må ta meg en Sverige-tur før jul ja!
Her i Norge koster juleskinke +/- 100 kr/kg.... :(

PowPow
2006-12-09, 02:06
Någon som testat vegetarisk julskinka?

Har sett tofujulskinka en gång, men kunde inte tänka mig att det skulle kunna smaka bra. Eller jo, bra kan det ju smaka, men ser inte fördelen med att köpa det i en bautaklump.

Och bespara mig "vegoteroansjinka är inte julsjinka", "loll på jul bordet moste man ju ha gris jul sjinka!"

aliquis
2006-12-09, 05:16
Urkas, själva utseendet, den salta doften, kyldiskarna fyllda med berg av dem, vetskapen om alla grisar som går åt och alla gamla tanter som går o köper gråbrun asäcklig korv, ewww, vet inte vad som äcklar mig mest.

Pellefant
2006-12-10, 03:40
"Julskinka för 140 kronor kilot eller 39:90 kronor? DN Konsument har provat årets dyraste skinka och den billigaste. Ingen av dem föll på läppen. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=595830&previousRenderType=3