handdator

Visa fullständig version : Det går för långsamt...


Trassel
2004-11-23, 11:01
För mig att bli större och starkare.. Jag satte igång med styrketräningen för ca tre år sen, pga att öka oddsen att kunna försvara mig, det är ju tyvärr inte alla killar som är trevliga... men nu har träningen blivit en del av livet och något jag älskar men jag tycker det går för långsamt:

Lite info: 168 cm, 60 kg, 29 år
Ökade fem kilo första året i muskler - trevligt, men nu känns det som att det har avstannat.. jag är inte stor och har inte speciellt mycket underhudsfett så jag kanske inte har så mycket förutsättningar för att bygga..

Igår blev det bröst och biceps

Bänkpress stång (20kg) 1*18 , 30kg 8,8,7
Flys rak bänk 6kg 15, 8,5 kg 8*2
Cablecross, nedifrån 12,5 kg 9,8,8

Biceps stång(som jag inte har en aning om vad den väger) +5kg 15, +10kg 8,8,6
Hantel över knä (heter säkert något annat) 6kg 12, 8,5kg 3,3
7kg 4,4
Stång i cablecross liggandes mot panna 20kg 12, 30kg 8,8

Kändes rätt okej för bröst men biceps var det lite si och så med..

Idag blir det ben och mage

hampaN
2004-11-23, 11:06
Bara att träna hårt som satan äta en massa och sova så löser det sig :)
Kör en massa tunga basövningar, det är härligt :D

Trassel
2004-11-23, 11:10
Jag försöker att variera passen rätt mycket, för vissa muskelgrupper har man ju lyckats hitta sina "favvisar" typ marklyft utfall mm, men för bröst och biceps tycker jag det är lite knepigare, mest för att jag kör själv. Föredrar hantelpress för bröst, kör på 13,5 kg där men klarar bara en 3*6 själv, och såna övningar skulle det ju vara guld att ha någon som passar.. men mina tjejkompisar får jag med en gång.. och inte mer.. lite tråkigt

z_bumbi
2004-11-23, 12:47
Hantelpress är väl iofs bättre om man inte har pass, dock är det svårare att hitta någon som är bra på att passa i hantelpressar. (Det är svårare att passa i hantelpress än bänk så det är inte så konstigt.)
Försöka fråga någon som verkar vettig på gymet om pass i bänken och beskriv exakt hur den ska passa så brukar det lösa sig.

Trassel
2004-11-23, 12:54
Hantelpress är väl iofs bättre om man inte har pass, dock är det svårare att hitta någon som är bra på att passa i hantelpressar. (Det är svårare att passa i hantelpress än bänk så det är inte så konstigt.)
Försöka fråga någon som verkar vettig på gymet om pass i bänken och beskriv exakt hur den ska passa så brukar det lösa sig.


Ja, det är vad jag brukar göra, de som är på mitt gym har bra koll på hur man passar i hantelpress mm, men det är inte alltid det finns folk att fråga, det är inget gym som är så överbefolkat direkt, bra ibland, men mindre bra i såna här avseenden.. eftersom det dröjer innan man kan gå upp i vikter.

z_bumbi
2004-11-23, 13:07
Vad gäller bänken (Rekommenderar det inte till hantelpress i samma utsträckning.) så kan man ju lasta på lite mer första seten och köra ett fåtal reps , sen sänker man vikten och kör resten av seten som man brukar.

I ditt fall kanske testa 3 reps på 35 första setet och sen köra på 30 i två eller tre set efteråt. När du känner att 3:an sitter bra så ökar du till 4 reps osv.
Det leder snabbare till vikvana än om man ligger kvar och kör åttor på samma vikt.

Trassel
2004-11-23, 13:10
Okej, jag gör så på vissa muskelgrupper, dock kanske inte bröst, men rygg och armar som jag känner att jag inte är lika stark i som resten av kroppen, då ska jag iallafall fortsätta med det.

Tack så jättemycket för tipsen, ibland får man upp ögonen för något nytt och ibland är det bara lite skönt att få det bekräftat att man inte tränar helt fel.

Trassel
2004-11-24, 08:31
Uhum, så var det ben & mage igår... inte ett bra pass, kan vara så störande när hela fotbollslag tar upp gymmet och helt plötsligt finns det varken plats eller skivstänger över till mig... men lite ben och mage blev det trots att jag inte kände mig så nöjd med passet.

Utfall med 20 kg stång och plint *3
knäböj i smithen 12, la på tio kg 2*8
stående vader 50kg 3*14

mage.. crunch så många jag orkar *3 (snea och raka)
cable crunch 25 kg 3*14
sit ups snebänk 2*12

Har inte träningsvärk idag dock känningar i vänster sida av ryggslut/rumpa, känns som en nerv som är i kläm, har hänt tidigare och jag hoppas det ger sig snabbt den här gången.

Idag är det vila för mig, jag ska istället plåga min kära mor en aning..

Trassel
2004-11-26, 08:55
Igår var det rygg och triceps, ny kombination jag ville testa..

Ryggen känner jag av ordentligt idag, speciellt efter framåtlutande enarmsrodden..

marklyft 20kg 1*20, 50kg 2*10, 40kg 1*10
latsdrag stång bakom huvudet (var tvungen att prova efter diskussionen på forumet om det) 25kg 1*15, 30kg 2*8 (fortfarande en oerhört svag övning för mig)
latsdrag smalt grepp 40 kg 2*6
Framåtlutad enarmsrodd 10kg 1*15, 13,5 kg 2*10
dips (rätt usla faktiskt)6,5,2... svagt..
dips mellan bänkar 1*15 med 10kg vikt 2*12
pushdown dropset, tre st.

Kändes som att ryggen verkligen fick sitt, men det kändes inte helt okej att köra triceps i samma pass, men jag fortsätter att testa mig fram

passet idag blir axlar och underarmar, möjligen att magen får sig en dust..