handdator

Visa fullständig version : Jägare


hampaN
2004-11-23, 10:30
Vilka killar http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64261228_852__,00.html

Überbiffen
2004-11-23, 10:44
Så jävla sjukt så det finns inte.

z_bumbi
2004-11-23, 10:59
Seriöst ämne men..

"halvautomatiskt attackvapen"?

Mago
2004-11-23, 11:28
Seriöst ämne men..

"halvautomatiskt attackvapen"?

= inget jaktvapen och man behöver inte ladda om mellan skotten?
Eller va? :)
Kanske inte finns nåt svenskt ord som heter så. Men det har väl försökt översätta "semi-automatic assault rifle".

Är rätt glad att jag inte bor i USA.

mmartin
2004-11-23, 11:31
he he är vi verkligen redo för ny "jägar" disskussion? :D :thumbup:

z_bumbi
2004-11-23, 12:01
= inget jaktvapen och man behöver inte ladda om mellan skotten?
Eller va? :)
Kanske inte finns nåt svenskt ord som heter så. Men det har väl försökt översätta "semi-automatic assault rifle".

Är rätt glad att jag inte bor i USA.

Halvautomat var lagligt att jaga med i Sverige så det är inget större problem, det fanns i alla fall några som var typade för jakt för några år sen. Hur det ser ut just är jag inte riktigt säker på.
Jag ser inget problem att jaga med halvautomat heller då man kanske får till ett snabbare andra skott om det första blev dåligt. Magasinsbegränsningar för jakt finns det ju för alla vapen så det är inget problem.

Men det var bara det dåliga översättningen som jag fastnade för även om jag kan hålla med om att assult rifle är svårt att översätta då det ju finns en vanlig betydelse och en som kom till genom lagen i USA som nu har tagits bort.

Det är dock säkert att det var minst en person av de inblandade som aldrig, aldrig skulle fått ett vapen i sina händer.

Snubben
2004-11-23, 12:27
Kan ingen maial aftonbladet och fråga vad ett halvautomatiskt attackvapen är?

Lillen
2004-11-23, 12:49
Halvautomat var lagligt att jaga med i Sverige så det är inget större problem, det fanns i alla fall några som var typade för jakt för några år sen. Hur det ser ut just är jag inte riktigt säker på.
Jag ser inget problem att jaga med halvautomat heller då man kanske får till ett snabbare andra skott om det första blev dåligt. Magasinsbegränsningar för jakt finns det ju för alla vapen så det är inget problem.

Men det var bara det dåliga översättningen som jag fastnade för även om jag kan hålla med om att assult rifle är svårt att översätta då det ju finns en vanlig betydelse och en som kom till genom lagen i USA som nu har tagits bort.

Det är dock säkert att det var minst en person av de inblandade som aldrig, aldrig skulle fått ett vapen i sina händer.

Det är ju bara aftonbladet som vill skriva lite sensation journalistik, fast det är klart det kan mycket möjligt vara så att journalisten inte har nån aning om vad det är han/hon skriver om.

Evensar
2004-11-23, 13:15
Kan ingen maial aftonbladet och fråga vad ett halvautomatiskt attackvapen är?

attackvapen, attackhund same shit diffrent name :D

Aasa
2004-11-23, 14:47
Halvautomatiska vapen godkända för svensk jakt får dock endast ha ett magasin på 4-6 skott eller liknande.

z_bumbi
2004-11-23, 15:14
Halvautomatiska vapen godkända för svensk jakt får dock endast ha ett magasin på 4-6 skott eller liknande.

Jag hade för mig att det var lika många skott som för vanliga repetergevär (Vilka har 10 skott som max om jag kommer ihåg rätt.) men jag hade fel.

Halvautomater
Benämning på jaktvapen för såväl kula som hagel med automatisk omladdning. Vid skottet kastas slutstycket bakåt och kastar ut den avskjutna hylsan. Fjäderspänning kastar därpå tillbaka slutstycket till låsning, varvid samtidigt ny patron matas in i patronläget. Skytten måste göra ny avfyring för varje skott, motsats se helautomater. Vissa namngivna halvautomater för kulammunition i klasserna 1-3 får användas vid jakt i Sverige. Vapnets laddkapacitet får dock högst vara sex patroner. Se gasomladdare och rekylomladdare.

http://www.jagareforbundet.se/skytte/vapenordlista3a5/h.asp

Garnax
2004-11-23, 15:46
Kanon om man samlar ett gäng med människor som finner dödandet nöjesfullt och sen låta dom skjuta på varandra istället...mycket bra initiativ.

Hade helge vart där hade han bara garvat åt det...


Tummen upp för helge.

Hobbes
2004-11-24, 01:59
Enligt en tidning har i Kanada sa hade 36 ariga Chai Soua Vang inte ett sakallat jaktvapen med sig. For det vetifan om jag skulle kalla en SKS for ett jaktvapen.

Hittade dock en rolig sida om fel som man kan stora sig pa i tidningar, vi retar oss pa oversattningen av assault rifle.

Media Misinformation (http://www.rps.net/QS/editorials.shtml?147)

Klistrar lite for er som inte orkar kolla lanken:

"The SKS is usually a Chinese version of the weapon, but with one important distinction. You see, the weapon was also labelled as a "semi-automatic assault rifle" by both TV and news reporters, which is of course like referring to my Jeep's transmission as a "manual automatic". It's an oxymoron, a contradiction in terms. The SKS is only semi-automatic.

An "assault rifle", by definition, is a select-fire weapon. This means it can fire single-shot in addition to full-auto or three-round burst, and often both. The AK-47 is an assault rifle. It can fire full-auto. The SKS in question could not fire full-auto.

It was a semi-automatic weapon only. Bill Clinton and his anti-gun buddies like to call such firearms "assault weapons", which is merely a term they made up to describe scary guns. So what can you call the SKS? It is a semi-automatic rifle, plain and simple,..."