handdator

Visa fullständig version : j****a dator


stefan82
2004-11-23, 08:14
jag har precis köpt mig en ny burk , och ibland när den får arbeta lite så stängs den av inte hänger sig STÄNGS AV. Sen så försöker den starta upp automatiskt ett par ggr men fortsätter att stängas av ... är det nån som har haft något liknande problem?.... det luktar i och för sig hårdvarufel men jag hoppas verkligen att det inte är så..

hampaN
2004-11-23, 08:20
När min gjorde det så var det processorn som var varm. :smash:

Janne
2004-11-23, 08:21
Min dator stängdes av automatiskt för en tid sen, upprepade gånger, under belastning. Det visade sig vara att processorn var för varm (ASUS probe visade 43 grader när den stängdes av, tack för det).
Bios visade den skrämmande sanningen, temperaturen rusade upp FORT när jag bootade, upp till hemska siffror utan att processorn lastades alls.

För mig berodde det på att kylflänsen hade dålig kontakt med processorn. Lösningen för mig hette kylpasta, även om det var det på från början så hade den tappat kontakten på nåt sätt.

reaper
2004-11-23, 12:55
Ganska så säkert ett hårdvarufel. Boota upp bios och kolla under pc health vad du har för temperaturer där. Kan vara någon fläkt som inte funkar eller att kylflänsen har dålig kontakt. Kan också vara för dåligt med kylpasta. Andra tänkbara fel är nätaggregatet och minnena i datorn. För att testa minnena kan du köra ett program som heter memtest. Finns även program för att stressa processorn som kan vara värt prova.