handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. kondition och annat gott!


b1ff
2004-11-21, 23:39
Hej

Jag är inne i en liten testbulk just nu och det har märkts. Kilona har kilat iväg som bara den men resultaten har följt med så det har varit en lyckad period. Nu väger jag mer än 90 kg och magen är lite för stor för min smak. Jag spelar fotboll och kan därför inte springa runt hur stor som helst. Utan ska helst vara snabb, smidig, vig osv. Därför planerar jag en liten deffning till försäsongen som drar igång i Januari. Därav har jag lite påståenden som jag vill ha rättade:

1. Konditionsträning kräver väl inget energiöverskott för att får resultat?

2. Det är inga muskler som byggs upp vid konditionsträning utan den är väl lungorna som tänjs (?) och tränas. ( exkl. benmuskulatur. )

3. Det ända negativa med deff under konditionsträningen/försäsongen är väl energiunderskottet som kan ställa till problem.

4. Hur förebygger man bristningar på benen? Det börjar se ut som jag håller på att implodera :MrT:

Har ni några synpunkter, tips eller råd så mottages de med värme!

Avslutningsvis så vill jag ursäkta för eventuella stavfel och dåligt upplägg men jag är så trött efter ett löppass :em:

Tack på förhand!

b1ff
2004-11-21, 23:56
Lägger till en fråga!

När jag kör knäböj så pekar mina fötter lite lätt utåt. Min kompis påstår att det är helt fel och att de ska peka rakt fram. Vad är rätt och fel i den frågan? Värt att nämna är att min balans och vikter på stången ökar avsevärt när mina fötter får peka lite utåt.

Tack igen!

z_bumbi
2004-11-22, 09:13
1 Stämmer

2 Lungorna tänjs inte men de "tränas", även hjärtat tränas. Att du skulle bygga några muskler genom att konditionsträna finner jag ganska otroligt även om det kan bli så att vissa småmuskler som du inte fått med tidigare faktiskt växer till sig för att de används mer i löpningen än i styrketräningen. Spelar du fotboll är detta nog inget som kommer att hända.

3 Du behöver ju inte vräka på med så stort underskott om du börjar konditionsträna så att det påverkar så mycket och tänk på att äta kolhydrater i tillräcklig mängd.

4 Sluta träna?

5 Fötterna bör peka i knänas riktning, viss avvikelse kan förekomma men inte mycket.