handdator

Visa fullständig version : Omvänd Atkins;-)?


Nadja
2004-11-21, 18:54
Hm..vad skulle hända med kroppen/formen/orken/tankeverksamheten om man konstruerade en "diet" som i stort sett utesluter protein och istället baseras på långsamma kolhydrater och bra fetter? :rolleyes:

Nitrometan
2004-11-21, 19:22
Ingen aning. det skulle nog funka det med. Prova.

erk
2004-11-21, 19:26
Hm..vad skulle hända med kroppen/formen/orken/tankeverksamheten om man konstruerade en "diet" som i stort sett utesluter protein och istället baseras på långsamma kolhydrater och bra fetter? :rolleyes:
Det lär inte vara en höjdare att inte äta några proteiner alls nästan, man kan ju få proteinbrist bland annat. Proteinerna fyller många funktioner i kroppen, inte bara bygger muskler. Man klarar sig inte utan protein.

mmartin
2004-11-21, 19:31
proteiner spelar mycket stor roll på imunförsvaret(stavas??) så det är nog ingen bra idè, sorry...

erk
2004-11-21, 19:36
proteiner spelar mycket stor roll på imunförsvaret(stavas??) så det är nog ingen bra idè, sorry...
Proteiner spelar stor roll vid i princip alla processer i kroppen, inte bara immunförsvaret. De flesta hormoner i kroppen är tex proteiner.

Nadja
2004-11-21, 21:00
Jag har personligen inte tänkt testa. Syftade mest på att det verkar ju finnas alla möjliga och omöjliga diet-kombinationer. Men fett+långsamma kolisar enbart har jag faktiskt aldrig stött på. Jag menar: Atkins=lågt på kolhydrater. Kolisar som är bränslet... Så egentligen skulle man ju kunna dieta på kolisar+fett. En fettreducerande diet pågår ju (förhoppningsvis) inte för all framtid. Atkins kan man tydligen köra hela livet. :)

Callister
2004-11-21, 21:22
Atkins går ju ut på att kroppen fattar att den inte får nå kolisar o sen gör den om proteiner och fett till ketoner o använder.. ;)

Prankie
2004-11-21, 21:37
Protein kan omvandlas till glukos och fett till ketoner, men kolhydrater kan bara lagras som fett, glykogen eller används som energi... Protein kan kroppen inte att ersätta med annat.

Tolkia
2004-11-21, 22:39
Som andra redan skrivit: Proteiner kan inte ersättas. Både kolhydrater, fetter och proteiner kan brytas ned för att ge energi, men proteiner kan bara konstrueras av aminosyror, och kroppens förmåga att bilda dessa själv är begränsad. Flera, de. s.k. essentiella aminosyrorna, måste tillföras via kosten eftersom kroppen inte kan tillverkadem överhuvudtaget. Dessutom måste samtliga aminosyror finnasi tillräcklig mängd; det går inte att utelämna hälften och ta in dubbelt så mycket av den andra hälften istället. Tidiga tecken på proteinbrist är försämrat immunförsvar, försämrad sårläkning, sämre hy och svullna ben och fötter (p.g.a. för låg proteinkoncentration i blodbanan, vbilket leder till att vatten åker ut i vänvaderna).

Trytter
2004-11-22, 07:38
Om jag inte har helt fel skulle det inte vara det lättaste att utesluta all protein i kosten. Atkins funkar ju iom att ex kött inte innehåller några kolhydrater.
Nästan allt man äter innehåller ju mer eller mindre protein. Så om man inte baserar hela kosten på frukt så skulle det väl vara en ganska svår uppgift att inte nå upp till i alla fall 0,8g/kg protein.
Jag menar även om man bara sitter och äter pasta hela dagen får man ju i sig en del protein.

z_bumbi
2004-11-22, 08:39
Som Trytter skriver, det blir väldigt svårt att genomföra om man inte enbart inriktar sig på vissa specifika livsmedel.
Jag tror däremot att det finns vissa som faktiskt gör det...

En del tar råden från WHO bokstavligt samt lägger till sin egen rädsla för protein och njurproblem och sänker intaget under den nivån som WHO rekommenderar.
Om de inte tränar eller jobbar hårt (Av någon anledning brukar inte folk som sysslar med sådana här dieter göra något av det. ) så kommer de att överleva, blir de sjuka och missar några måltider så har de däremot inga marginaler alls.

aliquis
2004-11-22, 09:41
Förstår inte själva tråden, vad är så "omvänt" med den? En hel omvändning vore väl att bara försöka äta kolhydrater? Men det vore ju galet.

Proteinet behöver ju vara det, frågan är väl hur det skulle gå om man satsade på bara protein och kolhydrater istället för protein och fett, svaret är säkert "lika galet". Det enklaste är väl att äta ensidig inte alltför aptitlig mat så äter man nog inte så mycket och går ner i vikt ;D

Nadja
2004-11-22, 10:26
Förstår inte själva tråden, vad är så "omvänt" med den? En hel omvändning vore väl att bara försöka äta kolhydrater? Men det vore ju galet.

Omvänt, ja- syftade på anti-kolhydrathysterin.

Alltså: jag fattar själv att det inte är något vidare att utesluta protein. Det skulle aldrig falla mig in att göra det. Jag var mest intresserad att veta hur kroppen beter sig metaboliskt om den får mkt små mängder protein från kosten.
//Nadja

Tolkia
2004-11-22, 11:08
Atkins funkar ju iom att ex kött inte innehåller några kolhydrater.
Alltså, jag börjar få allvarliga problem med det här påståendet att kött skulle vara rent protein - för är det egentligen sant? Från vilka specialdjur är det i så fall detta kött kommer, som inte har de mängder av glykolipider (t.ex. i cellväggen på hur många celler som helst ...) och glykoproteiner som vi människor och alla andra däggdjur har ...?

Trytter
2004-11-22, 12:07
Alltså, jag börjar få allvarliga problem med det här påståendet att kött skulle vara rent protein - för är det egentligen sant? Från vilka specialdjur är det i så fall detta kött kommer, som inte har de mängder av glykolipider (t.ex. i cellväggen på hur många celler som helst ...) och glykoproteiner som vi människor och alla andra däggdjur har ...?

Måste väl erkänna att jag inte har en aning om vad jag snackar om.
Jag tog för givet att de källor jag hört prata om kött som ett väldigt koncentrerat näringsämne utan kolhydrater var pålitliga.
Sen tror jag att jag sett diverse livsmedelstabeller var kycklingens innehåll var deklarerad som 0g kolhydrater/100g