handdator

Visa fullständig version : Konstgjord A-Vitamin i Minimjölk


MEGA_MAN
2004-11-21, 17:38
Har sökt bland trådar med inte hittat något som givit mig svaret på frågan:


I den fettsnåla mjölken (Minimjölk, Lättmjölk) skall det finnas en så kallad "konstgjord A-vitamin" som urkalkar skelettet, stämmer detta?

Är det i så fall bara denna konstgjorda som gör detta och fins den i så stor mängd i mjölken att det är något att bry sig om?

Marcus

edit: stavning :cool:

skillz
2004-11-21, 17:43
det här vill jag fan med veta...har druckit lättmjölk hela mitt liv...och om det nu skulle vara så här med lätt/minimjölk...hur är det då med mellan och vanlig mjölk?

hur märker man om skelettets kalk värden försämras då??
knäckande leder o sånt eller??

läs o svara på dessa posts nu!

Frazze
2004-11-21, 17:55
det här vill jag fan med veta...har druckit lättmjölk hela mitt liv...och om det nu skulle vara så här med lätt/minimjölk...hur är det då med mellan och vanlig mjölk?

hur märker man om skelettets kalk värden försämras då??
knäckande leder o sånt eller??

läs o svara på dessa posts nu!



Det enda jag med säkerhet kan säga är att "knäckande leder" inte har någonting alls med kalkvärden i skelettet att göra.

Kimo
2004-11-21, 18:29
Svensk mjölk (Arla, Skånemejerier mfl.) är ganska ensamma om att tillsätta A-vitamin i mjölken vad jag har förstått. Eftersom det är en fettlöslig vitamin finns det risker med överkonsumtion, tex. leverskador men då får du överdosera under en längre tid. Försök hålla dig under 3000 mikrogram per dag.

Peter
2004-11-21, 20:04
Du kommer inte upp i högsta rekommenderade intag av någon av de fettlösliga vitaminerna på mindre än 10 liter mjölk per dag. Så får du i dig farligt mycket av dessa vitaminer är inte mjölken den stora boven.

aliquis
2004-11-21, 20:59
Animaliskt protein (eller eventuellt protein i största allmänhet) i sig gör väl kroppen surare och urlakar skelettet, å andra sidan bygger ju styrketräningen upp det, så om man nu tränar o äter mer protein lär man ändå gå plus.

Vad gäller a-vitamin är det väl just högt a-vitaminintag som är dåligt för skelettet, men a-vitaminet tillsätts ju i mjölken just för att "vi behöver det". Det ligger dock en skillnad i "färdigt" a-vitamin som man kan överdosera och få negativa effekter av och provitamin-a typ betakaroten i morötter, det senare lagras bara i huden eller så om du äter för mycket och används senare, kroppen gör det a-vitamin den behöver. Så det du riskerar att överdosera är färdigt a-vitamin.

Även om typ hälsovakten skulle säga att du fick i dig si o så mycket a-vitamin för du äter en massa a-vitaminrika grönsaker o frukter behöver du inte bli orolig.

MEGA_MAN
2004-11-21, 22:34
Jag har tidigare inte brytt mej, men eftersom en massa folk hänvisat till artiklar i tidningar mm. så börjar man ju undra. Men det skrivs ju som sagt en massa skit.

Då är det bara fortsätta dricka :cheers:

skaparn
2004-11-21, 22:54
Var måttfulla när ni äter isbjörnslever...

Överdosering ovanlig
Mer än 15.000 mikrogram vitamin A (50.000 IE) per dag under längre tid kan ge förgiftningssymtom. Sådana stora mängder kan man normalt inte få i sig. De symtom som kan uppträda är huvudvärk, håravfall, sömnlöshet, vätskesvullnad, irritabilitet, klåda och nervskador. Isbjörnslever innehåller extra mycket vitamin A och det finns polarforskare som uppges tagit skada genom att äta sådan lever.
Mycket bra info om A-vitamin här:
Min nya favoritsida (http://www.medicallink.se/news/printNews.cfm?newsID=1313)

MEGA_MAN
2004-11-22, 09:28
Men det ar som sagt inte dess "giftiga" verkan vid överdos jag var rädd för.
Utan att den tillsatta som finns i mjölk skulle kalka ur skelettet och orsaka benskörhet :) , men då är det tydligen ej så eller?