handdator

Visa fullständig version : Extremstretching för större muskelfascia


Being_A_Spotter
2004-11-21, 11:27
Provade att söka men hittade inget. Jag vet att jag läst en artikel skriven av Lance Gille där han tog upp streching för att få större muskelfascia. Det verkar också vara på modet med DC träning där de använder sig av extremstretching för större muskelfascia. Är det någon som använder sig av denna princip eller någon som har åsikter om den. Hur ofta strechar ni mellan seten, hur länge och hur hårt?

Jag strechar sällan mellan seten och då aldrig särskillt hårt. Har också läst en artikel i Ironman för ett tag sedan där det stod att stretcha mellan seten medförde att muskelns kontraktionskraft skulle minska vilket i sin tur leder till att man kan lyfta mindre. Några tankar om detta?

Jag försöker att bifoga en bild på Bob Birdsong men jag har inte lyckats bifoga nån bild än så länge trots flertalet försök. Hoppas det fungerar.

pellepedal
2004-11-21, 11:34
När det gäller DC, är det väl lite fel att prata om att stretcha mellan seten.
Enligt DC stretchar du väl EFTER varje muskelgrupp.

Being_A_Spotter
2004-11-21, 11:37
När det gäller DC, är det väl lite fel att prata om att stretcha mellan seten.
Enligt DC stretchar du väl EFTER varje muskelgrupp.

Och hur många set kär man per muskelgrupp då? Jag trodde det var ett set (arbetsset) med två rest pause sessioner... :confused:

pellepedal
2004-11-21, 11:46
Och hur många set kär man per muskelgrupp då? Jag trodde det var ett set (arbetsset) med två rest pause sessioner... :confused:

Exakt.
Men av första inlägget förstod jag det som om han menade att man typ kör 3 set bröst och stretchar mellan varje set.

Being_A_Spotter
2004-11-21, 11:56
Exakt.
Men av första inlägget förstod jag det som om han menade att man typ kör 3 set bröst och stretchar mellan varje set.
Kan vara jag som har lite svårt att utrycka mig... Det första jag skrev var bara en "inledning" till kommande frågor. Lances artikel hade inget med Doggcrapp att göra och jag har heller inte försökt att säga hur de strechar utan bara att de gör det. Frågorna är mina egna och inte en härledning till hur ovanstående tränar eller strechar. Fan vad confusing det blev. Jag skulle behöva en svenskalärare bredvid mig när jag skriver :em:

Proteus
2004-11-21, 18:11
Jag kör DC-träning nu, och jag stretchar efter varje muskelgrupp, och det gör riktigt ont, anser att jag växt bra av det och återhämtningen/träningsvärken är mindre, även om man ofta är väldigt öm i nån dag efteråt, bröstmusklerna har ändrat utseende till det bättre dessutom :D

Dock så har jag inte så mkt å jämföra med i och med att jag började träna dc direkt när jag började med träningen seriöst, med kost osv... och jag har bara hållt på seriöst i 6 veckor typ :rolleyes:

Being_A_Spotter
2004-11-21, 19:08
Vad glad jag blir att du svarade! Jag tror att även jag ska börja strecha efter varje muskelgrupp. Senaste gången jag gjorde det gick det dock inte så bra, jag kände mig helsned. Kanske jag sträckte mig eller nåt... vilken sopa man är. :D

Hittade denna
How To Expand The Fascia for Enhanced Muscular Size and Shape!
http://www.abcbodybuilding.com/magazine/fascialstretching.htm

Proteus
2004-11-21, 20:14
Här har du lite beskrivningar på hur dc's stretching ser ut, jag stretchar så och det känns bra, förutom kanske axelstretchingen då, men det kan ha med å göra att jag kanske inte gör den helt rätt, plus att jag haft lite problem med axellederna...

Stretching:

CHEST: Flat bench 90lb dumbbells chest high--lungs full of air-- I drop down into the deepest flye I can for the first 10 seconds or so with my lungs full of air and chest out---then staying there I arch my back slightly and try to press my sternum upward --this is absolutely excruciating--the rest of the 60 seconds I try to concentrate on dropping my elbows even farther down (I try to but I don’t think they are going any lower--LOL)---the last 15 seconds I’m pretty much shaking like a leaf, I have tears in my eyes and I think about dropping bodybuilding and becoming a tap dancer on Broadway (ok that parts not true)--My opinion is people should use dumbbells that are a little over half of what your heaviest set of 6-8 reps would be. I cant state this enough--extreme stretching royally sucks!!! Its painful. But I have seen
amazing things with people -especially in the quads.

TRICEPS: Seated on a flat bench-my back up against the barbell---75lb dumbell in my hand behind my head(like in an overhead dumbell extension)--sink dumbell down into position for the first 10 seconds and then an agonizing 50 seconds slightly leaning back and pushing the dumbell down with the back of my
head I like one arm at a time in the bottom position of a dumbell triceps extension----going to the extreme stretch and then slightly pushing on the dumbell with the back of my head.

SHOULDERS: This one is tough to describe--put a barbell in the squat rack shoulder height--face away from it and reach back and grab it palms up (hands on bottom of bar)---walk yourself outward until you are on your heels and the stretch gets painful--then roll your shoulders downward and hold for 60
seconds.

BICEPS: Olympic bar in a power rack or squat rack about neck high---face away from it and reach back and put both hands over the bar gripping it----now either sink down with one leg forward/one leg back or better yet squat down and try (I say try because its absolutely excruciating) to kneel. Go down to the
stretch that is almost unbearable and then hold that for 45 to 60 seconds. Your own bodyweight is the load. What I do is put the bar at a place on the squat rack in which I can kneel at a severe stretch and then try to sink my ass down to touch my feet. If its too easy I put the bar up to the next rung.

BACK: Honestly for about 3 years my training partner and I would hang a 100lb dumbell from our waist and hung on the widest chin-up bar (with wrist straps) to see who could get closest to 3 minutes--I never made it--I think 2 minutes 27 seconds was my record--but my back width is by far my best body part--I pull on a doorknob or stationary equipment with a rounded back now and its way too hard too explain here--just try it and get your feel for it.

HAMSTRINGS: Either leg up on a high barbell holding my toe and trying to force my leg straight with my free hand for an excruciating painful 60 seconds or another exercise I could only show people and not type here.

QUADS: Facing a barbell in a power rack about hip high --grip it and simultaneously sink down and throw your knees under the barbell and do a sissy squat underneath it while going up on your toes. then straighten your arms and lean as far back as you can---60 seconds and if this one doesn't make you hate my guts and bring tears to your eyes nothing will---do this one faithfully and tell me in 4 weeks if your quads don’t look a lot different than they used to.

CALVES: my weak body part that I couldn’t get up too par until 2 years ago when I finally thought it out and figured out how to make them grow (with only one set twice a week too) I don’t need to stretch calves after because when I do calves I explode on the positive and take 5 seconds to get back to full stretch and then 15 seconds at the very bottom "one one thousand, two one thousand, three one thousand etc" --15 seconds stretching at the bottom thinking and trying to flex my toes toward my shin--it is absolutely unbearable and you will most likely be shaking and want to give up at about 7 reps (I always go for 12reps with maximum weights)--do this on a hack squat or a leg press--my calves have finally taken off due to this.

z_bumbi
2004-11-22, 08:57
Bröststretchen är en inbjudan till axelproblem.

Axelstretchen är ungefär samma sak

Kolla så ni inte är överrörliga i armbågen innan ni testar bicepsstretchen. Är ni det så bör denna undvikas helt, är ni inte det så kommer ni inte att komma längre än till rak arm och sen bara stretcha biceps långa huvud.
Ska ni köra någon övning som involverar axlar efter biceps så vänta med stretchen tills efter passet då biceps långa huvud stabiliserar axeln i viss mån. Har man tidigigare axelproblem så bör man känna efter noga hur det funkar.

Quadriceps
Har man minsta, minsta knäproblem så gör man den garanterat på egen risk, finns bättre övningar där man har mycket mer kontroll på belastningen.

Vader
Ställ in stoppen rätt om ni använder benpress eller hacksquat, det är en kul variant som gör lite ont.
Jag upplever helt klart att mina vader "blev längre" när jag körde något liknande för ett antal år sen vilket iofs inte är så konstigt då man ju stetchar mer.

RobbeliRobban
2004-11-22, 11:49
Hur kan något som DC slagit igenom? Helt ärligt hur kan man följa ett program skapat av någon som kallar sig för hundskit?

Tolkia
2004-11-22, 12:11
Nu kommer jag med mina kapitalt dumma frågor igen: Stretcha för att få större muskelfasciae? Växer inte fasciae i takt med att muskeln växer ...?

Being_A_Spotter
2004-11-22, 12:41
Nu kommer jag med mina kapitalt dumma frågor igen: Stretcha för att få större muskelfasciae? Växer inte fasciae i takt med att muskeln växer ...?
Ingen dum fråga alls... Tanken med extremstretching är att när man strechar en blodfylld muskel kommer muskelfascian som omger muskeln att tänjas ut och ge mer utrymme för muskeltillväxt. Vet ej om det fungerar på detta viset men det är tanken, såsom jag har uppfattat det.

Har för mig att Lance beskrev det som att muskelfascian kunde liknas vid en läderjacka. Är jackan trång kommer du inte att kunna bli större då läderjackan begränsar det men skulle du köpa en större läderjacka skulle du få mer plats att växa i... hihi. Det var något i den stilen i alla fall.

En trång muskelfascia begränsar muskeltillväxt en större har mer utrymme för tillväxt. En lång muskel borde dessutom kunna generera större kraft än en kort...

Proteus
2004-11-22, 13:44
Hur kan något som DC slagit igenom? Helt ärligt hur kan man följa ett program skapat av någon som kallar sig för hundskit?

Enkelt, därför att det uppenbarligen funkar mycket bra.

Proteus
2004-11-22, 13:49
:thumbup: Bröststretchen är en inbjudan till axelproblem.

Axelstretchen är ungefär samma sak

Kolla så ni inte är överrörliga i armbågen innan ni testar bicepsstretchen. Är ni det så bör denna undvikas helt, är ni inte det så kommer ni inte att komma längre än till rak arm och sen bara stretcha biceps långa huvud.
Ska ni köra någon övning som involverar axlar efter biceps så vänta med stretchen tills efter passet då biceps långa huvud stabiliserar axeln i viss mån. Har man tidigigare axelproblem så bör man känna efter noga hur det funkar.

Quadriceps
Har man minsta, minsta knäproblem så gör man den garanterat på egen risk, finns bättre övningar där man har mycket mer kontroll på belastningen.

Vader
Ställ in stoppen rätt om ni använder benpress eller hacksquat, det är en kul variant som gör lite ont.
Jag upplever helt klart att mina vader "blev längre" när jag körde något liknande för ett antal år sen vilket iofs inte är så konstigt då man ju stetchar mer.

Okej, i bröststretchen har jag inte haft några som helst känningar i axlarna, utan det känns som hela stretchen tar på bröstet.

Axelstretchen kan jag däremot tro dej på, har provat att stretcha genom att gå ner i dipsställning tills det sträcker bra på triceps och axlar, dock så känns det inte som triceps stretchas lika bra då...

Biceps och axlar körs inte samma dag.. Dock så väntar jag med axelstretchen tills efter jag kört triceps...

Har inga knäproblem och quadstretchen är otroligt skön, efter man är klar alltså :D

Thanks for the heads up tho!

abjorn
2004-11-22, 14:36
[QUOTE=Being_A_Spotter
Har för mig att Lance beskrev det som att muskelfascian kunde liknas vid en läderjacka. Är jackan trång kommer du inte att kunna bli större då läderjackan begränsar det men skulle du köpa en större läderjacka skulle du få mer plats att växa i... hihi. Det var något i den stilen i alla fall.
QUOTE]

Därför jag inte växer :confused: ;)

Rockhard
2004-11-22, 14:53
Jag försöker att bifoga en bild på Bob Birdsong men jag har inte lyckats bifoga nån bild än så länge trots flertalet försök. Hoppas det fungerar.

Verkar som det funkade till slut :thumbup:

jwzrd
2004-11-22, 16:12
DC är det som är inne och coolt nu. Det var Max-OT, nu är det DC. Tippar på att dom som använde rmodeprogrammen är samma som i övrigt är modemedvetna/-styrda.

pellepedal
2004-11-23, 18:46
Hur kan något som DC slagit igenom? Helt ärligt hur kan man följa ett program skapat av någon som kallar sig för hundskit?

Du har inte sett några bilder på DC eller nån av hans adepter (både dopade och rena) antar jag?
När man sett vad han lyckats med är det inget att tvivla på.

abjorn
2004-11-23, 18:50
Du har inte sett några bilder på DC eller nån av hans adepter (både dopade och rena) antar jag?
När man sett vad han lyckats med är det inget att tvivla på.

Har han tränat med denna metod under hela sin karriär?

Vir
2004-11-23, 18:54
DC är det som är inne och coolt nu. Det var Max-OT, nu är det DC. Tippar på att dom som använde rmodeprogrammen är samma som i övrigt är modemedvetna/-styrda.

Jag håller själv på med DC men tänker inte ta åt mig av kritiken. Den här lågvolymsträningen är en del av min periodisering. Jag hade tänkt köra lågvolymsträning i ca 2 månader nu just för periodiseringens skull och inte p.g.a någon modefluga, som det antagligen är. Annars finns det bra ideer att ta från DC. Som just den principen att du SKA hela tiden öka och göra bättre i från dig än vad du gjorde passet innan. Om du håller det så vet du i alla fall i vilket håll träningen går i. Själv har jag bara kört DC i ca 4 veckor och som alla andra säger så är resultaten imponerande men jag låter mig inte luras och tro att "DC is the shit" utan jag tror att det kan vara viktigt att våga hitta nya dimensioner i periodiseringen, om man under en längre tid har kört högvolymsträningen så kan nog DC ge enorma resultat under en viss period.

RobbeliRobban
2004-11-23, 19:40
Du har inte sett några bilder på DC eller nån av hans adepter (både dopade och rena) antar jag?
När man sett vad han lyckats med är det inget att tvivla på.

Nej det har jag inte gjort. Oavsett vad som presenteras ger det ett oseriöst intryck om man kallar sig själv eller sin skapelse för skit. För att få mig såld på något krävs det mer än bara bildbevis, vittne och framställning av metod. jag tränar tex. inte HIT oavsett hur bra Mentzers fysik än var.

Proteus
2004-11-23, 22:01
Nej det har jag inte gjort. Oavsett vad som presenteras ger det ett oseriöst intryck om man kallar sig själv eller sin skapelse för skit. För att få mig såld på något krävs det mer än bara bildbevis, vittne och framställning av metod. jag tränar tex. inte HIT oavsett hur bra Mentzers fysik än var.

Vad behövs det då?

Låter som om det enda som finns kvar är att testa själv...
Vilket i övrigt inte är en dålig idé, sen har jag lite svårt att förstå
hur nicket på någon skulle ha något med saken att göra...

RobbeliRobban
2004-11-23, 22:10
Vad behövs det då?

Låter som om det enda som finns kvar är att testa själv...
Vilket i övrigt inte är en dålig idé, sen har jag lite svårt att förstå
hur nicket på någon skulle ha något med saken att göra...

En trovärdig förklaring på varför något fungerar, inte bara presentation av tillvägagångsätt och resultat. Men nu har jag kapat extremstretching frågan för länge med mitt gnäll.

TCOG
2004-11-23, 22:24
här är lite bilder av uppfinnaren han själv (Dante "Doggcrapp")

http://www.fitnesspont.hu/mass-shop/picture_gallery/Dante_Bautista/Dante_Bautista_003.jpg

http://www.fitnesspont.hu/mass-shop/picture_gallery/Dante_Bautista/Dante_Bautista_002.jpg

http://www.fitnesspont.hu/mass-shop/picture_gallery/Dante_Bautista/Dante_Bautista_001.jpg

kimonque
2004-11-23, 22:27
ser ut att tjänat en del på det också ;)

Proteus
2004-11-24, 02:45
Ja man kan ju knappast påstå att han är liten :thumbup:

pellepedal
2004-11-24, 08:27
Har han tränat med denna metod under hela sin karriär?

Det finns väl ingen som under en lång karriär bara kört ett system under hela tiden...
Men enligt Dante har han kört enligt sitt system under många år, då han justerat och förfinat systemet så att det ska bli så effektivt som möjligt.

Folk betalar ju väldigt bra för att få träna med honom under en tid. Och de som gör det gör otroliga ökningar, både i storlek och styrka, så helt fel har han nog inte.

Numero1
2004-11-24, 09:53
[QUOTE=Being_A_Spotter
Har för mig att Lance beskrev det som att muskelfascian kunde liknas vid en läderjacka. Är jackan trång kommer du inte att kunna bli större då läderjackan begränsar det men skulle du köpa en större läderjacka skulle du få mer plats att växa i... hihi. Det var något i den stilen i alla fall.
QUOTE]

Därför jag inte växer :confused: ;)

...och den liknelsen känner jag igen från B&K...

Yankeee
2004-11-24, 13:51
Det är lite kul att när det läggs upp bilder på någon annan "stor" så ser man direkt "hur svårt är det om man dopar sig". Men den här killen har tydligen blivit stor med enbart sin crap-träning.

Jay-Z
2004-11-24, 14:31
Men den här killen har tydligen blivit stor med enbart sin crap-träning.

Do agree! :thumbup:

LBacker
2004-11-26, 19:46
Det är lite kul att när det läggs upp bilder på någon annan "stor" så ser man direkt "hur svårt är det om man dopar sig". Men den här killen har tydligen blivit stor med enbart sin crap-träning.

Jag utgår ifrån att det var ett skämt? Dante har varit en "underground"-skribent ett bra tag, och har ofta förekommit i en mängd internetpublikationer med rejält liberal dopingpolicy, däribland Anabolic Extreme:

"In 1996, Dante and I (along with another individual who shall remain anonymous) were arrested for our involvement in a rather large steroid deal. How large? Well, below is a partial inventory of the items that were involved in the deal…

1388 2 ml amps of sten
57 bottles of laurabolin
77 bottles of reforvit-b
10 boxes of gonadotropyl-c
100 amps primoteston depot
13 bottles of norandren

We were arrested by agents of the Department of Justice, DEA, and FBI. Although none of us were sent to prison, we all were convicted of multiple felonies related to the deal."

http://www.anabolicextreme.com/Anabolic/archives/anex_archive_issue20_extremeQA.htm

I vilket fall som, så är han en av de absolut bästa extrem/cutting edge/nyskapande träningsteoretikerna som funnits under min tid på Internet. Det var nog bara Trevor Smith som kom i närheten av hans skriverier. Men man ska ju inte glömma att han försöker göra en "T-mag" och tjäna storkovan på kosttillskott i kombination med rejält hypat forskningsmaterial (t.ex. Leptigen).

mr ruhl
2004-11-26, 20:15
tycker att det verkar intressant med hans ideer, kommer nog att prova på det inom en snar framtid, helst stretchingen tycker jag verkar riktigt intressant..