handdator

Visa fullständig version : Inte diet men ändå viktfråga!


Nadja
2004-11-20, 16:55
Jag undrar hur mkt det är möjligt för en normalviktig person att tappa i kroppsvikt/vätska under ca 1 vecka? exempelvis om man är sjuk etc.

Dessutom undrar jag hur mkt vätska kroppen gör sig av med under ett dygn (ungefär alltså)? Hälsn Nadja

Tolkia
2004-11-21, 14:00
Jag hade det stora nöjet att åka på en matförgiftning igår. Ställde mig på vågen när jag såg din fråga och hade då tappat ungefär 3 kg på ett dygn. Förmodligen ytterligare något lite nu, eftersom jag lyckats göra mig av med det vatten jag druckit under morgonen. :( Så jag misstänker att man kan tappa ganska rejält på en så pass lång period som en vecka om man skulle drabbas av någon långvarig magsjukdom.

Hur mycket vätska man utsöndrar per dygn beror på hur mycket vätska man tar in; om man inte får i sig något kommer ju kroppen att återabsorbera så mycket som möjligt via tarm och njurar. Det krävs dock att en viss "minimimängd" urin utsöndras per dygn för att bli av med diverse avfallsprodukter som inte är så nyttiga om de ansamlas i några större mängder; kanske 2 dl eller något ditåt.

Nadja
2004-11-21, 17:59
Tolkia< stackare som är sjuk men schysst att du hann kolla viktförlust :D . fast man lär ju inte tappa 3 kg/liter varje dag man är magsjuk, är väl värst i början...

Btw, jag hörde om en kille som gått ner 12 (!) kg/liter på en vecka. Han hade blivit magsjuk i ngt varmt land...

Sverker
2004-11-21, 18:27
Det krävs en hel del vatten för att utsöndra salter, urinämne, kreatinin, urinsyra etc. Minimimängden vatten ligger snarare på 1.2 - 1.5 liter per dygn.

Man kan snabbt förlora vätska under en extremt varm dag.
När 70 kilosmannen förlorat ca 4 liter vatten inträder en form av chock och läget blir akut. Till det yttre är huden torr och inte alls elastisk. Mun och svalg är helt tort och ögongloberna sitter lösare i ögonhålerna och ger den uttorkade ett spöklikt utseende.
Allvarligare är att den uttorkade har betydligt mindre blod än tidigare så pulsen är kraftigt förhöjd men blodtrycket mycket lågt. Härifrån blir läget snabbt allvarligt.
Nu behöver ju inte vattenförlusterna komma pga varmt väder utan samma sak sker vid kraftig diare´ och kräkningar !

Skulle man inte äta tömns glykogendepåerna snabbt och det frigörs vatten som kan användas i resten av kroppen. Den mängd vatten som nu tappas under ett eller två dygn är 2 - 3 liter.

Räknar man in fettförluster och förluster av muskelmassa beroende på att man inte äter och dricker blir viktminskningen kanske 7 - 8 kg på en vecka.

Tolkia
2004-11-22, 12:24
Menar vi egentligen samma sak här? Min (iofs inte helt nya) fysiologibok säger nämligen om absolut nödvändig/oundviklig "vätske-output": "Obligatory water loss is output that is relatively unavoidable: expired air, cutaneus transpiration sweat, fecal moisture and the minmum urine output, about 400 ml. per day, needed to prevent azotemia ...".
Däremot om normal dito:
"We typcially gain and loose about 2500 ml/day", vilket specificeras som 1600 ml via urin, 200 ml via avföring, 300 ml via andningen och 100 ml via svett i vila vid 20 graders omgivningstemperatur.

Fast i och för sig blir minimimängderna inte så små heller när man lägger ihop alla poster, för avdunstningen via andningsvägarna lär man ju ine kunna ändra på i första taget, vätskebrist eller ej. Jag tänkte nog mest på urinmängder när jag skrev det första inlägget.

Sverker
2004-11-22, 20:20
Jag sökte runt på nätet med " osmolar load " dvs den mängden lösta ämnen som njurarna måste utsöndra under ett dygn. De ämnena är främst urea och vanligt koksalt.

Denna sida beskriver hyfsat begripligt själva koncentreringen av urin:

http://sprojects.mmi.mcgill.ca/nephrology/presentation/presentation2.htm

För att det skall bli hyfsat begripligt i utäkningen längst ned på sidan bör man veta att 100 g protein ger 500 mosmol och 10 g koksalt ger 340 mosmol, summa 840 och med de andra ämnena i urinen hamnar man kring 900-1000 mosmol.