handdator

Visa fullständig version : Ny forumdel?


Kalleh
2004-11-20, 13:53
Efter en snabb kontroll kunde jag hitta följande trådar på ämnet...

Smärta i underarmarna

Ont i korsryggen

Myskofikt knä

stukat foten

Svagt knä?

Ont i axeln...

När får vi en forumdel som handlar om skador? :cryout:

Zakath
2004-11-20, 13:57
Efter en snabb kontroll kunde jag hitta följande trådar på ämnet...

Smärta i underarmarna

Ont i korsryggen

Myskofikt knä

stukat foten

Svagt knä?

Ont i axeln...

När får vi en forumdel som handlar om skador? :cryout:




Och en om den mentala biten med träningen :(

Men jag förstår att det är svårt att fixa fler forumdelar..

Frazze
2004-11-20, 14:02
Jag skulle gilla en som handlar om kroppen, typ. Alltså skador, fysiologi, sjukdom osv.

Allan
2004-11-20, 14:15
Ett litet förslag - snoka genom forumet efter vettiga trådar och samla ihop dom i en klump. Sen ska vi si vad vi kan göra åt det. Men inte mer av det där att NÅN ANNAN (dvs moderatorerna) ska göra det. Gör det själv.

allan

stahlberg
2004-11-20, 14:54
Vad menar du med den mentala biten av träningen? Det är ju nämligen ett ganska brett område, men delar av den är svåra att beskriva i skrift. Tror du att den mentala biten är så "stor" att den skulle behöva en hel forumdel?

Träningsjournalerna innehåller för övrigt en mental bit. När de som skriver där "peppar" varandra (ger positiv feedback) är det en mental bit. Sedan är hela forumet på sitt sätt en mental bit : det "samlar" tränande till diskussion om ett gemensamt intresse, skapar säkert motivation, och leder också till personliga relationer mellan tränande (en social bit, alltså). Via forumet sprids också kunskap - och okunskap - om träning ; i den ingår också en "mental bit".

Samtidigt ser man också ett sådant här forums "mentala brister". T.ex i "peppandet", som inte alls kan göras som "i verkligheten". Feedback ska (framförallt när den används i inlärningssyfte) vara 1) så snabb som möjligt, 2) ärlig, 3) positiv och 4) exakt. I verkligheten kan man uppfylla alla dessa kriterier, t.om i samband med ett dåligt utförande kan man vända feedbacken så att den blir konstruktiv, positiv.

Men nog har ett sådant här forum en mycket viktig "mental bit" att fylla!

Glen
2004-11-20, 15:13
Jag måste ju då slänga fram en egen idé:

Dela upp träningsforumet på en styrke/tyngdlyftningsdel och en del för "vanlig" styrketräning. Anledningen till detta är att det är en ganska strid ström av frågor på träningsforumet, och att frågor som inte uppmärksammas ganska snabbt ofta trillar ner på sida 2 och nedåt. Eftersom att det enligt min uppfattning är färre personer som svarar på styrke/tyngdlyftningsfrågor än på "vanliga" frågor så vore det trevligt att ha en egen del för dessa (nu går det ju iof att dela träning i långt fler kategorier än dessa två, men då det är styrkebiten som intresserar mig mest så nöjer jag mig så här, hehe)

Allan
2004-11-20, 16:09
Det finns fortfarande en Best of..del där särskilt läsvärda trådar placeras. Om man vill diskutera något specifikt får man väl se till att tråden hålls levande - det finns ju faktiskt trådar även i Träning&Kondition som ligger aktuella under lång tid (sortera efter antalet inlägg får ni se...)

allan

Pudzianovski
2004-11-20, 18:43
Saknar faktiskt en renodlad Strongman/SL/OL/grepp del.

Fast det är väl bara jag det!

Allan
2004-11-20, 18:45
Saknar faktiskt en renodlad Strongman/SL/OL/grepp del.

Fast det är väl bara jag det!

Nope det är inte bara du. Men det ska vara en helvittes aktivitet för att separata forum ska dras igång. F n är det i varje fall min uppfattning att det mesta kan täckas i det nuvarande forumformatet.

allan

Zakath
2004-11-20, 18:47
Nope det är inte bara du. Men det ska vara en helvittes aktivitet för att separata forum ska dras igång. F n är det i varje fall min uppfattning att det mesta kan täckas i det nuvarande forumformatet.

allan



Men det kommer nya användare varje dag! Och forumet växer, det kommer bara fler o fler nya trådar varje dag. Och då kanske det är dags för en ny forumdel? Iaf när ni skaffat bättre server som klarar av lite mer trafik och inte krånglar! :)

Pudzianovski
2004-11-20, 18:51
Nope det är inte bara du. Men det ska vara en helvittes aktivitet för att separata forum ska dras igång. F n är det i varje fall min uppfattning att det mesta kan täckas i det nuvarande forumformatet.

allan


De börjar trilla in en hel del SL lyftare här nu och ett eget forum skulle nog göra sin rätt då de gärna uppdaterar oss med info om tävlingar och annat snack. Grepp fantaster finns det gott om. Strongmanintresserade finns det (tex jag).

Att öppna en egen forumdel skulle jag tycka var väldigt bra.

Att det måste krävas aktivitet i forumdelen förstår jag inte?

Det är ju knappast ngn stor aktivitet i de två tävlingsforumdelarna med 40/60 startade trådar.

Är det jobbigt och fixa en ny del? eller vad krävs?

stahlberg
2004-11-20, 18:56
Frågan är om det lönar sig att "splittra grenarna". En charmig sida med forumet just nu är ju att lla kan läsa allt.

Fördelen vore ju att man lätt kunde hitta just DEN GREN man är intresserad av. Men frågan är om det verkligen är en fördel?

pellepedal
2004-11-20, 19:30
Tycker de har rätt bra indelning på Exhale's forum.

Allan
2004-11-20, 19:39
Synpunkterna är noterade. Den stora fördelen med Kolo är ju att folk faktiskt hittar till trådar som de knappast skulle sett om vi hade haft en större indelning. Jag kan garantera att grippersgänget fått många nya intresserade eftersom trådarna legat i Träning och Kondition.
Jag är själv reggad på Exhale och jag kan säga att det finns ett gäng forum jag aldrig varit inne på. De känns totalt ointressanta. Jag kanske missar nåt; vad vet jag? Och jag tror inte jag är ensam.
Det finns en annan aspekt också - man ska ha folk som kan sköta grejorna också, och det är mer jobb än man tror. Vi har ju haft ämnet uppe förr, men fortsätt mata med argument...

allan

pellepedal
2004-11-20, 19:42
Synpunkterna är noterade. Den stora fördelen med Kolo är ju att folk faktiskt hittar till trådar som de knappast skulle sett om vi hade haft en större indelning. Jag kan garantera att grippersgänget fått många nya intresserade eftersom trådarna legat i Träning och Kondition.
Jag är själv reggad på Exhale och jag kan säga att det finns ett gäng forum jag aldrig varit inne på. De känns totalt ointressanta. Jag kanske missar nåt; vad vet jag? Och jag tror inte jag är ensam.
Det finns en annan aspekt också - man ska ha folk som kan sköta grejorna också, och det är mer jobb än man tror. Vi har ju haft ämnet uppe förr, men fortsätt mata med argument...

allan

Det kanske är så att man hittar det man söker fortare och enklare på Exhalr, för man vet var man ska titta.
Att du inte varit inne på alla betyder inte så mycket. Man går ju bara in p ådet som man är intresserad av. Varför måste man kolla på allt annat som man inte finner intressant?

Grahn
2004-11-20, 20:00
Måste och måste hur vetdu att det inte är intressant om du inte kolalr på det då?

pellepedal
2004-11-21, 11:43
Ofta ser man ju på titeln om det är nåt som intresserar en.

Grahn
2004-11-21, 12:18
Ofta ser man ju på titeln om det är nåt som intresserar en.

Titeln på tråden ja det håller jag med om men du ser dem ju itne om du inte går in i forumet. Onödigt att separera forumen om det inte blir för mycket trådar/dag i de som finns.

z_bumbi
2004-11-21, 15:33
I vanliga träningsforumet blir det ganska mycket "brus" men kan man leva med det så lär man sig enormt mycket om andra idrotter vilket många inklusive jag själv inte hade gjort annars.
Jag håller t ex med Allan om att greppträningen skulle ligga långt ner på de flesta priolista om den hade hamnat i ett eget forum för 2-3 år sen, greppträningen har tjänat enormt på att ligga inbakat med all annan träning. Jag tvivlar inte på att både styrkelyft och tyngdlyftning drar liknande nytta av att ligga inbakade då man kan lära sig mer av att läsa om träning för andra idrotter än vad många verkar tro.

Sl, tyngdlyfting, strongman mm med inriktning på tävling platsar i tävlingsdelen av forumet anser jag, vill man kan man alltså starta något där som tar upp några specifika delar av den sport man är intresserad av. Dock bör det vara så seriöst så det verkligen handlar om tävlandet och inte varför man har en löjlig tröja på sig. Inlägg skrivna där kommer med andra ord att styras betydligt mer..

En sak man kan tänka på är ju också att man skriver bättre rubriker så blir det mycket lättare att hitta, "styrkelyft, bänkpress och tröja" t ex är mycket lättare att hitta än "Va fan är det där för något?", vilket inte är en rubrik helt tagen ur luften.

jim
2004-11-21, 15:39
jag tycker det nuvarande forum-formatet är alldelles utmärkt! :thumbup:

Pudzianovski
2004-11-21, 15:42
Det är inte alla som lusläser alla trådar som ni gör Mods.

Det finns annat folk som antagligen skulle tycka det var enklare att ha en separat del för det jag föreslog.

Dels behöver man inte bry sig om titeln då man vet vilket del av forument man befinner sig i. Dels så kan man faktiskt ha en löjlig disskusion om bänkpresströjor och få vettiga svar.

SL/OL/Grepp/Strongman

Lättare att hitta och att fråga om:
Resultat, regler, tävlingar, bilder, specifika disskusioner angående ämnen rörande dessa 4st "styrkesporter".

Det kanske inte finns intresse, men jag tycker iaf det skulle vara bra.

Allan
2004-11-21, 16:11
Vi kommer nog att behålla den här uppdelningen ett tag till. Till skillnad från några tycker jag att Exhales uppdelning är eländig, och gynnar enbart de redan frälsta. Däremot ska vi kanske kolla möjligheten att "märka"olika trådar för att lättare hitta dem.


allan

Kalleh
2004-11-21, 16:37
Saken är den att frågor om just skador och frågor relaterade till anatomi/fysiologi är ganska frekvent förekommande och berör ju alla tränande i minst lika stor grad som kost eller träningsupplägg.

Tycker att det finns mycket kunskap på forumet relaterat till just sådana här frågor och många bra trådar. Den första kommentaren från Allan var ju att någon skulle ta tag i saken själv och samla ihop lite trådar på ämnet. Så strax efter jag läst detta började jag spana lite översiktligt en liten bit bak i tiden. Ungefär vart femte tråd som startats den senaste tiden är relaterad till kroppen eller skador och detta tror åtminstonde jag skulle räcka mer än väl till en ny forumsdel.

Finns det någon som är beredd att hålla med om detta?

z_bumbi
2004-11-21, 16:44
Pudzianovski: Självklart det finns många fördelar med en striktare uppdelning men det jag är mest rädd för är att alla som tränar och tävlar i sådana sporter inte hoppar in i vanliga träningstrådar utan bara kollar "sin del" och sen är de klara. På kort sikt är det alltså den vanliga träningsdelen som förlorar mest på en uppdelning men sen förlorar de andra sporterna de som bara är semi-intresserade.
Det hela liknar väldigt mycket problemen som sporterna har i verkligheten då det är en fördel att kunna träna helt fritt från andra tränande men då förlorar man även intresset för sporterna från de andra tränande på gymet.

Kollar du i tävlingsforumet så ligger vissa regler där, tävlingsresultat hamnar också där om den som lägger in dem väljer att lägga dem där.
Men bilderna från styrkelyft samt tävlingsresultet får mer uppmärksamhet i det vanliga träningsforumet om man kollar på antal inlägg och träffar än vad de får om de hamnar i tävlingsdelen.

Pudzianovski
2004-11-21, 18:53
I takt med att forumet växer krävs utveckling, inte "inveckling".

Kanske ni tom lockar hit duktiga människor inom dess sporter som kan tillföra mycket.

Fast det känns mest som om det är jag som vill det här! :D

Glen
2004-11-21, 19:04
I takt med att forumet växer krävs utveckling, inte "inveckling".

Kanske ni tom lockar hit duktiga människor inom dess sporter som kan tillföra mycket.

Fast det känns mest som om det är jag som vill det här! :D


Jag har din rygg

z_bumbi
2004-11-21, 19:15
I takt med att forumet växer krävs utveckling, inte "inveckling".

Kanske ni tom lockar hit duktiga människor inom dess sporter som kan tillföra mycket.

Fast det känns mest som om det är jag som vill det här! :D

Det är en fin balans som jag ser det, jag skulle självklart också vilja ha ett underforum som samlar alla SL, alla TL, alla strongman samt alla grepptyper som finns på nätet och sen luta mig tillbaka och njuta av det som kommer att diskuteras.
Tanken att de kommer att spilla över mer på andra frågor om de är fler är ju intressant och på det sättet hade jag inte riktigt tänkt innan.

Vi får väl se vad som händer i framtiden helt enkelt.


Ska vi återgå till ursprunget på tråden vad gäller ett skadeforum så kan man lika gärna ha ett standardsvar till alla där, det är inte meningen att man ska fixa en diagnos över nätet så sök hjälp. Tyvärr så är det oftast så enkelt.

Allan
2004-11-21, 19:45
Då ska vi se här:
Det finns önskemål om ett speciellt Grippersforum. Vissa Grippare (hehe) vill inte sammanblandas med strongman och annat bjäfs. Enligt PM.
Sedan har vi Puddes önskemål om att skapa ett eget underforum för styrkesporter.
Därefter finns den ursprungliga frågan om ett skadeforum.
Till det kommer tidigare önskemål om ett "motivationsforum", och även om ett mer "vetenskapligt" forum.
Och jag har även fått synpunkter om att det behövs ett speciellt "fighter"-forum.

Nå vi noterar det och låter debatten fortgå.

allan

Zakath
2004-11-21, 19:51
I takt med att forumet växer krävs utveckling, inte "inveckling".

Kanske ni tom lockar hit duktiga människor inom dess sporter som kan tillföra mycket.

Fast det känns mest som om det är jag som vill det här! :D


Jag håller med.

Allan
2004-11-21, 19:53
Och för att få lite extra fart flyttar jag tråden till Allmänt, eftersom rätt många aldrig tittar in ens i Träning&Kondition, men de kan ju ha synpunkter ändå...

allan

Halldin
2004-11-21, 20:28
Jag tycker inte att forumindexet ska ha fler indelningar, det blir bara plottrigt.

Däremot kan man i ett forum som Träning - Vikter & Kondition ha underforum.
Det blir inte alls plottrigt, eller svårt att hitta.

Ett exempel från ett datorforum:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/swec.gif

Metal_boy_
2004-11-21, 22:21
vill ha forumsdel för matjournaler

alle
2004-11-21, 23:52
Jag tycker inte att forumindexet ska ha fler indelningar, det blir bara plottrigt.

Däremot kan man i ett forum som Träning - Vikter & Kondition ha underforum.
Det blir inte alls plottrigt, eller svårt att hitta.

Ett exempel från ett datorforum:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/swec.gif

Hade precis tänkt att föreslå det, underforum funkar oftast jävligt bra.

JJ
2004-11-22, 10:23
Jag tycker inte vi ska fler forumdelar, ser ingen anledning till det.

Halldin
2004-11-22, 12:39
Jag tycker inte vi ska fler forumdelar, ser ingen anledning till det.
Underforum vore en mycket bra idé, min knätråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33479) som exempel faller ner på sida 2 lite väl snabbt...

Grahn
2004-11-22, 12:46
Underforum vore en mycket bra idé, min knätråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33479) som exempel faller ner på sida 2 lite väl snabbt...

Bästa motiveringen hittils imo.

Om ett forum har en väldigt stor mängd aktiva trådar per dag så kan det bli negativt för exponeringen av enskilda trådar.

JJ
2004-11-22, 13:04
Underforum vore en mycket bra idé, min knätråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33479) som exempel faller ner på sida 2 lite väl snabbt...


Jo, det är väl OK. Skulle gärna se ett GI underforum så jag slipper se de mest idiotiska frågorna.

z_bumbi
2004-11-22, 13:16
Skulle gärna se ett GI underforum så jag slipper se de mest idiotiska frågorna.

:D

Zakath
2004-11-22, 13:19
Japp, så då tycker jag moderatorerna genast ska lägga till några underforum!

T.ex SL/OL/Grepp/Strongman/övrig styrkesport och Skador som två underforum!

:thumbup: