handdator

Visa fullständig version : Ont i korsryggen


Gudfadern
2004-11-20, 12:44
För några veckor sedan körde jag marklyft, gick på för tungt och blev riktigt dålig teknik. Dumt, jag vet. Dagen efter fick jag lite känningar i korsryggen, vilade ryggen tills den kändes helt ok. Igår testade jag köra lite lätt böj för att känna efter, och nu har jag ont igen på precis samma ställe.

Jag bor i sthockholm och vill besöka någon bra och billig naprapat/kiropraktor. Någon som kan rekommendera någon ?
Skulle även vilja veta skillnaden mellan naprapat och kiropraktor.

MVH

Edit: Jag får inte ont när jag står rakt och går, bara när jag ska luta mig frammåt.

Johnny
2004-11-20, 13:34
Vet inte hurvida man får göra reklam på det här viset, då jag studerar till naprapat. Men vi har en elevmottagning där ett besök endast kostar 150:-. Nackdelen är då att vi har ju inte så mycket erfarenhet, men det finns handledare som kan hjälpa till id extra kluriga besvär.

Observera att jag inte tjänar något på att göra reklam för detta, alla pengar går rakt ner i skolans ficka, det enda vi får ut av det är övning.

//Johnny

Åse Columbus
2004-11-20, 14:33
Oavsett om du hittar ngn bra kiropractor eller naprapat, så behandlar de ogärna så länge det finns en inflammation....

prova detta...

lägg dig ofta på golvet med benen i 90 graders vinkel över en stolsits eller liknande..i 10 minuter

res på dig på bästa sätt och gå i ungefär 10 minuter

upprepa...ofta

sträck dina höftböjare och hamstrings och gluteus

och använd någon inflammationshämmande tablett ett par dagar....

gör du detta så kommer du att märka att det blir bättre, sen kan du prova på antingen en muskulering eller en behandling hos någon av de yrkesutövare som vi talat om.

Massage lite då o då hjälper oxå...speciellt på gluteus och ryggmuskler. Sen ska man inte glömma att magmuskler som är svagare än ländryggen kan oxå bidra till sån här smärta.

blekfet2
2004-11-20, 14:37
fan skulle oxå behöva testa allt det åse skrev....min korsrygg mår inte heller så bra...

Gudfadern
2004-11-20, 15:20
Johnny: Vart ligger det?

Åse: Tack för övningen, ska börja göra den varannan timma och stretcha direkt efter. Kan man köpa inflammationshämmande tabletter receptfritt på apoteket, och kan det bli någon dålig effekt av dom om man inte har inflammation?

Frazze
2004-11-20, 15:31
Naprapathögskolan (http://www.nph.se/default.asp?c=14) ligger på observatoriegatan, vid odenplan.
Antiinflammatoriskt (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=053201&DocTypeID=7&UserTypeID=2) kan du köpa receptfritt i form av t.ex. ipren.

Åse Columbus
2004-11-20, 17:17
www.axelsons.se har elevbehandlingar inom massage, muskulering, etc

kolla under elevbehandlingar

bry dig inte om spa-behandlingarna, de kostar mer än de smakar.

stenis
2004-11-20, 17:22
Johnny: Vart ligger det?

Åse: Tack för övningen, ska börja göra den varannan timma och stretcha direkt efter. Kan man köpa inflammationshämmande tabletter receptfritt på apoteket, och kan det bli någon dålig effekt av dom om man inte har inflammation?

ipren kan du som du säkert redan vet köpa receptfritt.. starkare grejjer som jag just nu tuggar får du utskrivet av en läkare!

mvh stenis

Bärs
2004-11-21, 08:26
Oavsett om du hittar ngn bra kiropractor eller naprapat, så behandlar de ogärna så länge det finns en inflammation....

prova detta...

lägg dig ofta på golvet med benen i 90 graders vinkel över en stolsits eller liknande..i 10 minuter

res på dig på bästa sätt och gå i ungefär 10 minuter

upprepa...ofta

sträck dina höftböjare och hamstrings och gluteus

och använd någon inflammationshämmande tablett ett par dagar....

gör du detta så kommer du att märka att det blir bättre, sen kan du prova på antingen en muskulering eller en behandling hos någon av de yrkesutövare som vi talat om.

Massage lite då o då hjälper oxå...speciellt på gluteus och ryggmuskler. Sen ska man inte glömma att magmuskler som är svagare än ländryggen kan oxå bidra till sån här smärta.

Varför skulle de inte behandla om man har en inflammation?

Frazze
2004-11-21, 10:01
Bärs: Jag antar att det främst gäller akuta inflammationer (såsom bursiter, tendisiter, myositer osv) Rent allmänt är inflammation en kontraindikation för all typ av massage.

Johnny
2004-11-21, 10:19
Det stämmer det som Frazze säger. Man ska aldrig behandla akuta skador, vänta minst ett dygn innan man börjar göra något.

Men en liten fråga, vad är det som säger att detta skulle vara en inflammation? Jag kanske har läst för snabbt och missat något, orkar inte läsa igen nu då jag är nyvaken.


//Johnny

Allan
2004-11-21, 10:57
Nå, min teori är att karln är stel i iliopsoas. Stel överhuvudtaget. Jag har sett honom. Har jag tid ska jag testa lite mobilitet. Annars får han väl åka till NPH. Det finns en länk i Länkskafferiet till Naprapater i Sverige. Dessutom skulle jag tro att han är svag i magen, och se då kan det bli jobbigt att köra DogCrap.

allan

Bärs
2004-11-21, 16:35
Bärs: Jag antar att det främst gäller akuta inflammationer (såsom bursiter, tendisiter, myositer osv) Rent allmänt är inflammation en kontraindikation för all typ av massage.

Jaha, ok. Det visste jag inte.