handdator

Visa fullständig version : Smärta i underarmarna


teal
2004-11-20, 12:01
Första thread man startar och det är givetvis ett gnälligt sådant.

Tillbaka till mitt problem. Jag har börjat gymma seriöst nu efter ett längre uppehåll för att lägga på ett par kilo. I början gick allt fint men för ungefär 2 veckor sedan har jag börjat få enorma smärtor i underarmarna när jag tränar. Smärtorna kommer alltid när jag kör bicep/triceps, när jag kör liggande hantelpress och, hör och häpna, när jag sträcker ut armarna och sätter ned vikterna. Det går så ont så att det känns som om alla senor etc. i underarmarna slits av.

Jag har klurat lite själv och funderat på att jag kanske är för klen i underarmarna men vet inget säkert.

Tacksam för svar.

stenis
2004-11-20, 13:44
Första thread man startar och det är givetvis ett gnälligt sådant.

Tillbaka till mitt problem. Jag har börjat gymma seriöst nu efter ett längre uppehåll för att lägga på ett par kilo. I början gick allt fint men för ungefär 2 veckor sedan har jag börjat få enorma smärtor i underarmarna när jag tränar. Smärtorna kommer alltid när jag kör bicep/triceps, när jag kör liggande hantelpress och, hör och häpna, när jag sträcker ut armarna och sätter ned vikterna. Det går så ont så att det känns som om alla senor etc. i underarmarna slits av.

Jag har klurat lite själv och funderat på att jag kanske är för klen i underarmarna men vet inget säkert.

Tacksam för svar.

finns 100 trådar om detta.. men troligen är det så att du fått benhinneinflammtation i underarmarna... jag har det själv just nu, var till läkarn för 3 dagar sedan, fick tabletter utskrivna av honom som jag ska tugga 2ggr dagen.. fungerar typ som ipren fast dom håller i 13-14h typ.. så ring läkarn alt. ta en viloperiod...

mvh stenis

Jorgen
2004-11-20, 14:20
Du kramar säkert för hårt om stången/hantlarna skulle jag gissa på.

//Jörgen

Åse Columbus
2004-11-20, 14:23
Du kramar säkert för hårt om stången/hantlarna skulle jag gissa på.

//Jörgen

Precis!!!!

Släpp efter på greppet, många gånger så kan man låt stången/hanteln "vila" i handen. Eller lyft på långfinger eller ringfinger.

stenis
2004-11-20, 15:19
visst, håller man svagare så känns det inte lika mycket, men troligen så har han fått inflammation och då spelar greppet ingen roll, de gör ont endå.. gå till läkaren!

Har som sagt haft precis samma problem, läkarn sa att det var inflammation, alltså, det kommer troligen inte hjälpa mycket att hålla lättare om stången!

punkt

teal
2004-11-21, 12:50
tack för all hjälp. Blir en resa till läkaren imorgon efter gymmet. Ska köra rygg och då kan man prova på att lyfta något med löst grepp för att kolla.

ivandrago
2004-12-21, 19:27
Bump!

Någon som vet hur lång tid det tar för en benhinneinflammation i underarmarna att bli bra??

Har haft det från och till ett par månader nu. Försvann ett tag men kom nyligen tillbaks.. Tuggar ipren och smörjer in med zon och ska vila en vecka från all träning i och med julen nu.

-Ska man undvika ALLT som gör ont eller kan man köra lite försiktigt?

-När det inte gör ont längre, ska man ändå undvika de grejer som gjorde mest ont under inflammationen, typ tunga stångcurl och smalbänk?

-Kan man förebygga inflammation genom att stärka underarmsmusklerna eller ska man hellre undvika att påfresta dem för mycket?

stenis
2004-12-21, 23:26
Bump!

Någon som vet hur lång tid det tar för en benhinneinflammation i underarmarna att bli bra??

Har haft det från och till ett par månader nu. Försvann ett tag men kom nyligen tillbaks.. Tuggar ipren och smörjer in med zon och ska vila en vecka från all träning i och med julen nu.

-Ska man undvika ALLT som gör ont eller kan man köra lite försiktigt?

-När det inte gör ont längre, ska man ändå undvika de grejer som gjorde mest ont under inflammationen, typ tunga stångcurl och smalbänk?

-Kan man förebygga inflammation genom att stärka underarmsmusklerna eller ska man hellre undvika att påfresta dem för mycket?

1. Det kan ta tid, kör sånt som inte gör ont för underarmarna..

2. Ja, undvik gärna allt som gör ont.

3. Japps, du ska undvika saker som gjorde mest ont, typ stångcurl.. OBS! Lägg inte undan dem helt, men låt de ta ett tag innan du drar igång med dem igen, kör lite andra övningar ett tag som inte smiskar underarmarna så mycket, typ hantlar, cable osv.

4. Vet inte riktigt säkert.. Men visst, underarmarn måste man ju träna, man kan ju inte sluta träna dem av rädsla för att få inflammation..

OBS! Det som läkarna säger är inflammation behöver inte vara det.. Kan mycket väl vara korta muskler.. Min läkare gav mig diagnosen, inflammation i underarmarna.. Efter 25 dagar med pronaxen och ingen träning så hade smärtan fortfarande inte försvunnit.. Då började jag stretcha underarmarna, bättre o bättre blev det.. Ringde min massör o berättade allt för henne, hon sa då att de troligen handlar om korta muskler!

Slutstats efter detta, jag litar inte på läkare till 100% längre.. Självklart har dom kunskaper, dock tror jag dom behöver mycket mer utbildning om idrottsskador än vad dom idag har.. Men som sagt, läkare är inte odugliga, dom kan väldigt mycket.. Men dom har nog inte alltid rätt!

mvh stenis

King Grub
2004-12-22, 08:11
Det kan ta hur lång tid som helst... låter du det inte läka ut utan bara kör på riskerar du att inflammationen blir kronisk.

stenis
2004-12-22, 10:18
Det kan ta hur lång tid som helst... låter du det inte läka ut utan bara kör på riskerar du att inflammationen blir kronisk.

dock borde killen kunna köra övningar som inte smärtar i underarmen eller vad tror du grub?

ivandrago
2004-12-22, 12:53
Tack för svaren!!

Som jag trodde :(

Har haft inflammation i benhinnorna i smalbenen innan och smärtan känns exakt likadan. Ska dock testa att börja stretcha underarmarna ordentligt, för de är ofta ganska spända och stela. Får bli att köra remmar i det mesta då.