handdator

Visa fullständig version : Svagt knä?


Sunk
2004-11-20, 01:48
Halloj!

Mja, nu ska ni få höra storyn av mina knän... När jag var ca 15 åkte jag till fjällen och åkte skidor i en vecka, efter ja kommit hem hade jag konstant ont i knäna i nån vecka efter. Husläkaren sa träna dina benmuskler och vila, detta är en enkel överbelasning. Träna? tänkte jag. Åren gick och har alltid haft lite små ont då och då under kortare perioder. Skolsystrar har sagt att det liknar schlatter och de bara e o ta de lugnt, det går över vid 18 års åldern. Har spelat tennis när jag var typ 10-13 år, thai boxats sedan 14-16 och några veckor senaste terminen. Fyller 19 om nåra månder och är 192 lång och väger _ENDAST_ 70 kg <börjar böla>, sitter mycket framför datorn i mystiska ställningar ofta med benen i kors om det har något med saken att göra.

Så till dagens problem, fick en hård spark på insidan av vänster knä för någon vecka sen och fick avbryta träningen, halta hem och hoppas att de skulle gå över... En kille på thai klubben kom fram och sa att eftersom jag är så lång och smal har mina små muskler i knät inte hängt med vilket gjort att jag lätt får ont i knäna... Stämmer det? Kanske bör tilllägga att jag har mycket ondare i vänster knä men känner högra lite då och då... är "högerfotdominant" om det har något med saken att göra..

Han sa även att jag borde köpa en balansplatta och stå 5 min på varje ben och böja lätt på knäna varje dag för o bygga upp domdär musklerna i knät. Hjälper det och finns det några andra övningar man kan göra eller saker att tänka på?

Tacksam för svar...
Sunk

EDIT: Glömde nämna att jag alltid får smärtor i båda knäna när jag går i kyla...

Köttbullen
2004-11-20, 14:32
du kanske ska sluta me sitta i mystiska ställningar och börja träna benen lite..
börja me lätta vikter och gå djupt ner i benpress o knäböj..

Tror du har ont frö du har för klena senor o muskler runt knäna...

Åse Columbus
2004-11-20, 14:45
Balansplatta är ett utmärkt förslag!!!!

Sen tycker jag att du ska träna med lite styrka oxå. Men se till att du inte har en inflammation kvar under knäskålen. Känn på bägge knäskålarna....är den ena lite mer "svampig"...vänta då o ta lite antiinflammatoriskt tills det inte längre är så...sen börjar du träna lite benspark och lårcurl + benpress och prova utfall.