handdator

Visa fullständig version : Olika tillverkare av Grafikkort


DjaN
2004-11-19, 22:46
Det finns ju många olika tillverkare av grafikkort.. Eller säger man tillverkare.. hmm. haka inte upp er på det iaf :) hur som helst, till tex. GF 6800 finns det olika "tillverkare" så som: XFX, AOpen, Gainward...etc.. Är det någon skillnad mellan grafikkorten av samma märke, då det är olika tillverkare?

Chris
2004-11-19, 22:53
Skillnad lär det vara. Köp inget annat än ATI Radeon eller Gforcekort (Nvida?) tycker jag..

mini_Arnold
2004-11-19, 22:56
säg hur mycket pengar du har så hittar jag en åt dig, på nätet då förstås

Lillstrumpa
2004-11-19, 23:18
Det finns ju många olika tillverkare av grafikkort.. Eller säger man tillverkare.. hmm. haka inte upp er på det iaf :) hur som helst, till tex. GF 6800 finns det olika "tillverkare" så som: XFX, AOpen, Gainward...etc.. Är det någon skillnad mellan grafikkorten av samma märke, då det är olika tillverkare?

ATI och Nvidia tillverkar grafikprocessorer som sedan olika tillverkare av grafikkort köper och sätter på sina grafikkort. ATI tillverkar Radeon-GPU's (Graphic Processing Unit) och Nvidia tillverkar Geforce-kretsarna. Så enkelt är det.

Vill du ha ett billigare kort kan det vara kul att testa något mer okänt märke av grafikkort, men jag skulle satsa på ett märke som funnits med ett tag, som kan ge bra support på sakerna om något skulle krångla. Själv har jag ett Sapphire Radeon 9500 Pro (alltså ATI-kretsar på ett Sapphirekort). Gainward är bra, så även Abit, Sapphire, Point of view, ASUS och MSI. Några andra har jag inte testat, så du får botanisera själv om du vågar...

Lycka till med köpet! :)

aliquis
2004-11-19, 23:25
off-topic, men: 6600 GT eller X700.

DjaN
2004-11-20, 08:42
ATI och Nvidia tillverkar grafikprocessorer som sedan olika tillverkare av grafikkort köper och sätter på sina grafikkort. ATI tillverkar Radeon-GPU's (Graphic Processing Unit) och Nvidia tillverkar Geforce-kretsarna. Så enkelt är det.

Vill du ha ett billigare kort kan det vara kul att testa något mer okänt märke av grafikkort, men jag skulle satsa på ett märke som funnits med ett tag, som kan ge bra support på sakerna om något skulle krångla. Själv har jag ett Sapphire Radeon 9500 Pro (alltså ATI-kretsar på ett Sapphirekort). Gainward är bra, så även Abit, Sapphire, Point of view, ASUS och MSI. Några andra har jag inte testat, så du får botanisera själv om du vågar...

Lycka till med köpet! :)

Jag har tyvärr inte möjligheten att välja.. Har beställt en Dell dator med ett "256MB PCI Express™ nVidia Geforce 6800 GTO med DVI" .. Började undra lite när jag såg att det fanns så många olika tillverkare: Får jag en bra tillverkare? :P

Någon som vet vad Dell har för tillverkare på det grafikkortet.. Det kanske stod rent ut av i "256MB PCI Express™ nVidia Geforce 6800 GTO med DVI ".. men jag är inte så bra på att känna igen märken :D

Lillstrumpa
2004-11-20, 08:59
Du får antagligen ett helt okej märke eftersom Dell valt att teckna avtal med dem. Du får också ett riktigt bra grafikkort! Så misströsta icke... ;)

DjaN
2004-11-20, 12:24
Du får antagligen ett helt okej märke eftersom Dell valt att teckna avtal med dem. Du får också ett riktigt bra grafikkort! Så misströsta icke... ;)

Härligt :D Vad är DVI?

Johan
2004-11-20, 18:09
Är nästan säker på att det är Digital Video Input
Brukar bli bättre bild i alla fall.

LunaSpice
2004-11-20, 20:20
off-topic, men: 6600 GT eller X700.

X700...för du menar väl PCI-Xpress?

Latmasken
2004-11-20, 20:28
När Johan nästan är säker så har han tydligen fel ändå. Bra kompis? DVI betyder Digital Visual Interface, digital överföring av bild till t.ex. en tv av nyare variant.

Latmasken
2004-11-20, 20:31
PCI-express känns lika nödvändigt som 15 näsor.

LunaSpice
2004-11-20, 20:49
PCI-express känns lika nödvändigt som 15 näsor.

Med nForce 4 kommer det vara väldigt nödvändigt med 15 näsor. :D

Bite
2004-11-20, 20:51
Gah! Vilken djungel! Jag ska köpa ny dator i veckan och det är nog knepigt att plocka "rätt" delar, ska jag nu inte klara mig med min gamla vanliga näsa heller? :D

Latmasken
2004-11-21, 13:41
Med nForce 4 kommer det vara väldigt nödvändigt med 15 näsor. :D

Jag tänkte mer på utnyttjandet av hastigheten på bussen. AGP utnyttjas inte i närheten fullt ut, bra att satsa på en ny standard då. Jag säger då det.