handdator

Visa fullständig version : Kreatin eller anabolt?


Capone
2004-11-19, 20:43
hejsan! har under en längre tid kört med proteintillskott till min vanliga kost men vill nu även komplettera med något annat för ökad effekt. Nu är frågan den om jag ska satsa på något i kreatin väg eller något anabolt, typ glutamin etc.
Mitt mål är i första hand att utvecklas kroppsligt och inte att öka mina prestationer även om det inte är någon nackdel....

Tacksam för svar av er bättre vetande :P

King Grub
2004-11-19, 20:45
Vad är det för anabolt med glutamin? Inga studier har visat någon effekt på friska, styrketränande individer.

Jag tror kreatin måste anses ha 100 ggr högre prio än glutamin.

Capone
2004-11-19, 20:54
Okej... Tror jag ska köra på det faktist..

tack :)

Capone
2004-11-19, 20:58
Btw, drog slutsatsen att glutamine var anabolt eftersom de säljs under "anabolt/muskelökning" på många internetsidor ^_^

King Grub
2004-11-19, 21:09
Det tror jag säkert. :)

"The purpose of this study was to determine if high-dose glutamine ingestion affected weightlifting performance...

These data indicate that the short-term ingestion of glutamine does not enhance weightlifting performance in resistance-trained men."

J Strength Cond Res. 2002 Feb;16(1):157-60.

"We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults."

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

"In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics."

Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.

"We conclude that intravenous infusion of amino acids increases the fractional rate of mixed muscle protein synthesis, but addition of glutamine to the amino acid mixture does not further stimulate muscle protein synthesis rate in healthy young men and women."

Metabolism. 2000 Dec;49(12):1555-60.
__________________

Knäböj
2004-11-19, 21:33
Jag blir mer och mer förbryllad av forskningen då trots allt L-Glutamin är den aminosyra som 99% av alla proteintollskott innehåller mest av (15-20%)...Har för mig att den omsätts mest av alla aminosyror i kroppen oxå...

William
2004-11-19, 22:53
Glutamin förekommer i väldigt mycket större utsträckning i muskelceller än vad det gör i själva muskelproteinerna. Förklaringen till det är att det bildas en massa glutamin i muskelcellen ur andra aminosyror. Muskelcellen använder glutamin som en kvävetransportör så visst fyller glutamin en funktion. Men bara för att det finns mycket glutamin i muskelceller betyder det inte att det skulle vara anabolt för det.

Ngt som kan vara värt att tänka i sådana här sammanhang är att "bondlogik" inte alltid fungerar när det gäller biokemi och fysiologi. Saker och ting kan ses som rätt självklara men som i själva verket inte alls är det.

Mvh

William