handdator

Visa fullständig version : Stepmaskin.


Suhain
2004-11-19, 17:27
Tjena, kör en deff just nu, undrade ifall stepmaskinen är ett bra alternativ.
Jag kör 30 min efter varje styrketränings pass, 4 ggr i veckan blir de.
Sen 2 dagar som ja bara kör stepmaskin i 30-40 min.
Är det bra?

King Grub
2004-11-19, 17:46
Trappmaskin är ett fullgott konditionsalternativ, förutsatt att du gör rätt, och inte hänger som en hösäck på handtagen. :D

Du får bättre effekt om du delar upp konditions- och styrkepassen, men har du inte tid, lust eller möjlighet till det fungerar det att köra efter styrkepasset också.

Youngster
2004-11-19, 17:47
Det ryktas om att Grubben kör steppmaskin... Så kör på! :thumbup:

Jag kör mycket i trappmaskin (antar att det är samma sak...) och jag känner att det tar mycket mer än cykeln, raska promenaderna etc. Och logiken säger mig att det måste vara fruktansvärt mycket jobbigare att kuta upp för trappor än att promenera på plan mark. ;)

EDIT: Jag ville ju va först. But you can't beat the king. :bow:

tegel
2004-11-19, 18:02
Trappmaskin är ett fullgott konditionsalternativ, förutsatt att du gör rätt, och inte hänger som en hösäck på handtagen. :D

Du får bättre effekt om du delar upp konditions- och styrkepassen, men har du inte tid, lust eller möjlighet till det fungerar det att köra efter styrkepasset också.

Jag skulle inte med gott samvete ställa mig på en trappmaskin efter ett styrkepass... Efter styrkepasset vill du att musklerna ska återhämta sig för att bygga upp sig igen. Det kan de inte göra optimalt om du lägger en massa energi på kondition direkt efter.

Att köra trappmaskin funkar bra för mig, gillar särskilt HILL-programmet som ger lite skön intervallträning...)

Zakath
2004-11-19, 18:03
Trappmaskin är ett fullgott konditionsalternativ, förutsatt att du gör rätt, och inte hänger som en hösäck på handtagen. :D

Du får bättre effekt om du delar upp konditions- och styrkepassen, men har du inte tid, lust eller möjlighet till det fungerar det att köra efter styrkepasset också.



Men om man kör intervaller, är det okej att hänga på handtagen då under viloperioderna?

King Grub
2004-11-19, 18:20
Men om man kör intervaller, är det okej att hänga på handtagen då under viloperioderna?

Det tycker jag inte; det är inte viloperioder, det är återhämtningsperioder.

Zakath
2004-11-19, 18:26
Det tycker jag inte; det är inte viloperioder, det är återhämtningsperioder.



:(
Men då orkar jag ju ingenting, är sååå fet :(
Och då får man bara mjölksyra överallt efter 5 minuter..................

King Grub
2004-11-19, 18:37
Självklart får du anpassa aktivitens intensitetsnivå till din egen fysiska förmåga, och är du "sååå fet" kanske du är så illa tvungen, för att kunna hålla på tillräckligt länga. :)

Zakath
2004-11-19, 18:46
Självklart får du anpassa aktivitens intensitetsnivå till din egen fysiska förmåga, och är du "sååå fet" kanske du är så illa tvungen, för att kunna hålla på tillräckligt länga. :)



Jag är åtminstone "sååå fet" i relation till min egen förmåga att hålla mig kvar på trappmaskinen i mer än 5 minuter :(

:D

Whey
2004-11-19, 19:40
Men om du inte orkar mer än 5 minuter nu så kan du ju köra 5 minuter. Om ett tag orkar du 6, sen 7 sen 8 o.s.v.

HenrY
2004-11-19, 19:45
Trappmaskin = :thumbup:

OffT: Whey, fan vikken god avatar du har! :(

King Grub
2004-11-19, 19:45
Det ger nog mer att kunna köra, säg, 15 minuter med lite mer vila i återhämtningspauserna, för att efterhand försöka vända "vila" till just "återhämtning", istället för 5 minuter och sedan stupa.

Trappmaskin = :thumbup:

Du ser inte ut att säga :thumbup: när du står på den. :D

Zakath
2004-11-19, 19:46
Okej, nu är det väl inget "problem" jag har. Överdrev lite, allt beror ju också på vilken fart jag håller... Ni behöver inte oroa er :cheers: