handdator

Visa fullständig version : Ont i axeln...


Prowler
2004-11-19, 09:27
Detta har ni väl hört om tusen gånger förr, men jag skulle ändå vilja höra lite synpunkter...

Jag har tränat seriöst i ca 1 år nu och har aldrig skadat mig i axeln, men i måndags tränade jag bröst och körde uppåtlutande bänkpress med stång. Ökade inte eller nåt, men måste ha varit okoncentrerad och gjort nåt konstigt för dagen efter hade jag ont i vänster axel (framsidan).
Jag känner smärta när jag för vänster arm framför mig (som när man pekar på något) och för den åt höger framför bröstet.
Det gör liksom ont, ondare och ondast till ett stort KLICK känns. Sen känns det bättre i några minuter innan jag vill göra om det igen.


Tror ni det är något allvarligt? Vad är klicket för något? Är det farligt att hålla på och "klicka" så där? Sliter man på nåt sätt?

Tacksam för lite uppmuntrande ord!

Brenner
2004-11-19, 09:35
Jag har fick samma sak för 2 månader sen typ, det gick över efter någon dag. Jag tror inte du behöver oroa dig, försök att inte knäppa med axlen utan göra så lite så möjligt med den då borde det gå bra :)

Proteus
2004-11-19, 10:32
Axlen? E du smålänning eller? :D

Frazze
2004-11-19, 10:40
Detta har ni väl hört om tusen gånger förr, men jag skulle ändå vilja höra lite synpunkter...

Jag har tränat seriöst i ca 1 år nu och har aldrig skadat mig i axeln, men i måndags tränade jag bröst och körde uppåtlutande bänkpress med stång. Ökade inte eller nåt, men måste ha varit okoncentrerad och gjort nåt konstigt för dagen efter hade jag ont i vänster axel (framsidan).
Jag känner smärta när jag för vänster arm framför mig (som när man pekar på något) och för den åt höger framför bröstet.
Det gör liksom ont, ondare och ondast till ett stort KLICK känns. Sen känns det bättre i några minuter innan jag vill göra om det igen.


Tror ni det är något allvarligt? Vad är klicket för något? Är det farligt att hålla på och "klicka" så där? Sliter man på nåt sätt?

Tacksam för lite uppmuntrande ord!

Jag tror itne själva klicket är farligt, men däremot att dra armen förbi där det gör ont, ondare, ondast, för att sedan klicka. Oavsett vad det är för "skada" så är det inte bra. Du vet hur man säger:
"det gör ont när jag gör såhär"
"gör inte så då"

Se det som en gammal full moppe, vars koppling är lite halvkass, så du väljer att krosskoppla. Det är inte skadligt när växeln hamnar läge, men definitivt vägen dit.

Lite märkliga formuleringar kanske, är nyvaken.
Men om det inte gått över inom nån vecka borde du kanske gå och kolla upp vad det är som är fel.

Bärs
2004-11-19, 11:08
Kolla här

http://www.preventdisease.com/fitness/sportinjuries/articles/rotatorcuff.html

Där står bl.a. "severe pain is caused by adduction of the arm across the chest".

Prowler
2004-11-19, 12:48
Jag har haft ont i snart fyra dagar nu, och på måndag är det dags att köra bröst igen...Vet ju att det är bättre att vänta tills man blir bra, men blir ju så förbannad när jag inte kan träna som jag vill. Så får jag upp massa skräckscenarier i huvudet, att jag får problem nu resten av livet och blir som gubbarna på fabriken... Är väl bara att vila hela helgen och hoppas på det bästa...

Tackar för intresset

Prowler
2004-11-19, 12:50
Intressant tanke det där med moppen Frazze! Det är ju precis så som du säger!

cosmo
2004-11-19, 12:56
Iväg till en duktigt naprapat så fort som möjligt är mitt tips!

Legance
2004-11-19, 14:47
naprapat? snälla sånt här har väl alla haft nån ggn :> ja har haft ont i axlarna en del ibland går ju över med vila dock bara ta d lugnt så, kan ta nån vecka ju allt läker inte så fort, hade lite ont baksida axel o ner i ryggen i 2.5 vecka blev bra förra veckan dock.

Bärs
2004-11-19, 16:22
naprapat? snälla sånt här har väl alla haft nån ggn :> ja har haft ont i axlarna en del ibland går ju över med vila dock bara ta d lugnt så, kan ta nån vecka ju allt läker inte så fort, hade lite ont baksida axel o ner i ryggen i 2.5 vecka blev bra förra veckan dock.

Det behöver inte alls gå över på någon vecka om rotatorkuffen har fått något fel. Tvärtom, läs artikeln. Det kan bli värre om man inte tar det på allvar.

Hades
2004-11-19, 16:40
Ja, iväg och få hjälp direkt! Axlarna vill man INTE få permanenta problem med.

Better safe than sorry.