handdator

Visa fullständig version : bredare axlar


chriss
2004-11-18, 17:10
nån som har nån bra övning för att bli lite mer bredaxlad?

jwzrd
2004-11-18, 17:12
Min bredd kommer av samma övningar som även förringar utseendet av bredd, nämligen shrugs och marklyft.

cosmo
2004-11-18, 17:13
press bak nacke, hantelpress, hantellyft åt sidan, drag till hakan

Officer
2004-11-18, 17:54
Min bredd kommer av samma övningar som även förringar utseendet av bredd, nämligen shrugs och marklyft.


Men du är ju inte bred :D


Axelbredden (skelettet) är lite svårt att ändra kortsiktigt, det du kan göra för att påskynda "projekt bredare" är att du kör bra på axlarna och försöker att hålla ditt midjemått nere. Ju mindre midjemått du har desto bredare ser du ut ;)

Arne Persson
2004-11-18, 17:56
Stora traps och dåliga deltamuskler är ett utmärkt sätt att skaffa sig smala axlar.

z_bumbi
2004-11-18, 17:58
Stora traps och dåliga deltamuskler är ett utmärkt sätt att skaffa sig smala axlar.

Men man har stora traps i alla fall, alltid något. :D

Arne Persson
2004-11-18, 18:00
Men man har stora traps i alla fall, alltid något. :D


Då har man ju kommit halvvägs.

Shadow Warrior
2004-11-18, 20:31
För att bygga stora axlar behövs Stående press med skivstång, high pulls, power snatch, power cleans.....

Tramsövningar som hantellyft o cablelyft bygger inge muskler...

:kickass:

mr_ping2
2004-11-18, 20:32
Hantellyft åt sidan känns iaf som det tar jävligt bra..

Bite
2004-11-18, 20:35
Hantellyft åt sidan känns iaf som det tar jävligt bra..
Håller med, och nog fan bygger de också om man kör dem rätt, dvs lyfter med axeln och inte trapz.

TCOG
2004-11-18, 21:05
För att bygga stora axlar behövs Stående press med skivstång, high pulls, power snatch, power cleans.....

Tramsövningar som hantellyft o cablelyft bygger inge muskler...

:kickass:

det är därför dina axlar är så stora? :rolleyes: :notme:

Chris
2004-11-18, 21:20
det är därför dina axlar är så stora? :rolleyes: :notme:

Vill inte vara elak, men det där stämmer faktiskt. Håller med TCOG.

Sidolyft är en bra axelövning.

Shadow Warrior
2004-11-18, 21:26
Vill inte vara elak, men det där stämmer faktiskt. Håller med TCOG.

Sidolyft är en bra axelövning.

Men det är inte hardcore! :D

henke_in_training
2004-11-18, 21:30
hardcore eller inte....frågan är väl vad som är optimalt? :D

mini_Arnold
2004-11-18, 21:30
Men det är inte hardcore! :D
Lee priest kör hantellyft åt sidan, det gjorde väl arnold också.
Men det är klart, dom kanske inte räknas till hardcore iron pumpers?

Chris
2004-11-18, 21:37
Orka bry sig vem som kör hardcore, man kan träna hårt på fjollövningar också.

Knäböj
2004-11-18, 21:45
Sen finns det de som tänker för mycket på vad de gör och hur det ser ut,istället på vad de vill uppnå med träningen...skillnad.

Zakath
2004-11-18, 21:50
Stora lats borde ju hjälpa rätt bra för att öka BREDDEN. Att träna axlarna så man ser bredare ut tror jag knappt är märkbart...

Arne Persson
2004-11-18, 21:52
Orka bry sig vem som kör hardcore, man kan träna hårt på fjollövningar också.


Bara man lägger dom sist i programmet.

Shadow Warrior
2004-11-18, 21:53
Precis! :thefinger

Legance
2004-11-18, 22:32
rätt nöjd me mina axlar och det som byggt dom är axelpressar med hantlar då militärpressar och hantellyft, hantellyft är ju en sjukt bra övning

Survivor
2004-11-19, 14:20
Man kan köra Militärpress mellan toppläge och hakan, där tar övningen som mest på utsidan av axlarna. Tung vikt på rätt ställe. Har aldrig prövat men det låter ju bra i teorin :D

Edit: Inte testat under längre tid alltså.

mentzer
2004-11-19, 14:33
Man kan köra Militärpress mellan toppläge och hakan, där tar övningen som mest på utsidan av axlarna. Tung vikt på rätt ställe. Har aldrig prövat men det låter ju bra i teorin :D

Edit: Inte testat under längre tid alltså.

Men militärpressar tar i första hand på framsidan av axlarna.

mentzer
2004-11-19, 14:40
Stora traps och dåliga deltamuskler är ett utmärkt sätt att skaffa sig smala axlar.

Axlarna blir knappast smalare av att man har stora trapz.

Survivor
2004-11-19, 14:42
Men militärpressar tar i första hand på framsidan av axlarna.
Ja, från brösthöjd till haka, sen tar det faktiskt mer på utsida.

mentzer
2004-11-19, 14:42
Lee priest kör hantellyft åt sidan, det gjorde väl arnold också.
Men det är klart, dom kanske inte räknas till hardcore iron pumpers?

Då måste det ju funka för alla!!!

Survivor
2004-11-19, 14:43
Axlarna blir knappast smalare av att man har stora trapz.
Jo, visuellt sett.

mentzer
2004-11-19, 14:43
Ja, från brösthöjd till haka, sen tar det faktiskt mer på utsida.

Axeln har väl ändå samma position under hela rörelsen?

mentzer
2004-11-19, 14:44
Jo, visuellt sett.

Ja!

Survivor
2004-11-19, 14:45
Axeln har väl ändå samma position under hela rörelsen?Och musklerna rör sig och arbetar olika mycket under loppet av en rörelse.

mentzer
2004-11-19, 14:48
Och musklerna rör sig och arbetar olika mycket under loppet av en rörelse.

Förklara gärna för mig varför militärpressar mellan haka och toppläge skulle ta mer på utsidan av axeln.

Survivor
2004-11-19, 14:50
Förklara gärna för mig varför militärpressar mellan haka och toppläge skulle ta mer på utsidan av axeln.
Testa själv.

King Grub
2004-11-19, 15:34
Håll er till trådens ämne, tack.

ops
2004-11-19, 15:36
Axeln har väl ändå samma position under hela rörelsen?
Ja om du är stelopererad, annars ändras positionen efter hand! :bpump:

RobbeliRobban
2004-11-19, 15:38
Militärpressar!

Testade ryck för skojs skull, har aldrig haft sådan jäkla värk i axlarna som efter det, därför vågar jag mig på att säga att ryck med riktigt dålig teknik är en bra övning för stora axlar.

vattenbuffel
2004-11-19, 18:16
Vad är "militärpressar"? Vad är "trapz"? :)

TrIff
2004-11-19, 18:19
Woööööw nu får jag också svara lite! YEAH YEAH!

Militärpress - http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

Traps - http://www.exrx.net/Muscles/TrapeziusMiddle.html
http://www.exrx.net/Muscles/TrapeziusUpper.html
http://www.exrx.net/Muscles/TrapeziusLower.html

mentzer
2004-11-20, 10:36
Ja om du är stelopererad, annars ändras positionen efter hand! :bpump:

Så efter att stången passerat hakan vrids axeln och man pressar mer med utsidan av axeln? :confused:

ops
2004-11-20, 13:23
Ja det är klart! Vad tror du? Men skämt åsido att olika muskler och delar av musklerna aktiveras olika beroende på var i pressen man befinner sig, torde väl vara rätt klart! Det fenomenet med olika övningar är grunden till bla. hur Heavy duty är uppbyggt som program! Men det borde väl du veta?

mentzer
2004-11-20, 22:56
Det är väl ganska självklart att olika muskler arbetar under olika delar av rörelsen, men du vrider väl ändå inte axeln under övningen militärpressar så att när stången passerar hakan är axeln i samma position som t.ex. hantellyft åt sidan? Det är åtminstone svårt för mig att fortsätta pressa stången rakt upp från denna position, men jag kanske är stelopererad. Under hela övningen militärpressar arbetar främre delen av axeln mest, men självklart hjälper även mellersta delen av axeln till, liksom triceps, trapezius och övre delen av bröstet m.fl.
Det är av denna anledning Mike Mentzer ej rekommenderade pressövningar för axlarna då främre delen av axeln arbetar tillräckligt under bl.a. bröstträningen, och därför lätt kan bli övertränad. Istället rekommenderade han hantellyft åt sidan.

jwzrd
2004-11-20, 23:08
Men du är ju inte bred :D


Axelbredden (skelettet) är lite svårt att ändra kortsiktigt, det du kan göra för att påskynda "projekt bredare" är att du kör bra på axlarna och försöker att hålla ditt midjemått nere. Ju mindre midjemått du har desto bredare ser du ut ;)

Jag ser nu att min formulering var lite konstig, jag menar inte att jag var bred, jag menar att det som gör mig bredare.. osv. :)

Alla verkar ha snöat in på just delta också. Att träna endast delta för att få bredare axlar är nästan att göra motsatsen av man måste göra. När, jag iallafall, lägger av att träna 2-3 månader så händer nånting, min axelbredd minskar rätt rejält. Säkert 1 dm sett framifrån. Jag lovar att jag inte har en yttre delta som är så stor att den kan minska 5 cm. Det hantlar om hur armarna "hänger" från axlarna, rotationen på skulderbladen och en massa annan trams jag inte helt förstår. Saken är den att för mig är marklyft övning som påverkar bredden bäst. Men, som jag också sa, iom att den bygger traps relativt effektivt, så är det även den som ser till att försämra intrycket av breda axlar samtidigt.

ops
2004-11-21, 09:16
Mentzer original program: Hantellyft åt sidan i superset med MILITÄRPRESSAR eller annan pressövning sedan framåtlutade hantellyft, som parantes kan jag nämna att jag läst alla heavy duty böckerna och träffat Mike Mentzer 1980, och fått ett personligt träningsprogram, det är stor skillnad vad Mentzer rekomendrade i slutet på sin tränar karriär och vad han själv körde när han vann Vm!

Shadow Warrior
2004-11-21, 09:21
Mentzer original program: Hantellyft åt sidan i superset med MILITÄRPRESSAR eller annan pressövning sedan framåtlutade hantellyft, som parantes kan jag nämna att jag läst alla heavy duty böckerna och träffat Mike Mentzer 1980, och fått ett personligt träningsprogram, det är stor skillnad vad Mentzer rekomendrade i slutet på sin tränar karriär och vad han själv körde när han vann Vm!

Det är ännu större skildnad på vad han rekomenderade innan han dog... då rekomenderade han nämligen näst intill ingen axelträning......

Nex
2004-11-23, 11:03
Jag brukar hålla mig till smithpressar bakom nacken, hantellyft åt sidan och drag till hakan med stång.

För att variera mig en aning testade jag igår att köra drag till hakan med v-handtag i cabeln. Motsvarar den övningen drag till hakan med stång eller är den bättre/sämre på nåt sätt (förutom att den känns mycket mindre hardcore :) )?

mentzer
2004-11-23, 12:10
Sen finns det de som tänker för mycket på vad de gör och hur det ser ut,istället på vad de vill uppnå med träningen...skillnad.

Japp!

Shadow Warrior
2004-11-23, 12:22
Jag brukar hålla mig till smithpressar bakom nacken, hantellyft åt sidan och drag till hakan med stång.

För att variera mig en aning testade jag igår att köra drag till hakan med v-handtag i cabeln. Motsvarar den övningen drag till hakan med stång eller är den bättre/sämre på nåt sätt (förutom att den känns mycket mindre hardcore :) )?

Det är svårare att accelerera vikten... mindre hardcore alltså :D Samt att den ger mer konstant kontraktion men det är ju på bekostnad av den totala belastningen... samt att den inte tar på lika många muskelgrupper... rodd till hakan tar ju rätt mycket på erector spinae vanligtvis... därmed suger drag till hakan i kabel.

mentzer
2004-11-23, 12:26
rodd till hakan tar ju rätt mycket på erector spinae vanligtvis... därmed suger drag till hakan i kabel.

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Shadow Warrior
2004-11-23, 12:28
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Vadå? Har du aldrig kör rodd till hakan tungt eller? Själv kör jag mina highpulls på 45kg och jag har dragit 57,5kg 5reps förut... jag kan garantera dej att att det tar på hela erector spinae, latsen, trapsen, romboids och axlar......

mentzer
2004-11-23, 12:30
Vadå? Har du aldrig kör rodd till hakan tungt eller? Själv kör jag mina highpulls på 45kg och jag har dragit 57,5kg 5reps förut... jag kan garantera dej att att det tar på hela erector spinae, latsen, trapsen, romboids och axlar......

"Cheating"???

Shadow Warrior
2004-11-23, 12:33
"Cheating"???

Nej.. explosiv träning... man måste liksom välja hur man ska utföra denna övning... att köra den som en isolations övning rär dock rätt menlöst anser jag eftersom den sliter på axlarna när du går för höggt samt när du håller emot på nedvägen som i andra övnignar...

Nex
2004-11-23, 12:40
Det är svårare att accelerera vikten... mindre hardcore alltså :D Samt att den ger mer konstant kontraktion men det är ju på bekostnad av den totala belastningen... samt att den inte tar på lika många muskelgrupper... rodd till hakan tar ju rätt mycket på erector spinae vanligtvis... därmed suger drag till hakan i kabel.

Yep, det du säger låter faktiskt klart rimligt. Det känns ju faktiskt jävligt mycket lättare att höra hakdrag i kabel. Fördelen med just den övningen kan då alltså vara att den är mer isolerad... om man nu är ute efter att koppla bort övriga muskelgrupper. (edit: vilket jag nu ser att du redan har hunnit kommentera)

Det blir nog iaf mest drag med stång för min del, den känns bra och tung.

Nästa fråga då är ez-stång eller rak stång. Har för mig att jag nånstans här på forumet såg att nån hävdade att man av nån anledning (kanske för att vara schysst mot handlederna?) skulle köra med ez-stång. För min del funkar det inget vidare eftersom jag då slår armbågarna i viktplattorna vid varje lyft, så jag har mest kört rak stång.

Är det nån som har nåt att säga om ez-stång kontra rak stång i denna övning?

Shadow Warrior
2004-11-23, 12:45
Yep, det du säger låter faktiskt klart rimligt. Det känns ju faktiskt jävligt mycket lättare att höra hakdrag i kabel. Fördelen med just den övningen kan då alltså vara att den är mer isolerad... om man nu är ute efter att koppla bort övriga muskelgrupper. (edit: vilket jag nu ser att du redan har hunnit kommentera)

Det blir nog iaf mest drag med stång för min del, den känns bra och tung.

Nästa fråga då är ez-stång eller rak stång. Har för mig att jag nånstans här på forumet såg att nån hävdade att man av nån anledning (kanske för att vara schysst mot handlederna?) skulle köra med ez-stång. För min del funkar det inget vidare eftersom jag då slår armbågarna i viktplattorna vid varje lyft, så jag har mest kört rak stång.

Är det nån som har nåt att säga om ez-stång kontra rak stång i denna övning?

Om Ez:n passar dej så ok... men jag skulle nog villja säga att Ez inte är lämpligt för annat än extensions över huvudet (sittande/stående) samt omvänd curl....

Att den raka stången skulle slita på handlederna är bara blaha, om du/någon tycker det så är risken stor att problemet istället är att ni håller för tätt....
själv håler jag långfingrarna på gränsen mellan räfflingen och den kromade ytan... vilket är ungefär axelbrett för mej, tummarna över stången... såklart...

Metal_boy_
2004-11-23, 13:05
jag pippar pressövningar för axlarna numera..det känns som dom gör mer skada än nytta och ett pluss att det känns som jag river upp sår från veckans tränade tricepsmuskel

mentzer
2004-11-23, 23:04
Vadå? Har du aldrig kör rodd till hakan tungt eller? Själv kör jag mina highpulls på 45kg och jag har dragit 57,5kg 5reps förut... jag kan garantera dej att att det tar på hela erector spinae, latsen, trapsen, romboids och axlar......

Utförande nåt i stil med detta: Starta rörelsen stående med 90 graders vinkel i höftleden och en skivstång hängandes i raka armar. Utför rörelsen genom att explodera upp vikten mot hakan samtidigt som du reser överkroppen upp till en stående position.
Eller?

Shadow Warrior
2004-11-24, 07:19
Utförande nåt i stil med detta: Starta rörelsen stående med 90 graders vinkel i höftleden och en skivstång hängandes i raka armar. Utför rörelsen genom att explodera upp vikten mot hakan samtidigt som du reser överkroppen upp till en stående position.
Eller?

Jag står spikrakt med kroppen och gungar lite lätt rep för rep.... samt går upp på vaderna i toppläget utan att för den delen accelerera med dem....

pellepedal
2004-11-24, 09:24
Utförande nåt i stil med detta: Starta rörelsen stående med 90 graders vinkel i höftleden och en skivstång hängandes i raka armar. Utför rörelsen genom att explodera upp vikten mot hakan samtidigt som du reser överkroppen upp till en stående position.
Eller?


Hahaha... Det vore en syn det.

pellepedal
2004-11-24, 09:30
Jag står spikrakt med kroppen och gungar lite lätt rep för rep.... samt går upp på vaderna i toppläget utan att för den delen accelerera med dem....

Varför använda dig av vaderna när du tränar axlarna?
Låter som mycket cheating.
Ta av lite vikt och lär dig köra kontrollerat i stället. Då får du nog mer resultat med.

Shadow Warrior
2004-11-24, 10:44
Varför använda dig av vaderna när du tränar axlarna?
Låter som mycket cheating.
Ta av lite vikt och lär dig köra kontrollerat i stället. Då får du nog mer resultat med.

Jag använder vaderna automatiskt eftersom jag har lite svårt att stå still när jag ror sådanna vikter... e ju rätt mycket i förhållande till min låga kroppsvikt...
sen så vet jag med mej att många tyngre killar inte kan ro så mycket som jag även om dom cheatar....

För övrigt så tycker jag att det sliter på axlarna mer att köra "strikt" som i vanliga övningar..... High Pulls bygger myckt styrka och den är viktig för mej eftersom jag inte kan/bör köra fristående frammåtluande rodd tex.

Jag ser liksom High Pulls som en basövning och inte som en isolations övning.

tristan
2004-11-24, 13:47
Jag använder vaderna automatiskt eftersom jag har lite svårt att stå still när jag ror sådanna vikter... e ju rätt mycket i förhållande till min låga kroppsvikt...
sen så vet jag med mej att många tyngre killar inte kan ro så mycket som jag även om dom cheatar....

För övrigt så tycker jag att det sliter på axlarna mer att köra "strikt" som i vanliga övningar..... High Pulls bygger myckt styrka och den är viktig för mej eftersom jag inte kan/bör köra fristående frammåtluande rodd tex.

Jag ser liksom High Pulls som en basövning och inte som en isolations övning.

Anledningen att den gör ont när du kör den utan cheat är må hända att du har för tung vikt?

Shadow Warrior
2004-11-24, 14:04
Anledningen att den gör ont när du kör den utan cheat är må hända att du har för tung vikt?

Nej därför att det är skadligt att hålla emot mer än nödvändigt på nedvägen i denna övning. Så därför anser jag att det är lika bra att acelerera för fullt eftersom det är den positiva fasen som är viktig.....

MAXX
2004-11-24, 14:09
OT: Mentzer kan du inte skaffa en egen avatar? :furious:

aja man får väl ta o byta då har haft den rätt länge ändå..

Metal_boy_
2004-11-24, 16:58
Nej därför att det är skadligt att hålla emot mer än nödvändigt på nedvägen i denna övning. Så därför anser jag att det är lika bra att acelerera för fullt eftersom det är den positiva fasen som är viktig.....

negativ fas är nästan viktigare...innan jag började hålla emot i negativ fas ordentligt fick jag inte mycke till resultat..negativ fas står för den största delen av muskeltillväxt

Shadow Warrior
2004-11-24, 17:26
negativ fas är nästan viktigare...innan jag började hålla emot i negativ fas ordentligt fick jag inte mycke till resultat..negativ fas står för den största delen av muskeltillväxt

Jovisst men som jag sagt flera gånger här nu så anser jag att high pull är ett undantag.... men jag tror inte så mycket på det här med den negativa fasen ändå... kör man den för lågsamt så klarar man mycket färre set och eller blir övertränad... och jag tror inte det lönar sej.

Zakath
2004-11-24, 18:24
Jag avråder å det starkaste att köra drag till hakan med ez-stång!!!
Pajade mina handleder för ett par månader. Kör med rak.

pellepedal
2004-11-24, 20:32
Jovisst men som jag sagt flera gånger här nu så anser jag att high pull är ett undantag.... men jag tror inte så mycket på det här med den negativa fasen ändå... kör man den för lågsamt så klarar man mycket färre set och eller blir övertränad... och jag tror inte det lönar sej.

Jag tror bara du är allmännt viktkåt, som alla andra småttingar! :thefinger

Shadow Warrior
2004-11-24, 21:26
Jag tror bara du är allmännt viktkåt, som alla andra småttingar! :thefinger

Ja men om jag sänker 5-7kg så kan jag köra superstrikt och negtivt... men då går det ont... men visst vill jag förflytta vikt med :D

Metal_boy_
2004-11-24, 21:30
Jovisst men som jag sagt flera gånger här nu så anser jag att high pull är ett undantag.... men jag tror inte så mycket på det här med den negativa fasen ändå... kör man den för lågsamt så klarar man mycket färre set och eller blir övertränad... och jag tror inte det lönar sej.


det är väl braom man kan köra slut på sig utan asmånga set? det visar väl bara noga och effektiv träning?

Shadow Warrior
2004-11-24, 21:39
det är väl braom man kan köra slut på sig utan asmånga set? det visar väl bara noga och effektiv träning?

Ja det är sant.... men jag har läst i allafall två bra artiklar på att det är negativt med för mycket negtiv träning..... poängen i båda dessa artiklar var att man fick bäst resultat om man bara sänkte viktern kontrolerat inte mer....
Men eftersom jag e så senil så hittar jag inte på sidorna nu :em:

Metal_boy_
2004-11-24, 21:48
Ja det är sant.... men jag har läst i allafall två bra artiklar på att det är negativt med för mycket negtiv träning..... poängen i båda dessa artiklar var att man fick bäst resultat om man bara sänkte viktern kontrolerat inte mer....
Men eftersom jag e så senil så hittar jag inte på sidorna nu :em:


det är aldrig bra me för mycke av nånting ;)

EDIT: min negativa fas pågår i ca 3 högst 4sek

High1ander
2004-11-24, 22:36
Vad är High Pulls?

Shadow Warrior
2004-11-25, 07:01
Vad är High Pulls?

Explosiva stående rodd till hakan med skvistång (vanligtvis)

z_bumbi
2004-11-25, 11:35
Vad är High Pulls?

En "tyngdlyftarövning" som finns i två grundutföranden.
Med bred fattning som man har i ryck dvs ryckfattning samt då helt logiskt en mer normal fattning som man har i stöt dvs stötfattning.

Stötfattning
http://www.bsu.edu/webapps/strengthlab/exdetails.asp?exid=15
Jag har inte kollat filmen så jag vet inte om den ser något så när vettig ut.