handdator

Visa fullständig version : Borgligt dop?


påven
2004-11-18, 14:52
Finns det sånt?

Monoxide
2004-11-18, 15:02
Vad skulle ett borgerligt dop fylla för funktion?

påven
2004-11-18, 15:04
Vad skulle ett borgerligt dop fylla för funktion?

vi är ute efter doppresenter ochgudföräldrar men ingen kristendom

Monoxide
2004-11-18, 15:07
vi är ute efter doppresenter ochgudföräldrar men ingen kristendom

Då får ni ordna någon typ av namngivningsfest. Citerar från ett forum som jag hittade när jag letade efter svar på din fråga:

"[...]Många som inte är troende vill ändå ha någon form av högtidlig ceremoni och väljer då att ha en sk namngivningsfest. Det är helt enkelt en fest man har hemma el i lokal där man kanske läser nån fin dikt, sjunger något, håller något tal eller vad man nu tycker passar. Men som sagt det handlar inte egentligen om att ge barnet sitt namn, det gör inte dopet i kyrkan heller. "
miss_Titti, babyboom.nu

blekfet2
2004-11-18, 15:08
låter klokt...ska själv gå ut svenska kyrkan samt inte döpa mitt snart kommande barn....hatar kyrkan allt jävla skit den står för...usch fyfan

Fatalist
2004-11-18, 15:23
låter klokt...ska själv gå ut svenska kyrkan samt inte döpa mitt snart kommande barn....hatar kyrkan allt jävla skit den står för...usch fyfan
Agree! Sjukt dock att alla svenska medborgare automatiskt blir registrerade som kristna vid födseln :smash:

Sverker
2004-11-18, 15:36
Vid dopet tar församlingen upp barnet ( personen ) i gemenskapen. Dopet är alltså en ritual för att bli medlem i församlingen. Församlingen lovar samtidigt att fostra barnet i den kristna läran.
Har ingenting med något namn att göra.

Jag namngav mina barn genom att skicka in en blankett till Lokala Skattemyndigheten :D

palme
2004-11-18, 15:40
Varför säger folk att de döpar katter då?


Namnger heter det ju...



Hur mycket pengar tjänar man på att gå ur kyrkan? 2-3k/år?

JJ
2004-11-18, 15:51
Varför säger folk att de döpar katter då?


Namnger heter det ju...



Hur mycket pengar tjänar man på att gå ur kyrkan? 2-3k/år?

Ungefär, men det beror ju på vad du tjänar.

Mextreme
2004-11-18, 15:53
Varför säger folk att de döpar katter då?


Namnger heter det ju...



Hur mycket pengar tjänar man på att gå ur kyrkan? 2-3k/år?

Den är procentuell mot inkomsten. I genomsnitt 1,19 procent. Men den varierar mycket beroende på vart man hör, från cirka 0,6 till 2,3 procent.

Finns lite pengar att spara. Det ingår väl någon begravningsavgift men mig får de gärna slänga på komposthögen när jag är klar med detta.

palme
2004-11-18, 15:54
Ja själv tänker jag brännas så det kvittar känns det som.

Allan
2004-11-18, 19:08
Man kan i de flesta kommuner ha en borgerlig namngivningsceremoni. Det haver jag haft med mina bägge (mina ungar ska få välja själva om de vill vara med i kyrkan eller ej), och det var jättefint! Hör efter med kommunens information!


allan