handdator

Visa fullständig version : Hjälp, snedbänken kommer ifatt!


Glen
2004-11-18, 14:37
Fan, mina sneda bänkpressar är på väg att komma ifatt dom plana, vilket ju är lite olustigt. Känner när jag kör snedbänk att jag jobbar mycket bättre med själva bröstmuskeln medan det tar lite här och var när jag kör plan bänk.

Så, är det någon som känner igen fenomenet? är det någon som har några bra tips för att aktivera brösten mer på den plana bänken?
Försöker att dra ihop skulderbladen så gott det går, tänkte också att jag skulle testa att lyfta lite rakare på den plana bänken alltså mindre "axelbänk".

Fatalist
2004-11-18, 14:43
Känn efter på uppvägen om du verkligen drar ihop armarna (bröstarbete) in mot bröstet istället för att häva armarna (jobbar du mer med axlarna) rakt uppåt har jag listat ut vara ett bra botemedel mot träningsvärk i axlarna när man kör bänk

Fangface
2004-11-18, 17:55
Testa att ha fötterna på bänken istället för i golvet så att du får mindre svank ( om du inte har problem med balansen dvs ). Tycker personligen att det isolerar bröstet bättre på så vis.

Legance
2004-11-18, 19:18
kontrollera vikten på nervägen tycker ja gör jävligt mkt, o precis när man nuddar bröstet trycker man allt man har, försök att komma upp me bröstet så högt som möjligt ha lite svank och sen ihop me skulderbladen ska du se att det tar mkt bättre.

stahlberg
2004-11-20, 01:41
Beskriv följande :

1. Sänkningsbanan och sänkningsplatsen.
2. Armbågarnas "vinkel" då stången är på (vidrör) bröstet

Fråga 3 : Vilken vinkel har du på bänken i snedbänk?

Allt tyder på (just nu alltså) att du har starka bröstmuskler som du utnyttjar i snedbänken, men som du inte får ut styrkan av i vanlig bänkpress. Men svara på frågorna 1-3 ovan.

Glen
2004-11-20, 15:03
Beskriv följande :

1. Sänkningsbanan och sänkningsplatsen.
2. Armbågarnas "vinkel" då stången är på (vidrör) bröstet

Fråga 3 : Vilken vinkel har du på bänken i snedbänk?

Allt tyder på (just nu alltså) att du har starka bröstmuskler som du utnyttjar i snedbänken, men som du inte får ut styrkan av i vanlig bänkpress. Men svara på frågorna 1-3 ovan.


1. bortåt-nedåt (bort från huvudet så att säga), träffar nedre delen av bröstet (träffar mer mitt på bröstet då jag kör snedbänk)

2. Armbågarna är vinklade lite in mot kroppen (armbågarna är alltså inte i höjd med stången utan närmare fötterna)

3. 30 grader

Det som har slagit mig är naturligtvis att det blir för mycket "axelbänk" och för lite "bröstbänk" när jag kör den plana bänken, medan så inte är fallet på den sneda bänken (tror det där är Robbans definitioner på olika bänk-stilar).

Varför jag inte helt enkelt har börjat köra mer "bröst-bänk" beror på att jag har nån idé om att styrkelyftare i regel kör lite mer åt axel-hållet, och har därför tänkt att det kanske är en fråga om dålig teknik att den plana bänken inte utvecklas speciellt bra

stahlberg
2004-11-20, 15:36
Du har svarat på mina frågor. Det var precis som jag gissade, jag hade nästan kunnat svara på dem själv.

Du kan inte utnyttja din bröststyrka i bänkpress, därför att du lyfter med en stil som är ofördelaktig för dig. Sänk stången "närmare halsen" och håll armbågarna rakt utåt, pressa stången rakt upp (eller möjligen t.om EN ANING mot magen?). Simsalabim, på några träningar ska ditt bänkresultat börja öka.

Personligen har jag talat om bröstbänkare resp axelbänkare alltsedan 1985. De är mina formuleringar.

Tänk att Robban tydligen ovetande om detta har hittat på samma benämningar. Världen är liten!

Glen
2004-11-20, 15:43
Du har svarat på mina frågor. Det var precis som jag gissade, jag hade nästan kunnat svara på dem själv.

Du kan inte utnyttja din bröststyrka i bänkpress, därför att du lyfter med en stil som är ofördelaktig för dig. Sänk stången "närmare halsen" och håll armbågarna rakt utåt, pressa stången rakt upp (eller möjligen t.om EN ANING mot magen?). Simsalabim, på några träningar ska ditt bänkresultat börja öka.

Personligen har jag talat om bröstbänkare resp axelbänkare alltsedan 1985. De är mina formuleringar.

Tänk att Robban tydligen ovetande om detta har hittat på samma benämningar. Världen är liten!


Haha, han har säkert fått dom från dig, vet bara att han använt dom någon gång tidigare. Jo jag ska prova att köra mer bröstbänk så får vi se var det landar. Har du förresten någon koll på ungefärlig fördelningen dessa emellan, alltså hur stor del av dom som kör styrkelyft som använder respektive teknik?

stahlberg
2004-11-20, 15:48
Det är omöjligt att kolla sådant i dagens läge, åtminstone beträffande tävlings- och rekordlyft, därför att tröjorna ändrar tekniken fullständigt (tyvärr).

Glen
2004-11-20, 15:52
Jag tycker att hela grejen med tröjorna är lite lustig, för mig är det som att höjdhopparna skulle använda studsmattor. Lyfta i bar överkropp skulle kanske vara något?

stahlberg
2004-11-20, 15:58
Vi kan nog inte stoppa den s.k utvecklingen mera. Tröjorna kom första gången 1986 (Inzer-modell). De förbjöds internationellt ett år senare. Men pga ekonomi och "politik" är de nu tillåtna och "utvecklas" hela tiden. De har kommit för att stanna.

Det man kunde göra i IPF är att godkänna de tröjor som är godkända nu, men inte ta med nya modeller.

I och för sig finns det ju s.k Raw-tävlingar. Men för dem som vill tävla inom det enda internationellt accepterade förbundet IPF är tröjorna en nödvändighet (nödvändigt ont för somliga?). För tillfället är det orealistiskt att tänka sig något annat.

stahlberg
2004-11-20, 16:03
Jag har för övrigt sparat min Inzer-tröja från 1986. Den är nog lite "mindre utvecklad" än dagens modeller. Och ändå finns det ju betydligt värre modeller än de som är godkända i IPF!!