handdator

Visa fullständig version : Soja! Skadligt eller inte?


B-jay
2004-11-18, 13:19
Vet att det diskuterats fram och tillbaka om sojaprotein och övriga sojaprodukter.

Är det skadliga för oss män eller inte.

Vet att det diskuterats här förr, men hittar inte trådarna.

Finns det någon vetenskaplig studie som bevisar att soja Inte är skadligt?

Själv anser jag det vara ett billigt, bra och långsamt proteintillskott.

Sverker
2004-11-18, 13:52
Jag tittade in på PubMed för att söka kring isoflavoner.

Det blev tusentals träffar och relaterade länkar :rolleyes:

Detta abstrakt är ju lite småintressant:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12450882

Författaren skriver att isoflavonerna är östrogena i provrör ( in vitro ) men inte visat i verklig livet ( in vivo ).

Slartibartfast
2004-11-18, 14:54
Sverker ger alltid väldigt konkreta och bra svar. :bow:

King Grub
2004-11-18, 15:03
Här (http://www.mowifit.com/supp-10-04-02.htm) är en artikel, med referenser.

heinz
2004-11-18, 17:52
ingen som vet om det är skadligt eller inte, det lär väl visa sig med tiden.

Sverker
2004-11-18, 18:17
ingen som vet om det är skadligt eller inte, det lär väl visa sig med tiden.

Soja är garanterat oskadligt. Miljoner mäniskor har i århundraden ätit soja som proteinbas.

Vad som är osäkert är ifall fytoöstrogenerna verkligen har östrogen effekt eller det är precis tvärom, att det blockerar östrogenet.

heinz
2004-11-18, 18:32
Soja är garanterat oskadligt. Miljoner mäniskor har i århundraden ätit soja som proteinbas.

Vad som är osäkert är ifall fytoöstrogenerna verkligen har östrogen effekt eller det är precis tvärom, att det blockerar östrogenet.

soja är inte alls garanterat oskadligt, tvärtom. finns massor med studier och snack på nätet om dess faror, samt om dess positiva effekter också så klart vilket gör att man inte kan dra några riktiga slutsatser som med så mycket annat.
att folk har ätit soja under lång tid betyder ingenting eftersom det är dels skillnad på soja och soja, och dels beror på mängden som konsumeras.
f

Yankeee
2004-11-18, 18:41
soja är inte alls garanterat oskadligt, tvärtom. finns massor med studier och snack på nätet om dess faror, samt om dess positiva effekter också så klart vilket gör att man inte kan dra några riktiga slutsatser som med så mycket annat.
att folk har ätit soja under lång tid betyder ingenting eftersom det är dels skillnad på soja och soja, och dels beror på mängden som konsumeras.
f

Jaha? Man kan hitta massor med "studier" och snack om allt. Du tror inte på att människan har varit på månen? Du tror att aspartam är farligt på alla sätt och vis?

heinz
2004-11-18, 18:47
Jaha? Man kan hitta massor med "studier" och snack om allt. Du tror inte på att människan har varit på månen? Du tror att aspartam är farligt på alla sätt och vis?

vad är det du inte fattar? googla på soy+dangers t ex så har du att läsa till julafton.
vad har du för argument att soja INTE skulle vara farligt?
ska vi kanske snacka om annat som folk käkat i hundratals år och som därför med samma argument skulle vara säkert?
varför inte MJÖLK?

" In a Harvard study of male health professionals, men who drank two or more glasses of milk a day were almost twice as likely to develop advanced prostate cancer as those who didn't drink milk at all"

duger en harvard-studie?

Yankeee
2004-11-18, 18:56
vad är det du inte fattar? googla på soy+dangers t ex så har du att läsa till julafton.
vad har du för argument att soja INTE skulle vara farligt?
ska vi kanske snacka om annat som folk käkat i hundratals år och som därför med samma argument skulle vara säkert?
varför inte MJÖLK?

" In a Harvard study of male health professionals, men who drank two or more glasses of milk a day were almost twice as likely to develop advanced prostate cancer as those who didn't drink milk at all"

duger en harvard-studie?

Bra argument du har. Googla på "moonlanding fake". Poängen är att om man vill hitta fakta som stöder ens egen teori så är det inget problem.

Om du hängt här ett tag så skulle du veta att jag inte är någon mjölkfanatiker ;)

heinz
2004-11-18, 18:59
Bra argument du har. Googla på "moonlanding fake". Poängen är att om man vill hitta fakta som stöder ens egen teori så är det inget problem.

Om du hängt här ett tag så skulle du veta att jag inte är någon mjölkfanatiker ;)

allt jag kan säga är att en del studier pekar på föredlar med soja. andra pekar på nackdelar. en del förespråkar det. andra inte.
vad vill du jag ska göra? hoppa upp och ner?
jag säger som det är - att man inte vet, då uppenbarligen forskningen på området inte är tillräcklig.
det är väl ett mer ärligt svar än att hävda att soja är helt ofarligt och sen dra den slutsatsen för man käkat några gram om dagen i asien under årens lopp?

Yankeee
2004-11-18, 19:02
allt jag kan säga är att en del studier pekar på föredlar med soja. andra pekar på nackdelar. en del förespråkar det. andra inte.
vad vill du jag ska göra? hoppa upp och ner?
jag säger som det är - att man inte vet, då uppenbarligen forskningen på området inte är tillräcklig.
det är väl ett mer ärligt svar än att hävda att soja är helt ofarligt och sen dra den slutsatsen för man käkat några gram om dagen i asien under årens lopp?

Så är det med i princip allt. Sen är de flesta sidor som är anti-soja tyvärr ganska konspirationsinriktade vilket gör att man struntar i om de har något vettigt att säga eller inte.

heinz
2004-11-18, 19:06
Så är det med i princip allt. Sen är de flesta sidor som är anti-soja tyvärr ganska konspirationsinriktade vilket gör att man struntar i om de har något vettigt att säga eller inte.

http://www.wholesoystory.com/

du kan ju beställa den boken om du är nyfiken, skriven av
Kaayla T. Daniel, MS, PhD, CCN

tror hon har mer utbildning på områden än både du och jag tillsammans:

# Certified Clinical Nutritionist (CCN). Board certified by the International and American Association of Clinical Nutritionist (IAACN), Dallas, TX
# BA and MS degrees, University of Rochester, Rochester, NY.
# Ph.D in Nutritional Sciences and Anti-Aging therapies. Union Institute and University, Cincinnati, OH, March 2004.
# Honorary Board Member of the Weston A. Price Foundation, Washington, DC.

Yankeee
2004-11-18, 19:13
http://www.wholesoystory.com/

du kan ju beställa den boken om du är nyfiken, skriven av
Kaayla T. Daniel, MS, PhD, CCN

tror hon har mer utbildning på områden än både du och jag tillsammans:

# Certified Clinical Nutritionist (CCN). Board certified by the International and American Association of Clinical Nutritionist (IAACN), Dallas, TX
# BA and MS degrees, University of Rochester, Rochester, NY.
# Ph.D in Nutritional Sciences and Anti-Aging therapies. Union Institute and University, Cincinnati, OH, March 2004.
# Honorary Board Member of the Weston A. Price Foundation, Washington, DC.

Hon kan vara hur utbildad som helst, det betyder inte att det hon säger är rätt. Det finns nobelpristagare som inte tror att HIV är orsaken till AIDS.

heinz
2004-11-18, 19:17
Hon kan vara hur utbildad som helst, det betyder inte att det hon säger är rätt. Det finns nobelpristagare som inte tror att HIV är orsaken till AIDS.

precis. därför behövs det mer forskning.
bra att vi är överrens. vi vet alltså inte om soja är skadligt eller inte.
vilket jag sa från början.
tror inte vi kommer längre nämligen.

Frazze
2004-11-18, 19:30
heinz. Måste bara fråga, tror du att det finns någonting man verkligen kan veta? Jag menar, du kan säga precis vad som helst som du tror dig veta, och någon kan få det till att du inte vet. Bara nyfiken på hur du tänker...

heinz
2004-11-18, 19:37
heinz. Måste bara fråga, tror du att det finns någonting man verkligen kan veta? Jag menar, du kan säga precis vad som helst som du tror dig veta, och någon kan få det till att du inte vet. Bara nyfiken på hur du tänker...

jag tror vatten är bra för oss. inte allt vatten, men åtminstone kranvatten i sverige. riktigt säker är jag dock inte. och den dag då det kommre böcker om eventuella faror med dricksvattnet i kranen samt websiter som enbart ägnar sig åt detta (jämför: soja) så ska jag börja fundera över det :cool:

Frazze
2004-11-18, 19:44
Ytterst väl genomtänkt svar :)

heinz
2004-11-18, 19:48
Ytterst väl genomtänkt svar :)

ja det är det väl? klart man blir misstänksam mot soja när det börjar dyka upp hela websidor som ENBART är fulla med dess eventuella skadeverkningar samt böcker från högutbildade näringsexperter?

Yankeee
2004-11-18, 20:04
ja det är det väl? klart man blir misstänksam mot soja när det börjar dyka upp hela websidor som ENBART är fulla med dess eventuella skadeverkningar samt böcker från högutbildade näringsexperter?

Tror du på allt annat som följer samma mönster? T.ex månlandningen.

Frazze
2004-11-18, 20:15
Kranvatten (http://www.soveco.se/fram-2h2.html)

:D

heinz
2004-11-18, 20:16
Tror du på allt annat som följer samma mönster? T.ex månlandningen.

du tycker att forskarrön som pekar på eventuella faror inom t ex mjölkdrickandet eller sojakonsumtion är jämförbart med månlandningen?

Yankeee
2004-11-18, 20:17
du tycker att forskarrön som pekar på eventuella faror inom t ex mjölkdrickandet eller sojakonsumtion är jämförbart med månlandningen?

Rön, eventuella. Känns som att det räcker för att man inte ska lägga för mycket tid på att oroa sig ;)

heinz
2004-11-18, 20:28
Rön, eventuella. Känns som att det räcker för att man inte ska lägga för mycket tid på att oroa sig ;)

allt man kan göra är ju att fatta sina egna beslut efter dom "fakta" man kan få fram. mycket mer än så kan man ju inte göra.

Sverker
2004-11-18, 20:31
http://www.wholesoystory.com/

du kan ju beställa den boken om du är nyfiken, skriven av
Kaayla T. Daniel, MS, PhD, CCN

tror hon har mer utbildning på områden än både du och jag tillsammans:

# Certified Clinical Nutritionist (CCN). Board certified by the International and American Association of Clinical Nutritionist (IAACN), Dallas, TX
# BA and MS degrees, University of Rochester, Rochester, NY.
# Ph.D in Nutritional Sciences and Anti-Aging therapies. Union Institute and University, Cincinnati, OH, March 2004.
# Honorary Board Member of the Weston A. Price Foundation, Washington, DC.

Vad står det i boken ?
Vad är skadligt i sojan ? Under vilka förutsättningar blir sojan hälsofarlig, rå , kokt, jäst, stekt ?
Vad kan göras för att undvika förgiftning ?


Vare bra att ta fram de största farorna så att de kan ventileras.

skaparn
2004-11-18, 20:40
ja det är det väl? klart man blir misstänksam mot soja när det börjar dyka upp hela websidor som ENBART är fulla med dess eventuella skadeverkningar samt böcker från högutbildade näringsexperter?

Tänk då på att ett enkelt sätt att göra karriär inom forskarvärlden är att ifrågasätta en allmänt erkänd teori. Hur många är det inte som gör rubriker med att hävda att Einstein hade fel?
Det är visserligen positivt att inte okritiskt svälja allt man matas med men det finns gränser. Och självklart är inget helt säkert, bara sannolikt, hur sannolikt måste något vara innan du väljer att tro på det och för tillfället erkänna teorin?

Ett annat tips Heinz; slappna av, du har taggarna utåt och polemiserar direkt du får chansen. Man får så mycket mer ut av en diskussion om man tonar ner och samtidigt verkligen begrundar det andra skriver.

heinz
2004-11-18, 20:44
Tänk då på att ett enkelt sätt att göra karriär inom forskarvärlden är att ifrågasätta en allmänt erkänd teori. Hur många är det inte som gör rubriker med att hävda att Einstein hade fel?
Det är visserligen positivt att inte okritiskt svälja allt man matas med men det finns gränser. Och självklart är inget helt säkert, bara sannolikt, hur sannolikt måste något vara innan du väljer att tro på det och för tillfället erkänna teorin?

Ett annat tips Heinz; slappna av, du har taggarna utåt och polemiserar direkt du får chansen. Man får så mycket mer ut av en diskussion om man tonar ner och samtidigt verkligen begrundar det andra skriver.

jag är avslappad. jag skrev att man inte vet om soja är skadligt eller inte. en annan skrev att det är ofarligt. jag förklarade varför jag inte tycker man kan dra den slutsatsen. jag hänvisade till bl a en bok i ämnet.
jag vill nog påstå att min slutsats är den enda rätta - man vet inte, det finns folk som är för och emot och det behövs mer forskning.
resten av tiden ägnades åt att käbbla fram och tillbaka om månlandningen (!)

heinz
2004-11-18, 20:45
Vad står det i boken ?
Vad är skadligt i sojan ? Under vilka förutsättningar blir sojan hälsofarlig, rå , kokt, jäst, stekt ?
Vad kan göras för att undvika förgiftning ?


Vare bra att ta fram de största farorna så att de kan ventileras.

jag har inte läst boken. men hon tar ju upp en hel del på siten. kolla in där.

erk
2004-11-18, 20:48
jag har inte läst boken. men hon tar ju upp en hel del på siten. kolla in där.
Om du inte läst boken, och inte kan förklara någon fara utan ber läsaren se efter själv på hemsidan, hur trovärdig verkar du när du säger att det är skadligt? Inte speciellt är min åsikt.

skaparn
2004-11-18, 20:50
jag är avslappad. jag skrev att man inte vet om soja är skadligt eller inte. en annan skrev att det är ofarligt. jag förklarade varför jag inte tycker man kan dra den slutsatsen. jag hänvisade till bl a en bok i ämnet.
jag vill nog påstå att min slutsats är den enda rätta - man vet inte, det finns folk som är för och emot och det behövs mer forskning.
resten av tiden ägnades åt att käbbla fram och tillbaka om månlandningen (!)

Ok, då är du det...
Angående månlandningstjafset; du tar inte de många försöken till analogier som en signal på att du inte ger intrycket av att läsa andras inlägg särskilt noga och begrundande?

Sverker
2004-11-18, 20:56
jag har inte läst boken. men hon tar ju upp en hel del på siten. kolla in där.


Kollat !

Först under FAQ tar författaren upp att isoflavonerna kan påverka skjöldkörteln
" For som people this results in a mildly hyperactive thyroid with short-term energy gain "

Längre ned hänvisar författaren till att isoflavonerna sänker skjöldkörteln.


Men uppslaget är intressant. Får titta runt lite och se ifall det finns koppling till att det är hälsofarligt.

heinz
2004-11-18, 21:35
Om du inte läst boken, och inte kan förklara någon fara utan ber läsaren se efter själv på hemsidan, hur trovärdig verkar du när du säger att det är skadligt? Inte speciellt är min åsikt.

jag säger inte att det är skadligt.

heinz
2004-11-18, 21:36
Ok, då är du det...
Angående månlandningstjafset; du tar inte de många försöken till analogier som en signal på att du inte ger intrycket av att läsa andras inlägg särskilt noga och begrundande?

vilkas inlägg? det är ju i stort sett bara 1 person som snackat med mig i denna tråd och han ifrågasätter studier i största allmänhet.
vad ska jag göra åt det?
jag kan inte göra annat än konstatera att det finns olika åsikter, sen får väl var och och dra sina slutsatser.
jag förespråkar ju varken det ena eller det andra, jag säger att det råder delade meningar om hurvida soja är bra eller inte.
vad tror du själv? har du nån åsikt eller postar du bara för du inte har nåt bättre för dig?

erk
2004-11-18, 21:43
Du tror ju inget själv du heller, citerar bara fåniga sökningar på google som man med enkelhet gör själv.

heinz
2004-11-18, 21:46
Du tror ju inget själv du heller, citerar bara fåniga sökningar på google som man med enkelhet gör själv.

nej jag vet inte vad jag ska tro, gör du?
jag konstaterar att åsikterna går isär, för att visa att jag inte bara hittat på det så hänvisar jag bl a till böcker i ämnet skriven av betydligt mer sakunniga människor än alla oss tillsammans.
dom som är intresserade kanske kollar upp den boken, som t ex sverker gjorde. andra kanske låter bli.
vad ska jag göra mer? trolla fram en kanin ur hatten?
säg till vad du vill jag ska göra, du kan PM'a om det.

Yankeee
2004-11-18, 21:46
vilkas inlägg? det är ju i stort sett bara 1 person som snackat med mig i denna tråd och han ifrågasätter studier i största allmänhet.
vad ska jag göra åt det?


Jag ifrågasätter inte studier så länge de kommer från en trovärdig källa. Dina pseudostudier som du har luskat och letat fram på google ger jag inte mycket för.

heinz
2004-11-18, 21:49
Jag ifrågasätter inte studier så länge de kommer från en trovärdig källa. Dina pseudostudier som du har luskat och letat fram på google ger jag inte mycket för.

och vilka studier är det? jag har ju som bekant inte hänvisat till några.
vad bottnar detta i? är du livrädd för soja? drar du i dig 14 burkar sojaprotein om dan? vilka kriterier måste en studie uppnå för att du ska ta den på allvar?

erk
2004-11-18, 21:51
nej jag vet inte vad jag ska tro, gör du?
jag konstaterar att åsikterna går isär, för att visa att jag inte bara hittat på det så hänvisar jag bl a till böcker i ämnet skriven av betydligt mer sakunniga människor än alla oss tillsammans.
dom som är intresserade kanske kollar upp den boken, som t ex sverker gjorde. andra kanske låter bli.
vad ska jag göra mer? trolla fram en kanin ur hatten?
säg till vad du vill jag ska göra, du kan PM'a om det.
Man kan ju i alla fall komma med riktiga undersökningar och skriva ner vad det går ut på i sammandrag, som King Grub. Fast googlar man bara och inte läser vad man får upp är det såklart inte så lätt, men då får man förstå att det är på bekostnad av ens trovärdighet.

När jag skriver labrapporter i kemi brukar inte jag referera till "Alkemistens handbok" och liknande studier.

Yankeee
2004-11-18, 21:53
och vilka studier är det? jag har ju som bekant inte hänvisat till några.
vad bottnar detta i? är du livrädd för soja? drar du i dig 14 burkar sojaprotein om dan? vilka kriterier måste en studie uppnå för att du ska ta den på allvar?

Eftersom att du inte har postat några så kan jag anta.

Det bottnar i att man ska ha något att backa sina uttalanden med, inte "studier" och "snack".
Jag intar inga sojaprodukter överhuvudtaget.

heinz
2004-11-18, 21:55
Man kan ju i alla fall komma med riktiga undersökningar och skriva ner vad det går ut på i sammandrag, som King Grub. Fast googlar man bara och inte läser vad man får upp är det såklart inte så lätt, men då får man förstå att det är på bekostnad av ens trovärdighet.

När jag skriver labrapporter i kemi brukar inte jag referera till "Alkemistens handbok" och liknande studier.

Jo jag har förstått att king grub är din idol, du kom till undsättning så vackert i coca-cola-tråden för att backa honom. Väntar vi tillräckligt länge kanske han gör jobbet åt oss.
Du ber mig göra jobbet som sökmotor på kolozzeum, det är inte min uppgift. Den platsen är redan tillsatt.

erk
2004-11-18, 22:02
Jo jag har förstått att king grub är din idol, du kom till undsättning så vackert i coca-cola-tråden för att backa honom. Väntar vi tillräckligt länge kanske han gör jobbet åt oss.
Du ber mig göra jobbet som sökmotor på kolozzeum, det är inte min uppgift. Den platsen är redan tillsatt.
Vad är i så fall din uppgift? Att tala om att man kan söka på "soy danger"? Jag tror varje vettig individ förstår det själv. Presenterar man något ska man posta referenser som stödjer detta antagande, det är inte upp till den som läser att själv ta reda på det.

Något som jag tänkt på flera gånger är varför du aldrig kan bemöta argument, utan bara tolkar allt som skrivs mot dig på ett infantilt och trångsynt sätt och ställer idiotiska motfrågor baserade på dina tolkningar. Som nu till exempel, du går till barnslig motattack mot mig och anklagar mig för att se upp till King Grub och vänta på att han ska komma och göra jobbet. Inte ett uns av bemötande av min kritik. Förutom en tolkning som kvalar in bland de jag redan talat om.

heinz
2004-11-18, 22:03
Eftersom att du inte har postat några så kan jag anta.

Det bottnar i att man ska ha något att backa sina uttalanden med, inte "studier" och "snack".
Jag intar inga sojaprodukter överhuvudtaget.

backa upp vilka uttalanden? allt jag säger är att det finns en del som anser att soja kan vara skadligt. är man då intresserad av detta bör man kolla upp det. jag säger själv flera gånger att MER FORSKNING ÄR ÖNSKVÄRT
då ber du mig hänvisa till dessa undersökningar som ej ännu har gjorts?!
fram med kristallkulan och tidsmaskinen!
JAG påstår ingenting, alltså finns det inget beviskrav på MIN sida.
hade jag däremot sagt "soja ÄR skadligt" då hade jag behövt styrka det påståendet.

skaparn
2004-11-18, 22:04
vilkas inlägg? det är ju i stort sett bara 1 person som snackat med mig i denna tråd och han ifrågasätter studier i största allmänhet.
vad ska jag göra åt det?
jag kan inte göra annat än konstatera att det finns olika åsikter, sen får väl var och och dra sina slutsatser.
jag förespråkar ju varken det ena eller det andra, jag säger att det råder delade meningar om hurvida soja är bra eller inte.
vad tror du själv? har du nån åsikt eller postar du bara för du inte har nåt bättre för dig?

Jag postar självklart bara för att jag inte har nåt bättre för mig....
Eller så följer jag diskussionen med intresse och hoppas på att den ska leda till något. Att jag sedan postar beror på att en kombattant var i min mening lite aggressiv och jag ger denna ett litet tips i all välmening. Dina argument skulle bli mottagna bättre med en lite mer ödmjuk attityd, fast vill du inte det så är det ditt val.

Men lite mer ontopic.
Ja, det råder delade meningar, men hur trovärdiga är de båda sidorna? Det var därför någon tog månlandnigen som exempel, det råder delade meningar om den också. Vad som måste göras är att vikta argumenten från båda håll och komma fram till en sannolikhet att någon av dom har rätt. Idetta fall så är det mest vetenskapliga jag sett från ditt håll boken på "wholesoystory" vilken ingen har läst. Som jag skrev, ifrågasättande innebär lättköpta poäng.

heinz
2004-11-18, 22:05
Vad är i så fall din uppgift? Att tala om att man kan söka på "soy danger"? Jag tror varje vettig individ förstår det själv. Presenterar man något ska man posta referenser som stödjer detta antagande, det är inte upp till den som läser att själv ta reda på det.

Något som jag tänkt på flera gånger är varför du aldrig kan bemöta argument, utan bara tolkar allt som skrivs mot dig på ett infantilt och trångsynt sätt och ställer idiotiska motfrågor baserade på dina tolkningar. Som nu till exempel, du går till barnslig motattack mot mig och anklagar mig för att se upp till King Grub och vänta på att han ska komma och göra jobbet. Inte ett uns av bemötande av min kritik. Förutom en tolkning som kvalar in bland de jag redan talat om.


Din kritik? Du påstår att jag sagt att soja är skadligt. det har jag inte påstått. alltså har jag heller ingen anledning att komma med något som styrker det JAG INTE SAGT.

ska vi ta det en gång till?
ska jag skriva med fet stil?

Yankeee
2004-11-18, 22:05
Du säger att det behövs mer forskning. Då vi vill självklart veta varför.

Allan
2004-11-18, 22:05
Jo jag har förstått att king grub är din idol, du kom till undsättning så vackert i coca-cola-tråden för att backa honom. Väntar vi tillräckligt länge kanske han gör jobbet åt oss.
Du ber mig göra jobbet som sökmotor på kolozzeum, det är inte min uppgift. Den platsen är redan tillsatt.

Bah, trams. Passa dig. Här behövs ingen backup. Vad är ditt problem Heinz? Auktoriteter? Du kan få in i helvete med problem om du inte tar och stramar till din tillvaro här en aning - du bidrar inte till den goda stämningen just nu.

allan

heinz
2004-11-18, 22:08
Ja, det råder delade meningar, men hur trovärdiga är de båda sidorna? Det var därför någon tog månlandnigen som exempel, det råder delade meningar om den också. Vad som måste göras är att vikta argumenten från båda håll och komma fram till en sannolikhet att någon av dom har rätt. Idetta fall så är det mest vetenskapliga jag sett från ditt håll boken på "wholesoystory" vilken ingen har läst. Som jag skrev, ifrågasättande innebär lättköpta poäng.

det finns väl inte överdrivet mkt vetenskapligt på området eftersom soja i maten i den utsträckning som den förekommer idag är en releativt ny företelse. det fanns väl ingen vidare forskning om eventuella skaderisker med mjölk heller tidigare och det kunde man lätt avfärde som månlandningensteorin, nu på senare tid har det dykt upp studier från bl a harvard.

erk
2004-11-18, 22:08
Din kritik? Du påstår att jag sagt att soja är skadligt. det har jag inte påstått. alltså har jag heller ingen anledning att komma med något som styrker det JAG INTE SAGT.

ska vi ta det en gång till?
ska jag skriva med fet stil?
Lägga orden i munnen på de man argumenterar mot är också ett moget beteende..

heinz
2004-11-18, 22:09
Bah, trams. Passa dig. Här behövs ingen backup. Vad är ditt problem Heinz? Auktoriteter? Du kan få in i helvete med problem om du inte tar och stramar till din tillvaro här en aning - du bidrar inte till den goda stämningen just nu.

allan

är du kinkig för att jag sa emot dig i press bakom nacken-tråden eller för du hade fel i coca-cola tråden?

Allan
2004-11-18, 22:09
Och om du inte uppfattat det är Kolozzeum ett hårt modererat forum, där ordningen är följande:
1. En tillsägelse
2. En varning
3. Banning/avstängning.

Alla får två chanser. Ingen får tre.

Det går jättebra att ge sig på moderatorerna, men se till att du har mer substans bakom det du skriver. Begrips?

allan

heinz
2004-11-18, 22:10
Lägga orden i munnen på de man argumenterar mot är också ett moget beteende..

du LJUGER om saker jag INTE sagt
vem är det som visar ett moget beteende?
skulle du själv vilja bli ANKLAGAD för saker DU aldrig påstått?
hur vore det om du i fortsättningen kommenterar det jag faktist SÄGER och inte det jag INTE säger? tror det skulle underlätta och minska risken för missförstånd.

Allan
2004-11-18, 22:11
Och tjafsa inte om det!


allan

heinz
2004-11-18, 22:11
Och om du inte uppfattat det är Kolozzeum ett hårt modererat forum, där ordningen är följande:
1. En tillsägelse
2. En varning
3. Banning/avstängning.

Alla får två chanser. Ingen får tre.

Det går jättebra att ge sig på moderatorerna, men se till att du har mer substans bakom det du skriver. Begrips?

allan

förklara i detalj när jag inte haft substans bakom det jag skriver. antingen öppet eller i ett pm, om inte, så utgår jag från att DU inte har substans i din anmärkning.

erk
2004-11-18, 22:12
du LJUGER om saker jag INTE sagt
vem är det som visar ett moget beteende?
skulle du själv vilja bli ANKLAGAD för saker DU aldrig påstått?
hur vore det om du i fortsättningen kommenterar det jag faktist SÄGER och inte det jag INTE säger? tror det skulle underlätta och minska risken för missförstånd.
Ljuger JAG om saker DU INTE SAGT??? Den ekvationen får inte jag att gå ihop.. Förklara för dumma mig tack!

Yankeee
2004-11-18, 22:12
förklara i detalj när jag inte haft substans bakom det jag skriver. antingen öppet eller i ett pm, om inte, så utgår jag från att DU inte har substans i din anmärkning.

Haha. Du är sanslös.

heinz
2004-11-18, 22:14
Ljuger JAG om saker DU INTE SAGT??? Den ekvationen får inte jag att gå ihop.. Förklara för dumma mig tack!

Jag har aldrigt sagt att soja är skadligt.
Du däremot påstår att jag sagt det.
ren lögn.

erk
2004-11-18, 22:15
Jag har aldrigt sagt att soja är skadligt.
Du däremot påstår att jag sagt det.
ren lögn.
Var har jag sagt det? Och var ljuger jag om det du inte påstått, alltså att soja är farligt? Jag har över huvud taget inte pratat om soja, då kan jag sannolikt inte ljuga om det heller.

Allan
2004-11-18, 22:16
förklara i detalj när jag inte haft substans bakom det jag skriver. antingen öppet eller i ett pm, om inte, så utgår jag från att DU inte har substans i din anmärkning.

Och där gick gonggongen. Som moderator behjöver jag inte alls motivera varför jag varnar eller bannar dig. Det kan räcka med att jag anser att du förstör den goda stämningen på forumet genom att irritera/provocera folk. Har du lust att testa mitt tålamod?

allan
med fingret på ban-knappen

erk
2004-11-18, 22:18
Och där gick gonggongen.

allan
Äntligen blir ordningen återställd här på kollo =)

Fast heinz var nog bara ute efter att provocera så mycket som möjligt innan han blev bannad. Det tror i alla fall jag.

heinz
2004-11-18, 22:19
Var har jag sagt det? Och var ljuger jag om det du inte påstått, alltså att soja är farligt? Jag har över huvud taget inte pratat om soja, då kan jag sannolikt inte ljuga om det heller.

du skriver så här:

"Om du inte läst boken, och inte kan förklara någon fara utan ber läsaren se efter själv på hemsidan, hur trovärdig verkar du när du säger att det är skadligt? Inte speciellt är min åsikt."

dvs du påstår att jag säger att det är skadligt. det har jag aldrig sagt.

dvs du

a) påstår saker jag aldrig sagt
b) be mig styrka det påstående som jag aldrig gjort

det är en omöjlighet.

vill du tjafsa vidare om det här, eller eventuellt komma med ytterligare påståenden kan vi ta det via PM.

heinz
2004-11-18, 22:20
Äntligen blir ordningen återställd här på kollo =)

Fast heinz var nog bara ute efter att provocera så mycket som möjligt innan han blev bannad. Det tror i alla fall jag.

jag känner till reglerna och jag väntar på en formell varning, en välgrundad sådan. avstängning är det inte tal om.
men det är hemskt att se vilken vidrig ögontjänare du är som DIREKT när du får chansen smörar för moderatorn och kostar på dig en smiley.

Allan
2004-11-18, 22:20
Äntligen blir ordningen återställd här på kollo =)

Fast heinz var nog bara ute efter att provocera så mycket som möjligt innan han blev bannad. Det tror i alla fall jag.

Han är inte bannad. Än. Han är tillsagd. Varningen väntar på att bli utdelad.


allan

heinz
2004-11-18, 22:21
Och där gick gonggongen. Som moderator behjöver jag inte alls motivera varför jag varnar eller bannar dig. Det kan räcka med att jag anser att du förstör den goda stämningen på forumet genom att irritera/provocera folk. Har du lust att testa mitt tålamod?

allan
med fingret på ban-knappen


...

erk
2004-11-18, 22:27
du skriver så här:

"Om du inte läst boken, och inte kan förklara någon fara utan ber läsaren se efter själv på hemsidan, hur trovärdig verkar du när du säger att det är skadligt? Inte speciellt är min åsikt."

dvs du påstår att jag säger att det är skadligt. det har jag aldrig sagt.

dvs du

a) påstår saker jag aldrig sagt
b) be mig styrka det påstående som jag aldrig gjort

det är en omöjlighet.

vill du tjafsa vidare om det här, eller eventuellt komma med ytterligare påståenden kan vi ta det via PM.
Det var väl att övertolka dig kanske, men med tanke på din icke så ödmjuka framtoning låg det nära till hands att tro att det var det du menade egentligen.

All kritik mot dig från mig, och från de flesta övriga, grundar sig på just din aggressiva framtoning när du skriver. Skulle du inte börjat ställa flera aggressiva motfrågor direkt på bland de första mothuggen och hade du läst igenom vad som skrivits ordentligt skulle du sannolikt inte ha blivit bemött på samma sätt du blivit bemött, det vill säga sättet DU bemöter folk på.

Allan
2004-11-18, 22:29
Och nu lägger vi ner allt vidare snack i tråden som inte har med just ämnet att göra!

allan

z_bumbi
2004-11-18, 23:09
http://www.wholesoystory.com/

du kan ju beställa den boken om du är nyfiken, skriven av
Kaayla T. Daniel, MS, PhD, CCN

tror hon har mer utbildning på områden än både du och jag tillsammans:

# Certified Clinical Nutritionist (CCN). Board certified by the International and American Association of Clinical Nutritionist (IAACN), Dallas, TX
# BA and MS degrees, University of Rochester, Rochester, NY.
# Ph.D in Nutritional Sciences and Anti-Aging therapies. Union Institute and University, Cincinnati, OH, March 2004.
# Honorary Board Member of the Weston A. Price Foundation, Washington, DC.

Ska vi gå hela stegen så är den första motsvarande dietist, hon har blivit godkänd dietist i Dallas med andra ord. Inget unikt med det.

Nästa är ju bara två vanliga utbildningsnivåer varav båda går att uppnå som dietist i Sverige om man har lust dvs det är när hon utbildade sig till dietist gissar jag.

Den tredje är intressant då jag vet minst en på det här forumet som har en ganska lik utbildning men då lite mer specialiserad inom ett specifikt område än vad som anges här, särskilt om vi ska ta upp österogen specifikt och inte olika metoder för att förhindra åldrandet så har det betydelse. (Jag kommer inte att berätta vem det är via PM om någon råkar vara nyfiken.)

Fyran är ju bara att man sitter med i någon kommite/styrelse. I det här fallet i en organisation som har en lång tradition av forskning och folkhälsoarbete, från 1999 t o m då den grundandes.
"Specific goals include establishment of universal access to clean, certified raw milk and a ban on the use of soy formula for infants."
http://www.westonaprice.org/splash_2.htm

Detta säger mig inget om hur duktig författaren i fråga är i ämnet som avhandlas i boken men visar att man kanske ska vara lite mer källkritiskt och inte bara lita på bokstavskombinationer.

Vad gäller soja som sådant så var väl en av de stora motståndarna på nätet förr i tiden T-mag (numera T-nation), numera har de en mer modererad inställning till soja.
Eftersom jag inte baserar någon större del av min kost på soja så har jag inte brytt mig om att ta reda på så mycket mer men det borde gå att hitta några av alla de problem som tillskrivs sojan i vissa länder i asien.
Det finns massor av forskning att läsa om man är intresserad och jag skulle gärna läsa en mer oberoende redovisning av ämnet om någon har några månader att slå ihjäl. :D

Sverker
2004-11-19, 07:05
Det borde forskas mer om soja skrev någon i tråden.

Det forskars hur mycket som helst kring soja. Soja är en gigantisk produkt som odlas dels för sojaoljan och dels för det värdefulla proteinet.
Här står ingenting kring forskningen men här berättas att det odlas 60 miljoner ton soja i USA under 2004.
http://www.agriprim.com/nyheter/visaNyhet.asp?NyhetID=3380

Slartibartfast
2004-11-19, 09:47
Och nu lägger vi ner allt vidare snack i tråden som inte har med just ämnet att göra!

allan

Väl talat! Åter till ordningen.

Sojaprotein borde ju vara ett bra "kvällsprotein", eller hur? Eller att dryga ut kosten med? Det är ju långsamt.

Tror bestämt jag går och köper en påse idag.

ETK_TIS
2004-11-19, 10:21
Sen kolt åldern har Soja produkter stått på matsedeln min , pga min mor inte kan äta kött , och jag själv har viss känslighet mot laktos , som tränande indevid har soja protein och en viss mängd bra renat vassle och kassein ingått , i tillskottet efter och före träningarna , och med tanke på mitt långa intag av soja , och mängd , så borde jag ha en massa konstiga östrogena biverkningar :D , men icke . :eating: , och tror nog kroppen själv klarar av att reglera allt .

B-jay
2004-11-19, 10:21
Väl talat! Åter till ordningen.

Sojaprotein borde ju vara ett bra "kvällsprotein", eller hur? Eller att dryga ut kosten med? Det är ju långsamt.

Tror bestämt jag går och köper en påse idag.

Jag drygar ut min kost ibland med sojamjöl. Jag vet egentligen inte mycket om själva sojamjölet. men det påminner till smak och konsistens om det sojaprotein man köper i hälsokostbutikerna. Vad är egentligen skillnaden på dessa två?

Sen tror jag inte att man behöver vara så orolig över vad sojan gör med kroppen, skulle det visa sig att det konverteras till en minimal del östrogen i kroppen, så spelar det mig ingen roll. Så länge det inte är större mängder. Alla strävar hela tiden efter att vara så optimala som möjligt, men frågan är hur många som verkligen ger järnet på gymmet istället för att gå och hänga upp sig vad som händer med kroppen om man äter det ena eller det andra.

Jag känner folk som har noll koll på kosten, men tränar väldigt hårt, och dom får ganska fina resultat ändå.

King Grub
2004-11-19, 10:26
Sojaprotein är någorlunda snabbt, åtminstone i jämförelse med kasein- och mjölkprotein.

"Soy AA were digested more rapidly and were directed toward both deamination pathways and liver protein synthesis more than milk AA. We conclude that differences in the metabolic postprandial fates of soy and milk proteins are due mainly to differences in digestion kinetics; however, the AA composition of dietary proteins may also play a role."

J Nutr. 2003 May;133(5):1308-15. Postprandial kinetics of dietary amino acids are the main determinant of their metabolism after soy or milk protein ingestion in humans.

Inget bra val efter träning dock, då det inte stimulerar proteinsyntes väl.

"In addition, protein synthesis efficiency was reduced in the peripheral area after soy protein intake"

J Nutr. 2002 Jan;132(1):125-33.

Slartibartfast
2004-11-19, 10:29
Sojaprotein är någorlunda snabbt.

"Soy AA were digested more rapidly and were directed toward both deamination pathways and liver protein synthesis more than milk AA. We conclude that differences in the metabolic postprandial fates of soy and milk proteins are due mainly to differences in digestion kinetics; however, the AA composition of dietary proteins may also play a role."

J Nutr. 2003 May;133(5):1308-15. Postprandial kinetics of dietary amino acids are the main determinant of their metabolism after soy or milk protein ingestion in humans.

Ok, så det vore en idé att ta det på morgonen istället för vassle? Eller mellan måltider?

King Grub
2004-11-19, 10:31
Ok, så det vore en idé att ta det på morgonen istället för vassle? Eller mellan måltider?

Nej, soja är inget bra val vid dessa tillfällen eller efter träning, då det inte stimulerar proteinsyntes väl.

"In addition, protein synthesis efficiency was reduced in the peripheral area after soy protein intake"

J Nutr. 2002 Jan;132(1):125-33.[/QUOTE]

Slartibartfast
2004-11-19, 10:36
Nej, soja är inget bra val vid dessa tillfällen eller efter träning, då det inte stimulerar proteinsyntes väl.

"In addition, protein synthesis efficiency was reduced in the peripheral area after soy protein intake"

J Nutr. 2002 Jan;132(1):125-33.[/QUOTE]

Så sojaprotein är inte bra att ta någongång och borde inte användas överhuvudtaget? :rolleyes:

Du får gärna utveckla lite.

King Grub
2004-11-19, 10:48
Det är aldrig det bästa valet.

Utveckling I. (http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/5/1308)

Utveckling II. (http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/9/2733)

ETK_TIS
2004-11-19, 10:52
Går att blanda med mjölk , så får du ett bra mellanmåls protte . och har du inte millimeter nogranhet med den övriga kosten , så är nog kroppen glad över att få i sig nått , tror inte det är så dåligt som mellanmål

Slartibartfast
2004-11-19, 10:52
Det är aldrig det bästa valet.

Utveckling I. (http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/5/1308)

Utveckling II. (http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/9/2733)


Ok, då skiter jag i det.

Ganska meningslöst att argumentera fram och tillbaka i en tråd om hälsofaror om proteinet är mer eller mindre värdelöst ändå.

King Grub
2004-11-19, 10:55
"We assume that the difference in metabolic behavior between dietary proteins was related to their kinetics, with more rapid soy AA absorption leading to a greater catabolism"

J. Nutr. 133:2733-2740, September 2003

Slartibartfast
2004-11-19, 10:55
Går att blanda med mjölk , så får du ett bra mellanmåls protte . och har du inte millimeter nogranhet med den övriga kosten , så är nog kroppen glad över att få i sig nått , tror inte det är så dåligt som mellanmål

Jag har absolut inte millimeternoggranhet. Inte ens decimeternoggrannhet. Tänkte att det kunde ha varit ett smart och någorlunda billigt sätt att få i sig lite mera protein.

Slartibartfast
2004-11-19, 11:01
Grub varför länkar du först till en artikel som prisar sojaprotein utan att själv kommentera det:
Här (http://www.mowifit.com/supp-10-04-02.htm) är en artikel, med referenser.

Och sen säger du att sojaprotein inte duger egentligen någongång:

Nej, soja är inget bra val vid dessa tillfällen eller efter träning, då det inte stimulerar proteinsyntes väl.

"In addition, protein synthesis efficiency was reduced in the peripheral area after soy protein intake"

J Nutr. 2002 Jan;132(1):125-33.[/QUOTE]

Man vet aldrig riktigt hur man ska förhålla sig till dina svar, och man måste fråga och fråga och fråga. :MrT:

z_bumbi
2004-11-19, 11:18
Tänkte att det kunde ha varit ett smart och någorlunda billigt sätt att få i sig lite mera protein.

Och det är det, hänger man upp sig på alla detaljer så kommer man aldrig att få en lugn stund.
Du tycker att du behöver mer protein under hela dagen och då funkar soja bra för att inte säga utmärkt. Precis som vilken annan något så när fullvärdig protein källa som helst.
Funkar det bra innan läggdags? Ja då funkar det, även vassle funkar innan läggdags. Äter man dåligt innan läggdags är t o m ett vasslehydrolysat ett bra val som komplement då det gäller att förbättra något som inte är bra och då spelar proteinkällan mindre roll.
Man förbrukar inga stora mängder aminosyror i sovande tillstånd och har man fyllt "aminosyrapoolen" i kroppen så håller den sig ett bra tag.
Är det kanske bättre med ett långsammare protein? Gissningsvis är det så men det beror som sagt på vad man jämför med.

Skulle jag ta vassle eller soja innan läggdags skulle jag blanda med mjölk och sen äta något annat till, problemet löst.

Slartibartfast
2004-11-19, 11:21
Och det är det, hänger man upp sig på alla detaljer så kommer man aldrig att få en lugn stund.
Du tycker att du behöver mer protein under hela dagen och då funkar soja bra för att inte säga utmärkt. Precis som vilken annan något så när fullvärdig protein källa som helst.
Funkar det bra innan läggdags? Ja då funkar det, även vassle funkar innan läggdags. Äter man dåligt innan läggdags är t o m ett vasslehydrolysat ett bra val som komplement då det gäller att förbättra något som inte är bra och då spelar proteinkällan mindre roll.
Man förbrukar inga stora mängder aminosyror i sovande tillstånd och har man fyllt "aminosyrapoolen" i kroppen så håller den sig ett bra tag.
Är det kanske bättre med ett långsammare protein? Gissningsvis är det så men det beror som sagt på vad man jämför med.

Skulle jag ta vassle eller soja innan läggdags skulle jag blanda med mjölk och sen äta något annat till, problemet löst.

SÅDÄR ska ett bra svar se ut! Inga vagheter över huvudtaget. Inga frågor som genast dyker upp.

TACK! :thumbup:

William
2004-11-19, 12:21
Och det är det, hänger man upp sig på alla detaljer så kommer man aldrig att få en lugn stund.
Du tycker att du behöver mer protein under hela dagen och då funkar soja bra för att inte säga utmärkt. Precis som vilken annan något så när fullvärdig protein källa som helst.
Funkar det bra innan läggdags? Ja då funkar det, även vassle funkar innan läggdags. Äter man dåligt innan läggdags är t o m ett vasslehydrolysat ett bra val som komplement då det gäller att förbättra något som inte är bra och då spelar proteinkällan mindre roll.
Man förbrukar inga stora mängder aminosyror i sovande tillstånd och har man fyllt "aminosyrapoolen" i kroppen så håller den sig ett bra tag.
Är det kanske bättre med ett långsammare protein? Gissningsvis är det så men det beror som sagt på vad man jämför med.

Skulle jag ta vassle eller soja innan läggdags skulle jag blanda med mjölk och sen äta något annat till, problemet löst.

Well said! :thumbup:

Mvh

William

King Grub
2004-11-19, 13:50
Grub varför länkar du först till en artikel som prisar sojaprotein utan att själv kommentera det. Man vet aldrig riktigt hur man ska förhålla sig till dina svar, och man måste fråga och fråga och fråga.

Därför att det är upp till dig att läsa och bilda dig en uppfattning! Hade du läst de två senare artiklarna, vilket du uppenbarligen inte gjorde, hade du funnit att det inte alls var någon sågning av soja det var frågan om, utan en jämförelse mellan olika proteinsorters egenskaper. Det mest intressanta med den första artikeln var ju inte artikeln i sig, utan de nämnda referenserna, om man orkar kolla upp dem.

Det är ett diskussionsforum, inte en frågelåda eller förskola med mig eller de andra moderatorerna som lärare. :) Vad säger att jag (eller dom) har rätt jämt? På ett diskussionsforum utbyter man åsikter - vilka du skall lita på eller gå efter får du läsa på om och ta ställning till själv.

Jag personligen skulle aldrig välja soja, om jag hade någon annan proteinkälla till hands.

aliquis
2004-11-19, 19:31
ingen som vet om det är skadligt eller inte, det lär väl visa sig med tiden.
Om jag dör lovar jag att berätta.

aliquis
2004-11-19, 19:33
soja är inte alls garanterat oskadligt, tvärtom. finns massor med studier och snack på nätet om dess faror, samt om dess positiva effekter också så klart vilket gör att man inte kan dra några riktiga slutsatser som med så mycket annat.
att folk har ätit soja under lång tid betyder ingenting eftersom det är dels skillnad på soja och soja, och dels beror på mängden som konsumeras.
f
Skillnaden är väl att med sojaproteinisolatet får man knappt några fytoöstrogener, om det sedan är positivt missar man mao effekterna, samma sak om det är negativt.

aliquis
2004-11-19, 20:11
jag tror vatten är bra för oss. inte allt vatten, men åtminstone kranvatten i sverige. riktigt säker är jag dock inte. och den dag då det kommre böcker om eventuella faror med dricksvattnet i kranen samt websiter som enbart ägnar sig åt detta (jämför: soja) så ska jag börja fundera över det :cool:
Inga som helst problem att dö genom att dricka för mycket vatten... eller drunkna!

aliquis
2004-11-19, 20:13
Vad gör tråden under kosttillskott btw? Sojaproteinisolat lär ju inte vara skadligt, är det sojabönor vi talar om är det väl ett livsmedel och inget tillskott?

Allan
2004-11-19, 20:20
Observera att Heinz inte kommer att kunna svara. http://www.sheknows.com/graphics/emoticons/angry3.gif


allan

aliquis
2004-11-19, 20:30
Det är aldrig det bästa valet.[/URL]
Jodå, när man inte har något annat :thumbup:
Man vet aldrig riktigt hur man ska förhålla sig till dina svar, och man måste fråga och fråga och fråga. :MrT:
Det grub säger är nog inte att sojaprotein är dåligt eller skadligt, bara att det inte är optimalt.

Yankeee
2004-11-19, 20:30
Observera att Heinz inte kommer att kunna svara. http://www.sheknows.com/graphics/emoticons/angry3.gif


allan

Hur mycket kostar det för att få se er diskution via PM? :)

Slartibartfast
2004-11-20, 15:52
Därför att det är upp till dig att läsa och bilda dig en uppfattning! Hade du läst de två senare artiklarna, vilket du uppenbarligen inte gjorde, hade du funnit att det inte alls var någon sågning av soja det var frågan om, utan en jämförelse mellan olika proteinsorters egenskaper. Det mest intressanta med den första artikeln var ju inte artikeln i sig, utan de nämnda referenserna, om man orkar kolla upp dem.

Det är ett diskussionsforum, inte en frågelåda eller förskola med mig eller de andra moderatorerna som lärare. :) Vad säger att jag (eller dom) har rätt jämt? På ett diskussionsforum utbyter man åsikter - vilka du skall lita på eller gå efter får du läsa på om och ta ställning till själv.

Jag personligen skulle aldrig välja soja, om jag hade någon annan proteinkälla till hands.

Nej, jag orkar inte läsa igenom de artiklar som du länkar till, och jag orkar absolut inte intressera mig för referenser. jag undrar om det är någon som gör det. jag är inte tillräckligt intresserad, så därför uppskattar jag sådana svar som Z_bumbis väldigt mycket, där han med hjälp av sin kunskap sammanfattar och förklarar på ett heltäckande sätt. Enkla svar på enkla frågor.

Detta ÄR ett diskussionsforum. Inte ett ställe där man blir hänvisad fram och tillbaka med uppmaningen "läs innantill". Här ska man diskutera fram svaren.

Tar du anstöt av min lättja eller inte orkar formulera dina egna sammanfattningar, så är det helt upp till dig om du vill svara på mina frågor eller inte.

Hur som helst så visade det sig att sojaproteinet var nästan lika dyrt som vasslekoncentratet, så det får vara.

Honn
2004-11-20, 16:41
Nej, jag orkar inte läsa igenom de artiklar som du länkar till, och jag orkar absolut inte intressera mig för referenser. jag undrar om det är någon som gör det. jag är inte tillräckligt intresserad, så därför uppskattar jag sådana svar som Z_bumbis väldigt mycket, där han med hjälp av sin kunskap sammanfattar och förklarar på ett heltäckande sätt. Enkla svar på enkla frågor.

Detta ÄR ett diskussionsforum. Inte ett ställe där man blir hänvisad fram och tillbaka med uppmaningen "läs innantill". Här ska man diskutera fram svaren.

Tar du anstöt av min lättja eller inte orkar formulera dina egna sammanfattningar, så är det helt upp till dig om du vill svara på mina frågor eller inte.

Hur som helst så visade det sig att sojaproteinet var nästan lika dyrt som vasslekoncentratet, så det får vara.

Det finns folk här på forumet som uppskattar när det postas studier och referenser. Jag är en av dem. När någon postar en studie så betyder det att jag slipper leta reda på dem själv :) . Om sedan studien var intressant så finns det på pubmed en livsfarlig liten knapp som heter "Related Articles", det brukar hålla mig sysselsatt ganska länge.

Åter till sojan. Nu är det iofs inte speciellt att bra att änvända enbart sig själv som exempel, men jag har ätit ca 40Kg sojaprotein/år de senaste 5-6 åren och jag mår bra.

skaparn
2004-11-20, 18:09
Nej, jag orkar inte läsa igenom de artiklar som du länkar till, och jag orkar absolut inte intressera mig för referenser. jag undrar om det är någon som gör det. jag är inte tillräckligt intresserad, så därför uppskattar jag sådana svar som Z_bumbis väldigt mycket, där han med hjälp av sin kunskap sammanfattar och förklarar på ett heltäckande sätt. Enkla svar på enkla frågor.


Så du litar helt och fullt på att z_bumbi sammanfattde korrekt? Nu tror jag visserligen att den som gömmer sig bakom det namnet är nog så kompetent att göra en sådan sammanfattning men du gör bättre i att bilda dig en egen uppfattning i så mycket som möjligt. Artiklarna som var länkade till var inte omöjliga att förstå om man bara tog sig tid, gör det nästa gång.