handdator

Visa fullständig version : Hypofysen, testosteron mm


skaparn
2004-11-17, 23:54
Tänkte göra ett försök här eftersom jag inte hittat nåt material på nätet som stillar min nyfikenhet och det dröjer ett tag innan jag träffar min läkare. Nyfiken som jag är vill jag ta reda på lite mer nu.

Med risk för att utelämna min medicinska historia...
Jag fick göra ett testosteronnivåtest för att utröna vad som kunde ligga bakom mitt relativt låga hb-värde (röda blodkroppar?). Det visade sig vara lågt så nu ska jag in på ett Synactentest där man ska kolla kortisonproduktionen. Detta för att se om hypofysen fungerar som den ska.

Om någon har ett svar på någon av dessa frågor eller kanske ett tips på var jag kan läsa mer skulle jag uppskatta det. Ska förstås samtala med läkaren när det bli dags men jag vill läsa på lite innan (och förstås oroa mig över några worst-case-scenarios).

1. Vad har kortisolproduktionen med mina testosteronnivåer att göra?
2. Ifall det är nåt galet med denna hypofys, vad gör man då?
3. Kan nedsatta testosteronnivåer påverka träningen märkbart? Satsar ganska hårt på konditionen och tycker mig ändå göra framsteg.
4. Om jag skulle få nåt som höjde min testosteronproduktion lär ju detta preparat vara bland topp tio på alla dopinglistor, någon som har erfarenhet av att söka dispens från RF?
5. Kan min hårda träning ha stressat hypofysen att inte fungera korrekt? Vill minnas att jag läst om att stress kan påverka hormonivåer. Men borde inte detta märkas på nåt annat sätt om man är övertränad, jag mår fina fisken, sover bra, äter bra och presterar bra (men alltså kanske inte vad jag borde).


PS.
Fick bli kosttillskott-delen eftersom det kan bli tal om något sorts "tillskott".
DS.

Sverker
2004-11-18, 07:35
1. Höga kortisolnivåer är en signal för stress eller ren överträning.
Kortisolen sänker testosteronfrisättningen.=> Mindre stress eller träning leder alltså till att testosteronnivån återställs.

2. Har du en diagnostiserad underproduktion av testosteron löser man det inte med att påverka hypofysen. Hypofysen tillverkar ett hormon, LH, som stimulerar produktionen av testosteron.
Alltså medicinerar man med injektioner av LH.

3. Vad återställd testosteronproduktion kan göra för din träning vet jag inte.

4. RF tillåter medicinering av personer, typ diabetiker och insulin, för att personen skall kunna leva ett drägligt idrottsliv och kunna tävla, men inte så att personen får ett övertag mot medtävlare.
Dispans:
http://www.rf.se/t3.asp?p=15868

5. Vet inte.

skaparn
2004-11-18, 08:59
1. Hmm, hoppas verkligen inte det är så illa. Han kanske är så slipad doktorn att han kollar stresssymptom för att se om jag tränar för hårt. Usch, då blir det en massa vila och elände.

2. Injektioner!? Regelbundna? Hoppsan... nu fick jag nåt att oroa mig för...

4. Utsökt länk, att jag inte tänkte på att surfa dit. Läste igenom föreskrifterna och de läkarintyg som ska bifogas blir nog inga problem.

Men nu ska jag inte ta ut något elände i förskott, får ju se om några veckor ifall jag blir nåldyna eller friskförklarad.

Tackar för bra svar!

LunaSpice
2004-11-20, 00:23
1. J Strength Cond Res. 2004 Feb;18(1):121-8.

Changes in exercise performance and hormonal concentrations over a big ten soccer season in starters and nonstarters.
Kraemer WJ, et al

As a consequence of the physiological demands experienced during a competitive soccer season, the antagonistic relationship between anabolic and catabolic processes can affect performance. Twenty-five male collegiate soccer players were studied throughout a season (11 weeks) to investigate the effects of long-term training and competition. Subjects were grouped as starters (S; n = 11) and nonstarters (NS; n = 14). Measures of physical performance, body composition, and hormonal concentrations (testosterone [T] and cortisol [C]) were assessed preseason (T1) and 5 times throughout the season (T2-T6). Starters and NS participated in 83.06% and 16.95% of total game time, respectively. Nonstarters had a significant increase (+1.6%) in body fat at T6 compared to T1. Isokinetic strength of the knee extensors (1.05 rad.sec(-1)) significantly decreased in both S (-12%) and NS (-10%; p < or = 0.05) at T6. Significant decrements in sprint speed (+4.3%) and vertical jump (-13.8%) were found at T5 in S only. Though within normal ranges (10.4-41.6 nmol.L(-1)), concentrations of T at T1 were low for both groups, but increased significantly by T6. Concentrations of C were elevated in both groups, with concentrations at the high end of the normal range (normal range 138-635 nmol.L(-1)) at T1 and T4 in NS and T4 in S, with both groups remaining elevated at T6. Data indicate that players entering the season with low circulating concentrations of T and elevated levels of C can experience reductions in performance during a season, with performance decrements exacerbated in starters over nonstarters. Soccer players should therefore have a planned program of conditioning that does not result in an acute overtraining phenomenon prior to preseason (e.g., young players trying to get in shape quickly in the 6 to 8 weeks in the summer prior to reporting for preseason camp). The detrimental effects of inappropriate training do not appear to be unloaded during the season and catabolic activities can predominate.

5. Jag orkar inte förklara utan hänvisar till en bra sida.

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/allma.html#Hormonsystemet

skaparn
2004-11-20, 10:05
5. Jisses vad det händer grejer med hormonsystemet! Mycket bra sida, det har du rätt i, jag satt med mina minimala kunskaper och försökte reda ut lite. Fokuserade på ACTH och kontaterade att utsöndringen av det ökar som följd av träningen samt att återkopplingen försämras av kortisol så att den hypofysen inte sänker sin produktion som den borde. Det jag funderar på är om det har något att göra med det test jag ska göra. Vad brukar man göra för tester för att finne överträningssymptom?

Forskade fram vad syncantentest var och det är så att man sprutar in syntetiskt ACTH och ser hur kortisolproduktionen reagerar, vad det sen visar förstår jag vieerligen inte, det visar väl kanske om binjurarna funkar som dom ska eller om det är hypofysen som inte gör det. Kortisolsvar visar väl då att binjurarna funkar men får inget hormon som ger dem någon signal.

Detta ifall jag förstod infomedica rätt..
Infomedica om hormoner (http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=11704&PreView=)

LunaSpice
2004-11-20, 11:52
Forskade fram vad syncantentest var och det är så att man sprutar in syntetiskt ACTH och ser hur kortisolproduktionen reagerar, vad det sen visar förstår jag vieerligen inte, det visar väl kanske om binjurarna funkar som dom ska eller om det är hypofysen som inte gör det. Kortisolsvar visar väl då att binjurarna funkar men får inget hormon som ger dem någon signal.

Detta ifall jag förstod infomedica rätt..
Infomedica om hormoner (http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=11704&PreView=)

Helt korrekt. Via sk. negativ feedback så ska kortisol, normalt, minska ACTH-frisättningen från hypofysen. Vid såna här utredningar så brukar man börja längst ner i kedjan så att säga för att använda uteslutningsmetoden. Är det inte binjurarna så kan det vara hypofysen. Är det inte hypofysen så kan det vara hypothalamus. Är det inte hypothalamus så kan det vara något neuroendokrint högre upp i hjärnan etc etc.

skaparn
2004-11-20, 12:03
Puh, jag stålsätter mig för en serie tester då. Måste iallafall säga att mina erfarenheter av vården hittills är odelat positiva, välutbildade människor som verkligen vill hjälpa en och testar tills dom har kommit fram till vad som är galet.

Kanske ska nämnas att jag redan äter Levaxin eftersom jag hade låg produktion av T4 och/eller T3, detta skulle ju i sin tur kunna vara en följd av att det är hypofysen som strular. Samma sida (infomedica) sade mig nämligen att hypofysen styr även sköldkörteln.

Du ska ha tack för information, det är skönt att ha lite på fötterna då läkare förklarar, annars kommer det mycket ny info på kort tid som kan vara svårsmält.