handdator

Visa fullständig version : Samuelsson-lyft


nubben81
2004-11-17, 18:41
Vet inte om ni är det minsta intresserade, men jag kunde inte låta bli att bli imponerad av den här bilden...

http://www.magnus-samuelsson.net/bilder.asp?ViewImage=training/Training_03.jpg

Är det verkligen en vanlic skivstångscurl han gör?? OCh vad är vikten i sånna fall...


Bara lite kul, jag är rätt så lång efter i sånna fall ha ha

henke_in_training
2004-11-17, 18:44
Vet inte om ni är det minsta intresserade, men jag kunde inte låta bli att bli imponerad av den här bilden...

http://www.magnus-samuelsson.net/bilder.asp?ViewImage=training/Training_03.jpg

Är det verkligen en vanlic skivstångscurl han gör?? OCh vad är vikten i sånna fall...


Bara lite kul, jag är rätt så lång efter i sånna fall ha ha

om det är en tia innerst och sen 3 st 20or så blir det väl 160 pannor.... inte illa

mystic[-_-]
2004-11-17, 19:01
Tycker det ser ut som massa 10or så det är väll 100 kg då. Ingen aning men ser coolt ut :D

lauria
2004-11-17, 19:59
Vad jag har hör så har han reppat på 150 (om ja inte mins fel)..Så det kan mycket väl vara 160kg :thumbup:

Lillgrabben
2004-11-17, 20:14
Vad jag har hör så har han reppat på 150 (om ja inte mins fel)..Så det kan mycket väl vara 160kg :thumbup:

Även om det råkar vara 10 kgs skivor på bilden så blir vikten 100 kg, vilket är en ansenlig vikt att träna på i biccecurl. (Jag personligen orkar iallafall inte en enda reps på den vikten.)

Det finns visserligen 2,5 kg samt 5 kgs fullstora viktskivor ( teknikvikter) men det tror jag inte att han använder sig av.



Go´Afton.


:)

mr_ping2
2004-11-17, 21:43
... när han bänkade i DVDn så hade han väl bluffat med vikterna ?
På bilden när man ser stången är vikterna blåa, när han lyfter är dom svarta!

Kolla det!

RobbeliRobban
2004-11-17, 21:58
Magnus Samuelsson är grym! WSM, SSM o superserie vinnare, coc 4, världsrekord i Rolling Thunder och utrustningslösa lyft i de tre heliga som får lyftareliten gröna av avund. Sveriges i särklass bästa atlet! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

heinz
2004-11-17, 22:03
tror inte han behöver fejka några vikter, och inom en hisklig massa styrkemoment så vet vi med säkerhet att han inte fejkar, av den enkla anledning att han tävlar i dom.

slobban
2004-11-17, 22:05
har för mig att det är 100kg på den bilden.

Legance
2004-11-17, 22:07
Magnus Samuelsson är grym! WSM, SSM o superserie vinnare, coc 4, världsrekord i Rolling Thunder och utrustningslösa lyft i de tre heliga som får lyftareliten gröna av avund. Sveriges i särklass bästa atlet! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

lol är det din idol eller?, han är ju bara ful o äcklig

nordland
2004-11-17, 22:11
det är 10kg´s vikter.... bilden har varit uppe på forumet tidigare.....

Ang Samuelsson, så tycker jag att han borde lägga ner eller börja träna hårdare.... Nu har han hamnat utanför pallen några år i följd, och varje år är det samma visa. -han klagar på skador och hittar på bortförklaringar...

På sidan står det världens starkaste man.... men det vette fan... inte ens sveriges starkaste om han inte får vara med och bestämma grenar varje år.....

Lillgrabben
2004-11-17, 22:12
Magnus Samuelsson är grym! WSM, SSM o superserie vinnare, coc 4, världsrekord i Rolling Thunder och utrustningslösa lyft i de tre heliga som får lyftareliten gröna av avund. Sveriges i särklass bästa atlet! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:


Är du ironisk nu?


Är det bara jag som kommer ihåg vad det stod på hans hemsida förut?


Jag citerar ungefärligen;

"Sannolikt skulle jag vara i eliten även i SL men varför ska jag bränna ut mig på det?"

Tidigare påstod hans websida att han gjorde 360 ( eller var det 370?!) i både mark & i böj samt 270 i bänk.

Mark & böjresultaten är några som jag synar å det kraftigaste, detta då jag sett vissa av hans prestationer i mark & böj på WSM-tävlingen.

Man ska dock inte ta ifrån honom att han är en stor profil i sin idrott & där har han presterat fler vinster än de flesta andra utövarna.

MVH

Pudzianovski
2004-11-17, 22:17
Det är väl inte helt otroligt att han gjort ca 360kg i mark/böj.

Han gjorde 340 i mark på WSM för några år sen med annan stång och vikter och det var efter andra övningar.

Han kan mycket väl ha tagit de vikter som PB hemma på gården efter hård träning och vila.

Magnus är en riktigt bra strongman för övrigt!

:thumbup:

Jense
2004-11-17, 22:31
Benny W har gjort en fyra på 150kg i bicep curl

Jorgen
2004-11-17, 22:31
lol är det din idol eller?, han är ju bara ful o äcklig
Men ändå starkare än vad du någonsin kommer att bli.

//Jörgen

Lillgrabben
2004-11-17, 22:33
Men ändå starkare än vad du någonsin kommer att bli.

//Jörgen


Den fetingen var tamejfan bäst idag!! :D :thumbup:

nubben81
2004-11-17, 23:07
Oersonligen så tror jag att det är 160 kg, hörde killar på gymmet för några veckor som snackade om vad dom trodde man skulle kunna ta i skivstångscurl, varpå en sa att han hade hade snackat med nån som hade snackat med nån som hade snackat med Magnus, som berättat att han gjort 150 kg. Dett var alltså före jag såg bilden


Tacka vet jag säkra källor :hbang:

Sen om det bara var svammmel vet jag ju inte

mr_ping2
2004-11-17, 23:12
Ähhh han e bara en stor klump!

Bara lite avis på armarna :)

Fultjack
2004-11-17, 23:35
aa har tänkt på den bilden ett tag.. småstark kille det där :thumbup:

heinz
2004-11-18, 00:05
samuelsson är stark som fan, folk är bara avundsjuka fjantar

Daniiiel
2004-11-18, 09:05
Ähhh han e bara en stor klump!

Bara lite avis på armarna :)


och jag räknar med att din kropp ser så mycket mer atletisk ut? :D

Mextreme
2004-11-18, 10:51
Han är rejält stark i underarmarna. En riktigt duktig armbrytare. En gång i tiden var armbrytning med på WSM på en av hans första tävlingar tror jag. Vill minnas att han bröt armen av en lirare. Också har han mosat 4:ans CoC.

jwzrd
2004-11-18, 11:10
Jävla tjat om hur kass han är, fram med den i sverige som knäcker honom då!

Lillgrabben
2004-11-18, 14:26
Jävla tjat om hur kass han är, fram med den i sverige som knäcker honom då!


Jag personligen har inte sagt att han är kass, däremot så har jag sagt att jag synar vissa av de styrkeprestationer som han påstår sig ha gjort.


Dock så finns det dom i Sverige som är starkare i många moment.


I arm, bröst, axel & greppstyrka däremot så är Magnus ( vad det verkar ) bland de bättre i sin idrott.

b1ff
2004-11-18, 14:56
Roligt att se hur tråden präglas av jantelagen :D

OT: Riktigt stark karl och en sann förebild!

Mart|n
2004-11-18, 14:59
Han är rejält stark i underarmarna. En riktigt duktig armbrytare. En gång i tiden var armbrytning med på WSM på en av hans första tävlingar tror jag. Vill minnas att han bröt armen av en lirare. Också har han mosat 4:ans CoC.

Om jag inte missminner mig så var det Nathan Jones. Han fick armen bruten på 3 ställen har jag för mig.

Markus H
2004-11-18, 15:40
Ang Samuelsson, så tycker jag att han borde lägga ner eller börja träna hårdare.... Nu har han hamnat utanför pallen några år i följd, och varje år är det samma visa. -han klagar på skador och hittar på bortförklaringar...


Lägg ner svenska fotbollslandslaget också, om det är så man ska resonera...

Och föresten finns det många andra lag och idrottsutövare som aldrig kommit på pallen, de kan också läggas ner.

sunkan
2004-11-18, 21:26
Vet inte om ni är det minsta intresserade, men jag kunde inte låta bli att bli imponerad av den här bilden...

http://www.magnus-samuelsson.net/bilder.asp?ViewImage=training/Training_03.jpg

Är det verkligen en vanlic skivstångscurl han gör?? OCh vad är vikten i sånna fall...


Bara lite kul, jag är rätt så lång efter i sånna fall ha ha



Ja va förvånad man blir av att han slet av bicpes :bow:

skaparn
2004-11-18, 21:35
Men om det är fullstora tior han har på stången; är inte det Disco(tm).....?

Arne Persson
2004-11-18, 21:42
Han är rejält stark i underarmarna. En riktigt duktig armbrytare. En gång i tiden var armbrytning med på WSM på en av hans första tävlingar tror jag. Vill minnas att han bröt armen av en lirare. Också har han mosat 4:ans CoC.


Det finns bara en person som har "mosat" en CoC#4 och det är Joe Kinney! Ingen annan, inte ens Magnus, har en varit i närheten av Kinney's oerhörda prestation. Han har däremot klarat CoC#4 men inte mosat den.

Pudzianovski
2004-11-18, 21:54
Det finns bara en person som har "mosat" en CoC#4 och det är Joe Kinney! Ingen annan, inte ens Magnus, har en varit i närheten av Kinney's oerhörda prestation. Han har däremot klarat CoC#4 men inte mosat den.

Har du sett Magnus göra det live? eller Kinney?

Hur svårt hade de båda med att stänga COC#4 ?

Allan
2004-11-18, 21:54
Det finns bara en person som har "mosat" en CoC#4 och det är Joe Kinney! Ingen annan, inte ens Magnus, har en varit i närheten av Kinney's oerhörda prestation. Han har däremot klarat CoC#4 men inte mosat den.


Vill bara lägga till vad Jim Gahnfeldt skrev på sin hemsida. Och om det här inte låter som "mosa" så vet inte jag....

"Efter att min certifiering var avklarad, pratade vi en hel del grippers och Magnus fru Kristin sa apropå fyran (165 kg motstånd) att "den har ju du klarat, Magnus", varvid mina ögon antagligen blev dubbelt så stora! "Jovisst", sa han och tog upp min fyra. Han satte den till rätta i högerhanden och tryckte till. Det hördes! Han satte ihop den så att man tydligt hörde handtagen mötas. Det var imponerande! När vi häpet kommenterade det, visade sig att han bara använde tre fingrar. Det var ju nästan förödmjukande mot de tre som idag finns på IronMinds lista över vilka som klarat fyran under kontrollerade former! Han sa att han tyckte det gick bäst så, för lillfingret är ju det svagaste fingret och att då i stället flytta ut de tre starkare fingrarna längst ut på handtaget för maximal hävstångseffekt, gav bäst verkan, menade han."

allan

Zakath
2004-11-18, 21:55
Det finns bara en person som har "mosat" en CoC#4 och det är Joe Kinney! Ingen annan, inte ens Magnus, har en varit i närheten av Kinney's oerhörda prestation. Han har däremot klarat CoC#4 men inte mosat den.



Definiera "mosa".

Pudzianovski
2004-11-18, 21:55
Från Ironmind

"Magnus Samuelsson Closes the No. 4 Captains of Crush® Gripper
Performing in front of his official witness today, Magnus Samuelsson closed the No. 4 Captains of Crush gripper. Not just a very popular World's Strongest Man winner and one of the top competitors on the international strongman circuit, Magnus Samuelsson has long been known as a man with extraordinary hand strength, and it seemed to be only a matter of time before he would close the No. 4 Captains of Crush gripper under official conditions. Leaving no doubt of his command over this remarkably tough gripper, Magnus closed it decisively today, in a most impressive display of hand strength."

Lät som han fixade det rätt lätt i alla fall!

Jense
2004-11-18, 21:56
ja jo men kinney tryckte ihopa den, sen drog han handtagen mot varandra, dvs mosa. magnus tryckte bara ihopa den.

heinz
2004-11-18, 21:58
ok vad ska vi dra för slutsats av det, magnus har bara världens NÄST starkaste grepp?
jävla sopa han är

Svedberg
2004-11-18, 21:59
Det Kinney gjorde var att stänga en 4a i rejäl slowmotion(Edit och gnugga handtagen) (Om det är det du tänker på arne). Det är väl lite värre men, tycker båda presationerna är imponerande :)

Jense
2004-11-18, 22:00
ok vad ska vi dra för slutsats av det, magnus har bara världens NÄST starkaste grepp?
jävla sopa han är


nä har han inte. han är bra på grippers och RT med högerarmen. men sure, han är väldigt stark i nävarna. joe kinney är väl inte i form just nu. jag har för mig att han skadade sina hand

Pudzianovski
2004-11-18, 22:01
ok vad ska vi dra för slutsats av det, magnus har bara världens NÄST starkaste grepp?
jävla sopa han är

:D

Arne Persson
2004-11-18, 22:08
Vill bara lägga till vad Jim Gahnfeldt skrev på sin hemsida. Och om det här inte låter som "mosa" så vet inte jag....

"Efter att min certifiering var avklarad, pratade vi en hel del grippers och Magnus fru Kristin sa apropå fyran (165 kg motstånd) att "den har ju du klarat, Magnus", varvid mina ögon antagligen blev dubbelt så stora! "Jovisst", sa han och tog upp min fyra. Han satte den till rätta i högerhanden och tryckte till. Det hördes! Han satte ihop den så att man tydligt hörde handtagen mötas. Det var imponerande! När vi häpet kommenterade det, visade sig att han bara använde tre fingrar. Det var ju nästan förödmjukande mot de tre som idag finns på IronMinds lista över vilka som klarat fyran under kontrollerade former! Han sa att han tyckte det gick bäst så, för lillfingret är ju det svagaste fingret och att då i stället flytta ut de tre starkare fingrarna längst ut på handtaget för maximal hävstångseffekt, gav bäst verkan, menade han."



allan

Joe Kinney vägandes strax över 80 kg gör en i det närmaste "no set close" med en tung och vid CoC#4 i sin video "Get a Grip". Han trycker långsamt ihop den till den nästan är ihopa för att i slutet nästan accelerera till handtagen möts. Därefter gnuggar han handtagen emot varandra 5 ggr så att fem ljudligt omisskännliga klickljud uppstår. Därefter släpper han ut den. Det där med att trycka den med tre fingrar kan mkt väl vara enklare eftersom lillfingret är den svaga länken i sammanhanget och fördelarna ökar ju längre ut på grippern man kan ha handen. Självklart hade Kinney handen på normalt vis. I hans video spräcker han även ölburkar med ett rent strypgrepp vilket han är ensam om. Magnus mfl strongmän kör med fusktekniken att stöta med händerna mot varandra vilket är en helt annan sak.

Jense
2004-11-18, 22:10
Joe Kinney vägandes strax över 80 kg gör en i det närmaste "no set close" med en tung och vid CoC#4 i sin video "Get a Grip". Han trycker långsamt ihop den till den nästan är ihopa för att i slutet nästan accelerera till handtagen möts. Därefter gnuggar han handtagen emot varandra 5 ggr så att fem ljudligt omisskännliga klickljud uppstår. Därefter släpper han ut den. Det där med att trycka den med tre fingrar kan mkt väl vara enklare eftersom lillfingret är den svaga länken i sammanhanget och fördelarna ökar ju längre ut på grippern man kan ha handen. Självklart hade Kinney handen på normalt vis. I hans video spräcker han även ölburkar med ett rent strypgrepp vilket han är ensam om. Magnus mfl strongmän kör med fusktekniken att stöta med händerna mot varandra vilket är en helt annan sak.


enl. säker källa har magnus sina långfingrar mellan händerna så att säga, så tryckpunkten blir mycket mindre

Arne Persson
2004-11-18, 22:12
Grabbar! Lugn nu! Joe Kinney har skickat mig ett antal videos (har nio kvar) som jag säljer till riktiga greppentusiaster. Obs! Här snackar vi om överbrutal hardcoreträning. Kinney har bedyrat för mig (och jag litar verkligen på honom) att ingenting är fejk i filmen.

Jense
2004-11-18, 22:19
Grabbar! Lugn nu! Joe Kinney har skickat mig ett antal videos (har nio kvar) som jag säljer till riktiga greppentusiaster. Obs! Här snackar vi om överbrutal hardcoreträning. Kinney har bedyrat för mig (och jag litar verkligen på honom) att ingenting är fejk i filmen.


på tal om greppfantaster.. var är min wt :D

Arne Persson
2004-11-18, 22:21
på tal om greppfantaster.. var är min wt :D

Väntar fortfarande på dig. Ligger inpackad. Skrev till dig om det för ett bra tag sedan.

Jense
2004-11-18, 22:22
Väntar fortfarande på dig. Ligger inpackad. Skrev till dig om det för ett bra tag sedan.


måste ha missat det. aja, jag kommer innan nästa fredag och hämtar den. ringer dig en signal innan.


vad ska du ha för videon?

för att inte bli allt för offtopic, många klarar att klämma en burk, tom jag har klämt en hansa öl

Arne Persson
2004-11-18, 22:27
Ok, då gör du som Kinney då. Du tar den ölburk, tar ett strypgrepp på den. Håller burken med raka armar och så kramar burken så hårt du kan tills den sprängs och ger en knall som ett gevärskott. Lycka till! :thumbup:

Jense
2004-11-18, 22:29
Ok, då gör du som Kinney då. Du tar den ölburk, tar ett strypgrepp på den. Håller burken med raka armar och så kramar burken så hårt du kan tills den sprängs och ger en knall som ett gevärskott. Lycka till! :thumbup:

ja, precis, fast med en hand :D

Arne Persson
2004-11-18, 22:33
ja, precis, fast med en hand :D

Jo, samt kanske även efter att burken placerats i någon lämplig kroppsöppning?

Jense
2004-11-18, 22:34
Jo, samt kanske även efter att burken placerats i någon lämplig kroppsöppning?


hahaha

nordland
2004-11-18, 22:41
Lägg ner svenska fotbollslandslaget också, om det är så man ska resonera...

Och föresten finns det många andra lag och idrottsutövare som aldrig kommit på pallen, de kan också läggas ner.

hade du varit mer insatt så skulle du veta vad jag pratar om.... Så fort det inte går bra för Magnus så klagar han på skador och hittar på bortförklaringar... Kan han inte inse att man inte alltid kan vara bäst.

Sen är han en jäkel på att snacka skit också. det vet alla som tävlade på Järnmannen i somras....

puppas
2004-11-19, 00:10
Word :smokin:

Svedberg
2004-11-19, 00:42
Arne vad kostar en rulle? vhs?

Arne Persson
2004-11-19, 00:58
260 kr + frakt

Svedberg
2004-11-19, 08:09
ofyfan, världens dyraste vhs rulle, ska se om jag kan ta ett banklån eller nått :rolleyes: :D

jimcg
2004-11-19, 09:36
Joe Kinney vägandes strax över 80 kg gör en i det närmaste "no set close" med en tung och vid CoC#4 i sin video "Get a Grip". Han trycker långsamt ihop den till den nästan är ihopa för att i slutet nästan accelerera till handtagen möts. Därefter gnuggar han handtagen emot varandra 5 ggr så att fem ljudligt omisskännliga klickljud uppstår. Därefter släpper han ut den. Det där med att trycka den med tre fingrar kan mkt väl vara enklare eftersom lillfingret är den svaga länken i sammanhanget och fördelarna ökar ju längre ut på grippern man kan ha handen. Självklart hade Kinney handen på normalt vis. I hans video spräcker han även ölburkar med ett rent strypgrepp vilket han är ensam om. Magnus mfl strongmän kör med fusktekniken att stöta med händerna mot varandra vilket är en helt annan sak.

Efter att ha sett Kinney's video (vilket jag inte hade gjort när jag var hos Magnus), måste jag säga att Kinney's sätt att stänga CoC#4 är en faktist lite grymmare. Precis som med alla lyft - att göra det långsamt kräver en hel del extra. För att inte tala om gnuggningen i slutet! Men Magnus sätt att göra motsvarande imponerar ändå stort. Detta om de båda sätten att stänga grippern, men väger man in jämförelsen mellan de olika personerna och hur de båda ser ut ovanför armbågsleden, håller jag med dig, Arne - då är Kinney oöverträffad och jag tror han kommer fortsätta vara det väldigt länge i det sammanhanget!

Det känns logiskt att det skulle vara enklare att stänga en gripper med tre fingrar, beroende på hur mycket styrka lillfingret tillför. Kollar man på Kinney's hand, ser man att musklerna i handen närmast lillfingret är STORA, så i hans fall är jag övertygad om att han trycker mer om det fingret får vara med också.

För egen del kan jag bara konstatera att jag inte presterar lika bra med tre fingrar, som med fyra, så jag tycker fortfarande att det är imponerande att se en stängning av CoC#4 på det viset, precis som att se Kinney stänga CoC#3 med två fingrar.

//Jim

Arne Persson
2004-11-19, 12:54
ofyfan, världens dyraste vhs rulle, ska se om jag kan ta ett banklån eller nått :rolleyes: :D

Det är vad jag fick betala inkl. frakt mm.

Svedberg
2004-11-19, 12:56
Hah ok, spara en rulle åt mig iaf, ska se om jag blir rik och greppintresserad nångång igen :rolleyes:

Jense
2004-11-19, 13:14
Hah ok, spara en rulle åt mig iaf, ska se om jag blir rik och greppintresserad nångång igen :rolleyes:


svacka? jag tycker dom suger röv. men men.. jag underhåller mitt grepp.. men jag blir inge starkare. behöver en porion REJÄL motivation. lycka till med det, svedberg

pellepedal
2004-11-19, 16:42
Ang Samuelsson, så tycker jag att han borde lägga ner eller börja träna hårdare.... Nu har han hamnat utanför pallen några år i följd, och varje år är det samma visa. -han klagar på skador och hittar på bortförklaringar...

På sidan står det världens starkaste man.... men det vette fan... inte ens sveriges starkaste om han inte får vara med och bestämma grenar varje år.....

Final 9 ggr på WSM på 10 starter har han väl presterat?
Enligt mig är det inte direkt dåligt.

nordland
2004-11-19, 19:47
Final 9 ggr på WSM på 10 starter har han väl presterat?
Enligt mig är det inte direkt dåligt.

har jag påstått något annat?......... Killen kan inte ta ett nederlag utan skyller ifrån och hittar på bortförklaringar. Att han sedan uppmanar förbundet att hota "andra" tävlande om avstängning helt utan anledning gör inte saken bättre....

RobbeliRobban
2004-11-19, 19:59
har jag påstått något annat?......... Killen kan inte ta ett nederlag utan skyller ifrån och hittar på bortförklaringar. Att han sedan uppmanar förbundet att hota "andra" tävlande om avstängning helt utan anledning gör inte saken bättre....

Sånna är alla extrema tävlingsmänniskor, bra i vinst, beter sig som småbarn i nederlag. Men det minskarr inte på det faktum att Magnus är Sveriges främsta atlet genom tiderna!

z_bumbi
2004-11-19, 20:59
Men det minskarr inte på det faktum att Magnus är Sveriges främsta atlet genom tiderna!

Ska vi vara lite ifrågasättande så är väl det väl några namn du har glömt i så fall t ex Jörgen Ljungberg och Micke Ljungberg för att nämna två som i princip utklassar Samuelson i jämförelse.

RobbeliRobban
2004-11-19, 21:40
Ska vi vara lite ifrågasättande så är väl det väl några namn du har glömt i så fall t ex Jörgen Ljungberg och Micke Ljungberg för att nämna två som i princip utklassar Samuelson i jämförelse.

nee...Jörgen Ljungberg har kommit som bäst tvåa i ssm, hans största merit. Sen dominerar han väl i en sport där man iklädd sockiplast lyfter vikter i inhyrda skolgymnastiksalar, framför en publik på tjugo pers? :smokin: :smokin: inte samma prestation. Micke Ljungberg grym brottare helt klart, går ju inte att förringa. Men det går ju ändå inte att jämföra med testet på den ultimata atleten-strongman.

Lillgrabben
2004-11-19, 21:54
nee...Jörgen Ljungberg har kommit som bäst tvåa i ssm, hans största merit.



Det är väl inte så dåligt?


Ljungberg torde väl inte specialträna strongman så mycket då SL-karriären kan tänkas vara viktigare.

RobbeliRobban
2004-11-19, 22:10
Det är väl inte så dåligt?


Ljungberg torde väl inte specialträna strongman så mycket då SL-karriären kan tänkas vara viktigare.

nej absolut inte en andra plats är aldrig att förringa, särskilt eftersom han är liten (storleksmässigt kroppsligt) i sällskapet och inte bara inriktar sig på det (men ställ det i relation till Samuelssons meritlista inom Strongman).

Men retas bara lite med er, klart att SL är en rolig sport (Men i mina ögon är Strongman både mer underhållande och ett bättre sätt att mäta styrka, inte bara maxstyrka).

För övrigt, har jag läst någonstans på nätet att Ljungberg knappt verkar träna öht, nästan bara lätta pass, knappt något annat än SL-övningarna och strongman på ploj några få veckor innan tävling, sanningshalten i det kan ju diskuteras.

-AG-
2004-11-20, 18:01
nee...Jörgen Ljungberg har kommit som bäst tvåa i ssm, hans största merit.

VM-tvåa i styrkelyft och etta eller tvåa i worldgames är hans största merit. Strongmancirkusen pysslar han bara med för skoj skull och tränar det inte.

Vad som är bästa styrketestet lär man väl tvista om till dödsdagar men en måttstock på hur stor prestation man utför är ju mängden konkurrens och där kan inte strongman jämföra sig med vare sig tyngdlyftning eller styrkelyft. Man kan inte kräva att en som satsar på en av sporterna ska vara bäst i alla andra. Man blir bra på vad man tränar, och det som är intressant är hur bra man är i sin sport. Tränar man inte bicepscurl blir man inte bra på det oavsett om man gör 425kg i knäböj, så är det bara. Däremot skulle den som kan göra 425kg i knäböj säkert träna upp en hyfsad styrka i bicepscurl om denne person nu tyckte att det var viktigt.

Jorma P ska tydligen ha sagt efter att ha tränat hos Jörgen under två veckors tid att "det råder ingen tvekan om vem som är starkast i Sverige". Om det stämmer vet jag inte, men det är vad jag har hört. Då antar jag att de inte tränade bicepscurls eller grippers om man nu tycker att det är det ultimata styrketestet, men träningen krävde nog sin man ändå även om det bara var övningar som knäböj, bänkpress och marklyft.

Magnus gjorde väl en trea på 180 i frontböj med knälindor, bälte och dräkt på SSM? Det är ju fantastiskt :thumbup:

Pudzianovski
2004-11-20, 18:09
Magnus gjorde väl en trea på 180 i frontböj med knälindor, bälte och dräkt på SSM? Det är ju fantastiskt :thumbup:

Vad gjorde de andra som var med?

:confused:

-AG-
2004-11-20, 18:14
Vad gjorde de andra som var med?

:confused:

Vet inte, men det som är än mer otroligt är att han tydligen vann sin grupp på det resultatet. Säger lite om nivån... men det kanske inte var en bra grupp.

RobbeliRobban
2004-11-20, 18:19
Äh, ni är bara bittra för att det finns någon (läs Magnus Samuelsson) som kan lyfta tunga vikter utan cyborg-dräkter och sockiplast.

Pudzianovski
2004-11-20, 18:34
Vet inte, men det som är än mer otroligt är att han tydligen vann sin grupp på det resultatet. Säger lite om nivån... men det kanske inte var en bra grupp.


De kanske använder stång med större omkrets. Som de hade på en superseries tävling en gång. Då hade folk problem med 180 oxå.

180x3 i front kanske inte är helt kass när det väl kommer till kritan.

Skulle vara kul att se vad Jörgen eller ngn annan benstark gör i frontböjen.

Fridebe
2004-11-20, 19:03
"Sannolikt skulle jag vara i eliten även i SL men varför ska jag bränna ut mig på det?"

Tidigare påstod hans websida att han gjorde 360 ( eller var det 370?!) i både mark & i böj samt 270 i bänk.


MVH
Troligen inte i världselliten i alla fall...990 räcker inte långt. Jörgen Ljungberg blev 4:a på 1022,5 kg....vägandes 25 kg mindre än Magnus.

Brian Siders som vann i +125 gjorde 1130kg nånting....så han har en bit kvar...och bicce kör man j u inte i SL...:hbang:

-AG-
2004-11-20, 19:10
De kanske använder stång med större omkrets. Som de hade på en superseries tävling en gång. Då hade folk problem med 180 oxå.

180x3 i front kanske inte är helt kass när det väl kommer till kritan.

Skulle vara kul att se vad Jörgen eller ngn annan benstark gör i frontböjen.

Jag har hört att det var vanlig stång... men jag har inte sett det själv. Om man ändå håller armarna i kors kan jag inte tänka mig att diametern spelar så stor roll, man måste ändå hålla upp bröstryggen, oavsett om det är en smal eller grov stång. Det är lätt att skylla på en grov stång för att slippa jämföras med tyngdlyftarna.

Har sett en kompis göra en lätt fyra på 220 med bara bälte och det tror jag inte så många i Sverige klår. Jörgen körde under en tid lätta frontböjar på kring 200-220, men då vet jag inte om han hade bälte. Men det var bara för att Jörgens armbåge var opererad och han inte kunde köra med stången bak. Vet inte vad Jörgen klarar max, men säkert en hel del.

Det är en väldig skillnad att ha knälindor på sig i knäböjen, speciellt frontböj. Dra av minst 30kg, beroende på hur hårt lindat det är. Jag inbillar mig iaf att man drar lindorna ganska hårt om det är tävling (SSM)...

-AG-
2004-11-20, 19:16
Äh, ni är bara bittra för att det finns någon (läs Magnus Samuelsson) som kan lyfta tunga vikter utan cyborg-dräkter och sockiplast.

Samuelsson använder ju "cyborg-dräkt" när han försöker att lyfta tungt. De använder ju ibland dubbla dräkter på WSM. Dessutom är den starkaste av dem, Savickas, styrkelyftare i grunden. Måhända springer han inte alltid snabbast men iaf snabbt nog för att spöa Samuelsson på WSM.

Pudzianovski
2004-11-20, 19:31
Hittade faktiskt en resultatlista från 24-Hour Fitness Grand Prix Final Hawaii 2002.

Mondo® Front Squats with the
Iron Mind® Apollon Axle

Athletes will do deep squats (parallel or deeper as defined by knee and hip) while holding a 504 pound (230 kg) axle on top of their chest/shoulders for as many repetitions as possible in 60 seconds. If an athlete fails to complete ONE rep, he may attempt to do as many reps as possible on a lighter axle (396 lb/180 kg)).

ALTERNATIVELY, an athlete may pass on the Heavy Axle and go directly to the lighter axle and do as many repetitions as possible on it. One rep on the Heavy Axle outscore any number of reps on the Lighter Axle. Athlete with the most complete repetitions on the Heavy Axle wins. Belt, knee wraps and single ply lifting suit allowed.


Position Athlete Result Pts
1 Svend Karlsen 3,00 13
2 Mariusz Pudzianowski 3,00 13
3 Zydrunas Savickas 3,00 13
4 Vasyl Virastuyk 2,00 11
5 Odd Haugen 1,00 9,5
6 Raimund Bergmanis 1,00 9,5
7 Hugo Girard 6 (light) 8
8 Mykola Melnikov 5 (light) 7
9 Jaroslav Dymek 1 (light) 6
10 Anthony Leiato - 0
11 Benny Wennberg - 0
12 Martin Muhr* - 0
13 Anders Johansson - 0
14 Karl Gillingham

Bjorne
2004-11-20, 20:18
lol är det din idol eller?, han är ju bara ful o äckligHar inte du skämt ut dig tillräckligt på forumet?

... när han bänkade i DVDn så hade han väl bluffat med vikterna ?
På bilden när man ser stången är vikterna blåa, när han lyfter är dom svarta!

Kolla det!Han behöver nog inte bluffa, bara att det är ju trotts allt en film, så de kanske filmar när de kastar på vikter, sedan så gör han inte lyftet från långt efter.

Allan
2004-11-20, 20:24
Hmpf - nog för att Samuelsson kanske inte är starkast i olika SL-moment men nog fan lär han springa i cirklar runt majoriteten av de som yttrar sig här. Jag har prövat en del WSM-grenar och det är ingen lek direkt. Dessutom förstår jag att en del av antipatin mot Samuelsson ligger på ett personligt plan för flera. Skulle uppskatta om ni höll det för er själva.

allan