handdator

Visa fullständig version : Ang. Misshandeln på Normalstorg (filmen)

adde
2004-11-17, 13:46
En av förövarna har åkt fast! AB (http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64249958_852__,00.html)

/adde

kal_erixon
2004-11-17, 13:51
hoppas snuten spöar honom bakom snuthuset.

hampaN
2004-11-17, 13:52
Gött hoppas han år ett rimligt straff!

Metal_boy_
2004-11-17, 13:58
rimligt straff...hmmmm snitta pungen på honom och gräva med sked, slå honom i armhålorna med spikklubba..skära av skallen med en slö brödkniv och skita i halsen på honom...nu kanske jag överdrev en aning :D

Papi
2004-11-17, 14:28
Den där misshandeln var väl inte värre än alla andra misshandlar som sker dagligen.
De ska väl straffas enligt lagen på samma sätt som alla andra som blir dömda för misshandel...

stefannn
2004-11-17, 14:30
Den där misshandeln var väl inte värre än alla andra misshandlar som sker dagligen.
De ska väl straffas enligt lagen på samma sätt som alla andra som blir dömda för misshandel...

du menar grov misshandel om inte snarare försök till dråp .. med tanke på att killen fick ligga på sjukhus 1 månad efteråt

hoppas det är nån domare med vett i skallen som dömer han för försök till dråp

Papi
2004-11-17, 14:32
Jovisst, jag reagerade bara mot Metal_boys pöbelmentalitet.

kelk
2004-11-17, 15:53
pöbelmentaliteten är bra, på alla.

AngelLove
2004-11-17, 17:06
Som jag skrev i den andra tråden, våld föder våld...

Jag hoppas att det görs en undersökning på hur dessa killars liv eller uppväxt varit.. Först då kan ett "bra straff" ges..

Är de uppvuxna med våld, misshandel och aga så kommer inget som pöbelhopen här vill ge minsta lilla resultat i dessa människors samvete eller medvetande. Tvärtom kommer det ge en ännu större grogrund till det som redan givit en grov misshandel och allvarliga skador på andra människor.

Att det sen inte skall daltas eller ge dem knappt straff menar jag VERKLIGEN INTE.. Men det finns många sätt man kan ge straff på, och bara kasta in i fängelse ett antal år är inte "bästa lösningen"..

Biceps
2004-11-17, 17:09
Jag skiter väl i deras uppväxt... det e bara att fatta läget, man har inte rätt att bära sig sämre åt än andra för det. Synd att Sverige är så mesigt, i värsta fall får han väl några månader bakom galler...

AngelLove
2004-11-17, 17:21
Biceps, var säger jag att man har rätt att bära sig åt hur man vill för man haft en taskig uppväxt ??

Jag säger för att straffet, som de SKALL ha, skall ha någon minsta effekt på dem som individer så måste det vara något som får dem att tänka. Inte att bara ännu mer stänga sig inne och skylla på att allt är så orättvist gentemot dem typ..

Har du någon gång hört talas om något som heter våldstrappa ?? Att ju mer våld du utsätts på, desto högre måste du gå på trappan innan det får effekt.
Har dessa killar fått stryk i hemmet på en regelbunden basis så är våld något de inte "förstår effekten av", det är vardagsmat för dem.

Men så passligt som ditt namn är, passivt mongo, så kan de ex få spendera X antal år av sitt liv att HJÄLPA personer som lider av skador av våld..

scythe
2004-11-17, 18:26
rimligt straff...hmmmm snitta pungen på honom och gräva med sked, slå honom i armhålorna med spikklubba..skära av skallen med en slö brödkniv och skita i halsen på honom...nu kanske jag överdrev en aning :D
Ja, det ska ju vara en vass brödkniv! :rolleyes: ;)

Tricklev
2004-11-17, 19:18
Jag skiter väl i deras uppväxt... det e bara att fatta läget, man har inte rätt att bära sig sämre åt än andra för det. Synd att Sverige är så mesigt, i värsta fall får han väl några månader bakom galler...

Poängen med hans inlägg var nog att folk skulel försöka se bakgrunden till problemet, så det kan förhindras i framtiden.

AngelLove
2004-11-17, 19:28
njae, det var inte direkt därför tricklev men det var en bra synpunkt som du kom med eftersom man även kan tolka det på det sättet...

just trångsynheten med "jag skiter väl i deras uppväxt" är ju det som felar.. man sätter dem i fängelse så har man ju "sopat problemet under mattan ett tag", men precis som du säger så glömmer man att ta reda på varför det händer så man kan förebygga fler liknande fall.

poängen som jag ville få fram är att när dessa killar kommer ut igen om X antal år (om straffet blir det vill säga) så kommer exakt samma problem att finnas som det gör just nu. Tyvärr så kommer det nog att vara av än värre sort vid den tidpunkten.

Tar man dock reda på hur dessa killar växt upp så kanske man kan hitta ett sätt att ta sig igenom skölden som de byggt upp, på så sätt kanske man kan hitta det positiva som finns där någonstans och låta det växa fram. Menar, det finns många människor som lyckats med att vända otroligt dåligt beteende till ett normalt.

En sak som jag glömt innan och det är ganska dåligt av mig, killarna som blev UTSATTA för detta, de måste få chansen/möjlighet till bra vård för att komma över denna händelsen på något sätt. ..!!

Jense
2004-11-17, 19:46
OPPAS HAN DÖR I RÖVEN OCH SKÄR I MAMMA MMMMMMMMMMMMM

Blir nog.. vänta nu, 20 år.. 1 år

Molotov
2004-11-17, 20:12
Äsch! Den misshandeln är inte värre än tusen andra liknande fall som inträffat i det här landet. Låter taskit att säga det men vafan skulle dom fram och tjafsa för!! Ponera att jag går ut och där står ett mångkulturellt gäng och slår sönder en blomkruka. Skall man då gå fram och börja jiddra med dem!? Nej det skall man inte, man skall inte ens titta på dem. Man skall gå vidare och på svenssonvis knyta näven i fickan och supa och beklaga sig hemma i soffan. Sen går livet vidare och man får se vilka äventyr framtiden har att erbjuda.

Hobbes
2004-11-17, 20:21
Äsch! Den misshandeln är inte värre än tusen andra liknande fall som inträffat i det här landet. Låter taskit att säga det men vafan skulle dom fram och tjafsa för!! Ponera att jag går ut och där står ett mångkulturellt gäng och slår sönder en blomkruka. Skall man då gå fram och börja jiddra med dem!? Nej det skall man inte, man skall inte ens titta på dem. Man skall gå vidare och på svenssonvis knyta näven i fickan och supa och beklaga sig hemma i soffan. Sen går livet vidare och man får se vilka äventyr framtiden har att erbjuda.

Hmm, kom inte ihag citatet ord for ord, men det gar ut pa att det ar inte de onda manniskornas garningar vi ska vara radda for utan de goda som ser pa och inte gor nagot!!

Lillgrabben
2004-11-17, 20:23
Det var iallafall tur att grabben som blev skadad klarade sig såpass bra som han gjorde. :)

Fan vad trist att några människor gör på det där viset mot sina medmänniskor, hoppas att förrövarna iallafall inser vad de gjort & ångrar sig!

Det finns bara en situation då våld kan vara befogat & det är om man måste skydda sin egen person eller sina närstående från fysisk/annan allvarlig skada. Dock så verkar inte detta ha varit fallet i den här tragedin.

MVH :(

Frantic
2004-11-17, 20:27
Hobbes: Det kanske inte är just det här du tänker på men det har samma budskap:

"We must always fear the wicked. But there is another kind of evil that we must fear the most, and that is the indifference of good men"
- Från filmen The Boondock Saints

Hobbes
2004-11-17, 20:38
Hobbes: Det kanske inte är just det här du tänker på men det har samma budskap:

"We must always fear the wicked. But there is another kind of evil that we must fear the most, and that is the indifference of good men"
- Från filmen The Boondock Saints

Det later som det citatet jag menar, men detta har jag last nagonstans. Men, jag kan ha fel, citatet ar bra (aven om det kommer fran en film).

Dav0d
2004-11-17, 20:39
Hoppas han får drop, och sätts 8 år...
Bra budskap till mer folk som försöker misshandla andra...

Tricklev
2004-11-17, 20:54
Det later som det citatet jag menar, men detta har jag last nagonstans. Men, jag kan ha fel, citatet ar bra (aven om det kommer fran en film).

Finns ett liknande citat som handlar om samma sak, fast är framlat på annat sätt, tippar på att det är den du menar, men precis som dig så minns inte jag heller vart jag läste den :D

RobbeliRobban
2004-11-17, 21:07
Stackars kille, skall nu den unge mannen in i fänglese? Gud vad hemskt, det är ju bara ett rop på hjälp. Samtalsterapi är fullt tillräckligt samt ett skadestånd från media som hänger ut folk på det sättet.

Molotov
2004-11-17, 21:40
Stackars kille, skall nu den unge mannen in i fänglese? Gud vad hemskt, det är ju bara ett rop på hjälp. Samtalsterapi är fullt tillräckligt samt ett skadestånd från media som hänger ut folk på det sättet.

Ja, samt att de ökar på främlingsfientligheten!

Metal_boy_
2004-11-17, 21:59

:laugh: :laugh: dden va bäst :thumbup:

Droog
2004-11-17, 22:02
Ja, precis Molotov. Alla främlingar begår inte brott.

takjens
2004-11-18, 00:44

tycker det ska va skära av pungen med en rostig sked! :devil:

Einar
2004-11-18, 01:17
tycker det ska va skära av pungen med en rostig sked! :devil:

...och sen stoppa blodflödet med en cigarettändare (en sån med glöd) :smokin:

usch nej, nu har vi äcklat oss länge.

Allan
2004-11-18, 04:02
Finns redan en tråd om exakt den här saken. * Tråd låst*

allan