handdator

Visa fullständig version : Träning sent på kvällen..


Mr A
2004-11-17, 13:32
Dte är så här att jag brukar träna ganska sent på kvällen, vid 19, 20-tiden och vid 22 tiden brukar jag äta mitt sista mål som består av grynost och makrill. I detta målet finns ju inte så mycket kolhydrater och jag undrar om jag måste lägga till lite kolhydrater till detta mål eftersom jag tränar så pass sent på kvällen. Eller räcker det med kolhydraterna som man får ifrån efterträningsdrinken?? Något tips på vad jag ska lägga till för kolhydratkälla om nu detta behövs?? Är tex banan bra? eller det blir för snabba kolhydrater? Tacksam för tips!

King Grub
2004-11-17, 13:37
Du har flera timmar på dig efter fysisk ansträngning att maximera näringstillförseln till muskelcellerna, då fettinlagringen är avstängd. Utnyttja det. Efter träning spelar det ingen roll vad klockans visare pekar på. Vanliga mål mat, med andra ord, gärna med bröd, ris, pasta, gröt, potatis, etc, som kolhydratbas.

Numero1
2004-11-17, 14:08
Jag håller med. Kolhydrater är bra grejjer när du ska bygga!

kampsporttjej
2004-11-19, 20:56
numero 1>>> nu skrev han ju förvisso i deff-forumet =han vill
gå ner i vikt, inte bygga...

King Grub
2004-11-19, 21:14
I det här fallet (efter kvällsträning) gör det dock ingen skillnad.

kampsporttjej
2004-11-20, 09:39
det gör det väl, om ett stort kvällsmål innebär kaloriplus -då går han
inte ner i vikt?

physique
2004-11-20, 10:43
det gör det väl, om ett stort kvällsmål innebär kaloriplus -då går han
inte ner i vikt?

Isf är det väl bättre att äta mindre under dagen så att ett stort efterträningsmål inte gör att han hamnar på kaloriplus?

Om målet nu är att gå ner i vikt dvs.

King Grub
2004-11-20, 10:59
det gör det väl, om ett stort kvällsmål innebär kaloriplus -då går han
inte ner i vikt?

Det får man självklart hålla koll på, men efterträningsmålet är det sista man skall dra ner på om man överhuvudtaget vill se några resultat av träningen annat än minskad muskelstyrka- och storlek.

kampsporttjej
2004-11-20, 17:46
om man tränar på kvällen, är det då alltså bättre att gå hungrig under dagen?
[eftersom man drar ner på intaget]

aliquis
2004-11-21, 11:58
Antagligen behöver han väl inte gå hungrig eftersom man inte behöver dra ner det så jäkla mycket om man bara vill gå ner i lagom takt. Framförallt inte om man rör på sig mer (beroende på typ av aktivitet kan jag nästan bli mindre hungrig av det).

Mr A
2004-11-24, 10:40
Tackar för alla synpunkter! Jag har tänkt deffa under en relativt lång period och vill gå ner i lagom takt, max 0,5 kg i veckan. För att inte ligga på kaloriplus, kan det funka att dra ner på kolhydraterna jag äter under lunchen och då istället lägga till mer kolhydrater på sista målet? Eller är detta inte någon bra lösning?

Frazze
2004-11-24, 11:09
Tackar för alla synpunkter! Jag har tänkt deffa under en relativt lång period och vill gå ner i lagom takt, max 0,5 kg i veckan. För att inte ligga på kaloriplus, kan det funka att dra ner på kolhydraterna jag äter under lunchen och då istället lägga till mer kolhydrater på sista målet? Eller är detta inte någon bra lösning?

Väldigt vettigt.

LunaSpice
2004-11-24, 11:32
Precis som du skriver Mr A. Det är resten av måltiderna som du får korrigera kcalintaget på istället för efterträningsmålet. :)

Mr A
2004-11-28, 18:41
Har gått över min diet nu och har tänkt äta en burk kesella och lite fullkornspasta till kvällsmål, målet ger ca 60g kolhydrater.. Verkar detta vara ett bra kvällsmål? Sedan har jag, för att inte hamna på kaloriplus, tagit bort all pasta till lunchen och istället lagt till mer protein. Till lunchen får jag nu i mig endast 20 g kolhydrater, men är detta för lite?