handdator

Visa fullständig version : Efterträningsdrink för lätt tränande nybörjare?


joa
2004-11-17, 13:17
Hej,

Min flickvän har precis börjat köra styrketräning.
Två pass i veckan där hela kroppen körs igenom.
Passet tar ca 40-50 minuter och inget set körs till failure.
Tanken är att hon skall köra detta i ca 6 veckor för att få in rörelsebanorna, vänja musklerna och få den rätta "känslan".

Hur skall hon göra med efterträningsdrinken.?Mängden är ju såklart beroende av vad man väger (i detta fall 63-65 kg) och hur hårt man kör.
Vad kan vara vettig mängd för lite lättare träning?
Känns mycket med ca 40 gr protein och 60-70 gram kolisar.

//Jocke

King Grub
2004-11-17, 13:23
Jag skulle rekommendera ett helt vanligt mål mat, rikt på protein och lite snabbare kolhydrat i stället. Målet verkar inte vara att maximera muskeltillväxten, och inte heller är det av största vikt att maximera glykogeninlagring på så kort tid som möjligt. Då tror jag det är lika bra att lägga energin på mat som ger lite näring i stället för socker och vassle.

joa
2004-11-17, 13:29
Hmm, låter vettigt, men ett "problem" finns.
När jag kommer hem från jobbet äter vi middag. En timme senare är det dags för passet ute i ladan :hbang: (40-50 minuter). Själv tar jag halva Gainern innan och resten efter passet.

Tror inte det är läge för riktig mat igen så tätt inpå Tror inte jag vill stå och kocka ytterligare en gång knappt två timmar efter.

Alternativet för henne skulle kunna vara en portion gröt med mjök och lite fullkornbröd.

Muskeltillväxten får vi fokusera på efter de 6 veckornas start-up. Då blir det lättare, för då kan hon köra på som jag gör.

Fler förslag Grub?

King Grub
2004-11-17, 13:34
Mackor med protenrikt pålägg? Flingor med mjölk och ägg? Finns ju hur mycket som helst som inte behöver stå och koka i en timme.

joa
2004-11-17, 13:58
Det förtstås. Förknippar alltid "riktig" mat med lagad mat ;)