handdator

Visa fullständig version : diskhon bakteriehärd?


Slartibartfast
2004-11-17, 12:59
Min morsa kollade för nån månad sedan på Oprah och där var det en snubbe som sa att han hellre skulle äta en morot som ramlat ner i toaletten än en som ramlat ner i diskhon.

Är det verkligen så mycket bakterier i diskhon.

Jag brukar käka morötter som jag tappat dit. :em:

Styx
2004-11-17, 13:25
Ja det hamnar nog mer näring och mysigheter i diskhon än i toaletten så det är antagligen mer bakterier i diskhon. Sen är det kanske inte så trevligt att äta en morot som du tappat ner i toaletten om man inte spolat :D, bakterier eller inte.

Frazze
2004-11-17, 13:30
Jag har också sett det programmet, det började rätt okej, men urartade i rena dumheter. ALLA bakterier är inte av ondo. Ett 100% bakterifritt hem är inte bara omöjligt, men dessutom en hälsofara. Däremot, om jag tappade en morot i vasken, skulle jag nog skölja av den noga. Tappade jag den i toaletten skulle jag låta den ligga och skylla på katten.

Så till vida att du inte stått och såsat omkring med en västrumänsk kyckling i dikshon fem minuter innan du dräller ner din morot är det inget att oroa sig för.

raZmus
2004-11-17, 13:39
Varför har man morötter i badrummet?

Frazze
2004-11-17, 13:58
Varför har man morötter i badrummet?
Superbra när det är slut på toapapper.

hobbitar
2004-11-17, 14:02
Varför har man morötter i badrummet?

För att han brukar riva dom på sitt "rivjärn" där. (Tvättbrädan då alltså) :em:

Mago
2004-11-17, 14:23
Superbra när det är slut på toapapper.

Nej nej nej. Då använder man ju snäckskalen. :D

Cupofcoffee
2004-11-17, 14:56
Min morsa kollade för nån månad sedan på Oprah och där var det en snubbe som sa att han hellre skulle äta en morot som ramlat ner i toaletten än en som ramlat ner i diskhon.

Är det verkligen så mycket bakterier i diskhon.

Jag brukar käka morötter som jag tappat dit. :em:

Bakterier finns överallt, men diskhon är nog det sista området till att oroa mig, av flera anledningar.

Väldigt få bakterier kan få "grepp" om släta, torra ytor. En diskho i rostfritt stål får anses vara tämligen slät, och torkar väldigt snabbt när den inte används.

I en diskho spolas det ständigt rent vatten, och i mycket varierande temperatur. Bakterier dör sannolikt inte av varm eller kallvattnet, men "fel" temperatur försvårar deras fortplantning väsentligt.

Bakterier i diskhon är av samma typ som bakterierna i och på maten du äter. Alltså samma bakterier som på skärbrädan. Fast med sämre möjligheter för tillväxt.

Om man har ett vidrigt vattenlås/avlopp så kan bakterier givetvis få fäste där, och "klättra uppåt". Men antagligen häller du av kokande pasta och diskar i varmvatten och skickar ut i samma avlopp - så du lär inte få några större bekymmer med smuts (och följdaktligen bakterier) i avloppet.

Nej, skärbrädan är den riktiga boven. Den och disktrasan. Det finns dock ingen anledning att köpa decinficerande diskmedel för den sakens skull. Som du vet är väldigt många bakterier användbara, och den naturliga konkurransen (bakterier emellan) kommer i de flesta fall hålla nivåerna hanterbara.

Till sist så ligger mycket sanning i det min far alltid sade - "lite skit rensar magen".

Solros
2004-11-17, 14:59
Till sist så ligger mycket sanning i det min far alltid sade - "lite skit rensar magen".

Sen tog han ett rejält bett i bajskorven han höll i näven. Inge knussel!

Proteus
2004-11-17, 15:02
Sen tog han ett rejält bett i bajskorven han höll i näven. Inge knussel!

lol

Slartibartfast
2004-11-17, 15:20
Varför har man morötter i badrummet?

"It will be revealed that carrots do not actually improve your eyesight, but they are still number one when it comes to scratching a deep, rectal itch." -Jim Carrey på Conan (In the year 2000)